A KLÓNOZÁS - avagy milyenek is az egypetéjű ikrek?
A libertáriánus globális világrend nálunk is eluralkodó és gondosan álcázott
ideológiáját szedi ízekre ezen könyvében a szerző.
Már komoly tárgyalások folynak a Világbank bezárását szorgalmazó
javaslatokról.
Már megint az angolszászok...
Optimalizálás
Parakutatási Világkonferencia
KORTEN: Tőkés társaságok világuralma
Daniel C. KORTEN: Tőkés társaságok világuralma
Mottó: "Ne tedd másnak, ami magadnak nem volna jó.
Aki ellenséged - tedd barátoddá,
aki gonosz, tedd igazzá, és
aki tudatlan, tedd tanulttá."
Idézetek:
- Ma az emberiség háromszoros válságát éljük. Ha nem vigyázunk, a fokozódó
elszegényedés,
a társadalmi bomlás, a környezet pusztulása nemsokára véget vethet korunk
végtelen növekedésre és túlfogyasztásra épülő jóléti társadalmainak.
- A "boldogság útjának" kihirdetett konzumerizmus - miként a rák -
egyre terjed Földünkön.
- Századunk, a gazdaság kora, gazdaságkórrá degenerálódott.
"A GAZDASÁG VAN AZ EMBERÉRT, S NEM AZ EMBER A GAZDASÉGÉRT"
A válságból a kiutat a holisztikus szemléletet követő Ökológiai Forradalom
jelenti:
azaz politikai és gazdasági befolyásunk visszaszerzése nem a
fegyverek, hanem az eszmék forradalma révén. Ezen már manapság is emberek
milliói tevékenykednek világszerte.
Alapvető céljaik:
- "Történelmi feladatunk, hogy hiteles emberekből álló politikai erővé
váljunk."
- "Igazságos, fenntartható és részvételre alapozott emberi társadalmat
akarunk!"
- A gazdaságot nem globalizálni kell, hanem éppen ellenkezőleg, lokálissá kéne
tenni. A spekulatív tőke által dominált kapitalizmus a valóságban sohasem
a szabad vállalkozáson alapuló piacgazdálkodást támogatja, hanem sokkal
inkább a tőke további koncentrálódását.
A mai korunkban a Föld 5.5 milliárd lakójából egy milliárd ember küzd
kétségbeesetten, hogy napi kevesebb, mint egy dollárból megéljen.
Megoldási program az igazságtalanságok megszüntetésére és a veszélyek
elhárítására:
A civil hálózatok társadalmi ereje révén el kell érni az erős intézményekkel
szemben, hogy
- ne a kisembereket, hanem a nemzetközi tőkemozgást és az erőforrás-kivonást
adóztassák
- a gazdaság fejlődésének mérőszáma ne a termelési teljesítmény, hanem az
emberi szükségletek kielégítésének mértéke legyen
- a vezetők fizetése maximum hússzszorasa lehessen a legalacsonyabb bérű
munkásénak
- a vállalti nyereségadó eltörlésével értelmetlenné váljon a tőke kivonása
olyan országokba, ahol termelés alig, vagy egyáltalán nem is folyik (emiatt
az ottani alacsonyabb adókulcsok kedvezőbbek a vállalatoknak és cégeknek). Az
örökséget, a magas fizetéseket, a reklámot, a környezetszennyezést, a
nagytávolságú szállítások miatti csomagolást és a nemzetközi pénzmozgást
erőteljesen meg kell adóztatni.
Függetlenedési törekvések a világban a globális pénzügyi rendszer
gyarmatosítása alól:
- A zöld pénz, vagy idődollár bevezetése kisközösségek soraiban.
- Svédországban a Natural Step társadalmi mozgalom nemzeti egyetértést próbál
(újra) létrehozni.
- Brazíliában az Állampolgári Akció a Nyomor ellen és az Életért: személyes
kapcsolatokon keresztül a saját lakókörzetükben kezdték meg sikeresen a
harcot az éhinség és a gyermeknyomor ellen.
- Az indiai chipko-mozgalom asszonyai magukat a kivágásra ítélt fák törzseihez
kötözik, hogy így akadályozzák meg a fák kivágását.
Egyéb irodalom:
A Magyar Püspöki Kar körlevele (1996): Igazságosabb és testvériesebb világot!
Siklaky István: Józan ésszel (Egy önigazgató, jóléti Magyarországért! c.
ea. 1996 okt. 19-én).
Amikor a szarvasmarháknál sikerült, az egész világ felhördült.
A kergemarhakór miatt úgyis a figyelem középpontjában lévő állat génállományának
reproduálása azonnali és mély elgondolkozásra késztette az emberek
többségét.
Miért érdekel ennyire bennünket?
Ez nálunk, embereknél már csak így szokott lenni. Csak akkor mélyedünk bele egy
problémába, ha az komoly fájdalmat, mély megdöbbenést vagy fokozott stresszt
okozott. Amíg mindennapi életünkre közvetlenül nincs hatással, addig szemellenzős
neveltetésünk és sok élethelyzetben az egonkat sikeresen megvédő
érzéketlenségünk következtében úgy fogadjuk az információt, mint a TV-híradó
egyik hírét: hümmögünk egyet, miközben tovább majszoljuk a chipet.
Ez a klónozás azonban már nekünk, közembereknek is sok. Amit nem sikerült a
mongol hordáknak, a keresztes hadjáratoknak, Hitlernek és Sztálinnak, az most
a laboratóriumokban minden ellelállás nélkül megvalósulhat.
Miról is van szó tulajdonképpen? A másság felszámolásának kísérletéről.
A városokban megjelenő kincsek és javak elrablásáról, az ezt felhalmozó
népek kiírtásáról, a mohamedán vallás, a cigányok és a zsidók, a "reakciós
oroszok", a "nem sztálini módra" gondolkodó kommunisták stb. megsemmisítésének
folytatásáról.
A kiemelt érdeklődés okairól
Miért pont most, a klónozásnál jut eszünkbe, hogy itt a
demokrácia szabadság-eszményének megsértéséről van szó?
Egyrészt mert az újságok címlapjai fotókkal alátámasztva közlik az ilyen
szenzációkat.
Másrészt meg el vagyunk szokva az ugrásoktól. Nekünk, embereknek az a
kényelmes, ha hisszük: a természetben nincsenek drasztikus változások,
ugrások. Ezzel igazoljuk önmagunk
számára folyamatosságunkat és rendszereink megdönthetetlenségének illúzióját.
Ma is erre nevelnek bennünket az oskolában. Az, hogy a kvantumfizika
megjelenésével bebizonyosodott ennek tarthatatlansága, egyáltalán nem
jelenti azt, hogy az egyetemek mindegyikén tanítják is azt.
Vajon miért nem tanítják az iskolákban az igazán lényegeset?
Mert akkor a köznapi gondolkodásban ismét elterjedhetne a "csoda" fogalma.
Felmerülnének a még soha meg nem válaszolt kérdések.
Hogyan keletkezik egy új élet a fogantatás pillanatában?
Mi történik a halál után?
Létezik-e egy felsőbb szellemiség (azaz európai fogalmainkkal a Jóisten)
és kapcsolatba kerülhetünk-e vele földi életünk során?
Gyógyíthatatlannak tűnő betegségekből meggyógyulhatunk-e szellemünk és hitünk
segtségével?
Ma már annyira hiszünk az anyagelvűségben (=materializmus) és a demokráciában
(abban az igazságosnak tűnő társadalmi berendezkedésben, amelyről még egyik
legnagyobb híve, W. Churcill is azt mondta, hogy egyáltalán nem optimális,
csak még nem találtak ki nála jobbat), hogy társadalmaink irányítói szerint
csak "megzavarná" az olajozott gépezet működését az ilyen "logikátlanság".
Az hogy igaz-e, vagy sem - egyáltalán nem érdekel senkit. Szibarita (pompában
és semmittevésben élő) politikusaink, gazdasági vezetőink célja már rég
nem az igazságosság
megvalóstása, a tudás elismerése,
a közjólét és az emberséges társadalom megteremtése. A "hasznosság"
fogalmának téves értelmezését elfogadtatva az "elit" manipulatív eszközökkel
megszerzett hatalmának és vagyonának gyarapítása vezérli őket. Ebben pedig
mindenféle ugrás és ugrálás csak zavaró tényező lehet.
(A saját ugrásszerű, privatizációnak álcázott meggazdagodásukat persze már
rég elfelejtették.
A saját szemszögükből még igazuk is van - sokunk ugyanígy cselekedne az ő
helyükben - a csábítás valóban igen nagy!)
A lényegessel foglalkozás veszélyei
Ha megkérdőjelezed azokat az emberek agyába
állandóan sulykolt alapelveket, amelyek az előbbi helyzet jogosságát
vannak hivatva igazolni, egyszerűen rádsütik a bélyeget,
hogy nem tudsz beilleszkedni a "jó" társadalmi keretek közé. Aszociális
vagy, elmegyógyintézeti kezelésre szorulsz, lázítod a fiatalokat.
Minden következmény nélkül megtehetik. Elvégre az axiómák (az elfogadott
alapigazságok) megkérdőjelezéséhez nagy bátorság és kitartás kell.
Bebizonyítani valamiről, hogy hamis, amikor azt elfogadva annak a
gyakorlati élet látszólag nem mond ellent - nem könnyű. Hiába mondod, hogy
sok okos ember igyekezett mindhiába, hogy igazolja abszolut voltukat. Amikor
a felül lévők minden embert a maga szintjén igyekeznek "megvenni" -
felkínálni neki egy keveset a korrupcióból, a törvények határmezsgyéjén
evickélésből -, hogy ugyan ne pattogjon már, ha valami nagyobb léptékű
visszaélés a szeme elé tárul.
Így aztán rég elfelejtődött már, hogy "vétkesek közt cinkos, aki
néma".
Végül térjünk vissza azért a klónozásra is...
Az ám, nehogy elfelejtsük, hogy most a klónozásról beszélgetünk. Arról,
amit a természet már régen megvalósított a maga egyszerű módján. Az
egypetéjű ikrekkel.
Azt már tudjuk, hogy hogyan keletkeznek. De hogy miért?
Istennek célja van velük - csak még nem értettük meg, hogy mi.
Ők egymás klónjai?
Milyen érzés lehet, ha kihallgatsz valakit, aki magában beszél?
Ugyanaz a személy két testbe zárva?
Amikor az egyik áramütésben meghal, a másikat is áramütés éri, és ebből érzi,
hogy lelkük elválik.
Testfelépítésük teljesen megegyezik
És az agyuk?
Sorsunk a gének által meghatározott. Vagy mégsem?
Génkészletük teljesen azonos-e?
Pro és kontra érvelések.
Emberi lények nem születnek egyformának.
Ma meritokráciában élünk. A kiemelkedő emberi képességűeknek kell megoldaniuk
az olyan feladatokat, amelyeket mások kevésbé vagy nem tudnak.
Ez persze felháborítja a demokrácia híveit.
"Mindenki számára megadatik a nagy teljesítmény, ha szabadon él és előre
felkészülve meg tudja ragadja a mindenkinek felkinálkozó lehetőséget" -
vallják.
Az igent mondók szerint az erőszakért vagy az ikrek nemi preferenciákért
felelős génjei is azonosak.
Az ember jelleme és intelligenciája is öröklött (legalábbis nagyrészt).
Az agresszivitás, a vakmerőség, a konzervatizmus, a vallásosság,
a boldogság megélésének foka, a válás valószínűsége is.
Ha az egyik elkezd egy mondatot, a másik befejezi.
Sorsuk eleve elrendeltetett.
Az ikrek közötti kötelék a legerősebb az emberek között.
A legharmónikusabb. de időnként a legpusztítóbb kapcsolatot élhetik meg.
A teljes azonosságot tagadók vallják, hogy
születésük után elválasztott egypetéjű ikreken jól tanulmányozható a
környezeti tényezők hatása.
Igaz, hogy ugyanolyan körülmények között felnőve viselkedésük, reakcióik is
teljesen egyformák lehetnek.
Azonban csak a környezet várja el, hogy azonos módon öltözzenek.
Az ikerpár egyike hogyan képzelheti el, hogy egy külön egyéniség, ha
sarokban ott ül vele szemben a hasonmása, ráadásul ugyanolyan ruhában?
Pedig az egyik mindig domináns...
Ha két testbe zárt egy lélek, akkor bizonyára skizofrén.
1965-ben Timet 3 évre elítélték, mert szívenlőtte ikertestvérét, Todot.
Oka: másság, féltékenység, eltérés a sikerességben.
Pedig a családi alpítványból a sikertelenebb báty, az agresszívabb Tod is
gond nélkül élhetett volna élete végéig.
Mégis le akarta lőni 2 perccel fiatalabb öccsét.
30 évvel az eset után az önvédelemből ölő Tim felkavarva mondta:
"...azóta is rendszeresen beszélgetünk ...tudom, hogy megbocsátott nekem..."
L. és R. sziámi ikrek.
Külön szerveik vannak, csak a vérkeringésük közös.
Fejük össze van nőve, de független személyiségek.
R. szobájában énekpróbái közben L. soha nem szólal meg.
Amikor L. férfival van kapcsolatban, akkor R. csak fizikailag van jelen.
Létezik-e ilyen fokú kompromisszumkészség az egészségesnek születettek
között?
A tudomány eredményeit mindig fel lehet használni rossz célra is
(pl. az első atombomba ledobása Hirosimában).
Az erkölcsileg felkészületlen kutatók kiváncsiságát sikerül-e kordában
tartani?
Szerephez jut-e egy újabb őrült és kiváncsi Mengele, aki az ikrek egyiket
halálos mérges gázzal kezelte, a másikat pedig a lehető legtovább életben
tartotta, hogy majd a boncolást elvégezve és a fej, az agy méreteit
feljegyezve megállapíthassa: melyik emberi szervet
és milyen mértékben támadja meg a gáz?
A mai politikusok is felhasználják saját (rövidtávú) céljaikra a tudományos
gondolatokat:
"a bizonyítottan bűnözők és aszociális munkakerülők nevelésére és
szociális támogatásra miért költsünk, ha minden hiába, hiszen az emberek
sorsa genetikailag úgyis meghatározott?"
Minden nagy civilizáció hanyatlása valahol ilyenkor szokott elkezdődni.
A szikh államot, amelyet R. Singh 1819-ben királysággá szervezett, az angolok
hosszú harcok után 1849-ben megsemmisítették.
Egy 3-4000 éves hagyományt igyekeztek gyengíteni a két országba (India és
Pakisztán) szakítással).
Vajon miért?
Hiszen az Indiában kialakult szikhizmus elveti a többistenhitet, s a kasztok
isten előtti egyenlőségét vallja. Nincsenek papok, csak templomi szolgák.
Azt tanítja, hogy a lélekvándorlás láncából
nem az aszketizmus, hanem a földön végzett jócselekedetek útján lehet
megszabadulni.
Tehát nagyon is antifeudális. Így az eszme a gyarmatosító
angolok érdekeit (is) szolgálja.
Lehet, hogy az 1840-es években már "túlságosan is jól" tette?
Az már sok lehet egy gyarmatosítónak, hogy
"Isten a mindennapi életben rejlik". No meg hogy az
"emberek egyenlőek" (a nők is!).
"A kasztok meg nemzetek csak
elválasztanak".
"Nem számít a tudás, a ceremónia - az őszinte szeretet kell
meghatározza cselekedeteinket. Az élet célja: az emberben kifejleszteni a
legjobbat (nem az üdvözölés, a Paradicsomba jutás)".
Éhesen nem lehet imádkozni - vallják. Ezért naponta egyszer mindenkinek
ingyen adnak enni (a nyersanyagot adományokból fedezik, a főzést, mosogatást
önkéntesek végzik).
"Ha Isten elé járulsz, nem kérdi meg tőled, hogy milyen vallású vagy". És
ők sem kérdik a látogatóktól, honnan jöttek. Örülnek, hogy eljött és
velük eszik.
"A Gonosz forrása a megerősödött ÉN" (Ez bizony nem harmonizál a nyugati
világ felfokozott individualizmusával...).
Tudom, van egy kérdésed. Mi az a címben, hogy "már megint"?
Emlékezz egy kicsit.
Kegyetlen gyarmatosítás. Az írek és a skótok beolvasztása. A wilsoni 14
pont be nem tartása. Stb.
Bezzeg Honkongban! - mondhatod erre. Ott gyorsan belsővé alakult a
kapitalisták fogyasztói és hierarchikus értékrendje.
Egy gazdag kereskedő azt mondta, ha a kínai fennhatóság visszajövetele után
a gazdasági érdekei úgy kívánják, minden gond nélkül átvedlik kommunistává.
A praktikus (és számunkra elvtelennek tűnő) gondolkodás remekül vegyíti a
hasznos hagyományokat és az előrejutást serkentő idegen módszereket.
A pillanatnyilag legjobb stratégia rugalmas váltogatásával a hosszútávú
boldogulást optomálisan segítik.
Ennek a szemléletnek aztán furcsa (de mégis széles körben elfogadott)
következményeit figyelhetjük meg Honkongban.
Ha a volt brit koronagyarmaton lévő munkahelyeden
3 percet töltesz a WC-n, már ki vagy rúgva (ahová csak
naponta kétszer mehetsz...). Személyhívón hívnak állandóan. Viszont
odamehetsz a vezérigazgatóhoz is, ha van egy jó ötleted. És még pénzt is
kaphatsz rá...
(Bár a monopolizált Európában is így lenne...)
Nem kell húszszor találkoznod valakivel, hogy kialakuljon valami
(mint pl. Londonban).
Nem lehetetlen bekerülni még a TV-hez sem...
A maffia és a rendőrség egy dologban teljesen egyetért: a
turistákat bántani, kirabolni nem szabad - ha nem jönnek, nincs kinek eladni.
Rugalmasak. Könnyű nekik - soha nem volt arisztokráciájuk és nem szégyellik
a kereskedést.
Honkongot nem a kiemelkedő intellektus jellemzi. Nem számít a végzettség, a
rang - csak az, hogy mennyi van a bankszámládon...
De él. Mert szabad.
A szabadság persze lehet fertőző is - a kínaiak azonban (még) nem félnek
ettől. Sőt, gyorsan megtanulják, hogyan kell vele együttélni.
Pl.az 1999-től majd uralkodó kínaiak nem akarják, hogy az angolok
manipulálják
a választásokat - csupán csak tudni akarják, ki fog nyerni...
Lehet, hogy egyszer London és Washington lesz kínai vagy honkongi
koronagyarmat?
Az optimum, a legjobb lehetőség, állapot, teljesítmény keresése.
Hallatán műszaki problémára gondolunk. Pedig nem jelent mást, mint az adott
körülmények között a (számunkra) lehető legjobb megoldás megtalálását.
Elérésére a problémák bonyolultsága miatt sokszor esélyünk sincsen.
Próbálkozásos módszerrel esetleg rábukkanhatunk egy helyi optimumotra. Egy
minden lényeges paramétert figyelembe vevő számítás (az operációkutatás
eredményeit felhasználva) biztosan jobb eredményre
vezetne. De arra nincs idő. A problémákat általában gyorsan meg kell oldani.
Bármely titkos kód feltörhető egyszer - de lehet, hogy többe kerül, mint
maga a titok megvétele. És ilyenkor nincs mese - maga a megvásárlás az
optimum.
Az amerikai úgy van kondicionálva, hogy bármit is lát, felteszi a következő
kérdéseket:
mennyire hasznos ez nekem?
mennyibe kerül?
tanulni kell-e hozzá, hogy használhassam?
Ha kell, akkor már vajmi kevés az esély, hogy megveszi...
Nála ez már nem optimális.
Bródy János már 20 éve így kezdi a koncertjeit: "be vagyok rekedve".
Nála ez az optimális.
Gyurcsik József hisz a távgyógyításban. A TV is egy frekvencián sugároz -
miért ne hathatna a gyógyító energiám a televízión keresztül?
Optimális esetben ez sokakra hathat, méghozzá egyszerre.
Minden paramétert persze nem lehet figyelembe venni. Van olyan helyzet,
amikor nem is ismerjük a paraméterek egy részét. Erre találta ki egy
magyar származású Nobel-díjas, Harsányi János, hogy
a tárgyalópartnerről vagy ellenségről megszerzett ismeretek segítségével
megpróbálhatjuk modellezni annak stratégiáját (mekkora a valószínűsége, hogy a
saját szempontjából legoptimálisabban viselkedik), és az adott véges
meghatározottságú rendszerben megtalálni a legjobb megoldást. Ezzel visszavezette a
problámát a véges rendszerek döntési problémáira.
Ezutáni lépcső a félrevezetés, a gondolatolvasás és a hipnotizálás.
A legutolsó érvet már az emberiség kezdetei óta ismerjük: ez az erőszak.
De mi lesz akkor, ha ráébredünk: az igazi optimumot nem úgy érhetjük el, hogy
a másikra a lehető legrosszabbat próbáljuk ráerőszakolni, hanem ha az
emberiség minden egyede számára legoptimálisabb (a leghátrányosabban érintett
számára is még tolerálható) megoldást választjuk?
Egyesek, akik ebben a küzdelemben élik ki magukat, unatkozni fognak. Sebaj.
Azonban
a felszabaduló idő önfejlesztésre, közösségi célú gondolkodásra, mások
segítésére is fordítható. És az emberek közötti bizalom lassan helyreállhat.
Az együttes cselekvés a közös célokért - úgy, mint a pozitív visszacsatolás -
megsokszorozhatja energiánkat. A begerjedés minden akadályt legyőzve
elvezethet oda, ahová mindig is visszavágytunk: az örök öröm, béke és szeretet
birodalmába. Ahol mindenki megvalósíthatja önmagát.
Még a legkétkedőbbek is be kell hogy ismerjék: csak jobb, mint a mostani...