Kibernetikus katedrálisok
Az
elsô televíziót a grábóci kultúrházban
láttam. A mozifilmek vetítésére is szolgáló
színpad közepén, egy magas lábazaton állt
a meglehetôsen kis képernyôjû készülék.
A hátsó sorokból alig kivehetô kékes
képeinek igézetében, a falu apraja-nagyja mégis
rálátott a vetítôterem messzeségében
pergô filmre, Tell Vilmos kosztümös történetén
keresztül pedig távoli idôkre szegezte tekintetét.
A távolbalátónak ez a sajátos megjelenése
a színpad, ill. a vetítôvászon elôterében
láthatóvá tesz egy folyamatot. Azt, ahogy a modern
kultikus helyeinek láncolatában (a színház,
a múzeum nyomán) elôbb a mozi, a karteziánus
bazilika (Vilém Flusser), majd pedig fokozatosan a televízió
kerül a figyelem középpontjába. Annakidején
a kultúrházban egy kivételes eseménynek
voltam részese, melyben a televízió még
közös kontempláció tárgya volt. Rövid,
átmeneti tartózkodás után végérvényesen
kikerült a bazilikából és családi kultuszok
részévé: házioltárrá vált.
Ez a folyamat egy közösségi kultusz fokozatos individualizálódását
mutatja, ami vallások esetében is megfigyelhetô.
Ezen túlmenôen azonban a technikai képben rejlô
totalizáló tendenciát is jelzi: a sokak által
közösen nézett mozi azért kétdimenziós,
a vetítôvászna azért áll egy síkfelületbôl
(s ezért is "kartéziánusan", vonalak mentén,
sorokba rendezettek az ülôhelyek is), mivel csak így
adódik a nézôk számára hozzávetôlegesen
hasonló látószög. Ha a nézôpont
egyetlen személyé, akkor nem kell másra tekintettel
lenni: a kivánatos képfelület ekkor a szemlélô
köré boruló gömb. Vagyis a tendencia a technikai
kép kiteljesedése felé tartó. Más
folyamatok mellett így a közvetített látvány
logikája is a háromdimenziós virtuális valóság,
a kibernetikus katedrális irányába mutat.
Ennek elterjedése elôtt egy sajátos közbülsô
létesítmény, a gömbmozi megépítésére
is sor került: az 1986-óta a párizsi La Vilette negyed
technológiaparkjában álló hatalmas Géode
teljes belsô fala egyetlen összefüggô vetítôfelület.
(A nagy méret a gömbmozinál is, akárcsak a
gótikus katedrálisok esetében, elengedhetetlen
feltétele a tökéletes térillúzió
megteremtésének.) Az építmény, bonyolult
felvevô és vetítôberendezései ellenére
mégis a korabeli falusi színpadon álló tévékészülékkel
mutat hasonlóságot: átmeneti, kudarcba fulladt
kísérletet jelent a teljes körû kollektív
illúzió megteremtésére. A vízióban
való tökéletes elmerülésben azonban éppen
a nézôk zavarják meg egymást: testi jelenlétük
rontja az illúziót, és ha nem is fedi el mindig
a kilátást, a másik puszta jelenléte a történés
reflektálására, a látszat tudatosítására
késztet.
A technikai kép és közvetítésének
rendszere így nem pusztán tárgyi jelenlétével
ékelôdik ember és ember közé, hanem
az illúzió tökéletesítésének
igényével arányosan teremti meg és erôsíti
fel a másik "képbôl való kikerülésének",
eltávolításának vágyát.
Az egyszemélyes computergenerált vízió,
a virtuális valóság messzemenôen kielégíti
ezt az igényt. A gömbmozi ezért már megépítése
pillanatában elavult, hiszen a cyberspace, a sisakszerûen
felölthetô személyes kibernetikus tér elôzményeit
már évtizedekkel korábban kifejlesztették.
(A fejre montírozott képkijelzôt - írja
Scott S. Fischer - a hatvanas évek végén Ivan
Sutherland az MIT-n fejlesztette ki.) A halvaszületett találmány,
a Géode megnyitásakor Paul Virilio, elôre
látván elterjedését, azt tanácsolta
a Cahiers de cinéma olvasójának: ne menjen
La Vilette-be, mert biztos lehet benne, hogy a Géode el fog jönni
önhöz...
Nihil
simulatio proficit
A
késôközépkor égbolton túlra kitekintô
emberével szemben a késôújkori ember saját
eszközrendszereinek belvilágába merül. A kozmikus
nyitottsággal ellentétben, a benne felhalmozott gigantikus
adathalmazok dacára a virtuális világ zárt.
Ennek a zárt beltérnek a mibenléte számomra
akkor mutatkozott meg, amikor megláttam egy ôspéldányát,
Walter Pichler osztrák képzômûvész
Hordozható lakószobáját. Ez a hatvanas
években készült mû egy képernyôvel
egybeépített, fejre ill. vállra vehetô készülékbôl
áll, ami a virtuálvalóba merülô adatsisakját
vetíti elôre. A Hordozható lakószobával
felszerelkezve leginkább egy gumiszobában, vagy - miként
készítôje tette - legfeljebb egy, az autószereléshez
használatos aknában lehetett közlekedni. Ez ugyanis
megóvta a valódi élek és kiterjedések
iránt érzéketlenné vált használóját
a keményebb összeütközésektôl. Igaz,
mozogni sem feltétlenül kellett, hisz Pichler alkotása
a mindenség ígéretét hordozta: az otthonosságot,
és a képablakon keresztül a világ végtelen
hozzáférhetôségét.
Ez a magántérbe zárkózás, melyet
a médium segít elô s amelyet az ôspéldány
esetében még a metszô irónia aurája
övez, ma, fejlettebb utódai esetében jellegváltozást
mutat: A MUD-ok (Multi-User Dungeons vagy Dimensions) alapmetaforája
a szoba - írja a Turing-Galaxisról szóló
tanulmányában Volker R. Grassmuck - A MUD-ok alkotják
a cybervilágok polgárainak antropomorf életterét.
A mindenütt jelenlévô médium elidegenítô
helynélkülisége révén alkalmat nyújtanak
arra, hogy be lehessen rendezni egy otthonos helyet, egy lakószobát
a mátrixban.
Ebbe a "lakószobába" már nemcsak bejut a külsô
világ, hanem ott kezelhetôvé és befolyásolhatóvá
is válik. Ez a "külsô" azonban, akár virtuális,
akár valóságos világszegletrôl van
szó, kezelôje számára szimulációként
jelenik meg. A tapintás szimulációja terén
tett elôrehaladás után ez idô szerint az illatok
illúziójának kialakítása áll
a kutatás középpontjában. Åm a mégoly
nagy képi felbontás ellenére sem válik valóságossá
a háromdimenziósan és illatosított verzióban
szimulált világ. Az itt soha nem lesz azonossá
az ott-tal. A szoba, ahol a felhasználó magára
ölti adatsisakját és a mátrixba merül,
izolált magántér marad.
A médiumok összessége - mondja Peter Weibel
- az embernek azt a kísérletét jeleníti
meg, hogy az univerzumból való kitörést saját
univerzumán belül szimulálja. A kérdés
csak az, hogy a magunkra zárt közös- és magánuniverzumainkból
való kitörés különféle szimulációi
milyen eredményre vezetnek.
Nihil simulatio proficit; semmilyen szimuláció
nem jár eredménnyel - írja Seneca 79. levelében.
A korabeli szóhasználatban a simulatio az ember
és ember közti közvetlen viszonyra, a színlelés,
a tettetés, a megtévesztés várható
következményeire vonatkozott. Az egymás- és
önmegtévesztés elôrehaladó technikáit
látva a kijelentés jelenidejû érvényessége
tûnik szembe. Ezt egyébként egy másik, a
múlttal ellentétes irányba tájékozódó
szerzô, Stanislaw Lem is alátámasztja: Intuícióm
azt sugallja - mondja egy beszélgetésben -, hogy
az internet több kárt okoz, mint amennyi hasznot hoz.
A
kiberkatedrálisok kora
Minden technológia vallásos - állítja
Peter L. Wilson (aki olykor Hakim Bey néven adja közre munkáit).
Számomra kijelentésének minden technológiára
érvényes volta kérdéses ugyan, a Hálózat
és a körülötte kibontakozott hiedelemvilág
azonban egyértelmûen vallásos jelleget mutat. Ennek
jeleivel a hétköznapi nyelvhasználatban is találkozhatunk:
amikor mûvészek munkáikat "felviszik az internetre",
vagy amikor az elektronikus pénzforgalomra vonatkozó kérdésre
egy bankár azt válaszolja, hogy "a pénz a mennyekbe
ment", akkor egy Felfoghatatlan Felsôbb Hatalomra történik
hivatkozás. A technikai transzcendenciának ez az emberfeletti
világa azonban ennél jóval átfogóbb
érvénnyel van jelen: mint a Földet körülvevô
"reálisan létezô" mûholdhálózat
dimenziója. (E hálózat Bill Gates szándéka
szerint hamarosan további 800, a földfelszín "teljes
lefedettségét" biztosítani hivatott mûholddal
bôvül. Kereskedelmi-uralmi indítékból
így válik valóra az SDI, a Csillagháborús
tervek egyik fontos eleme.) Eme technikai transzcendencia másfelôl
mint a cyberspace megváltó valósága körül
kibontakozott mitológia mutatkozik meg, amelyben a modernitás
mítoszának szinte mindahány eddigi eleme összegzôdni
látszik. Persze nem egy kikristályosodott, konfesszionális
hitvilág ez, hanem a kötetlenség és tetszôlegesség
szinkretikus szférája, amelyben a közlés korlátlan
szabadságától a hozzáférhetôség
egyenlôségén át a mindenkit mindenkivel összekötô
általános testvériesülésig, sôt,
azon túlmenôen a végsô korlátozó
kötelék, a testtôl való megszabadulás
igéretéig minden megtalálható.
Mindezek az elemek már korábban, a különbözô
technikai médiumokkal kapcsolatban is felbukkantak, ilyen széles
körben és ennyire átfogó érvénnyel
azonban még sosem. A virtuális valóság ezért
is nevezhetô kibernetikus katedrálisnak; olyan rendkívül
összetett, a technológia csúcsát jelentô
késôújkori konstrukciónak tehát, melynek
komplexitásához és kultikus jellegéhez csak
a középkori katedrálisok hasonlíthatók.
Kibernetika
és gótika
A
kibernetikus katedrálisok persze inkább hasonlítanak
szappanbuborékra mint gótikus székesegyházra.
Vannak azonban olyan jellemzôik, s nem is a legesetlegesebbek,
amelyek meglepô egyezést mutatnak. A kôbôl
emelt katedrális, akárcsak kibernetikusan vezérelt
mai válfaja, a korabeli tudás és csúcstechnológia
terméke. Olyan kísérletnek tekinthetô
- írja a mûvészettörténész Max
Dvorak -, mely az egész kultúra természetes
és szellemi feltételeit az emberiség egységes
szellemi szervezôdéseként foglalta össze.
A minden tudást tárlóiba összefoglaló
Hálózat globális világának sem adható
más leírása. Ezen túlmenôen azonban
struktúráik között is rendkívül
erôs hasonlóság áll fenn: a számítógéprendszerek
egyre inkább integrálják a különbözô
kommunikációs csatornákat, a gótikus székesegyház
pedig - Erwin Panofsky szerint -: struktúrájában
is igyekszik mindazokat a fôbb motívumokat szintézisbe
fogni, melyek egymástól független csatornákon
keresztül jutottak el hozzá.
Ez abból ered, hogy nemcsak a multimédia, hanem már
a gótikus katedrális is egy Gesamtkunstwerk, melynek az
ember mindahány érzékszerve a hatása alá
kerül - és hatása alatt más világba
kerül: a katedrálisba lépô 13. századi
hívôk közvetlenül az égbe emelve érzik
magukat, írja Hans Sedlmayr a katedrálisról
szóló tanulmányában. A minden érzéket
lenyûgözô összhatás azonban akkor is, ma
is, egyúttal bizonytalanságot is kelt: kétséget
támaszt - mind a tapasztalatok valósága, mind pedig
a valóság és különbözô vetületeinek
megkülönböztetése iránt.
Az érzéki észlelhetô és az érzékfeletti
viszonya rendkívül bonyolulttá vált -
állapítja meg a késôközépkorról
Max Dvorak. Ma a valóság és a valóság
különféle szimulációinak viszonyában
mutatkozik hasonló bonyolultság. A köztük való
eligazodás pedig egyre nagyobb nehézséget jelent.
(A folyamatban lévô fejlesztések még szövevényesebb
jövôt sejtetnek: számítani lehet például
arra, hogy az intelligens ágensekhez, a személyes
megbizatással ellátható computerprogramokhoz hasonló
jelenségek, melyek egyelôre még csak a Hálózaton
intéznek ügyeket, elôbb-utóbb holografikus
hûségûvé válnak és a közterületekre
is kikerülnek.)
A
megtévesztô tökéletesség
A
gótikus katedrálisok láttán a mai szemlélô
hajlamos a középkor hitének nagyszerûségét
és mindenre kiterjedô mélységét feltételezni.
Magam is így voltam ezzel mindaddig, míg a korszak kutatói
meg nem gyôztek ennek ellenkezôjérôl: a technikai
tudás és kivitelezés tökéletessége
a keresztény hit válságával járt
együtt. Sedlmayr szerint a katedrálisban a mûvészet
csúcspontja a vallás válságával esik
egybe. A a roppant méretek, a látvány és
a fényhatások összessége nem feltétlenül
a kontempláció elmélyültségét
segítette elô, hanem valamiféle fenséges
bódulatot váltott ki. A mennyei Jeruzsálemrôl
alkotott elképzelések építészeti
ábrázolása, gazdag szimbolizmusa így valójában
- mai fogalommal élve - szimulációként hatott.
Figyelemre méltó, hogy ezeknek a nagy, zárt beltereknek
az elterjedése, továbbá az egyidejûleg felerôsödô
szubjektivizmus a térszemlélet radikális átalakulásához
vezetett: a szubjektivizmust legjellemzôbben a tér perspektivikus
felfogásának kialakulása fejezte ki (Panofsky).
A centrális nézôpont kialakulása a látásmód
olyan fordulatát jelentette, melyhez fogható átalakulás
alighanem csak manapság, a computer-képvilággal
és a virtualitással bontakozik ki. Ennek során
a perspektivikus szemléletet egy töredezett, mozaikszerû
látásmód váltja fel. A gótikus és
a kibernetikus katedrálisok közötti hasonlóság
azonban legerôsebben mégis összetevôik és
tartalmaik komplexitásában mutatkozik meg.
A
katedrálisok kultusza
A
gótikus katedrálisok a maguk korában, s azon túlmenôen
még jó ideig, a legösszetettebb létesítmények
voltak, s a falaik közt zajló keresztény kultusz
vonatkozásgazdagsága csak növelte komplexitásukat,
egészen a kimeríthetetlenségig. Összetettségük
csak a kibernetikus katedrálisokéhoz fogható,
azzal a különbséggel, hogy utóbbiak architektúrájának
komplexitása egy ideje már felülmúlja az elôbbiekét.
A hálózat és hordozóinak létesítményrendszere
átszövi és orbitális pályákon
körülveszi a Földet, belsô architektúrájának,
programjainak bonyolultsága pedig messze meghaladja a középkori
épületterveket.
Kultuszuk összevetése már korántsem ilyen
egyszerû. A kibernetikus katedrálisok "fô-"
és "oldalhajói" sokféle kultúra és
magánkultusz gyakorlásának adnak helyet. A "fôhajó"
elején elhelyezkedô apszis, a tulajdonképpeni "szentély"
és a benne folyó kultusz azonban könnyen azonosítható.
Annál is inkább, mivel ténylegesen hajókban
ölt testet: ez idô szerint az amerikai haditengerészet
Ohio-típusú tengeralattjárói (és
a velük összeköttetésben álló mûhold-
és számítógéprendszerek) alkotják
a kibernetikus katedrálisok legbensôbb szentélyét.
Ezek a katedrális méretû (170 m hosszú) építmények
képezik (a bennük rejlô atomrakéták
megatonnáinak és computerrendszereik megabájtjainak
köszönhetôen) a Magasságos Technológia,
a High Tech csúcsát.
Ezek a tengeralattjárók (és fejlesztés alatt
álló újabb változataik) a számítástechnika,
a rakétatechnika, a hajózás stb. csúcstechnológiát
egyesítô kollektív hadi/technikai kultusz legfôbb
tárgyai. Ennek a kultusznak kreatív kutatók, leleményes
technikusok és a hadi/gazdaságot mûködtetô
- újabban klasszikus hadmûvészeti munkákon
nevelôdô - menedzserek sokasága áldoz.
Ezt a tiszta háborút (Paul Virilio), mely erôszakos
fejlesztést jelent és ezáltal fokozatosan minden
földi életfolyamatot a technológiák függvényévé
tesz, a szabad piac önszervezô szerepével szokás
magyarázni. A kultusz középpontja, a Pentagon
of Power (Lewis Mumford) ennél valamivel körülhatárolhatóbbnak
tûnik. Mindazok számára, akiket nem kápráztattak
el a "szabad piac" dogmái - írja Richard Barbrook
és Andy Cameron angol szociológus -, nyilvánvaló,
hogy az amerikaiaknak mindig is volt állami gazdaság-tervezésük.
Ezt védelmi költségvetésnek nevezték.
A
szappanbuborék szépsége
A
gótikus katedrálisok a fejlôdés során
egyre nagyobbá és egyre bonyolultabbá váltak,
a túlméretezettség miatt befejezetlenek maradtak,
esetleg összeroppantak; vagy építtetôik nem
bírták a költségek terhét, vagy a kô
nem bírta el a szerkezet súlyát. A kibernetikus
katedrálisokat is fenyegeti ez a veszély a hálózat
és egyes elemeinek növekvô szövevénye
és fokozódó bonyolultsága folytán.
Minél összetettebbé válik egy rendszer, annál
sérülékenyebb lesz, annál inkább kiszolgáltatottja
önnön mûködési zavarainak és külsô
környezetének. (Arról nem is szólva, hogy
a "szentélyeiben" folyó halálkultusz hová
vezet.)
A középkori és a kibernetikus katedrálisok
fejlôdéstörténete e ponton eltérô
irányba mutat: a kôbôl épített katedrálisok,
koruk szellemének analóg hordozóiként,
még félresikerülten, romjaikban is megmutatnak valamit
eredendô spiritualitásukból és nagyságukból.
Ez feltehetôen nem független a bennük folyó kultusztól,
melynek középpontjában az Élet Kútfôje
áll. A kibernetikus katedrálisok digitalizált
jeltömegeit ez a lehetôség nem fenyegeti. A szintetikus
szappanbuborékok szétpattanása és hordozóik
szétmállása után alighanem csak csillámló
lemezdarabkák milliárdjai maradnak hátra. Ezeket
az esetlegesen fennmaradó utódkultúrák legfeljebb
csak szépségük miatt, ékszerként lesznek
majd képesek értékelni. |