Áldozatmûvészet
Performance: elõadás, élõkép, a mûvész
személyi- sége és teste mint mûtárgy,
egy besûritett életszakasz, amelyben a performer egy elõre
meghatá- rozott szituációba helyezi magát.Határmûvészet.
Képzõmûvészet? Szinház? Zene? Testmûvészet?
Gesamtkunstwerk? Határok lepusztitása, a nagy õsegység
újraélése. A ritus újraélesztése,hiszen
a mûvészet eredete is a szakrális ritusokban keresendõ.A
rituális mûvészet célja mindig az én,
az individum megsemmisitése, a kollektivum megteremtése,
s ezáltal a kozmikus spirituális teremtõerõk
felébresztése,müködésbe hozása. A
performernek mindig el kell jutnia a végsõ kérdéshez,
bele kell kényszeriteni magát a lét és nemlét
problémájába, és a lét határán
bemutatnia az áldozatot. Akkor igazán hiteles az áldozat,
ha annak tárgya maga a performer személyes és testi
mivolta. A ceremónia során a performer mintegy beavatva
önmagát lelki transzfiguráción megy át,
amit gyakran éppen testi megsemmi sülési kisérlet
segit elõ. Egy ilyen dramatizált áldozati szertartás
gyakran sokkolhatjaa közönséget, és metafizikai,
pszichikai sikon okoz bennük katartikus átalakulást.
Az ilyen elõadások eszköztára nem lehet más,
mint az embe riség egyetemes archaikus szimbólumnyelve, ami
idõtõl és kulturától függetlenül
része az emberi pszichének. A szimbólumok megjelenitésére
a legalkal- masabbak a természetes anyagok, mint a tûz, a
viz, a kõ, a fa, a kötél és a vér. |