A Nyugalom tengerén
A Nyugalom tengere (latin nevén
Mare Tranquillitatis) volt az a hely, ahol elôször lépett
ember a Holdra. E nyári nap, 1969 júliusa, azért
emlékezetes számomra, mert ez volt az elsô "világtörténelmi
esemény" az életemben, amelynek szemtanúja voltam
(amennyiben persze egy kilométerek százezrein át
mediatizált látványról ez egyáltalán
elmondható) és amelynek a jelentôségét
megértettem.
A korabeli általános lelkesültség közepette
csak egyetlen kétkedôre emlékszem: a disszonáns
hangot boldog emlékezetû Nagyapám ütötte
meg, aki közölte, hogy ez képtelenség: a Holdon
nincs helye az embernek.
Majd harmic év távolából, a kozmikus kirándulás
keltette felindulás csitulása után, kezdem megérteni
Nagyapám álláspontját, egyszersmind az is
dereng, hogy valójában mi is történt akkor
a Nyugalom tengerén.
Azóta próbálok erre a kérdésre választ
keresni, amióta nemrégiben feltûnt, hogy a holdraszállás
évtizede egybeesik a computerfejlesztésben ill. hálózatosodásban
is döntônek bizonyult dekáddal. Utóbb kiderült,
hogy az Apolló-program lezárulása szinte dátumra
egybeesik az Internet ôsének, az Arpanetnek az üzembe
helyezésével. Azóta úgy vélem, hogy
a véletlenszerû egybeesésnél valamivel többrôl
van szó. Persze két ennyire eltérô esemény
között az összefüggés korántsem nyilvánvaló;
még akkor sem, ha tényszerûen tudjuk, hogy mindkettô
a hatalmi versengésbôl fakadó haditechnikai fejlesztés
következménye.
Az Apolló-programot J.F. Kennedy elnök hirdette meg
1961-ben azzal a céllal, hogy egy évtizeden belül
sor kerülhessen az amerikaiak holdraszállására.
Ez a program válaszlépés volt a korabeli Szovjetunió
sikeres rakétatechnikai eredményeire, melyek csúcspontján,
ugyancsak 1961-ben, elôször jutott embert szállító
ûrhajó, Jurij Gagarinnal a fedélzetén a Földön
kívülre, a világtérbe.
Hogy ez a versengés mennyire fontos eleme a Hidegháborúnak
(a háborús pszichózist fenntartó propagandának
nem kevésbé, mint haditechnikai frontjának), azt
a korabeli Szovjetunió miniszterelnökének kijelentése
(valamint ennek fogadtatása) is jelzi: Mi vagyunk az elsôk
a világon, akik a Földrôl a Hold felé vezetô
pályát égettünk az égbe. Hruscsovnak
ezek a kissé képtelen, de a nyugati lapokban vezetô
helyen idézett és kommentált szavai még
a Fekete-erdei magányában élô Heideggerhez
is eljutottak, és tôle szokatlan módon, kommentárra
késztették. Mûhelyjegyzetében azt
írja: Hruscsov kijelentését mindenekelôtt
ama tényállásra való tekintettel kell átgondolnunk,
amire Nyikita Hruscsov sem gondol. Sem "ég", sem "Föld"
sincsen már az ember költôi lakozása értelmében
ezen a Földön. A rakéta teljesítménye
csak technikai megvalósítása annak, ami három
évszázad óta egyre döntôbb és
kizárólagosabb módon mint a természet kerül
elô-állításra és most mint univerzális,
intersztelláris állomány áll rendelkezésünkre.
A rakéta pályája révén "ég
és Föld" feledésbe merül. Kiinduló- és
végpontja sem egyik, sem másik...
Ami pedig a computereket, illetve hálózatot illeti: Az
IBM akkor állította elô az elsô programozható
digitális computert - írja Richard Barbrook és
Andy Cameron A kaliforniai ideológia címû,
a Hálózat szociológiájáról
szóló tanulmányában - , amikor a Védelmi
Minisztérium a koreai háború idején a céget
erre felszólította. Azóta az egymásra következô
computergenerációk fejlôdését közvetlenül
vagy közvetve az USA védelmi költségvetése
támogatta. Az elsô hálózat kiépítésére
ugyancsak a katonai logikának köszönhetôen került
sor: Az esetleges, a világûr felôl is várható
(szovjet) atomtámadás lehetôségére
való tekintettel alakítottak ki olyan hálózatos
kapcsolatrendszert, amely bármely tagját érô
találat esetén is biztosította az összeköttetést
az amerikai hadsereg különbözô egységei
és irányítói között.
Persze nem pusztán hatalmi és haditechnikai mozzanatok
sorozata vezetett a holdraszálláshoz és a Hálózat
kialakításához. Számomra úgy tûnik,
hogy mindebben más motívumok játszottak szerepet,
melyeknek a történtek megítélése és
azok mai fejleményei szempontjából egyaránt
döntô jelentôségük van. A Nyugalom tengeréhez
elsôsorban az erôsen transzformálódott régi
remények és kollektív vágykivetülések
vezettek.
Mindez abban a kérdésben összegezhetô, hogy:
Miként lett az Igéret
Földjébôl az Igéret Holdja?
Ennek kiderítéséhez
azonban valamelyest messzebbre kell visszamenni az idôben: egészen
a 14/15. század fordulójára. 1500 körül
a korabeli európai szemlélet nagymérvû átrendezôdése
zajlott le. Hogy ez milyen nagyságrendû volt, az leginkább
a mûvészi ábrázolások közegében
érhetô tetten, méghozzá különösen
éles cezúraként:
Ez a korszakváltás - Hans Beltingnek a Bild
und Kult címû munkájában közzétett
kutatásai szerint - nem kevesebbet jelent, mint hogy a kép
addigi kultikus jellege megszûnt és mûvészetté
vált. Ami korábban a mennybéli visszfényének
felfogására, az égiek földi megjelenítésére
szolgált, az mûtárggyá lett. Ez a fordulat,
mely egyik mozzanata az életterületek sokaságát
átható változásnak, nem csak képletesen
értendô. Itt tényleges fordulatról, egy tengely
elfordulásáról van szó:
Az egész európai középkor ég és
föld, szakrális és szekuláris, szent és
világi tengelyére épült. Ezt legnyilvánvalóbban
a gótikus katedrálisok, a "megkövült skolasztika"
hatalmas építményei jelenítették
meg: Mintha nem is a talajon állnának - írja
Max Dvorak - , úgy emelkednek a gótikus katedrálisok
egy korlátozást nem ismerô vertikalizmusban hatalmasan
és mégsem nyomasztóan a városok fölé,
miként az eleven természet. Ez a domináns függôleges,
a magasság és mélység viszonylatait hordozó
tengely, és vele együtt tekintetek sokasága fordult
át a horizontálisra: az ember földi meghatározottságainak
vízszintesére. (Erre a fordulatra Kafka utolsó
nagy elbeszélésében, az Egy kutya kutatásaiban
található egy figyelemreméltó, ironikus
utalás: a legérdekesebb az, hogy a nép valamennyi
szertartásával a magasság felé fordul; el
sem tudom képzelni, hogyan tûrhetik a tudósok ,
hogy népünk a maga egész szenvedélyességével
fölfelé mondja varázsigéit, régi
népénekeinket a levegôbe sírja el.)
Ennek a fordulatnak részint elômozdítója,
részint pedig következménye az, hogy az érdeklôdés
homlokterébe a kívüllevô, az externális
és territoriális külsô kerül. Ez az idôszak
az ún. nagy földrajzi felfedezések kora, melyben
az európai hajósok túljutnak az addig ismert világ
határain. Az "új világ" "felfedezésének",
majd fokozatos meghódításának korszaka együtt
jár a zsidó-keresztény kultúra egyik alap-toposzának,
az Igéret Földjének átalakulásával.
A bibliai Igéret Földje az, amit Izráel az egyiptomi
fogságot követô hosszú pusztasági vándorlás
végén ért el. Az Igéret Földje késôbb
- mint Isten Országa - Krisztus és követôi
számára nem evilágról valónak
bizonyult. Ez azt is jelentette, hogy elvesztette kiterjedését,
földi, területi jellegét; deterritorializálódott.
U-topikus, nem-helyszerû színterévé az én
és a te - személyes isteni jelenléttel átjárt
- közössége vált.
A késôbbiekben, a középkor folyamán
az Igéret Földje fokozatosan újraföldiesült,
re-territorializálódott, így az Ujvilág
felfedezése már egy új Igéret Földjére
vezetett: Amerika az új földrész bevándorlói
számára mindig is az Igéret Földje volt és
az is maradt. (A 60-as évek végén Robert R. Bellah
társadalomtudós írt egy tanulmányt - Rousseau
gondolata nyomán - az amerikai civilvallásról.
Ebben az Igéret Földjét - más bibliai fogalmakkal
együtt - az amerikai polgári mentalitás és
közélet meghatározó eszméjeként
említi. Ahogy az amerikai öntudat és önábrázolás
tömegkultúrában tapasztalható megnyilatkozásait
elnézem, e téren azóta sem történt
lényeges változás.)
Az Igéret Földje azonban nem vált mindenki számára
azonossá az újvilággal. Nem is válhatott
azzá, mivel ez az ígéretes hely eredetébôl
adódóan hordoz egy olyan jellemzôt, ami minden más
földi helytôl megkülönbözteti: az Igéret
Földje ugyanis isteni ígéret. Valójában
túl van a földi helyeken: földöntúli. Nem
földönkívüli, hanem transzcendens. Ezért
aztán létezhetnek bár mégoly tágas
és ígéretes helyek ezen a Földön, nem
lehetnek azonosak az Igéret Földjével. Igy az utána
vágyakozók nem találhatnak rá céljukra,
vagy ha úgy vélik, hogy elérték, nem tudnak
benne nyugalomra lelni. Ez a földöntúli jelleg magyarázatot
ad arra, hogy miért kerül sor idôrôl idôre
az Igéret Földjének "áthelyezôdésére",
így arra is, hogy miért alakult át a földöntúlira
irányuló remény a földönkívüli
felé való törekvéssé. Esetünkben
arra, hogy az Igéret Földje helyébe hogyan került
fokozatosan az Igéret Holdja.
Az elsô holdraszállók
amerikaiak voltak; az új világot,
az új Igéret Földjét meghódító
pionírok utódai. Hogy a világûr, pontosabban
a Space, a világtér hajósai milyen hûségesen
követték úttörô elôdeik céljait,
a "hely szellemét", arról engem egy amerikai magyar író
gyôzött meg végérvényesen: Nekünk,
amerikaiaknak - írja Paul Olchváry - akkora terünk
van a helyváltoztatásra, hogy nemcsak arról gyôztük
meg magunkat, hogy oda mehetünk, ahová akarunk, hanem
arról is, hogy azzá lehetünk, amivé
akarunk. Világraszóló ûrbéli sikereink
és általában a technikai sikereink is végsô
soron az észak-amerikai kontinens belsô terének,
és - merészkedjünk egy lépéssel tovább
- a tulajdon belsô terünk kitágításának
tekintendôk.
De hogyan is állunk valójában ezekkel a "világra
szóló ûrbéli sikerekkel"? Tényleg
olyan sikeresnek bizonyult a földön kívülre törekvés?
Mire jutottunk a holdraszállással? A Holdon nincs hely
az ember számára, ebben Nagyapám nem tévedett.
Radikális szkepszise helyénvalónak bizonyult a
haladás himnikus kórusai közepette. Igazának
széleskörû belátásához hosszú
évek (kísérletek, tapasztalatok, kudarcok és
tanulságok) kellettek: Csak most kezdenek egyre inkább
arról beszélni - mondja Stanislaw Lem egy interjúban
-, hogy nem kizárólag a költségnövekedés
korlátja akadályoz bennünket abban, hogy más
bolygókra utazzunk vagy hogy hosszasan tartózkodjunk egy
orbitális ûrállomáson. Egyszerûen az
a helyzet, hogy az ember velejéig földiesre formált
élôlény, mely nem képes sokáig súlytalan
térben élni. Majd megemlíti a létfeltételek
különbözôsége folytán elôálló
káros következményeket; azt, hogy már a földkörüli
állomások ûrhajósai is nagyon gyorsan öregszenek
az ôket érô sugárzás miatt. Az ûrutazás
további következménye az, hogy a földi nehézkedés
formálta magunkfajta lények a hosszú súlytalansági
állapot során elvesztik csontozatukat, a csontok törékennyé
válnak, az izmok sorvadnak. A hosszabb idô után
a Földre visszatérô ûrhajósok ezért
hordágyra kényszerülnek, mivel nem képesek
lábra állni. Lem végül arra a megállapításra
jut, hogy szomorú, de mi nagyon is földhöz kötöttek
vagyunk.
Exoból endóba menet
A földön kívüli
fellépés, fénypontján a holdraszállással,
innen nézve valójában látványos kudarc.
A sikertelenség mértéke ma már nem érzékelhetô
igazán; a korabeli várakozásokhoz képest
azonban hatalmas: az ûrkutatási program kidolgozói
és résztvevôi ugyanis komolyan gondolták
- mint az Oriana Fallaci csapnivaló riportkönyvébôl
megtudható -, hogy tízegynéhány év
múltán a hétvégéket a Holdon fogják
tölteni, nyaralni (vagy telelni) pedig a Vénuszra (ill.
a Marsra) járnak. Az egyébként korántsem
fantaszta, sôt nagyon is pragmatikus Wernher von Braun például,
aki korábban a német nemzetiszocialista rakétatechnika
- V 1, 2 -, majd az amerikai ûrhajózás egyik "atyja"
volt, az elsô holdraszállás idején kijelentette,
hogy a jövôben éppoly hasznos lesz megismerni a
világûrt, mint megtanulni az autóvezetést.
A világtérrel és az ûrutazással kapcsolatos
remények azóta alaposan lehûltek. Ameddig az
ember nem jutott el a Holdra - mondja Lem - , addig elképzelhetônek
látszott, hogy ott nagyon érdekes tájékok
vannak. Ezzel szemben, egyhangú, valódi sivatag az egész.
Ugyan ki akarna 10 vagy 20 évig, netán egész életében
egy sivatagban, méghozzá egy zárt börtönben
élni?
A kozmikus turisztikához fûzôdô remények
azóta jutottak mélypontra, amióta egy másik
tér, a cybertér kibontakozása megkezdôdött:
a Space iránti érdeklôdés helyébe
a Cyberspace iránti került. A Nyugalom tengerén
lezajlott esemény ennek fényében úgy értelmezhetô,
hogy a világtérbe törekvés megtorpant és
a cybertérbe torkollott. Az öt évszázados
exotériában történô kibontakozás
a holdraszállással megszakadt, a fejlôdés
íve megtört és befelé fordult.
Az új technológiák fejlôdése már
nem kis mértékben ennek a kudarcnak köszönhetô:
a reális tér meghódítása során
elszenvedett keserû csalódások sokasága nyomán
- írja Paul Virilio A motor mûvészetében
- az amerikai ûrhajózási hivatal óriási
összegeket fektetett olyan eszközök kutatásába,
melyek a jövôben a virtuális valóság
rendelkezésre nem álló távolságainak
meghódítását hivatottak lehetôvé
tenni.
Jelenleg, amint azt széleskörûen tapasztalhatjuk,
egy technikai belvilág, egy endoszféra kiépítésének
intenzív folyamata zajlik. (Egyidejûleg a kutatás
is az endofizika, a belsô megfigyelô világa
/ Otto E. Rössler/ felé fordult.) Az ûrruha helyett
ebben a közegben egy sajátos búvárruha használatos:
a virtuálisba merüléshez adatöltönyt és
adatsisakot vesznek magukra az utazók. Ezt az öltözetet
Warren Robinett, a NASA ezirányú kutatásainak vezetôje
így írja le:
Egy, az adatok optikai megjelenítésére szolgáló,
fejen hordott képernyô (Head-Mounted Display) viselése
használóját egy háromdimenziós computer
szimulálta világba helyezi. Mivel a fej és a kéz
helyzetét a rendszer követi, használója mozogni
képes ebben a virtuális világban, fordulni tud
és minden irányba képes nézni, kezével
mozdulatokat tehet, hogy a szimulált tárgyakat kezelje.
A használó által látott virtuális
világ képe másodpercenként harmincszor korrigálódik,
hogy ezáltal megfeleljen a használó fejmozdulatainak
és orientálódásának. Igy aztán
a computer-teremtette jelenet a felhasználó számára
minden tekintetben háromdimenziós; továbbá
a széles látószög is azt a képzetet
kelti benne, hogy egy computer készítette mesterséges
realitásba merül. A felhasználó hallja is
azokat a zajokat, amelyek a virtuális világban keletkeznek,
például amikor két szimulált tárgy
összeütközik.
Szintetikus szappanbuborék
Hogy a váltás a földönkívüli
térbôl a virtuális belvilágba milyen mérvû
fordulatot jelent, azt számomra egy régi kép felidézése
jeleníti meg: egy közismert késôközépkori
fametszeten egy ember dugja ki a fejét a légkörön
kívülre, a földi szférákon túlra,
hogy a csillagokat fürkéssze. Ez a kép az újkor
egyik emblémája. Jelenünket alighanem ennek a megfordításaként
lehetne elgondolni: az ember, amint az exoból az endóba
fúrja a fejét. Egy szintetikus szappanbuborékba.
Ami persze bármikor elpattanhat. Vagy lefagyhat. Pedig nemcsak
a pénzünket hajlamos fokozatosan felszívni.
Az endo esztététikájának és erotikájának
növekedésével arányosan az exoszféra
vonzereje, mondhatni a reálisan létezô egzotikuma
is alábbhagy: A szuperszónikus adatátvitel és
a repülés korában egyre szûkösebb cellának
érezzük majd a Földet - mondja Virilio -, a holnap
kollektív képzeletébôl a titokzatos messzeségeknek
még az emléke is kitörlôdik.
Ennek elôjeleire Victor Segalen, Gaugin Tahiti-i hagyatékának
felkutatója már a század eléjén felfigyelt:
1917-ben ezt írja A diverzitás esztétikája
címû esszéjében, hogy a világ egzotikus
feszültsége alábbhagy. Az egzotizmus elkopásának
oka a világban: mindaz, amit haladásnak nevezünk.
Az alkalmazott fizika törvényei; a mechanizált utazások,
melyek összeütköztetik, összekeverik és eltömegesítik
a népeket. Majd azt kérdezi: Hol a titok? Hol vannak a
távolságok?
A realitáséval együtt azonban nemcsak az egzotikumok
ereje hagy alább, hanem más diverzitásoké
is: az ökológusok egy ideje a biodiverzitás,
a fajtasokféleség vészes csökkenésérôl
tudósítanak.
Az új technológiák azonban az egzotikumok tekintetében
is ígéretes távlatokkal kecsegtetnek: új
"Igéret Földjét" sejtetnek, például
azzal, hogy a cybertér révén tetszôleges
"pszichogeográfiák" egzotikus "tájaira" lehet eljutni.
Jaron Lanier, a technológia egyik kaliforniai fejlesztôje
azt állítja, hogy általános elterjedése
nyomán már nem úgy tekintenek majd a virtuális
valóságra, mint ami kérdésessé teszi
a fizikai valóságot, hanem inkább mint egy járulékos
valóságra. A virtuális valóság egy
új kontinens feltárulását jelenti számunkra.
Az Ujvilág élenjár ennek az új kontinensnek
a feltárásában. Ezért is figyelemreméltó
az, amit Paul Virilio, a vele folytatott Ezredvégi beszélgetésben
mondott: a huszadik század egyrészt felszabadította
a valóságos gyarmatokat, másrészt azonban
megteremtette a legutolsó gyarmatbirodalmat, a virtualitás
birodalmát. És az sem véletlen, hogy a folyamat
középpontjában az amerikaiak állnak. Ne felejtsük
el, hogy Amerika az egyetlen gyarmat, amit nem szabadítottak
fel. Igy csakis önnön mását alkothatja újra.
Virilio fel nem szabadított gyarmatról beszél,
kijelentése azonban könnyebben értelmezhetô,
ha utalását felszabadításon át nem
esett országként értjük. Az Egyesült
Ållamok ui. valóban egyedülálló abban,
hogy vereséget és megszállást el nem szenvedett
ország. Vagyis nélkülözi a kudarc, a vereség
bizonyos tekintetben (a nemzeti mitológia, a gloire, stb. pszichózisából)
kijózanító kollektív tapasztalatát.
A másik Nyugalom tengere
A holdraszállás egy hosszú
hagyomány része. Ugy tûnik, ennek a program tervezôi
is tudatában voltak annakidején, amikor antik neveket
és helyeket választottak: az Apolló név
egyértelmû: "a távoli istenség
ô" - írja róla az ókortudós Kerényi
Károly. A Nyugalom tengere már kevésbé az.
Talán a holdraszállás emberfeletti erôpróbáját
enyhítendô választották a leszállás
helyszínéül. Ugyanis a Mare Tranquillitatis,
akárcsak a szomszédos Derû tengere, a Mare Serenitatis
egy-egy klasszikus filozófiai fogalomról kapta nevét.
A latin tranquillitas animi, a lélek nyugalma (görögül:
ataraxia) a sztoikus filozófia és az antik életmûvészet
kulcsszava, akárcsak a serenitas, a derû, a tulajdonképpeni
boldogság, melynek elérése minden filozófiai
megismerés, felvilágosodás, felderülés
végsô célja.
Léleknyugalomra és lélekjelenlétre az ûrhajósoknak
nagy szükségük volt. Az amerikai ûrhajósokat
- akárcsak Gagarint - berepülôpilóták
közül választották ki. Hosszas vizsgák
és vizsgálatok során bizonyították,
hogy - technikai felkészültségük mellett - bátorságban,
szívósságban, önuralomban sem szenvednek hiányt.
(A már kissé élénk képzelet is kizáró
ok volt!) Az ûrutazás nehézségeire fel voltak
készülve, és állták is a megpróbáltatásokat.
Késôbbi életükrôl ez már nem mondható
el, a hétköznapok tengerét nem voltak képesek
a nyugalom tengerévé változtatni. (Az elsô
három holdraszálló közül egy elmegyógyintézetben
végezte, a másik kettô pályája is
furcsa fordulatokat vett.)
A mozgalmasság és a nyugalom viszonylatait tisztázandó
érdemes itt A lélek nyugalmáról is
értekezô antik szerzô gondolatait felidézni:
Seneca, a filozófiai életmûvészet egyik mestere
azt mondja, hogy egyedül azok nyugodtak, akik bölcsességgel
foglalkoznak. Különbözô helyeken arról
is ír, hogy ennek révén nemcsak a nyugalom válik
sajátunkká, hanem nagy utazásokat is tehetünk,
ha kedvünk támad túllépni az emberi gyengeség
szûkös határain, hatalmas idôbeli távolságot
járhatunk be és akár a végtelen évszázadokat,
a végtelen korszakok egymásba fonódó sorozatát
s az évek millióit szemlélhetjük.
És ehhez nem is kell feltétlenül ûrutazást
tennünk vagy a virtualitásba merülnünk. E tekintetben
további adalékul egy ûrkorszakbéli lelet
szolgál, ami a közelmúltban került a birtokomba:
a hatvanas években kiadott hanglemezen a Gagarinnal ûrutazása
alatt folytatott beszélgetés felvétele hallható.
Az elsô ûrhajós annakidején tapasztalatairól
földi hallgatóságának ugyanis azt mondta,
amit íróasztalomnál ülve többnyire magam
is elmondhatok: Jó a kilátás. Látom a
Földet. Mindent látni lehet. Néhány területet
felhôk borítanak. Minden rendben van. Jól érzem
magam. Folytatom a repülést.
És ehhez nem is kell ûrutazásra mennem, vagy kiszolgáltatnom
magam holmi hálózatoknak, még kevésbé
a virtualitás kétes technomágiájának.
Elég csak elérnem a magam nyugalmának tengerét
- ahol minden megvan, a világtengerek éppúgy, mint
a végtelen terek. Hisz - mint a filozófus Szabó
Lajos egyszer a halmazelmélet kapcsán megfogalmazta: azonos
nagyságrendûek vagyunk a végtelennel. Minden szellemi
akcióban ez az ember normális sebessége: a végtelen
sebesség.
|