Gesamkunstwerk
A Gesamkunstwerkben (összmüvészeti alkotás)
alighanem a zene az az összetevő, mely statisz
tikus szerepéből kilépve - és ekkor válik össze
tevősége aktivvá - időkiterjedést is jelent, a mű
saját idejével ütközve. A szövegnek is vannak
zenei hajlamai, és (de) ezeket a pusztán hang
zó közeg, ami, ha elidegenitve emlitjük, a zene
leröviditett időben, felgyorsult, süritett élettel
juttatja célhoz. Eközben a cselekmény a szavak
súlyát méri le: ezeknek jegyében állva már nél
külük is, közvetlen beavatkozásuk hiányában is
maga lép elő - megint csak zeneien! - az új közegek által körülvett beszéd
helyett (a beszéd most monotonnak és ismétlősnek tűnik) sajátmonoton
ságú ismétlésként. Az akció a beszédhangsúlyok és szünetek szinonimá
jaként is müködik.Lagalább ezt a három sikot kell szem előtt tartania
annak, aki erre a fajta multimediára adja a fejét: az - akár csökevé
nyes-alultáplált - szöveg modorát, a zenének önnön csökött hangulatisá
gából kilépő arche- és egyébként is tipizáló vállalását, és a szavak
vetésének cselekményfordulatai általi vetitését.
A látvány nem lesz mindehhez a statisztikusabb valami - most már, hogy
az érkezésnél, a kör négyszögesedése pillanatánál tartunk, amely pillanat
önkivület -,a stilus, az izlés megnyugtató vonásával mint negyedik oldal.
|
|