PILLANATKÉP
MÉDIAMŰVÉSZET 2005
english version
Beöthy Balázs /
Mesterházy Zsolt /
Pereszlényi Roland

Forgács Péter
Kozma Éva /
Veres Szabolcs Géza

Langh Róbert
Lendvai Ádám
Lévay Jenő
Mátrai Erik
Nextlab
Örkényi Antal
Ravasz András
Sugár János
Szacsva y Pál
Szegedy-Maszák Zoltán /
Fernezelyi Márton

Szőnyi András
Tóth Szilvi /
Benedek Gáspár

Vécsei Júlia




 
Lendvai Ádám:
High Speed Shutter
4 kamerás játék – Valós idejű média-sport

A küzdelemben 4 játékos vesz részt. Minden játékos kezében egy-egy kamera van, mely a játék teljes időtartama alatt folyamatosan rögzít. A játékosok feladata, hogy minél több ellenfelüket, minél hosszabb ideig filmezzék. 1 pont jár minden egyes képkockáért, amin valamelyik ellenfél látható. A győztes az, akinek a játék végén a legtöbb pontja van. A legjobb stratégia talán az, ha megpróbáljuk ellenfelünket folyamatosan kameránk képmezejében tartani.
A nézők, a jelen idejű küzdelmet kivetítőkön követhetik végig, a játékosok folyton változó nézőpontjából. A filmben összeálló szövevényes vizuális rendszert a játékosok nem látják át – pedig ők alkotják – miközben szubjektív módon, de az egyszerű és egyértelmű játékszabályt követve végigpásztázzák a háromdimenziós teret. A négy egyidejű felvétel között hol itt, hol másutt tűnnek fel, majd vesznek el az összefüggések, vizuális kapcsolatok, egyfajta élő többhelyszínes hálózatként. A látvány felidézi a hírtelevíziók osztott képes tudósításait, a háborús övezetből közvetítő, tűz alatt menekülő operatőrök felvételeit. A játék a direkt agressziót megtestesítő fegyvereket kamerákra cseréli, ám a kamera azon túl, hogy közvetlenül tudósít a küzdelem első vonalából (nem külön sportközvetítő operatőrök beavatkozása folytán), maga is fegyverré válik. A kamera mint fegyver, nem példa nélküli jelenség, hiszen számos esetben tapasztalhatjuk az emberi visszautasítás a ránk fordított kamerával szemben (gondoljunk itt a leképezésre, a képmásra, a különböző kultúrák heves fotó és kép ellenességére, vagy akár a kamera elől menekülő gyerekekre a családi videók esetében).
Végül pedig azok, akiknek jobb a fantáziájuk, elképzelhetik a kamera játékot, amint a nem túl távoli jövőben – mint média-sport – olimpiai számként mutatkozik be.

 
NKA / NKÖM / IHM / C3 / Műcsarnok / Jövőháza