A KONCEPT MA
(Bevezetõ, 3./1997)
A kiindulásként
használt szövek és képanyag történetérõl
a 2. és 1. számú
bevezetõk adnak tájékoztatást. Magához
a kézirathoz 1988 óta - az elektronikus formára hozott
változat korrektúráját leszámítva
- nem nyúltam. Remélem, hogy a kollektív elmékezet,
(mûvészet)történeti reflexiók
s a mûvészek szubjektív tudásából
származó új adatok által az alapanyag teljesen
átalakul, szerzõi jellege megszûnik, viszont használhatósága,
pontossága sõt érdekessége hatványozódik.
Tisztelt kollégák,
kedves barátaim: jó munkát!
Budapest, 1997. július
24.
A KONCEPTUÁLIS MÛVÉSZET HATÁSA MAGYARORSZÁGON*
Az elmúlt, mintegy
harminc-negyven év magyar mûvészete történeti-tudományos
szempontból meglehetõsen feldolgozatlan terület, leszámítva
néhány rész-publikációt, illetve a hivatalosnak
nevezhetõ mûvészek és mûvészet
viszonylag jól dokumentált részét. A nemzetközi
trendekkel szinkron, kvalitásait tekintve sem ez után következõ
mûvészeti avant-garde képviselõirõl és
a mûvekrõl azonban semmit sem tud a közvetlen érintetteken
kívül a magyar kulturális - kultúra iránt
érdeklõdõ - köztudat. Lemérhetõ
ez a felsõoktatástól kezdve a televízión
át a nyilvánosság minden szférájában
- ugyanakkor az is észrevehetõ, hogy e nyilvánvaló
hiány mindinkább tudatosuló, valós hiánnyá
válik. Ilyen szempontból nevezhetõ a munka hiánypótlónak:
a hatvanas évek végével jelentkezõ és
a nyolcvanas évek elejéig határozottan jelenlévõ
concept art hazai hatását dolgozza fel. A tanulmányt
dokumentum-anyagok, kiegészítõ irodalom és
képek kísérik - nagy részük publikálatlan,
a közönség számára eddig szinte hozzáférhetetlen
volt. Megjegyzendõ, hogy a konceptuális mûvészet
a kilencvenes években újból a mûvészeti
érdeklõdés középpontjába került,
illetve hogy az irányzat egyik meghatározó egyénisége,
Joseph Kosuth mûveibõl már volt kiállítás
Budapesten (Knoll Galéria), míg a magyar vonatkozásokról
legföljebb utalások szintjén értesülhetett
a nagyközönség.
Bp. 1991. Peternák
Miklós
*(1983-85
között írt tanulmány, melyet 1988-ban a Magvetõ
kiadó Gyorsuló idõ címû materializációja
közlésre elfogadott, majd még röviddel a négy
éves kiadási szerzõdés lejárta elõtt
visszaadott.)
(Bevezetõ, 1./1988)
Jelen könyv alapjául szolgáló kézirat nagyrészt 1983-ban keletkezett, 1985-ben néhány apróbb kiegészítés került hozzá. Eredetileg egy tervezett, de megvalósulatlan kiállítás-sorozat elõkészítõ-anyagának és katalógus-tanulmánynak készült. Párhuzamosan egy, a happening-akció-performance tárgykört s az environmentek, installációk e korszakbeli megjelenését feldolgozó dokumentum-gyûjtést is végeztem, melyhez rövidebb írás is társult. Részben ez magyarázza, hogy ebbõl a konceptuális mûvészet hatását elemzõ tanulmányból elhagytam azon tényeket és eseményeket, melyek inkább a másik témakörhöz voltak kapcsolhatók.
Mivel úgy döntöttem, hogy a kézirat eredeti formában kerül közlésre, szükséges néhány - elsõsorban bibliográfiai adat formájú - kigészítés itt az elõszóban, s ezen túl utalni kell azokra a változásokra is, melyek miatt a szöveget néhány helyen módosítanom kellett volna, mivel a bennük foglalt állítások igazak voltak 1983-ban, de tényszerûen nem állják meg a helyüket a megjelenés idején. Úgy gondolom, ez a megoldás több információt nyújt, mintha egyszerûen a szöveg megfelelõ helyein toldottam volna hozzá. Arról nem szólva, hogy akár egy ilyen betoldás is felveti a teljes átdolgozás kérdését, ami lényegében ennyi idõ után újraírást jelentett volna. Nem azért, mert a szöveg fõbb megállapításaival, formájával stb. nem tudok azonosulni - ha így lenne, természetesen nem is kívánnám közreadni - hanem azért, mert az ember szófûzése, vagy pontosabban, de magyartalanabbul: "megfogalmazásbeli rutinja" változik.
Tehát elõször a két leginkább módosításra szoruló rész: Szentjóby Tamás Kentaur címû, Balázs Béla Stúdióban készített filmje idõközben "elõkerült", 1985 óta vetíthetõ.
A Hamvas Bélával kapcsolatosan írottak - úgy a fõszövegben, mint a 22. jegyzetben - alapos átfogalmazást igényelnének az újabb kiadások miatt elsõsorban (a folyóirat-közléseket nem sorolva, csak a Magyarországon kiadott könyveket 1988-ig: A világválság, Magvetõ 1983; Karnevál, Magvetõ 1985; Szellem és egzisztencia, Pannónia 1987; Silentium - Titkos jegyzõkönyv - Unicornis, Vigilia 1987; Hamvas Béla 33 esszéje, Tartóshullám - Bölcsész Index 1987; A láthatatlan történet, Akadémiai 1988; Scientia Sacra, Magvetõ 1988)
Szûkebben vett témánk kapcsán pedig a következõ munkákra kell utalni (legtöbbjük további bibliográfiával):
- "Helyzet". A 70-es évek mûvészete a Sárospataki Képtárban. Fõvárosi Tanács Kiállítóháza (Lajos u. 158) 1983 Budapest
- AL (Aktuális Levél). Galántai György kiadványának egyes számai
- Film/mûvészet. A magyar kisérleti film története. Budapest Kiállítóterem 1983
- Maurer Dóra: Munkák/Arbeiten 1958-1983. Ernst Múzeum, Budapest, Museum Moderner Kunst Wien 1984
- Hajas Tibor. 1946-1981. Magyar Mûhely 1985 Paris
- 101 tárgy. Objektek 1955-1985. Óbuda Galéria 1985
- Pauer. Fotó és szövegdokumentáció. ö.á. Szõke Annamária. Budapest 1985 sokszorosítás
- Erdély Miklós kiállítása. Óbuda Galéria 1986 Budapest
- Gáyor. Faltcollagen / Hajtott kollázsok 1972-1986. Museum Moderner Kunst Wien, Ernst Múzeum, Budapest 1986
- Maurer Dóra: Képvetületek/Projektionsbild. Budapest Galéria 1986
- Maurer Dóra - Beke László: Nézetek I: magyar avantgard képzõmûvészet az 1960-as, 70-es években. A Balázs Béla Stúdió filmje, 1986
- Hajas Tibor. Székesfehérvár 1986,
- Bódy Gábor (1946-1985). Mûcsarnok - Mûvelõdési Minisztérium, Filmfõigazgatóság 1987
- Szabadi Judit: Hagyomány és korszerûség. Avantgarde kezdeményezések a 60-as évek magyar festészetében. Magvetõ 1987 Budapest
- Bán András: Újra a Dicsõ Társaságról. Mûvészet 1987 febr. 4-9.p.
- Tolvaly Ernõ. Tatabánya, Kernstock terem 1987
- Károlyi Zsigmond. Budapest Galéria kiállítóháza 1987 Budapest
- Swierkiewicz Róbert. Ernst Múzeum 1987 Budapest
- Türk Péter: Pszichogramok, Fenomének. Budapest Galéria Józsefvárosi kiállítóterme 1987
- Mágikus Mûvek. Budapest Galéria kiállítóháza - Szombathelyi Képtár 1987
- A huszadik század magyar mûvészete. Régi és új avantgárd (1967-1975). Csók István Képtár 1987 Székesfehérvár.
- Szövegek. Kép-vers/vers-kép. Petõfi Irodalmi Múzeum 1987 Budapest
- Perneczky Géza: A korszak mint mûalkotás. Corvina 1988 Budapest (A címadó írás mellett különösen: A Fekete négyzettõl a Pszeudó-kockáig. Kísérlet a kelet-európai avantgarde tipológiájának megalapozására.)
- Erdély Miklós (1928-1986). Filmek/Films. Budapest Film-T.I.T.-Balázs Béla Stúdió K-szekció 1988
-
Jelenlét/Szógettó 1989. ½. 14/15.szám
Végezetül még egy megjegyzés tartozik ide: az eredetileg igen bõséges képanyagot e kiadás* számára le kellett csökkentenem, melynél már figyelembe vettem az említett kiadványok kép-közléseit is.
Köszönetet mondok
mindenkinek, akik e könyv létrejöttét segítették,
mindenekelõtt Maurer Dórának, Galántai Györgynek,
Beke Lászlónak, Károlyi Zsigmondnak, Gulyás
Jánosnak, a munkáikat kölcsönzõ mûvészeknek,
s nem utolsósorban a kiadónak.**
Budapest, 1988. november
12.
Peternák Miklós
* A bemutatásra kerülõ képanyag alapja a kiadásra kiválogatott mintegy 60 mû illetve dokumentáció, valamelyest bõvítve.
** Mondanom se kell, a kiadónak így nem jár köszönet, annál inkább a felsoroltaknak, hozzá téve még másokat is, akitõl képeket és információkat kaptam annak idején: Birkás Ákos, Erdély Miklós, Pauer Gyula, Pataki Gábor, stb.