Inter
media
Hogy
mi válik jellé, érzékenységünk
nívójától függ. Amióta
az Intermédia
tanszéken órákat tartok, azóta tûnôdöm
ezen az elnevezésen. Elôször más fogalmakkal
alkotott kapcsolatrendszerén, utóbb a szó eredeti
jelentésébôl következô kérdéseken:
hogy mit is jelent valójában médiumok között
lenni? Hol van az a képletes vagy valóságos hely,
melyre ez a szó utal? Mivel jár a médiumok közötti
mozgás, a használatukból adódó képletes
helyváltoztatás? Milyen megközelítések
következnek az intermediális pozícióból?
Milyen távolságtartás kívánatos?
Egyáltalán kijelölhetô-e az a körzet e
technikai médiumok univerzumában, amely közöttük
helyezkedik el? A találkozás
az új technológiákkal elôbb-utóbb
elkerülhetetlen, még akkor is, ha netán nem akarnánk.
Már csak ezért is érdemes ennek elébe menni.
Egyrészt megismerésük végett. (A meglepetések
elkerülése mellett ez a technikai képalkotás
eljárásainak és esztétikájának
tudatosításával, továbbá más
területeken is hasznosítható késztetésekkel
jár együtt.) Másrészt azért is, mert
elterjedésüknek köszönhetôen máris
alapjában kezdett átalakulni a képvilág,
ezáltal pedig az érzékelés, a nyelv, a metaforika,
a valószínûségek, a mozgásformák
megannyi területe - ami nem marad következmények nélkül
a "hagyományos technológiákra" és
médiumokra nézve sem. Távolságtartás Az
új technológiák és médiumok megismerése
azért is elengedhetetlen, hogy az ember megtanulhasson távolságot
tartani tôlük, hogy kihívásaikkal szemben hathatósan
léphessen fel. Esetleg úgy, mint a multimédiamûvésznek
számító Laurie Anderson, aki a kép- és
hangkeltés high-tech vonulatának használatát
mindig kellôen ellenpontozza eleven és esendô lényével,
a mediatizáltságot kikerülô gesztusokkal, lélektôl
lélekig vezetô légihidakkal. A technika rajongójának
számítok - mondja - ; képes vagyok beleszeretni
a komputerbe és a gépekbe, hogy a hangzásokkal
kísérletezhessem...és órákon át
beszélni is tudnék errôl...ám ez egyfajta
gyûlöletszerelem. Ugyanis ezek a gépezetek, számtalan
gombjukkal és szabályozóikkal egyúttal taszítanak
is. Természetesen fontos, hogy az ember kiismerje magát
a munkaeszközei között. A technika nevû anyaggal
történô foglalatoskodásom révén
sok olyan spontán ötletem támadt, amely a készülékekkkel
való gyermeki játszadozásból adódott.
Alapjában érdekel az a temérdek lehetôség,
ami ezekben a berendezésekben rejlik, és mivel mindent
meg akartam tudni róluk, a múltban gyakran használtam
ôket. Ma már sokkal többet tudok ezekrôl a gépekrôl
- egyebek mellett azt is, hogy kevesebbet kell használni ôket. A hierarchiák áthelyezôdtek az idôbe Némi
távolságtartásra indítja az embert az is,
ha egy pillantást vet a század "új technológiáinak"
korábbi vonulatára. Ekkor szembetûnôvé
válik e médiumok hihetelen mérvû és
elképesztô gyorsaságú avulékonysága.
Tanulságos eltûnôdni azon, ahogy például
a hangos és színes ("mûvész-")filmek
öregednek. Nem is annyira anyagi hordozóik révén,
mint inkább a korabeli technikai lehetôségmezôben
mozgó, sôt, mondhatni lubickoló képzeteknek
és szándékoknak köszönhetôen. A
példák száma szinte végeérhetetlen,
ha a nosztalgia párájától mentesen nézzük
végig a filmtörténet e hosszú és még
távolról sem lezárult fejezetének "fénypontjait".
Hasonló tünetcsoporttal lehet találkozni az ún.
elektronikus zene vagy a computerképek múltjában. Felhasználói felületen Az
"új technológiák" mûvészi
megközelítése során elkerülhetetlenül
felvetôdik olyasmi is, ami mindeddig nem volt kérdéses.
A computer közegében határtalannak tetszô lehetôségmezôk
nyílnak meg. Ugyanakkor a "régi technológiák"
használatából természetesen adódik
egy olyan eredendô interaktivitás, amely az alkotó
és alkotás anyaga közti közvetlen kapcsolat
során keletkezik, és aminek az új, mégannyira
interaktív médiumok híján vannak. A (kézmûves)
mûvész mozdulatával "megszólít"
egy anyagot, alkotó gesztusával párbeszédet
kezdeményez egy közeggel, amely válaszol. Mi több:
"visszabeszél". A dialógusnak ez utóbbi
eleme elengedhetetlen minden alkotómûvészet számára.
A természettel folytatott párbeszéd a mûvész
számára mindenkor conditio sine qua non - írja
Paul Klee A természet tanulmányozásának
útjaiban. Minden médium A mediatizáltság
már szinte mindenütt megjelent: a képzetek, minták,
kapcsolatok, hierarchiák, hétköznapok, vágyak
és álmok majd minden körében. A médium
metaforája ezáltal mindenhatóvá vált:
mindent áthat és mindenen áthatol. Ennek következtébenn
pedig minden médiumként ismerszik fel. Ez pedig, mindennemû
modernitása ellenére, visszavezet egy ôsrégi
felismeréshez: a világ kimeríthetetlen gazdagságának
és komplexitásának belátásához.
Az új technológiák révén azonban
eddig ismeretlen vetületeiben, új összetevôk
fényében más metszésvonalak mentén
pillanthatjuk meg mindazt, ami mindig is körülöttünk
volt. Paradox módon ebben rejlik a médiumok abszolút
újdonsága. Igy szemlélve mutatkozik minden médiumnak.
(Beleértve magánkozmoszunkat: tulajdon testünket
is.) Amivel egyszersmind a mindenség mibenlétét
illetô legszövevényesebb filozófiai, teológiai
és kozmológiai kérdések sokaságához
jutunk. Ekkor ugyanis nemcsak az lesz a kérdés, hogy vajon
a természet nevû tüneménynek mi az üzenete
és hogyan fejtendô meg, hanem az is, hogy kinek vagy minek
a médiumai vagyunk mi magunk? És ki üzen nekünk
a márvány erezete vagy a csillagképek által?
Mirôl szólnak a fák, és hogyan értsük
a felettünk elhúzó felhôfoszlányokat...?
|