A
test denaturálása
A
kilencvenes éveket az amerikai kormányzat hatalmas hírverés
mellett "az agy évtizedének" nyilvánította.
Kevésbé ismert, hogy ezt megelôzôen Japán
30 milliárd márkányi összeggel támogatott
agykutatási programba kezdett. A rivális hatalmak ezen
lépései, valamint a kutatásra szánt összegek
nagyságrendje nem azt mutatja, hogy a tiszta tudásvágy
vagy az "értékmentes" megismerés munkájához
elengedhetetlen feltételek megteremtése történik.
Másról van szó: az agykutatásba beruházók
mindettôl a computertechnológiában, az információfeldolgozásban
hasznosítható eredményeket remélnek, nem
is pusztán csak gazdasági elvárásból.
Az agykutatás egyik nagy tétje a kommunikációs
és computertechnológia révén elérhetô
világuralom.
Amióta a Föld "felfedezése", térségeinek
és kultúráinak Európából kiinduló
feltárása lezárult, az emberi fej maradt az egyedüli
terra incognita. Az emberi testbe juttatható mikromechanizmusok
fejlesztése lehetôvé teszi, hogy egyre beljebb lehessen
nyomulni ebbe az eddig érinthetetlennek tûnô tájékba.
Eddig a berendezések mindig az emberi testtôl távol
helyezkedtek el, most azonban már nem a testen kívül
terjed a technológia, hanem a test belsejébe terjeszkedik
- írja Marvin Minsky, az MIT mesterséges inteligencia-kutatója.
Ez nagyon fontos, talán történelmünk döntô
eseménye: a technológiákat már nem más
bolygókra küldjük, hanem saját testünk
mélyébe bocsátjuk.
A mikorotechnológia mellett az agykutatás és az
idegsebészet is további felfedezéseket ígér.
A gondolkodó elme kutatásának minden szintjén
egyre gyorsabb haladás várható - írja
G.D.Fischbach, a Harvard egyetem neurobiológusa. Az új
földrészek felfedezését azonban többnyire
megszállás követi. De mi történik a fejjel,
ha bármilyen módon megszállottá válik?
A
fej megszállása
Már
az eddigi eredmények alapján is úgy tûnik,
hogy mindez felmérhetetlen következményekkel jár.
Az idegsebészet az elmúlt évtizedek során
már olyan beavatkozásokat hajtott végre az emberen,
amelyeknek, Detlef Linke agykutató szerint jelentôségüket
tekintve az anyag világában az atomhasadás és
a magfúzió felel meg. Az 1982 óta sikerrel
végzett agyszövet-átültetések kétségtelenül
erre a nagyságrendre utalnak: az ilyen mûtétek ui.
lényegesen különböznek minden eddigi szervátültetéstôl.
A magzatok növekedésben lévô agyából
vett szövet a befogadó, kifejlett agyba ültetve nem
csupán kötôdik új környezetéhez,
hanem ott tovább is növekszik. Neuronjai új kapcsolatrendszerek
szövedékét hozzák létre, tevékenységük
- más agyi részekhez hasonlóan - nem korlátozódik
egyetlen területre, hanem részt vesz az egész mûködésében.
(Egy húsz év körüli nô, akinek fejébe
agyszövetet ültettek, a mûtét után annak
a benyomásának adott hangot, hogy gyereke született
- a fejében. A személycsíra, a másik
így jelentette be létét a másik tudatában.
Ezzel a fejben való /újjá?/születésrôl
szóló híradással összecsendül
egy másik beszámoló: a computer új virtuális
"kontinensén" egy nagy szülôcsatornán keresztül
utazik és születik meg az ember - mondja Jaron Lanier
- , hogy rájöjjön: ô maga a virtuális
nô, mely magát szüli újra és újra,
magamagából.)
A fejre irányuló kutatások azonban nem állnak
meg kísérleti szövetátültetéseknél
és az autogenezis metaforáinál. Mûvelôinek
kijelentéseibôl legalábbis erre lehet következtetni.
Mi a következô lépés? - kérdezi
Marvin Minsky - Egyszerû operációval el lehetne
távolítani a koponyacsont egy darabkáját
és be lehetne ûltetni egy pár millió szenzorral
ellátott hajlékony lemezt. Ezt már ma is meg lehetne
tenni, ha bizonyos elôítéletek és az ügyvédek
sokasága nem nehezítené az emberi agy kutatását...
Ezek a beavatkozások az ember testi-szellemi integritásába
olyan súlyos etikai és jogi problémákat
vetnek fel, melyek hagyományos módon meg sem fogalmazhatók.
A megoldásukat pedig éppen az a kulturális környezet
nehezíti meg, melyben felvetôdnek. Tudományos
szempontból - írja a jogász Bernard Edelman
- már semmi sem köt bennünket a földhöz,
semmi nem köt szükségképpen a fajtánkhoz.
Éppen ebben a kontextusban kell elhelyezni a biomedicina rendkívüli
sikerét, ami egyébként folytatódik a piacgazdaságban,
és amivel szemben teljesen védtelenek vagyunk, mivel feladtuk
"földi" és "fajtaszerû" viszonyítási
pontjainkat. Végkövetkeztetése szerint a tudományos
haladásnak köszönhetôen teljesen fölöslegessé
váltunk, s ez egyébként összhangban van
a szociológus Jean Baudrillardnak a gazdasági környezetrôl
tett megállapításával, miszerint ha a
kapitalizmus fehér egerekkel is mûködne, úgy
egészen eltekintene az embertôl...
Ám nemcsak a fejbe történô beavatkozások
vetik fel példátlan élességgel agy és
tudat, test és szellem kapcsolatának, valamint a személy
és az ô identitásának kérdéseit,
hanem a virtuális valóság új világa
is. Nem úgy néz ki, mintha valóban volnék
valahol - mondja elsô "merülési" tapasztalatairól
John P. Barlow, a computerhálózat kisprófétája,
a Greatful Dead egykori szövegírója. - Ebben a
pulzáló tájban egyetlen álláspontra
vagyok redukálva. Az "én" egész szubjektivitása
körül kérdésekkel teli szakadék tátong.
Dekarnáció, paganizmus, gnózis
Az
ember testi-szellemi egységét megkérdôjelezô
értelmezés nem a mai testi beavatkozások kapcsán
merült fel elôször. A test és szellem éles
szétválasztása, a szellemnek a gondolkodó,
pontszerû énben történô lokalizálása,
majd leválasztása hordozójáról a
17. századból, Descartes munkásságából
eredeztethetô. A test-szellem dualizmusával és
a kartezianizmussal elkezdôdött egy dekarnáció,
egy testetlenítés, mely a mostani funkcionalizmussal ért
virágkorába - írja Detlef Linke. Megállapítása
a testápolástól a plasztikai sebészeten
át a testépítészetig terjedô és
úton-útfélen tapasztalható különféle
gyakorlatok közepette meglepônek tûnhet. Ám
beláthatóvá válik, ha figyelembe vesszük
a modernitás egészét, így a test mai koncepcióit
is meghatározó metakultúrákat. Edward
A. Tiryakian szerint az a három metakultúra, mely a
civilizációs változások dinamikájában
különös jelentôséggel bír, jobb híján
így nevezhetô: keresztény, gnosztikus, pogány.
Ezek közül a testet a szellem valamiféle tartályának
vagy burkának tekintô pogány metakultúra
kétségkívül a legszembetûnôbb.
Platón klasszikus megfogalmazása szerint: a lélek
igaz mivoltát nem a testtel való közösségtôl
és egyéb bajoktól elcsúfítva kell
meglátnunk (hanem csak akkor látnánk igazán),
ha kiemelkedne abból a tengerbôl, amelyben most van
(Állam 611 c - 612 a). A szellemétôl elválasztott
és bizonyos tekintetben megszabadított test kultuszát
ma tömegesen ûzik és egész iparágak
állnak szolgálatában - a kozmetikumokat elôállító
vegyipartól a médiumokon át a hirdetésiparig.
A sport négyévenként celebrált kultikus
eseménye, az olimpia pedig nemcsak ennek a "metakultúrának",
hanem a globális világkultúrának is a legnagyobb
rendezvénye. Ebben a sajátos polgári civilvallásban
(Robert B.Bellah) antik és újkori paganizmus találkozik:
A régi és az új olimpizmusnak egyaránt
legfôbb ismérve az, hogy vallás - jelentette
ki Coubertin báró, az újkori olimpiai játékok
alapítója, aki azt is szerette mondogatni, hogy az atléták
az izomerô vallásának papjai.
Technognózis
A
gnosztikus metakultúra jelenléte kevésbé
szembetûnô. A gnoszticizmusnak volt egy hosszú
lappangó periódusa - írja Tiryakian -, ahonnan
a felvilágosodás idején tört felszínre,
a tudományos kutatásban, a tudományos intézményekben
és a 19. század megújuló egyetemein talált
rá legitimitásának új bástyáira,
ahol a gnózis keresése gyakorlatilag minden korlátozás
nélkül teret kaphatott. A gnózis, "a fogalom
mitológiája" (Bíró Dániel) szellem
és test kettôsségén és végsôkig
kiélezett ellentétén alapul. A gnoszticizmus
olyan irányzat, amely rendkívül ambivalensen viszonyul
a teremtett világhoz. A gnoszticimussal foglalkozó hagyományos
vallástörténet ezt az ambivalenciát abból
származtatja, hogy a gnosztikusok mindig is elutasították
az anyagi teremtett világot (Tiryakian).
A gnózis legfôbb terepe ma a tudományos-technikai
magaskultúra. A tudományos világkép gnosztikus
jellegû - írja Peter Koslowski filozófus -,
a természettudományokban a kutatás "anyagtalanodása"
megy végbe. Ez a távolodás az anyagtól
és a testektôl nemcsak a tudományokban figyelhetô
meg. Az immaterializálódás széleskörûen
a computertechnológia révén terjed. A számítógépek
virtuális valóságában egyre inkább
a hordozójától - és tartalmi differenciáitól
- egyaránt megszabaduló mitikus szellem, az információ
válik uralkodóvá.
A szellem és test szétválasztása a felvilágosodás
világnézetének kulcsmozzanata, és meghatározza
azt, ahogyan magunkról és a világról gondolkodunk
- írja Simon Penny. - A computer-diskurzus közvetlen
és messzemenôen konzervatív leszármazottja
ennek a világnézetnek, mely a technika pragmatizmusa révén
még szélsôségesebbé vált.
A közvetítô közegektôl és az anyagtól
való függetlenedés a technognózis képviselôiben
a testtôl való megszabadulás reményét
kelti. Peter Weibel mûvész, kurátor és teoretikus,
az európai technodiskurzus egyik meghatározó
személyisége például egy beszélgetés
során annak a reményének adott hangot, hogy a technológiai
fejlôdés elôbb-utóbb megszabadítja
ôt a testétôl. A robotikát mûvelô
Hans Moravec pedig írásaiban olyan jövôt jósol,
melyben az ember leválik biológiai bázisáról,
a személyiség szoftverre helyezhetôvé és
tetszôlegesen másolhatóvá lesz, ami mellesleg
a halhatatlanságát is garantálja. Moravec jövendölései
nem maradnak meg a technológia határain belül. A
küszöbönálló fejlôdés technikai
esélyeinek felvázolása mellett különösen
érdekes az a realizmus, amellyel a várható gazdasági
és a szociális összetevôket is tekintetbe veszi.
Leírásában a fantasztikus irodalomra jellemzô
toposzok éles kontúrokat kapnak és olyan részletkérdések
is felmerülnek, mint a konkurenciaharc várható hatása,
valamint mindezek adózással történô
szabályozása stb.
Fejtegetéseiben centrális szerepet kap a mátrix,
melyet William Gibson Neurománcában, a computer-kultúra
klasszikussá vált szövegében a következôképpen
ír le: Cybertér. Akarattól független hallucináció,
melyet minden nemzetbôl törvényes felhasználók
milliárdjai tapasztalnak naponta, egészen a matematika
alapfogalmait tanuló gyermekekig (...) Az emberi rendszer összes
számítógépének bankjaiból
származó adatok grafikus megjelenítése.
Hihetelen összetettség. Az elme nem-terébe nyújtózó
fényvonalak, adatok nyalábjai és csoportjai...
Abban a jövôben, melyet Moravec az évtizedenként
nagyságrendekkel növekvô computer-kapacitás
alapján elképzel, az utolsó testtel bíró
emberpéldányok már csak természetvédelmi
övezetekben fognak élni. A többiek, a cybertér
mátrixa számára megnemesített öreg
testek egymással lesznek összekötve, és a tiszta
szoftverré átalakult szellem tetszôlegesen vándorolhat
köztük. Ha a cybertér hatalmasabbá válik,
akkor fölénye az anyagi testekkel szemben a nyers kiterjedés
frontján is átütô erejû lesz - állítja
Moravec, akit mindennek ellenére mégsem lehet fantasztának
tekinteni, lévén a legnagyobb amerikai robotlaboratórium
alapítója és ma is tevékeny munkatársa
Pittsburgh-ben.
A computertechnológia fejlôdési iránya és
sebessége láttán máris úgy tûnik,
hogy látomása kezd valóra válni. Igy például
az "általános átszellemülésrôl"
szóló jóslata - miszerint a nyers anyag átalakulásának
expanzív hullámfrontját egy sokkal gyorsabb hullám
követi, ami mindent cybertérré alakít és
végül egyetlen áramló szellemmé válik
minden - egy területen máris megvalósult: miután
a 80-as évek második felében a nagy tôzsdék
számítógépeit összekapcsolták,
kialakult a globális elektronikus pénzpiac és az
ott forgatott virtuális pénz "a mennyekbe ment" (Peter
L. Wilson). Azóta a virtuális pénznek ez az "áramló
szelleme", likvid "hullámfrontja" egyre erôteljesebben
befolyásolja a "reálszférát": a pénzmozgás
révén közvetlenül hat a gazdaság folyamataira,
a "nyers anyag átalakulásaira".
A
keresztény test
Hans
Moravec, akárcsak Peter Weibel, Ausztriában született,
ahol a testmegvetés hagyományából, illetve
annak elutasításából sajátos kultúra
alakult ki. Azok az esetek, amelyek Freudot mélylélektanának
kidolgozására késztették, éppúgy
erre utalnak, mint korábban Krafft-Ebing Psychopathia sexualisának
kór-körképe, vagy késôbb, a Bécsi
akcionizmus testmûvészete. (A Bécsi akcionizmus
névadója egyébként a csoporthoz tartozó
Peter Weibel volt.)
Az osztrák kultúrában megnyilvánuló
szélsôséges testfelfogás kialakításában
azonban nemcsak, és nem is elsôsorban a gnózisnak,
hanem a modernséget meghatározó harmadik "metakultúrának",
a kereszténységnek van döntô szerepe. A kereszténység
ugyan eredendôen nem népi használatra szánt
platonizmus, mint Nietzsche vélte, a test-szellem szembeállításától
mégsem maradt mentes. Kétezer éves története
során olykor a test mortifikálásának, a
meghalasztása kívánalmáig menô szélsôséges
dualizmust mutatnak. Noha ezek hatása máig érvényesül,
a kereszténység kezdettôl fogva a megtestesült
és feltámadott Krisztus követését jelenti:
a korakeresztény idôktôl kezdôdôen az
keresztény, aki vallja, hogy Jézus Krisztus testben
jött el (János 1. levele 4, 2.). János evangéliuma
pedig azt tudatja, hogy az Ige testté lett, itt élt
közöttünk (1, 14.) Késôbb - a 3. és
4. század teológiai vitái nyomán, a nikaiai
és konstantinápolyi zsinatok óta - a kereszténység
hitvallása a megtestesüléssel együtt járó
teljes emberi természetrôl is szól. A credóban
külön hangsúlyozott, hogy Krisztus nem felölthetô
és levethetô látszattestben élt, hanem valóságos
ember is volt. Ez a feltámadása utáni megjelenéseirôl
szóló tudósításokon alapul. A legrészletesebben
leírt esetben, a Tibériás tavánál
történt találkozás során sem testetlenül
mutatkozott meg tanítványainak. (Mi több, tûz
mellett, hallal és kenyérrel várta ôket.)
Jóllehet teste ekkor már a felismerhetôség
határáig transzformálódott, de mégiscsak
identikus test volt. (János ev. 20, 21.)
Az átszellemült test ténye és értelmezése
késôbbi követôi számára gyakran
megoldhatatlan nehézséget jelentett. Bár Pál
apostol a testrôl mint a szellem templomáról
(hagion pneumatosz) beszél a Korinthusiakhoz írott 1.
levelében (6,19), a hangsúlyáthelyezôdés
elsô jelei szellem és test kapcsolatának megítélésében
nála mutatkoznak meg, aki csak késôbb csatlakozik
a tanítványokhoz, és nem szemtanúja a Feltámadott
testének. (Figyelemre méltó e tekintetben Wittgenstein
észrevétele: A forrás, amely az evangéliumokban
oly nyugodtan, tisztán csörgedez, mintha habot vetne
Szent Pál leveleiben.)
A korai kereszténység évszázadaiban a test
teológiájában fokozatosan a sivatagi szerzetesség,
valamint a (neo)platonizmus dualizmusa és testmegvetése
jutott érvényre. Ebben döntô hatásúvá
a 4. század végének ún. órigeniánus
vitája vált. A test szerepérôl folytatott
éles és súlyos, de jelentôségéhez
képest alig vizsgált teológiai vitának azonban
nem annyira az alexandriai Origenészhez volt köze -
írja a test teológiájának történetérôl
Geréby György -, mint Evagriosz Pontikoszhoz, az egyiptomi
sivatagok közösségeinek felmérhetetlen hatású
teológusához. Evagriosz radikális eszméit
az ortodoxia elvetette, de a gyökér, amelybôl kisarjadt,
megmaradt (...); változatos formában továbbélô
hagyományként még ma is zavart kelt.
A megtestesülésnek a szellem-test törésvonalon
felülemelkedô és a legtágasabb távlatot
nyitó értelmezését Szent Athanasziosz fogalmazta
meg, ugyancsak a 4. században: Az Ige testté lett,
hogy az embert az istenség befogadására képessé
tegye. A megváltásnak ez az értelmezése
a test "felemelését", "emancipálását",
átszellemülési képességének
a végsôkig menô kiterjesztését jelenti.
Ez szellem és test szétválasztásának,
alá és fölérendeltségi viszonyának,
addigi hierarchiájának felszámolása, ami
a keresztény testkoncepción túlmenôen a mai
szellemi folyamatok szempontjából is meghatározó.
Erre Hannes Böhringer filozófus mutat rá: A megtestesülés,
a szolgai alakot öltött Isten a spirituális igazgatás
lehetôségének alapfigurája és feltétele:
áthatása uralásnak és szolgálásnak,
fentnek és lentnek, telítettségnek és ürességnek,
gazdagságnak és szegénységnek, végtelennek
és végesnek. Azzal, hogy a magas és mély
hierarchiáját megfordítja, lehetôvé
teszi modern mûvészet számára, hogy a magasztost
az alacsonyban, az összetettséget egy egészen szokványos
és észrevétlen dologra történô
redukció révén érzékelje és
ábrázolja.
A
képmás
A
test elvetésének eszméje a kereszténységben,
a különféle ezoterikus és filozofikus dualizmusok
mellett, abból merítette erejét, hogy a kereszténység
spiritualizálta a megváltás értelmét.
- írja Geréby. (A szélsôségesen evilági,
praktikus zsidó messiásfogalomhoz képest az Ujszövetség
messiása nem evilágról valónak mondta
országát.) Ha pedig a megváltás a szellem
világában történt, akkor az a világ
érthetôen fontosabbnak látszhat, mint ez a
világ.
A látszat mozzanata egy másik alapprobléma esetében,
az embernek mint Isten képmásának (Teremtés
1, 26) kérdésében is felmerül. A hagyományos
metafizikai értelmezések többnyire nem tudtak mit
kezdeni ezzel a kérdéssel. Csak a keresztény misztikában
találkozhatunk olyan megoldással, mint amire a 12. században
a profetissa teutonica, Hildegard von Bingen jutott: Homo
est closura mirabilium Dei. - Az ember Isten végsô
csodája.
Isten végsô csodájának, az ember képmás
voltának értelmezéséhez részint a
20. század keresztény és zsidó gondolkodása,
részint természettudományos felismerései
vittek közelebb. Az elôbbiek közül talán
a legmesszebb menôen a zsidó Emmanuel Lévinas filozófiájában
fogalmazódott meg, aki szerint az ember képmás
mivolta magában az arcban, az arc mezítelenségében
mutatkozik meg.
Az utóbbiak esetében, nem is elsôsorban az egyes
tudományterületeken elért eredmények, hanem
maga a komplexitás, az összetettség fogalmának
felmerülése tûnik számomra a legfontosabbnak.
Ennek nyomvonalán Kotányi Attila nemrégiben a filozófiai
istenfogalmak egyikének - Isten "a legnagyobb elgondolható"
- analógiájára "a legkomplexebb elgondolható"
megfogalmazásra jutott. Amennyiben az ember "a legkomplexebb
elgondolható" képmása, akkor ô a "második
legkomplexebb elgondolható". Mindazonáltal még
így értelmezett képmásként is meglehetôsen
komplex lények vagyunk.
Mindez számszerûen is megmutatkozik: agyunk mai becslések
szerint százmilliárd sejt kapcsolatának szövedéke.
Ez a kozmosz általunk ismert legnagyobb komplexitása és
"kapacitását" tekintve - S. Brunak és B. Lautrop
dán kutatók számításai szerint -
százmilliószor gyorsabb bármely mai computernél.
Az ilyen adatok persze óvatossággal kezelendôk,
hiszen az emberi agymûködést nem lehet modellezni
- mondja Vizy F.Szilveszter agykutó - , mert térben
és idôben hatalmas ugrásokra képes. Továbbá
az emberi agyban különbözô szinteken, különbözôképpen
osztályozva kész információhalmazok, döntések
állnak rendelkezésre, mûködése során
nem az elemi lépéseket járja végig, hanem
az elrendezett döntési halmazokból adott esetben
egyszerûen csak a legmagasabbrendûeket integrálja.
Erre való tekintettel Nietzsche Zarathustrája nem egészen
alaptalanul mondja a test megvetôinek, hogy testedben több
ész található, mint legjobb bölcsességedben.
A
test denaturálásának kezdetei
A
szellem/test egységének és különválasztott
értelmezései közt mozgó keresztény
testfelfogást a koraújkorban az éles kartéziánus
szétválasztás cezúrája követte.
Descartes metaforikus borotvája akkor még csak a testet
és szellemet széthasító koncepciójában,
majd pedig (mûvészeti, fôként irodalmi) kánonjának
kialakításában bizonyult metszônek. Máig
terjedô következményei azonban már túlmennek
a képletességen, szó szerint húsba vágóak.
Annak lehetôsége - írja Simon Penny a testtudásról
szóló tanulmányában -, hogy a testet,
mint egy szabható ruhadarabot szemléljük, mely jóakaratú
kozmetikai változtatásoknak, vagy a kozmetikai sebészet
rosszindulatú beavatkozásainak van kitéve, zsírleszívás,
vagy mellmegnagyobbítás végezhetô rajta,
a test eltárgyiasítását mutatja. Ez csak
a test és szellem kartéziánus szétválasztása
nyomán keletkezô kulturális környezetben válhatott
lehetôvé. Descartes persze nem kizárólagos,
de nagy hatású elômozdítója e fordulatnak.
Nem elhanyagolható azonban azoknak a technikai találmányoknak
a hatása sem, melyek a fordulat szemléleti feltételeit
megalapozták. Ezek köre a különféle optikai
berendezésektôl - egy korabeli könyv címével
szólva - A matematika és mechanika instrumentumainak
teátrumáig (Besson, 1594) terjed. A reneszánsz
perspektíva és az emberi tudat 17. századból
eredô tükör-metaforái egyaránt meghatározóak
a modern látásmódban. A koraújkori spekulációk
és technikák együttesen vezettek a pontszerû
önérzékelés és öntudat kialakulásához.
Ennek köszönhetôen bizonyos tekintetben önmagunk
mellett állunk és magunkat egy olyan pontnak tekintjük,
amely valami kívülrôl jövôt észlel
- mondja egy beszélgetésben Detlef Linke.
A késôújkori következmények szemrevételezése
elôtt érdemes visszatérni a koraújkori kulturális
környezet változásaira. Ennek nagyszabású
körképét Mihail Bahtyin irodalomteoretikus alkotta
meg Rabelais-monográfiájában. Könyvében
kimutatja, hogy rövid idô alatt, finom fogalmi eltolódások
sorozatán keresztül, a test vérbô rabelais-i
ábrázolása hogyan adja át a helyét
egy attól meglehetôsen elütô felfogásnak:
Az újabb kori kánon legfôbb jellemzôje,
hogy a test benne mindig tökéletesen zárt, kész,
befejezett, éles körvonalaktól határolt, legömbölyítettként
jelenik meg, a pillantás mindig kívülrôl esik
rá. Ezzel egyidejûleg hasonlóan élesen
határolódnak el a test belsejétôl is: bezárulnak
a test belsejébe vezetô nyílások is. Ennek
a zárt, egyenletes testfelületnek az a lényege, hogy
határt képez az egyén teste és a többi
test, illetve a külvilág között. Az így
elhatárolódott, pontszerû test és életfolyamata
önmaga számára "természetellenessé",
távoli vált és elveszítette közvetlen
összefüggését a társadalmi élettel
és a kozmosz teljességével.
A
természet eltávolítása
A
test denaturálásának szándéka része
a természetet denaturáló kísérletnek.
Ez alapjában jellemzô az újkorra, s ennek során
a természet-tapasztalatot és a korábbi természet-teóriákat
a modern tudomány természet-képe váltotta
fel. A természet- és társadalomtudományos
tudás - mondja Fehér Márta tudományfilozófus
- olyan világleírásra törekszik 300 éve,
amelybôl a megfigyelô ki van zárva; olyan világkép
kialakítására, amelyben a látó szem
nincs benne.
A kvantummechanika megszületéséig a megismerés
eltárgyiasító-távolságteremtô
(objektiváló) és elemzô-behatoló (analitikus)
tevékenysége, valamint a megismerô kívülrekedése
és elkülönülése a modern tudományosság
örök elôfeltételének látszott.
(Jóllehet alapvetô ellentmondását már
John Locke megfogalmazta, aki a modern ismeretelmélet egyik megalapozójának
számít: mégha a belsôbe metszünk
bele, akkor is csak a dolgok külséjét látjuk
és ezáltal éppenséggel egy új, szemlélhetô
felületet teremtünk. Igaz, Locke erre a megállapításra
azután jutott, hogy belenézett egy mikroszkópba.
Egyébként ennek 17.századi feltalálása
jóval megelôzte az általa láthatóvá
tett jelenségek tudományos magyarázatát;
erre csak a 19. század második felében került
sor.)
Hogy mennyire mélyen átitatta a természettel kapcsolatos
képzeteinket, egész természetképünket
a természet tudományos felfogása, azt számomra
egy gyermeki kérdés tette nyilvánvalóvá:
nyolc éves lányom egy alkalommal léggömböt
fújt fel, majd megdörzsölte felületét (sztatikus
elektromossággal töltötte fel) a mennyezet felé
dobta. Aztán, az ottragadó és minden (nehézkedés)tapasztalatnak
ellentmondó léggömb "csodája" láttán
megkérdezte: "Ez benne van-e a fizikában?"
Kérdése nyilvánvalóan nem a fizika eredendô
értelmére irányult: a görögök phüszisz
szava ugyanis - az emberi alkotótevénység, a poiézisz
és a techné révén elôllított
dolgokkal és jelenségekkel szemben - azt nevezte meg,
ami "magamagától áll elô" (Heidegger).
A kérdés az volt, vajon a különös jelenségnek
mai phüszisz-felfogásunkban helye van-e? Benne rejlik-e
természetképünkben és megfér-e vele?
Vagy csak általunk végbevitt átalakításáról,
alkalmi felfüggesztésérôl, valamiféle
varázslatról van szó.
A természet "természetessége" azonban korántsem
csak egy gyerek számára kérdés. A természet
- írja a tudományfilozófus Paul Feyerabend egyik
utolsó munkájában -, miként azt tudósaink
leírják, olyan mûalkotás, mely általuk
folyamatosan bôvül és átalakul. Vagyis egy
olyan artefaktum, melyet tudósmûvészek generációi
alkottak egy ismeretlen tulajdonságú, hol engedékeny,
hol pedig ellenálló anyagból. A világnak
ez a "varázstalanítása", racionális értelmezési
rendszerekbe fogása és funkcionális kezelése
révén a természet egyre távolabbra kerül.
Paul Virilio az új technológiák kapcsán
arról beszél, hogy a realitás egésze
vált mûvészetté. Egy virtuális valósággal
dolgozó villamosmérnök számára a teljes
valóság mûvészetté vált. Lehetôsége
van arra, hogy a realitást alávesse a virtuálisnak.
Hogy a természeti realitás leválasztása
és eltávolítása mára milyen sikeresnek
bizonyult, azt az alábbi példa is alátámaszthatja:
egyes német biztosítótársaságok gyakorlata
mutatja: újabban olyan nyári gyerektáborokat támogatnak,
melyekben a résztvevôket alapvetô természeti
tényekkel ismertetik meg; például azzal, hogy a
lábasból kijövô gôz forró,vagy
hogy a vörösen izzó tárgyak, akárcsak
a nyílt láng, fájdalmat és égési
sebeket okozhatnak.
Ám a természet ilyen biztonságtechnikai megközelítése
éppoly kevéssé vezet az ember természetbe
ágyazottságának megértésére,
mint más közkeletû technikai módozatai. Mi,
mai emberek - írja Paul Olchváry amerikai író
-, mindnyájan, akik nem szálltunk ki a technikai és
gazdasági fejlôdés, az egyre hatékonyabb
kommunikáció stb. mókuskerekébôl -
tudatosan és természetellenesen abban a reményben
igyekszünk megérteni a természetet, hogy megkülönböztethessük
magunkat tôle(...), azt képzeljük, hogy a természet
a miénk. A tulajdonunk.
A
természet csodája
A
mûtárgyként felfogott természet és
a természetesnek tekintett mûtárgyak összemosása
korántsem újkeletû. Leibniz írja kortársairól.
Uj rendszer címû munkájában, hogy
összekeverték a természetes dolgokat a mesterségesekkel,
mert nem voltak eléggé fenkölt fogalmaik a természet
fenségérôl. Az utóbbi évek diskurzusaiban
újra felbukkant ugyan a fenséges fogalma, a megkülönböztetéshez
azonban ma mégoly fennkölt változata sem elegendô,
mivel a mesterséges is a fenséges jegyeit mutatja. A
technika most magára öltötte az üresség
köpenyét és így méginkább képes
a fenségest magához kötni és bekebelezni.
(Jeremy Gilbert-Rolfe)
A megkülönböztetésre számomra e pontban
alkalmasabbnak tûnik a másik ellentétes fogalom,
a természetellenes fogalma. Amennyiben ui. nem elhasználódott
összefüggésében, az emberi magatartásokkal
kapcsolatban vesszük tekintetbe, hanem egyenesen a természetessel
vetjük össze, akkor egy meglepô alapvonást tesz
nyilvánvalóvá: a természet "természetellenességét".
Azt, hogy a természet léte egyáltalán nem
magától értetôdô, azaz nem "természetes".
Ezt a problémát hagyományosabb filozófiai
formában már Leibniz, majd pedig Heidegger is felvetette:
Miért van egyáltalán létezô, nem
pedig inkább Semmi? A kérdéssel azonban súlyos
ontológiai kiélezettség nélkül is találkozhatunk
olykor; lételmélet helyett a közvetlen tapasztalat
élményszerû talaján: a rácsodálkozás
során. Csodálkozás - csoda nyomán támad.
Csodáról rendszerint akkor esik szó, amikor a "természetes"-ként
tapasztalt váratlanul és megmagyarázhatalan módon
kibillen és valamiképpen a visszájáról
mutatkozik meg megtapasztalója számára. Ezek az
alkalmi csodák, mint minden egyéb, egyetlen csodán
alapulnak: a világ létén. Nincs ugyanis olyan
szükségszerûség - írja Hans Jonas
a halhatatlanságról és a mai egzisztenciáról
szóló írásában -, mely szerint
világnak egyáltalán lennie kell. A lét
ténye a misztériumok misztériuma, az egyetlen
misztérium, az egyetlen "csoda". Egyik töredékében
Wittgenstein is errôl beszél: A természet csodája.
Mondhatnánk: a mûvészet megmutatja nekünk
a természet csodáját.
A
poszthumán és más perspektívák
A
90-es évek elsô felében Európa és
Észak-Amerika néhány nagyvárosában
Post Human címen bemutattak egy nagyszabású
kiállítást. A kiállított tárgyakból
és a közreadott dokumentációból rendkívül
élesen rajzolódott ki az emberi test és a kulturális
környezet kölcsönhatásának, a test megjelenésének
és identitásának mai problematikája. A kontrasztot
a testnek a mûvészeten kívüli megjelenítésérôl
adott körkép is felerôsítette. Ebben az esendô,
sebészeti beavatkozásoknak kitett, esetenként komikus
helyzetekbe hozott vagy felstilizált, mediálisan megcsillogtatott
testek egy technikai közeg mellékszereplôiként
jelennek meg. A poszthumánum fôszereplôje ugyanis
a technika. A technika alapjában véve akkor válik
poszthumánná - írja J. Gilbert-Rolfe festô
és mûvészetteoretikus -, amikor bizonyos távolságba
kerül önnön eredeti identitásától,
a test neghosszabbításától és ténylegesen
egy új testet talál fel, mely viszont az emberi test számára
válik példaképpé.
Az egyes kiállított mûvek esetében a poszthumán
jelleg eltérô hangsúlyokkal, az ironikustól
a tragikusig terjedô értelmezésekben jelentkezett.
Csaknem egyöntetûen képviselték azonban a példaképszerûvé
vált technikai-funkcionális testfelfogással ellentétes
álláspontokat: visszanyúltak a test természeti
referenciáihoz, életfolyamatainak tényeihez, a
testtapasztalat töredékességéhez és
a test hely-telenségére a technokultúra tárgyrendszerei
közepette.
A 80-as évek második felétôl kezdôdôen
a képzômûvészetben újra hangsúlyossá
vált a test váladékainak ábrázolása
ill. megjelenítése, a 90-es években pedig maga
a test lett kitüntetett tárgyává - méghozzá
sérülékenységében, töredezettségében,
elesettségében. Különösen néhány
nômûvész munkássága kiemelkedô
e téren: Cindy Shermant korábbi munkáiban fôként
az identitás ill. annak megváltoztathatósága
foglalkoztatta, újabban a test különféle torzóit,
fragmentumait ábrázolja. A test töredékessége
Kiki Smith több mûvének is témája, ebben
az összefüggésben mégis a test természeti
folyamatait felmutató mûvei figyelemreméltóak.
Történet címû plasztikájában
például egy négykézlábra ereszkedett
emberalakot ábrázol, aki mintha kötélszerûen
elnyúló ürülékét húzná
maga mögött.) A mûvésznô munkái
a testbôl kiváló, elszakadó, lenövô
partikulumokra, közvetve pedig az önazonosságra kérdeznek
rá. Orlan francia mûvésznô magát a
testet, a tulajdon testét tekinti alakítható mûnek:
idôrôl idôre sebészeti mûtétek
sorozatain keresztül alakíttatja át az arcát.
Olyan tárgyként kezeli saját testét, amelyen
bármiféle formáló mûveletet el lehet
végezni. (Az egyébként egyetemi tanárként
mûködô Orlannak ez a mûvészi reflexiója,
alkotó-alakító reakciója arra a folyamatra,
melynek során a test kozmikus dimenziója helyébe
a kozmetikus dimenzió került.) A mûvészet ezekben
az esetekben mondhatni a visszájáról mutatja meg
nekünk " a természet csodáját." A technika
kialakította - és az emberi testre is kiterjesztett -
tökéletesség- és szépségeszménnyel
szemben a nyers, torz, megütköztetô jellemzôket
helyezi elôtérbe. Az ember szociális és természeti
környezetének kiszolgáltatottságán
keresztül mutat rá a korántsem nyilvánvaló
tényre: természetes létére, "a természet
csodájára".
Esendô
test
Testem,
miként mindannyiunké, a külvilágnak és
belsô világának kitett, kiszolgáltatott test.
Ha mégannyira urának hiszem is magam, hajlamos a cserbenhagyásra:
bármikor fölmondhatja a szolgálatot. Hiába
vélem úgy, hogy hatalmam van legkisebb rezdülései
felett, magas komplexitású belsô rendszerei éppoly
sérülékenyek, mint amilyen mértékben
a külsô környezet veszélyezteti integritását.
A test sebezhetôsége, fájdalmai és halála
az, ami az eltávolítására irányuló
törekvések hátterében áll. Ma sokak
számára mindezek felszámolása és
meghaladása a technikai fejlesztés reális távlataként
jelenik meg. Az élet rejtélye tudományosan megoldódni
látszik, holott a földszerte zajló folyamatok éppen
ennek ellenkezôje, feltételeinek felszámolása
irányába mutatnak. A technika az élet egészére
válik veszélyessé itt a Földön, az élet
lakóhelyén - állapította meg Hans Jonas
Szellem, természet és teremtés címû
tanulmányában, az élettudományok mûvelôinek
sokaságával összhangban. A Phenomenon of Life
filozófusa azonban nem is ezért érdemel megkülönböztetett
figyelmet, hanem a test-szellem kettôsségén túlmenô
élet-értelmezése miatt: nincs olyan közös
nevezô, amely megengedné a "kiterjedés", a "tudat"
egyesítését egy homogén térelméletben,
hiába mutathatók fel hozzárendelések. És
mégis együtt léteznek, nem csupán egymás
mellett, hanem egymással; kölcsönösen befolyásolva
egymást, méghozzá kétségkívül
a "matérián" és - legalábbis ami az egyik
oldalt, a bensôt illeti - a másiktól elválaszthatatlanul.
A vallásban és a metafizikában e kérdésben
sokáig a dualisztikus válaszok domináltak. De
a rejtélynek mégiscsak monisztikus megoldása keresendô,
minthogy az alanyiság szólama az állatban és
az emberben az anyag néma örvényébôl
emelkedett ki és továbbra is ehhez van kötve.
|