Előszó gyanánt
Itt nem megkérdőjelezhetetlen igazságokat, hanem különböző véleményeket
találsz, nagyrészt idézetek formájában. A dolgod csak annyi, hogy
elgondolkozz rajtuk.
Amikor az egészből kiragadsz egy részt és azt reprodukálható kísérletek
alapján magyarázod, akkor azt ma tudománynak ismerik el.
Ha a világ egészéről gondolkodsz, sok szempontból vizsgálod a valót,
megkérdőjelezed az "alapigazságokat", akkor szemfényvesztőnek kiáltanak ki.
A kísérletek nem reprodukálhatók - mondják rá a tudósok.
A nagy dolgokat mindig a "szemfényvesztők" indítják el. Meg is kapják érte a
jutalmukat - persze csak haláluk után. Akkor, amikor fogyatékos
érzékszerveinket sikerül az ötlet miatt kifejlesztett pontos mérőeszközökkel
kiterjeszteni. De addigra már újabb álmodozók jelentkeznek hihetetlen
álmaikkal.
Szerencsénkre.
/Záhonyi András előszava/
A MÁSKÉPP GONDOLKODÁS PÉLDÁI
Alapvetően új megközelítés. A kiút keresése a mindenki által ismert problémákból.
- ...(a gimnáziumban) megismerték a magaviseletemet, és emiatt azt mondták, hogy határozottan
eltanácsolnak az egyetemtől, és maximum valahová vidékre mehetek el
könyvelőnek. Rájöttem, hogy nekem tanulmányi versenyt kell nyernem, ahhoz,
hogy egyetemre kerülhessek. A gondolatot tett követte: bekerültem az első
tíz közé, és így vettek fel az ELTE fizika szakára. Később itt is a
magaviseletem miatt függesztettek fel két évre.
A Humanista Mozgalom, amelynek a világ több mint 70 országában már 130 000
tagja és szimpatizánsa van, az újat akarja: olyan közösségeket, amelyekben az emberek érdekei
előtérbe kerülnek a politikusok és a cégek érdekeivel szemben, mivel azok
csak a választások előtt mutatnak némi érdeklődést a közember problémái
iránt és csábító, soha meg nem valósuló igéretekkel próbálják
elkápráztatni a szavazópolgárokat. Nyilvánvaló, hogy csak a megszerezhető
hatalom érdekli őket.
Az IDŐ
Jó kisfiú vagy, azt csinálod, amit a szüleid mondanak - hallod a bűvös
mondatot szinte minden családban.
Mindenki úton jár. A majom is, az elefánt is, az ember is. Az utóbbi már
csak két lábon. Őszintén szólva meg is látszik rajta. Imbolyogva, bizonytalanul halad.
Szegénynek állandóan figyelnie kell. Hogy el ne essen. Hogy gyenge testalkata miatt
ne érje veszedelem. Hogy biztosítsa megélhetését.
Korunk ÜZLETei
Valakinek ki kell mondani a problémákat. És receptet is kell adni a megoldásukra. Méghozzá szájbarágósan, hogy mindenki megérthesse, így ne lehessen félremagyarázni, aztán hasonló esetben a megelőző esetekre hivatkozva agyonhallgatni.
Ha sikerül, még mindig megprobálják a hatalmi pozícióban lévők, hogy rásüssék a populizmus és a megalapozatlanság bélyegét. Mert minden "új" felborítja az addigi sok energiával kiharcolt hatalmi struktúrát és előjogokat.
Ezért jó, ha a "médium", vagyis a gondolatok képviselője a zenében is el tudja mondani véleményét. Amit a modern technikákkal manipulálni képes szavaknál sokkal többen megértenek.
Következik: Grandpierre Attila, VHK.
Mindig ugyanarról van szó, csak másképp...
Grandpierre Attila, a VHK énekese emlékezik
- Mi baj volt a magaviseleteddel?
- Jól éreztem magamat a társaságban, és elsősorban ez volt a fontos, nem
pedig az, hogy a tanárok szerint hogyan kellene magam érezni. Emiatt
például állandóan nevetőgörcsöm lett, és ez a tanítást különleges
megvilágításba helyezte. Szerveztem különféle akciókat, amik a tanítást más
mederbe terelték, nem a tanárok elképzelése szerint. Önálló elképzeléseim
voltak, és ezek általában arra irányultak, hogy az én meglátásaim érvényre
jussanak.
- Mégis, hogy “juttattad érvényre a meglátásaidat”?
- Például szünetekben gyújtogattam a folyosón. Ezen kívül következetesen
olyan hozzászólásokkal léptem színre, amik a tanuláson kívüli cselekményekre
buzdították az embereket. Emiatt aztán egy idő után nem szólítottak fel,
akárhogy jelentkeztem, úgyhogy kénytelen voltam ping-pong labdákkal, láncok
csörgetésével felhívni magamra a figyelmet. Ezek a dolgok az egyetemen is
folytatódtak. Elbeszélgettem az emberekkel, hogy miért mentek oda, és milyen
motivációjuk van arra, hogy fizikusok legyenek. Aztán kiderült, hogy
igazából nem személyes érdeklődés fuzte oket arra, hogy ide jelentkezzenek,
hanem egyszerűen jobb híján jöttek ide, amit aztán én egyszerűen nevetség
tárgyává igyekeztem tenni, és sikerült is.
- Végül visszavonták a felfüggesztésedet az egyetemen. Sikerült valamilyen
kompromisszumot kötni?
- Igen, megígértem, hogy hajlandó leszek ezután beszélgetni is az emberekkel,
nem csak a saját törvényeimet próbálom érvényesíteni. Olyan kompromisszumot
is kötöttem, hogy több mint egy mondatot hajlandó leszek beszélni valakivel.
...Csillagászati témából írtam a disszertációmat, ami a vártnál sokkal
sikeresebb volt, és először nem is akarták elhinni, hogy én ezt egyedül
csináltam. Mondták, hogy pályázzak meg egy aspirantúrát, tehát készítsek el
egy hároméves kandidátusi fokozatot jelentő munkát. Meg is csináltam, meg
is védtem, utána munka nélkül maradtam 3 hónapig.
A Titokfejtő Körökről
...amikor összejöttünk, és a hangulat a tetőfokára hágott, akkor mindenféle
látomásaink támadtak. Mintha megnyílna hirtelen az a világ, amiben vagyunk,
kicsúcsosodik és átvisz egy másik világba, amely egy olyan látomásos,
hallucinogén világ, ahol minden sokkal elevenebb és élettelibb. Ez az, ami
miatt erős motivációt éreztünk arra, hogy megváltoztassuk a világot. Úgy
éreztük, hogy az emberek általában nem élnek igazi életet, a saját életük
impulzusainak nem engednek, hanem ehelyett elfogadják a külső fékező
kényszereket és alávetik magukat a körülmények hatalmának. Közben pedig
fordítva kellene viselkedni, mindenkinek a legmélyebb oldalát és a
legmélyebb impulzusait kellene átadni a többieknek, mert akkor az egész
másképp működne, nem úgy, mint amikor mindenki a fékeket veszi át a
másiktól. Egy sokkal teljesebb és szabadabb élet lehetséges annál, mint
amit ma – valamilyen érthetelen ok miatt – az emberek élnek. Úgy gondoljuk,
hogy az emberek olyanok, mintha tetszhalottak lennének, egy szellemi
bombatámadás áldozatai. Ahhoz, hogy fölébredjenek, nekünk érzésekkel és
lelki töltésekkel kell újraéleszteni oket. Tehát halottkémeknek kell
lennünk.
...a naptevékenységeket leíró fizikai egyenletekkel foglalkozom. Próbálom megérteni,
milyen tényezök mozgatják a Nap tevékenységét, energiatermelését és ennek
a változásait. Sikerült egy olyan megdöbbento eredményre jutni, hogy a Nap
működését a bolygók szabályozzák. Tehát egy látszólag nagyon kis hatás egy
nagy eredményt tud létrehozni, ami hasonlít ahhoz, hogy elgondolok valamit
és azt megcsinálom, tehát van egy nagyon pici változás, majd egy nagyon
nagy eredmény. Ez általában az élő rendszerekre jellemző. Az, hogy a Nap is
ilyen organikus jelenségeket mutathat, egy teljesen új irányt jelöl ki a
csillagászatban.
... a középpontban ezúttal is a kozmikus erő, a világösztön, Grandpierre Attila
életművének talán legfontosabb eleme, amely szerinte minden emberben jelen
van, és amelyen a természetes kozmikus emberi lét alapul. Az eltévelyedett
nyugati civilizáció és a hozzá kapcsolódó társadalmi tudat teljesen
háttérbe szorította ezt a világösztönt, hogy egy természetidegen elveket is
tartalmazó normarendszert kényszerítsen az emberekre. Az elszakadás, a
manipuláció következményeként gyakran érezzük úgy, hogy nem azt csináljuk,
amit valójában szeretnénk, és hogy nagyságrendekkel a képességeink alatt
teljesítünk. A VHK a kapcsolat újrateremtésén fáradozik, ehhez a legrövidebb
út megérzésük szerint a zenén és a „magasra vivő megtáltosodáson” keresztül
vezet.
a csend titkos páncélja
mi
mi végül
mi körül
szó
szóba harap
reszket a rab
a nullházak szelepként muködnek
nemlétem közepén en vagyok a halhatatlanság
VÁGTÁZÓ HALOTTKÉMEK
hangosbemondó tájakon mázsás tudati parancsokat hirdetni
álmodni kell éberen, konokon, valóra váltani a világot.
mindent át kell élni, mindent itt élni, itt átlényegülni egy dühmardosta
belső világ papagájrikoltásaiba, az önismeret és önszuggeszció erőit
példátlan hadba vezetni, suttogni, kérni, kérlelni, hajlongani, hajolni,
haj, haj, hajgatni, álmélkodni folyton, kusza körvonalakat ókumulálni,
belső tájakra repülni, az akarat fegyelmét kihúzni, hogy a hegyvonulatok
felszisszenjenek a tücsökciripeléstől,
edzeni, pedzeni, epedezni, sötét
udvarokba kakasokat vetni, levelezni fűvel-fával, vadorrú bogárral, lesni,
nyesni, etetni bőven, túltelített eltökéltséggel, a jégorrú banya szigorával,
hangosbemondó tájakon mázsás tudati parancsokat hirdetni, vénnek lenni,
többezer évesnek, de kényesnek, fényesnek.
A mindenség örjítő varázsa
ezen szavak elolvasásával egyidőben
újabb turnéra indul
fellépésének következo állomása
KÉPZELETED
a felhasznált üzemanyag
ÉLETED
a kilövés helye
ÉBREN ÁLMODÓ AGYAD
VHK
...az Éden visszahódítása lényegében a Vágtázó Halottkémek (VHK) másik megközelítése,
megfogalmazása. A halottkémek azért vágtáznak, hogy az emberek végre
felébredjenek a tetszhalott állapotból, és kiteljesítsék az életüket, az
Édent pedig csak úgy lehet elérni, ha sok ember ráébred erre és cselekszik
is. Ez szintén hosszú távú program cím, akárcsak az együttes neve.
... a természet szerint érzéseink, sejtéseink és gondolataink eleve
összetartoznak, a kozmikus én és a tudatos én egylényegű. Csak a modern
társadalom igyekszik
szembeállítani őket egymással, Sajnos egyre sikeresebben. A belső világ
azonban ma is feltárható. A biokibernetikában ismert dolgok: az emberi
szervezetet a külső érzékszerveken keresztül másodpercenként több mint
egymilliárd bitnyi információ éri. Azt is kimutatták, hogy ebből az ember
ebbol ténylegesen másodpercenként maximum száz bit mennyiséget tud
hasznosítani. Azaz csak nagyon elenyészo részét tudatosítjuk. Tudatos
énünk tehát egy porszem a sivatagban, de pozitívabban úgy is fogalmazhatnék,
hogy tudatunk a mélytudatunk lángoló fókusza.
De ahhoz, hogy tudatunk normálisan tudjon működni, kell, hogy ez az
információ értelemszerűen válogatódjon ki.
... EGY olyan átfogóbb világlátás alapjait dolgoztam ki, amelyet meg lehet
valósítani, rendszeresen lehet művelni, tudományos szinten ki lehet
dolgozni, kutatni és továbbfejleszteni, és amely kiegészítheti
és felválthatja a mai materialista világnézetet.
– Ön szerint ez miért nem történt még meg?
- Azért, mert az emberiség több száz évvel ezelott valójában eldöntötte,
hogy egy materialista alapon álló világnézet lesz az irányadó a tudományos
tevékenységben. Ez a döntés szerintem hibás volt. A világ nem pusztán
anyagcsomók halmaza, mint ahogy az ember sem csak pusztán atomok bizonyos
egyvelege. A lényeget éppen az adja, hogy milyen viszonyban vagyunk saját
magunkkal, az atomjaink milyen módon szerveződtek.
...Az ember és a világegyetem között nagyon sok olyan lényeges kapcsolat áll
fenn, amit érdemes vizsgálni. Ezzel a tudomány még nem foglalkozott.
A világegyetemet kutatja egy élettelen központú csillagászat, az embert
kutatja egy élettelen központú pszichológia, én meg azt gondolom, hogy
szükség lenne egy olyan tudományra, ami az embert, mint tudattal rendelkező
élolényt vizsgálja, és ami a világegyetemet (JAV) is élő rendszerként
vizsgálja.
Gordon W. Allport amerikai pszichológus magyarul is megjelent
"A személyiség fejlődése" címu könyvében azt írja: a nyugati civilizációban
az ember énje, mint egy hüvelykujj áll ki belső világából, szinte
merőlegesen arra. A belső világunk belső szerveződési törvényével tehát
homlokegyenest ellenkező irányba áll a nyugati világ által létrehozott
tudatos én. És kérdés, ennek van-e értelme, ezt akarja-e az emberiség?
– De mi lenne, ha mindenki a kozmikus ösztöneire kezdene
hallgatni, éber tudata helyett? Nem lenne-e esetleg káosz?
- Erre nyílván semmi garancia. A fennálló rendszer, bármilyen
rossz is, mindig élvezi a nem vállalkozó szellemű emberek törvényszeretetét.
Ugyanakkor mindig vannak, akiknek fontos, hogy ezt a törést helyrehozzák.
Káosz ma is van épp elég, és nem biztos,
hogy minden változás csak tovább növelné azt.
...Az emberre hatnak a gondolatok, de fontosabb, hogy mit érez, hogyan
viszonyul saját érzéseihez. És melyek azok a kulcsfontosságú élmények,
amelyek meghatározzák a látását. Ahhoz, hogy ez a belső látás kitisztuljon
és meglássa a természetes élmények fontosságát és szerepét, ahhoz meg kell
tisztulni az összes művi salaktól, műanyag buroktól, amit a társadalom
ügyesen, millió oldalról ráköpdös az emberre. Ez a belső világ elsősorban
az érzésekkel tartja a kapcsolatot, és amikor az érzések formát öntenek,
az egyfajta zeneiséget jelent, így a zene közvetlen kapcsolatban van a
belső világóceán hullámzásával és alakulásával.
Levélküldés
Vissza
a főmenühöz
kellemes karácsonyi ünnepeket kíván!
Folyóiratuk, a HUMANISTA arra bíztat, hogy éljünk erőszak és
megkülönböztetés nélkül.
Mottó: Az erőszak gyökere a (hatalmi és birtoklási) vágy.
A Humanista Mozgalom elsődleges céljai:
- ingyenes és megkülönböztetés nélküli orvosi ellátás
- az ember és környezetének védelme
- ingyenes és világnézetileg semleges iskolai oktatás minden szinten
- a tömegkommunikációs eszközök célja ne a haszonszerzés és a befolyásolás,
hanem az objektív információ-átadás legyen
- a lakosság helyi szinten beleszólhasson a döntésekbe (lakásépítés.
közszolgáltatások, közlekedés, energia- és vízgazdálkodás stb.)
- az adórendszer átalakításával az alapvető élelmiszerek, cikkek alacsony
szinten tartása, az oktatás és a kisvállalkozások támogatása, amit a
multinacionális cégek, a fegyvergyárak és kereskedők és bankok reális
adóztatásából és a feketegazdaság felszámolásával lehetne biztosítani
Megszűnne a politikai és önkormányzati választások iránti közömbösség (pl. a
legutóbbi 48%-os részvételi arány ezt jelzi), ha a képviselők a gyakorlatban is
választóik érdekeit képviselnék. Ehhez meg kell teremteni azon képviselők
visszahívhatóságának és felelősségre vonásának a törvényes feltételeit, akik
választási igéreteikkel ellentétes módon cselekszenek.
Tévednek azok, akik azt hiszik, hogy a közemberek sokáig fogják tűrni, hogy
statisztikai adatoknak, adószámnak és szavazógépnek tekintsék őket.
A közöny és az elégedetlenség visszaszorul, ha mindenki érezni fogja, hogy
felelősséget kell vállalnia a saját sorsát is érintő döntések meghozatalában.
Dec. 10-én a humanisták demonstrációt tartottak az emberi jogokért az
Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozatának 50. évfordulóján.
Az emberi jogok egyenlőségét és egyetemességét valló Nyilatkozatot 171 ország
írta alá. Szellemétől és szövegétől távol áll olyan feltételek szabása, mint hogy:
"ezek a jogok csak akkor fognak elismertetni, ha a makroökonómiai változók
ezt megengedik", és csak addig, "amíg nem zavarják a gazdasági fejlődést".
Idézzük most a 21. cikkely 1. paragrafusát:
"Minden személynek joga van saját maga és családja egészségének és
jólétének biztosítására alkalmas életszínvonalhoz, nevezetesen élelemhez,
ruházathoz, lakáshoz, orvosi gondozáshoz, a szükséges szociális ellátáshoz,
...és olyan biztosításhoz, amely akkor érvényes, ha valaki saját akaratától
függetlenül létfenntartási eszközeit elveszti."
Silo: Levelek barátaimnak
(Az argentin szerző könyve a személyes és társadalmi válságról szól a mai
világban)
1993-ban védte meg a "Párbeszéd Előfeltételei" című tézisét.
"... a párbeszéd korunk lényeges civilizációs problémáiról mindaddig
felületes marad, amíg társadalmi méretekben ki nem ábrándulunk a jelenlegi
rendszer szemfényvesztő illúzióiból.
Vannak már olyan helyek, ahol már megindult valami új, valami, ami a szakértők
párbeszédétől egyszer majd eljut a közélet színterére is."
Alapvetően újszerű filozófiai gondolatait a negyedik levél, a Hozzájárulások a
gondolkodáshoz tartalmazza.
Túllépve Fukuyama és Toffler, Erasmus és Rabelais, Dewey és Szaharov
gondolatain visszanyúl a
a XII. századi Code Uranus "Goliard" költőinek írásaihoz:
"A Pénz bizisten még a balgából is tudóst csinál."
Silo véleménye a pénz hatalmáról korunkban:
"Íme az általános igazság: a pénz minden.
A pénz a kormány, a törvény, a hatalom. Az alapvető megélhetés. De ugyanakkor
a művészet, a filozófia és a vallás is.
Pénz nélkül emberi kapcsolatok sincsenek, sőt intim magánélet és pihentető
magány sem."
Gondolatok Salvatore Puledda "A Történeti Humanizmus Válsága és az Új
Humanizmus" és Silo: "Levelek barátaimnak" című könyvéből:
- Humanizmusnak egyrészt az emberi értékeket és méltóságot előtérbe helyező
filozófiai irányzatot szokás nevezni. Szűkebb értelemben azonban azt a
XIV.-XV. században elindult és a "reneszánszhoz" vezető átalakulási
folyamatot jelenti, amely végül a legújabb kor előtt kaput nyitó
forradalmakhoz vezetett. Azonban a keresztény, a kommunista, a
neolibaralista és az egzisztencialista
humanizmus is a hatalom megszerzéséhez és megtartásához kapcsolódik.
Századunkban a humanizmus egy új értelmezést kapott -
ezt hívjuk Új Humanizmusnak. Az Új Humanizmus az embert a szabadság
dimenziójában értelmezi. Az ember a természet része, de ugyanakkor
a természet és önmaga átalakítására irányuló terv is egyben.
- Az új humanizmus a világ különböző részein és különböző korokban fejlődött
ki, éppen ezért egy irányba terelheti az akarva-akaratlan egymás mellett
élő, jelenleg ellentétes érdeket képviselő kultúrákat.
- Az ember társadalmi tevékenysége képes átalakítani a világot és saját
természetét. Ebből következik, hogy nincs természetes jog, természetes
tulajdon vagy természetes intézményrendszer, és azt sem, hogy az embernek
olyan lesz, olyan kell legyen a jövője, amilyen a jelene.
- Az emberiség fájdalmának legyőzéséhez szükség van a tudományokra és az
igazságosságra. De az ember értékének "használhatóságát" valló technikai
megközelítést sörgősen el kell vetnünk. A jelen pillanatban rosszul működő
biológiai gépezet, azaz az ember így 'rossz állattá' válik, megsemmisít minden más
életformát, felborítja a természet egyensúlyát.
Ezért az esetleges eltűnése
a természetből nem tekinthető szükségképpen kedvezőtlennek.
Mottó: : Az ember magát a legintelligensebb teremtménynek tartja a Földön.
Ez igaz is - a legtöbbet tudja. De a leglényegesebbet-e?
Ha nem tudjuk, mi az, legalább mérjük.
Mivel?
Mechanikusan ketyegő, kerek szerkezettel. Lapján számok jelzik,
hol is jár pontosan a mutató.
Hogy mit mutat? Azt, hogy hány az óra.
Ki érti? Az emberen kívül semelyik földi lény,
sőt, az is csak úgy 7 éves korától.
Aztán a kezdeti rácsodálkozás után a gyermek is megutálja, amikor reggelente
hirtelen zakatolásba, csörgésbe kezd.
Akkor már ő sem kérdez rá, hogy minek. Az iskolában már belenevelték a
játékszabályokat.
A századelőn a falusi gyereknek még nem volt. Igaz, az apjának se.
A kakas kukorékolására keltek.
A Napot figyelték, hogy tudják: mikor kell fejni, enni adni az állatoknak.
Mikor kell a veteményt meglocsolni, az ételt elkészíteni.
Nem is idegeskedték agyonra magukat. A "munkahely" mindjárt ott volt a kert
végében.
Nekik nem kellett kerekeken gördülő, zsúfolt szerkezeteken "órákat" utazgatniuk
naponta, többségükben csak azért, hog olyat csináljanak, amit nem szeretnek.
Hogy az érte kapott pénzen tartósított ételt, ízesített italt vegyenek.
Hogy a divat és nem a praktikum diktálta mesterséges alapanyagból készült
ruháikat megvehessék.
Minek ezért annyit utazgatni, meg tudjuk csináljuk azt mi magunk is - mondták az
öregek.
Mert ők még mertek kérdezni.
Mert ők még mertek a maguk - mi most úgy mondjuk: egyszerű - módján
gondolkodni.
Az órára azt mondták: minek? A kakas úgyis tudja az "időt".
De honnan?
A múlt, a jelen és a jövő nem pillanatok sorozataként folyik előre vagy
hátra. Az időnek szerkezete van, az emberre mindaz egyidőben hat, ami
élete során történt és történni fog. Ez a gondolat már ősidőktől fogva
megfogalmazódott az emberekben - l. a mítoszokat és a legendákat.
Az időutazást is el tudjuk már képzelni az egyik irányban:
a múltba visszatekintésre már van modell.
Ha elfogadjuk, hogy minden pillanat képe fénysebességgel távolodik tőlünk
(mivel a fény elektromágneses sugárzás, így anyagi természetű, tehát sebessége nem lépheti
túl a fénysebességet), akkor az valahol most is fellelhető a világegyetemben. Gondolatunkkal
túllépve az anyagi világ korlátain (ahol már nem érvényes Einstein állítása,
hogy a fénysebességnél nem létezik nagyobb sebesség) ezeket a képeket utól is
érhetjük. A benne megfigyelt információval pedig vissza is térhetünk a "jelenbe".
A misztikusok szerint ez akkor következik be, amikor a meditáció során
fizikai (anyagi) testünkből kilép az asztráltest (nem anyagi) és korlátok
nélkül csatangolni kezd az "időben".
Lehet, hogy mégegy dimenzióval kívülebbre kerülve a számunkra még ismeretlen
és véleltlenszerűnek tűnő jövőbe is beleláthatnak majd emberiségünk
kiválasztottjai?
JÁTÉKSZABÁLYOK
A baba, a kisgyerek meg "engedelmeskedik". Parányi eszével már felfogja, hogy
akkor kap csokit, rágót, új játékot, ha "úgy" csinál.
Magában jót mulat a körülötte gagyogó, értelmetlenkedő felnőtteken.
Aztán addig-addig "kondicionálják", míg a végén maga is elfelejti, hogy
másképp is lehetne.
Az iskolában már természetesen fogadja a szabályokat. Az adott lehetőségek
között sakkozva próbálja magának kikaparni a legjobbat. Ha hagyják, azért
megszegi a neki nem tetsző szabályokat.
Ekkor kezdik belénevelni a bűntudatot. Érzelmi ráhatással, észérvvel, hittel.
És egyszer csak hatni kezd a dolog. A végső érv döntőnek bizonyul: a többiek
is így csinálják és érzik.
Szándékosan nem használtam a "gondolják" szót. Mert gondolni lehetne másképp
is. Csak ahhoz el kellene gondolkodni egyszer.
De senki nem mutat példát rá a környezetedben. Aki mégis félszegen
megpróbálja, azt megmosolyogják. Nem lehet úgy - mondják ki hamar az ítéletet
a "tekintélyesek": tanáraid, szüleid, főnökeid, politikusaid.
Ha lehetne, már nálad okosabbak rég megcsinálták volna - hangzik a döntő
érvük.
És te, apró porszem elhiszed. Így vagy kondicionálva.
Ha elolvasod a nagy feltalálók és újító művészek életrajzát, azt látod:
gondolataikat koruk értetlenül fogadta. Többségük szegényen halt meg.
Erkölcsi elismerést is rendszerint csak haláluk után kaptak, akkor, amikor
már "valaki" más az ötletüket "felhasználva" sok pénzt keresett vele.
"Jó ez így, legalább békén hagynak" - mondja a többség. "Kár ezen elmélkedni, úgyse
tudnék egyedül bármit is tenni, hogy másképp legyen".
A bátrabbaknak azonban eszébe jut, hogy a játékszabályokat "valakik"
egyszer
létre kellett hozzák. Hiszen léteznek. És ugyancsak "valakik" most is
alakítgatják őket. Nélkülünk.
A dolog innen kezd érdekes lenni. Ha a többség belenyugszik, hogy a
mindennapi életére vonatkozó számára hátrányos szabályok megváltoztathatatlanok,
akkor azok úgy is maradnak.
Ha belenyugszunk, hogy a világmindenségre vonatkozó nekünk tanított axiómák
igazak és
megváltoztathatatlanok, akkor eszünkbe se jut alapvető kérdéseket feltenni.
És minden marad a régiben.
Kinek jó ez így?
A "valakiknek". Akik senkiből úgy lettek valakivé,
hogy kijelentették: mi hozzuk a játékszabályokat.
És be is vezették a mindenható szabályozót: a Pénzt.
Aztán elvették vagy aprópénzért megvették az igazi "Valakik" ötleteit.
Beülve a jóba aztán minden gondolati másságot könyörtelenül elfojtottak.
Elvégre még megint rájön Valaki, hogy a mindenható alapszabályokat is meg lehet
kérdőjelezni.
Ezért érdemes gondolkodni.
Az ÚT
Hogy a végén el tudjon számolni önmagával.
Erre a legutóbbira élete nagy részében még nem jut ideje, energiája. Érthető -
Amíg ereje teljében nem érzi testi és szellemi végességét, könnyen
bebeszéli magának, hogy ő az, aki a világot majd jó irányba vezeti.
Aztán később beéri a naprendszerrel. Majd nemsokára a Földdel. Ezután
Európa, majd saját országa, végül városa is elég neki. De egy idő után beéri
egy kisvállalkozással, végül egy családdal is (ahová minden kudarca után
visszahúzódhatott, ahol a féltékenység veszélye nélkül eldicsekedhetett
sikereivel). De addigra már nagyon legyengül és megöregszik, az is biztos.
Manapság ezt az utolsó néhány territóriumot is elveszik tőlünk.
No nem
erőszakkal, hanem furfanggal. Mi magunk vonulunk vissza elefántcsonttornyunkba -
Mert félünk, hogy be akarnak csapni. Hogy elveszik, amink van. Hogy akaratunk
ellenére befolyásolni akarnak.
Pedig éppen így, elszigetelődve a legkönnyebb elbánni velünk. Profik találják
ki, hogy mi magunktól "jöjjünk" rá: így vagy úgy szeretnénk, ez vagy az kell.
A fontos csak az, hogy a felkínált választékból válasszunk.
Van mégis egy esélyed. Ha odafigyelsz a belső hangra. Ha türelmesen kivárod,
hogy megszólaljon. Aztán már csak követni kell. És csodák történnek majd veled.
Egyszercsak megszabadulsz az életed szinte minden pillanatát megszabó
kényszerpályától.
Rájössz, hogy akkor tudsz szabadon gondolkodni és cselekedni, saját céljaidat önkéntesen
átmenetileg háttérbe parancsolva a mindenkinek, így neked is hosszútávon
jóért tenni, ha nem zavar állandóan az aggódás a javaidért.
Milyen egyszerű: te "csak" teszed a dolgod. Belső kényszertől vezérelve.
Hogy milyen eredménnyel, az már nem tőled függ. Rád annyi tartozik, hogy
igyekezz, minden tőled telhetőt megtégy.
Azt kérdezed, hogyan indulj el? Egyszerű.
Elképzeled, hogy nincs semmi tulajdonod. Csak rád bízott tárgyak, eszközök.
Amiket halálod pillanatában továbbadsz másoknak. De előtte megkérdezik, hogyan sáfárkodtál velük.
No, ez az a pont, látom, ahol azt gondolod: elég ebből, és félre akarod tenni
ezt a lapot. Pedig csak épphogy félni kezdtél a gondolattól, hogy
hátha így van.
De kell-e rettegni ettől?
Ha a "valakik" közé tartozol
(l. a játékszabályok megalkotóit), bizony
kell. Hogy egy kicsit neked is kelljen, neked is adtak néhány olyan morzsát,
amiért nem dolgoztál meg. Hogy alamizsnáért cinkos váljon belőled. Akinek
van veszteni valója.
De az ember valamikor megkapta a szabad akaratot. Dönthet.
Változtathat. És mindezt jó irányban is.
Ezek után tedd fel magadban a kérdést: neked van-e mitől rettegned?
A választ halkan súgd meg - önmagadnak.
Aztán csináld azt, amit jónak tartasz. Ennyi.
Tengervizet árulni a kontinensek belsejében (ingyen van, ráadásul a só miatt
gyógyhatású is...)
Pénzt gyártani (törvényesen vagy illegálisan - teljesen mindegy)
Pilótajátékot szervezni (mindegy, hogy "albánállamilag" vagy csak román
módra)
A tőzsdén a hossz, a bessz és a félreinformálás segítségével tönkretenni a kisbefekttőket
Károsultaknak adományokat gyűjteni afrikai és ázsiai országokban
Populizmussal (pl. kedvezményes repülőjegy a járni is alig tudó
nyugdíjasoknak)
Megtévesztő reklámanyagokkal (pl. Ön biztosan nyert ...ha kihúzzák a
számát)
Az öregeket meg nem becsülni, elszegényíteni (értékes tapasztalataik
sutba dobásával hosszútávú károkat okozva - igaz, a nyugdíjaikat meg lehet
spórolni...)
Géneket adni s venni (mint a rabszolgákat a rómaiaknál - de mit is tart róluk az utókor?)
Mi lenne, ha egyszer a becsületes termelő munka és
a világban ma legnagyobb hiánycikk, a szeretet is ide tartozna?
Vajon az EMBEREKÉRT ki fog kiállni?
A megmaradásról
Az output nem lehet nagyobb, mint az input (l. az energiamegmaradás törvénye)
A kocsinak benzin kell, a gépnek áram, a marhának fű, az embernek étel.
De hiába mindez, ha a kocsi és a gép nem kapott olajat. A marha meg az ember
vizet és levegőt.
Ha ezek elfogynak, majd rájössz: a pénzzel csak "átvitt értelemben" lehet
olajozni és a pénzt nem lehet meginni vagy belélegezni.
Karácsonyi figyelmeztetés a mai kor emberének:
Őrülten vágyakozol a technika fehér izzására, miközben szíved jéggé dermed.
A változtatást magadban kell elkezdened - és egyszer majd bekövetkezhet az
is, hogy az értelmiség és a gazdagok is önzetlenül fognak gondolkodni és
cselekedni.
A négy írás és a három gondolat Z.A. agyában született meg.