Töredezett teljességben - A nomád élet fragmentalitása
Úton
vagyunk. Útközben. Ahogy
útjaink átmetszik a tájakat, úgy vonul el
szemünk elõtt egy-egy pillanat. Gyorsuló pályán távolodunk. A messzi, közös múlttól éppúgy, mint a személyes közelitõl. Utunk szaggatott, többszörösen megtört, egyenes vonalú pályán vezet: a kezdettõl a vég felé. A végeken túl pedig - hitünk és reményeink szerint - új kezdetben folytatódik. A változások
sûrûsödése olykor örvényt támaszt,
és az annak nyomán idõrõl idõre bekövetkezõ
hajótörés partra vet. Oly partokra, ahonnan jó
kilátás nyílik napjaink szétszórt szigetvilágára. A törésvonalak
másodiknak nevezett világunkban elég élesek.
Itt az is romjaiban hever, ami más helyütt esetleg - még
- ép. A változások
mértéke és érkezésünk üteme
korhoz kötött. Elõbb-utóbb észrevétlen
hozzászokunk gyorsaságukhoz. Aztán már kívánjuk
õket. Az élet sebességkényszerének elszenvedése közben a valóság viszonylagossá válik. Bizonyos sebesség felett súlyukat vesztik a dolgok. És velük vész a mélységi kiterjedés is. Jóllehet a súly és a mélység mutatja - minden képszerûvel ellentétben - a dolgok nehézkedését. Az élet összetartó erejét. Az egyre
sebesebben áthasított élettérben a tájék
képként tûnik el körülünk. Some things
are just pictures - ahogy az Laurie Andersonnál hallható.2
Metszetrõl
metszetre mozdul el belátásunk. A tudományos-technikai
töredezettségben nincs is más választásunk. A részletgazdag tudományos világképben minden jelen van - az esetleges egymásmellettiség és egymásutániság állapotában. Ahogy legtisztább és legelterjedtebb formájában, a képernyõn nap mint nap megmutatkozik. Annyi
máshoz hasonlóan a teljességre törekvés
is egyre inkább technikai jellegû. A technikai eszközrendszer
teszi lehetõvé távoli tájak és történések
közvetítését, láthatóvá
a tér kiterjedésének nagyságrendjét:
a térbeli teljesség felmérését. A véglegesség - az ember visszavonhatatlan tetteit kivéve - az egyetemes változás idézõjelei között jelenik meg. A lezártság, a befejezettség és a tökéletesség az ember alkotásai esetében legfeljebb csak ironikus zöngéjû igazságként lehet érvényes. A technika általános térhódításával egyszerre jár együtt az összetorlódás és a szétszóródás; a homogenizálódással egyidejûleg belsõ elkülönülés és szakosodás is zajlik. Ennek során a leváló régiók saját fejlesztésû istenségeik szempontjai szerint szabnak mértéket maguknak - és másoknak is. Amit
egykor egyként láttak, azt mi már többnyire
töredezetten tapasztaljuk meg. A részei egymásra hatásából
összeálló és egymást átható
- ma mitikusnak nevezett - dimenzió szétcsúszott
és szegmentumaira esett szét. Tapasztalatát már
nem táplálja körkörös közelítése,
képzelettel átszõtt, ismétlõdõ
élménye. Velünk
ellentétben az archaikus népek a természet képei
között éltek. Tapasztalataik eltérõ volta
miatt a miéinktõl eltérõ létterületeket
kötöttek össze. Így például az étkezés
közben kontempláltak képeket. (Elég, ha a különbözõ
kultúrák kerámiáira gondolunk; akár
a görög, akár a magyar díszítõmûvészetre.) A világ
viszonylagos kiismertsége és képi közvetítettsége
miatt az elbeszélõ képzelet is korlátok közé
szorult; kibontakozás helyett tömérdek tényen
törik meg. Történeteink szálai túlontúl gyakran megszakadnak, és más irányt vesznek, semhogy utólagos elmemûveletekkel szép, szabályos szálakká rendezhetnénk õket. Arra sem igazán indítanak, hogy a képzelet kitartó munkájával regényes láncolatokká, ábrándos kalandokká akarnánk fejleszteni õket. A nagy elbeszélések nem mûködnek. "A mikroelbeszélés, a töredék mûvészetének korában élünk."3 A töredékekben
egyszerre lehet zavartalanul jelen távol esõ területek
sokasága; lehetnek egymás mellett mélységek
és magaslatok százai és ezrei, akárcsak a
köztük húzódó hasadékok. A töredékességben
az elmúlással való számvetés és
az ehhez kellõ alázat is megvan: a lemondás a végérvényességrõl,
az "ércnél is maradandóbb" mítoszáról. Az eleve töredékes tárgyakban és mûvekben a részlegesség belátása munkál. Az ilyen fragmentumokban a teljességre vetett tekintet is megfér - mint megvalósíthatatlan és mégis elérendõ lehetõség. A töredékek törésvonalai ezért mutatnak a teljesség felé. Ezért jelenhet meg benne úgy a teljesség, mint a töredékesség reménybeli vetülete. A töredék
horizontja szaggatott szemhatár. Egy-egy látvány
részletei a belátás különbözõ
pillanataiban derengenek fel. Az ilyen, idõbeli szakadások
a térbeli különnemûségeket teszik nyilvánvalóvá.
Az egynemûsítés mindenkor önkényes aktusa
helyett a töredékek közt meghagyott hasadékok
más terek és vonatkozások lehetõségére
figyelmeztetnek. Az ember szeme pontról pontra vándorol - bár pont helyett mondhatnánk metszetet, avagy akár töredéket is. Hol az egyik, hol a másik részlet kerül különös megvilágításba. Ezt éppúgy tulajdoníthatjuk szétszórtságunknak, ahogy az esetlegesség sajátos erejének is. De vélhetjük a felvillanó fény felhõjének is, mely a pusztaságban - a dolgok pusztaságában - az egyik belátás helyérõl a másikra vezet át. A történések
száma, akárcsak a töredékeké, beláthatatlan.
És mégis: minden történet része ugyanannak
az egy történetnek. Így a töredékrõl
töredékre történõ szaggatott vonalú
haladás is elérheti célját. |