Korábbi kiállítások
Langh Róbert - Szalay Miklós:
Kalendárium
2001. április 19. - május 25
Bevezető - A Kezdeti Terv - A Jelen Állapot
Jelen állapot
A pályázott témakörben végzett kutatásokat 1999 szeptemberétől könyvtári, múzeumi, magángyűjteményi anyagokon végeztük, összegyűjtöttük a kalendáriumokkal kapcsolatos forrásokat, internetes alkalmazásokat, publikációkat. A témával összefüggő előadássorozaton vettünk részt, néprajzi, kortárs művészeti és filozófiai szempontokkal gazdagodtunk. Megtudtuk, hol válik el a hagyományok puszta reprodukálásától az újszerű közegnek megfelelő megközelítés és a tartalmi elemek újrafogalmazása.
Az ennek alapján kialakult képet árnyalják azok az elemző tanulmányok, amelyek a szociológia, a kultúrtörténet, az etnológia területén születtek olyan kutatóktól, mint például Ortutai Gyula (:Kalendáriumolvasó magyarok), Kovács L.G. (:Kis magyar kalendáriumtörténet), Nagy Sándor (: Régi magyar kalendáriumok), Molnár V. József (: Kalendárium), Bálint Sándor (: Ünnepi Kalendárium), Németh János (: Kalendárium.), Forrai Sándor (:Küskarácsonytól Sülvester estig)
Az elméleti írások mellett felkutattuk a hozzáférhető régi köteteket is, úgymint:
XIX.sz.-i források:
Folyvást tartó mezei es kerti kalendárium , Közhasznú es gazdasági kalendárium, Zseb-kalendárium, Oktató es mulattató kalendárium, Mehrer Vilmos magyar mesemondó naptára, Mezei naptár, Kossuth kalendárium
Kalendáriumok a Néprajzi Múzeum gyűjteményében:
Képes tündér naptár, Mehner Vilmos Regelő bécsi naptára, Bátyám uram nevessünk naptára (1897), Magyar millenium Naptár(1897), Szantó-vetők naptára, Keresztény képes naptár, Budapest kis képes naptára
XX.szi naptárak:
Igazmondó népnaptár, Szabad szó naptár, Házi Prókator naptár, Friss naptár, Képes földművelési naptár, Katonapajtás naptár, Néppárti naptár, Szőlészeti es borászati naptár, Gondűző bácsi naptára, Mindenttudó naptár, Magyar család naptár, Magyar asszonyok nemzeti szövetsége, Élet könyve, Falu aranykönyve, Napkönyv, Háztulajdonosok naptára, Méhésznaptár, Okos ember naptár, Új szó naptár
Népi jellegű kalendáriumok:
Farsangi kalendárium (1934), Bohó Misi nevető naptára, Görbe naptár (1907), Sanyargó naptár (1902), Szecessziós naptár (1900), Tilos naptár (1888), Bolond Miska , Kakas Márton, Humorisztikus utazás
Gyakorlati tapasztalatokat lehet szerezni olyan web-oldalak tanulmányozásával, amelyek mindennapi internetes használatra készültek (http://www.dailydrill.com), vagy kiterjedt információs bázisra épülnek (http://www.calendarzone.com) . Az előbbi olyan működő naptár, amely rendszerbe foglalja a felhasználó napirendjét, és hozzáigazitja az Internet kínálta programajánlatokhoz, a második pedig címlista, amely a kalendáriumokkal kapcsolatba hozható web-oldalak teljes gyűjteménye. Az ún. Almanachok (Moron Almanach, Big Farmer Almanach) az eredeti , hagyományos kiadványok internetes változatai. Ezek gyakorlati tanácsokat tartalmaznak különböző témakörökben , emlékeket őriznek vagy állítanak ,és nemritkán irónikusan szemlélik az idő múlásával kapcsolatos érzelmeket.
Az elméleti megalapozással párhuzamosan felvázolódott a kiadvány filozófiája, mely szerint a mű a „Kultúra Kettőssége” paradigmán alapszik, és megpróbál támpontokat adni a kettős kultúrák létezésére vonatkozó elméleteknek. Az etnológia a népi kultúra integrációjának folyamatát a fenti terminológiával írja le, ezáltal folyamatában szemléli attól fogva, hogy az arisztkratikus létforma műveltségében elszakadt a népitől, betölthetetlen hiányt képezve ezáltal az addig egységes egészben. Poplin szerint amíg a népi kultúrára az egyöntetűség, elszigeteltség, a kultúra szervezettsége, szakrális túlsúly és közösségi túlsúly jellemző, addig a városi lét ezzel ellenkezően: sokféleség, mozgékonyság, a kultúra felbomlása, világi túlsúly, individuális túlsúly. Talán ebből ered az információs társadalom lelkiismeretes törekvése a kapcsolatfevételre a szempontjukból inaktív rétegekkel, esetleg saját életmódjuk önigazoló kiterjesztésére, jobb esetben felülvizsgálására. A cím, „Kultúra Kettőssége Kalendárium” , viszonyulásra készteti a befogadót, és segít saját álláspontja kialakításában.
A kiadványtervezés grafikai aspektusa mellett egyformán fontos a technikai háttér fejlesztése. Ez nemcsak a szoftver optimalizálására, hanem az aktuálisan megvalósítható trendek felismerésére is vonatkozik. A CD megjelenése idején újszerűnek számító megoldásokat felmérni azért fontos, mert a technológiai változásokkal együtt gyakran a multimédia vizualitásának irányzatai is megváltoznak. Ezzel összhangban az értékőrző formai megoldások kialakítása gyakran az ezekre adott válaszreakción alapul. Az előkészületek folyamatának nagy része ezért a szakmai tájékozódást jelentette.
Az alkotók kiválasztásában szempontjaim szerint elsődleges a formai-művészi hozzáállás volt, hiszen első lépésben ezzel tudjuk legjobban megfogalmazni a kiadvány irányvonalát. Olyan benyomást kell tennünk, ami által biztosítható a munka folytatása, vagyis a tartalommal való feltöltés idő- és pénzigényes folyamata. Az alkotók között vizuálisan elkötelezett, de a kontextust magukévá tenni képes művészekkel vettem fel a kapcsolatot, részben számítógépes területről, részben néprajzi kötődéssel dolgozókkal, de olyan publicistákkal is, akik az internet révén kialakíthatták saját képi kultúrájukat. Ebben segítségemre volt az az apparátus, amely a kompjuteres kommunikáció területén nagy tapasztalatokkal rendelkezik, és amely befogadó intézményként helyet és technikai hátteret biztosított a munka idejére.(C3 Alapítvány) . Az alkotók között sokan a Képzőművészeti Főiskola Intermedia tanszékének végzett hallgatói, akik technikai és ezen belül kompjuterművészettel foglalkoznak, vagyis a szakma élenjáró képviselői. Ebből következik, hogy az elkészült rovatok látványorientáltabb hatást keltenek, de mindannyian kialakítottak egy olyan tartalmi koncepciót, ami folytatólagosan is élvezhető.
A multimédiás programozás arra épült, hogy a rovatok állandó és változó része jól megkülönböztethető egymástól, ezért egy technikailag figyelmesen megtervezett rovat utógondozása nem jelent nagy többletmunkát. Mivel munkánk filozófiájának lényeges eleme a nagy mennyiségű és gazdag tartalom, ezért olyan adatbázis-szemléletű struktúrát kellett megtervezni, ami szinte automatikusan bővíthető, de nem azonnal elérhető. Ezt a problémát a hagyományos gyökér-struktúra és a időfolyamatok különböző szemléletének összeolvasztása oldotta meg, a népi kultúrából eredő „évkör” metafóra, ami grafikailag is segitséget jelent, és technikailag is egybeesik a fent említett multimédiás trendek egyikével. A CD kezelői felülete a visszatérő felhasználó számára egyszerre világosan átlátható és kihívó, valamelyest az elsajátítható kézügyességre épit, a tapasztalat szerint népszerű.
Az arculat elemeiben azok a konfliktusok fogalmazódnak meg, amelyek a virtuális és a valós jelenkori kapcsolatából táplálkoznak, ezeket kiélezve szándékoztunk olyan helyzeteket teremteni, amelyek megoldása a nézőre vár. A jelenetek hatása nem csupán a valóságos helyzetek szintetizálásának élményén alapul, hanem olyan montázsokon, amelyek továbbgondolásra késztetik a nézőt. Az arculati elemek egy része a témából eredően közvetlenül érthető (kerámia relief,forgatható könyv, szakadó papír), másik része vizuális absztrakció (forgó „évkör”, csillagképek, mitológia). A megjelenítés legnehezebb része a sokféle tartalom összehangolása és a számítógéppel való viszonyának definiálása. Ez azért fontos, mert a kiadvány nem vonatkoztathat el a számítógép megjelenésétől, része kíván lenni az egyedileg kialakított személyes munkakörnyezetnek, hogy akár párhuzamosan is futtatható legyen más munkaprogramokkal. A képernyő tehát nem adja át teljesen a helyét a CDnek, hanem környezetet biztosít a számára. Az ikonok és mappák mértani alakzataiba természetes formák vegyülnek, organikus kerámiafigurák, amelyek feltűnését térhatású könyvek lebegése „magyarázza” meg.
A gyakorlati megvalósítás 1999 novemberében kezdődött egy olyan munka-weboldal megtervezésével (www.c3.hu/kalendarium), amely hírt ad a készülő kiadványról, és segíti a szerkesztőket a kapcsolattartásban. Erre az oldalra kerültek fel a CD-ben közreműködő tervezők beköszönő írásai, a munka paramétereivel, a kapcsolat felvételének eszközeivel. A Web-oldal hangulatában követi a CD megjelenését, azzal a különbséggel, hogy nem a leendő anyagokból, hanem a múltbeli kiadványokból ad képeket. Ezek mellett párhuzamosan látható a különböző projectek ismertetése, a tervezők által jónak látott megfogalmazásban. A kezelői felület alapgondolata, hogy a rovatokat a készítők nevén keresztül érhetjük el. Az arculat játszik azzal a képzettel, hogy a kompjutertechnika miként válik hagyományosan megbecsült szakmává, amit idős mesterek művelnek. A szkennelő mester gépre viszi a régi kalendáriumokat, digitalizálja őket. Ennek archiv képállománya felkerülhet a CDre is, de kifejezetten a Web-oldalra készült. A C3 alapítvány honlapjáról elérhető oldal február óta működik.
Az Internetes megjelenéshez felhasználtuk azt az arculati tervet, amelyet Szalay Miklós készitett. Ez nemcsak itt, de a CDn, a hivatalos levelezésen, a plakátokon és a szórólapokon is megjelenik, nyomdailag sokszorosítható, és sokféleképpen átértelmezhető, a körülményektől függően. Az embléma tervezési szempontjai között szerepelt a szellemi közösség létrehozásának gondolata, és az archaikus, a kézműves utakon létrejött értékek preferenciája. Erre vizuális válasz a tervezett körpecsét, ami az internetes változatban a személyekhez való hozzáférés demokratikus módja is. Az arculati alapelemként szerepeltetett agyagfelületek jelenléte is a régi, a népi és kézműves értékek hangsúlyának kiemelésére vonatkoznak. A plakátokon használt szimbólumok az agyag és a virtuális tér ellentétét emelik ki, ezzel is sarkítva, erősítve a kultúra kettős voltát és az időszemlélet, időszámítás kettősségét. A felvetett, egy szemszögből megoldott problémák azonban nem csak e projektre vonatkoztatva nyújtanak megoldást kettősségre irányuló kérdésekre, hanem egy olyan szellemi egységet is képviselnek, ami merítését tekintve igen nagy távolságot ölel át: régi és mai bölcseletet és alkalmazott művészetet, amit más projektek ismereteink szerint nem képviselnek kellőképp.
Januárra készült el az a két programrész, ami a rovatok hierarchiájában a választható témákhoz való eljutást teszi lehetővé. A látható motívum - a lebegő könyvek - a prezentációs CD romok világában újszerű, térbe programozott technikával készült. A könnyen elsajátítható kezelés során kiderül, hogy a témakörök, eléggé evidens módon, könyvek formájában csoportosulnak, amelyeknek lapozható oldalai képviselik a naponta vátozó tartalmat. A jellemzően erős térélmény a relief plasztikusságának és a lebegő könyvek szabad mozgásának összhatásából következik. A második nagyobb programfejlesztés lehetővé teszi a naptárak lapjainak leszakítását, bármilyen kép valószerű eltépését. A tépett darabok hátoldalán folytatólagos szöveg jelenik meg. Ennek tesztelését a gyakorlatban végeztük: a programot érintőpaneles monitoron állítottuk ki a közönségnek. A CD kialakult arculatából plakát született, amivel grafikai kiállításokra nevezünk.
Az év elejétől párhuzamosan fejlesztjük azt a 15 rovatot, amiről a Web-oldalon olvasni lehet. Ezek a széles körben értelmezett publicisztikai ötletek abban közösek, hogy mindegyikük az idő függvényében fejti ki üzenetét, vagyis napokra, hetekre vagy hónapokra vonatkoznak. Elérhetőségük is ezzel analóg: csak az aktuális hónapokban hozzáférhetőek. Ezek a rovatok testesülnek meg könyvek formájában az induló oldalakon, ezekből választhatunk, lapozva a fejezetek között.
Szalay Miklós: Társalgási tanácsok
A zodiákus horoszkópok elemeiből felépített végtelen csarnok, ahol sakkjátszma-szerű körülmények között mitológikus hősök és istenek beszélgetnek. A játékban szituációk feltételezett megoldásait vizsgálhatjuk meg, a véletlen abszurditása élvezetének közepette. A jelenet díszletei mindazok az elérhető állatövi figurák, amelyeket a bulvárlapok horoszkópjaiból már ismerünk. A játék végső célja az ezoterikus blöffölés kifigurázása, a jövőjét vállalni nem tudó ember kipellengérezése.
Szalay Miklós: Kronosz-teleregény
- A görög mitológia történetei alapján összeállított illusztrált kalendárium, ahol az egyes állatövi jegyek történeteibe magukat belehelyező olvasók megtudhatják, mi vár rájuk, ha hisznek a zodiákusoknak. És megtudhatjuk, milyen időn - azaz Kronoszon - belül és kívül lenni.
Gángoly Attila: Fanaptár
A levelekre kattintva egy tőrőlmetszett faábécéről lesz szó, amelyet Robert Graves rekonstruált antik, középkori és reneszánsz források alapján, a brit szokások és hiedelmek ismeretében. (Magyar, ill. kárpát-medencei
utalásokkal Jankovich Marcell egészítette ki.) Ez a naptár egy 13 mássalhangzóból és 5 magánhangzóból álló óír-kelta faábécén alapszik, amelynek betűit Európa jellegzetes fáiról nevezték el.
Fiath András: A falu médiuma
A filmrendező bolondokkal, zsenikkel, prófétákkal, feltalálókkal készít interjúkat..Megvizsgálhatjuk a mozzanatot, amikor a leginkább zavarbaejtő az a könyörtelen és kristálytiszta logika, ami csak az őrültek sajátja. Ugyanígy, amikor egy zseniális ember érvelésének lendületét megtöri a kételkedés. Az elkészült részletek egyikéből egy forradalmi naptár-reform, a másikból a globalizációs reklám-kultúra manipulált mechanizmusa ismerhető meg. A video-részletek teljes hangja részletesen is hozzáférhető, de csak írott formában.
Varga Patrícia Minerva: Illusztráció vs. Inspiráció
- Képzőművészeti rovat, amely arra a tézisre épül, hogy az irodalmi inspirációból születő művek nem feltétlenül
rendelődnek alá modelljüknek, és válnak ezáltal illusztrációvá. A szakmai jellegű felvetés bizonyítására kortárs
festők vállalkoznak, egyidejűleg mutatva be egy-egy párba állított képet és szöveget. Az öt festő példái
bizonyítják, hogy a rovat képei nem csupán értelmezni kívánják szöveges előképüket, hanem új kérdéseket vetnek fel a maguk területén.
Zicho Gabriella: Kis Csillag
Gyakorló szülők rovata, akik eredeti vagy bevált ötleteket tesznek közzé a gyermekneveléssel kapcsolatban.
A tudatos és az ösztönös gondoskodás tapasztalatai egyformán tanulságosak lehetnek, ha a szülők utólagosan megpróbálják értelmezni, megfogalmazni és közreadni. Három család járult hozzá történetekkel és képekkel témakörhöz, a rovat számára a Mosoly Albuma studió készített gyermekfotókat, amelyet az otthoni, kevésbé megkomponált , családi fényképekkel ellensúlyozunk.
Gángoly Attila: Olvasókönyv
A publicista író gondozta rovat olyan szövegekből tevődik össze, amelyek irodalmi háttérként szolgálhatnak a
kiadvány számára. Az írások részben a szerkesztő által válogatott szemelvényekből, részben saját, ez alkalomból
született munkáiból kerülnek ki. Ebben a gyűjteményben egyaránt találhatunk ismeretterjesztő töredékeket és
fikciós történeteket azzal az elképzeléssel, hogy ezek valahogyan majd a mindenkori évszakokhoz és hónapokhoz
kapcsolódnak.A rovatot kísérő képek a fali, képes naptárakból ismert világból származnak, onnan, ahonnan maga
az Irodalom is.
Zámori Eszter: Regionális néprajz
A magyarországi népkultúra területi áttekintése, azzal az elképzeléssel, hogy így lakhelyünknek megfelelően kikereshetjük jeles ünnepeinket, különösen a vidéken letelepedő városiak, akik ebből könnyebben megismerhetik a leendő lakhelyük népszokásait, népművészetét. A rovat tartalmi háttere az év végén megnyíló Néprajzi Múzeumbeli Kiállítás kapcsán (ld. alább) biztosított.
Kollár Csaba: Piktogram
A publicista elmélkedései arról, hogyan értelmezhetőek bizonyos piktogramok minél többféleképpen, legalább
annyiféleképpen, ahányféle emberhez szólnak. Kérdések és válaszok a gépies, uniformizált kommunikációs
kultúra kapcsán, interaktív, „ugrópontos” rendszerben. A fejtegetések a klasszikus görög filozófia tagoltságára
emlékeztető hármas egységben jelennek meg, az értelmezés irányát a néző határozza meg.
Nyitrai Orsolya: Ai-Suki
A páros testgyakorlás áltudománya, hasznos ötletek a testek közötti érintkezés felületének növelésére. Egy művészeti elképzelés „hasznosítása”, fotókkal, tanácsokkal.
Vécsei Júlia: Haslagok országa
Étkezési kultúra, vasárnapi piknik-ötletek, különös ételek, csomagolás, terítés.
Hernádi Iván: A fény metamorfózisa
Gasztronómiai rovat, mitológia es vallás a fűszerek ürügyén.
Tihanyi Attila: Úton-útfélen
A szerző sokat utazik, és könnyen teremt kapcsolatokat. A szimulált video-kapcsolatban alkalmanként újabb történetet tudhatunk meg helyi ügyekről, játékos formában.
Szalay Miklós: Közhely-szótár
Szabadon értelmezett rovat, kerékpárosok gondolataival. A testmozgásnak ez a fajtája különös szellemi állapotba hozza az embert. Egy-egy felkapott mondat értelme átalakul, és nehezen lehet megszabadulni tőle. Ráadásul a szöveghez való hozzáférés módja kísértetiesen emlékeztet a legnézettebb tévéműsor ismert, kitalálós mondataira.
Zámori Eszter:
A családi fotó, mint műtárgy, fontos szerepet játszik a mindennapi emberek önazonosság-tudatának biztosításában. Vajon elég gondot fordítunk-e arra, hogy ezek a fotók megfelelő műgonddal készüljenek el? A régi műtermi felvételek - tudatosan vagy kényszerűségből - olyan magatartás-mintákat közvetítenek, amelyekkel könnyű azonosulni. A szerző ennek a hatásnak keresi az összetevőit, ezáltal pedig keltésének eszközeit.
Kollár Csaba: Túlélőkészletek
Társadalmi jelenségek: civilizált közegben az élethalálharc fogalma más értelmet nyer, a fenyegetettség különféle
formáira adott válaszreakciók nemritkán elvesztik kapcsolatukat eredeti jelentésükkel, komikussá válnak.
Illusztrált glosszák.
Fiath András: Oriásplakát a kiskertben
-
A kertekben felállított óriásplakátok bizarr helyzetbe hozzák a tulajdonosokat: részesednek a reklámbevételekből, amihez ők maguk is hozzájárultak. A helyzet világos, de morálisan feldolgozhatatlan. A szerző elkötelezett kritikusa az úgynevezett jóléti társadalom ellentmondásainak. A rovatbeli plakátokon videók futnak, amelyekből valós statisztikai adatokat tudhatunk meg.
Seres Szilvia: Mai Napok - Lírai kalendárium
-A CD funkcionális oldalaira kerülő képanyag apró animációs filmekből áll, melyekben bulvárlapok szalagcímei
kerülnek egymás mellé, képverseket alkotnak és új értelmet nyernek. A darabok a naptár-rovatot kísérik majd.
Zícs Brigitta: Kerek világképek
-Forgatható, hagyományos öröknaptár, amely a kör és a négyzet kapcsolatán alapul. Kutatásai során a szerző
összegyűjti azokat a képi ábrázolásokat, amelyek a naptárral együtt forgathatóak. Az ablak átkapcsolható négyzetes üzemmódba is.
Szalay Miklós: Evidenciák
-Evidens az, ami annyira egyértelmű, hogy nem beszélünk róla. Az ötvenkét írásból, „tudatáramból” álló irodalmi mű a mindennapok legkisebb, legbanálisabb egységeit veszi célba, és belőlük épít egy olyan világot, ahol épp azok a jelentős dolgok, amikre úgy hinnénk, nem érdemes gondolni. Egy másik időszámítás, kis semmiségek részletes sorozata.
Időfényképek:
A C3 technikai gépparkja lehetővé tette olyan napi felvételek készitését, amelyek azonos helyszínt mutatnak egy éven keresztül. Az automatikusan fényképező kompjuterek már két helyszínen működnek, és újabb gépek beállítását tervezzük. Ezeken tanulmányozható lesz majd az évszakok váltakozása, akár folyamatában is.
Az NKÖM támogatásának szerepe a project további fejlesztésében, jövőbeli tervek:
Az Nemzeti Kultúrális Örökség Minisztériuma támogatásával megalapozhattunk egy olyan szellemi központot, amely nemcsak egy kiadvány megteremtésén dolgozik, hanem technikai és szemléleti problémákkal is foglalkozik. Ez a jellegzetessége abból adódik, hogy olyan kommunikatív közegben folyik a munka, amelynek lényege a technológiák fejlődésével változó szellemi áramlatok követése. A Kalendárium gondolatisága jól érvényesül az Internettel, közösségi kultúrákkal, folyamat-művészetekkel foglalkozó intézetben, ahol felismerik a témában rejlő asszociatív lehetőségeket.
A C3 Alapítvány több ponton is kapcsolódik a projecthez, részben biztosítja a technikai eszközöket (kompjuterek, hálózati kapcsolat, Internet-elérés, technikai asszisztencia), helyet ad a közös munkához, konzultálhatunk szakterületek képviselőivel. A helyszín, az apparátus felértékeli a munka jelentőségét. Az intézetben folyó oktatás, melyben a Képzőművészeti Főiskola Intermedia szakos hallgatói részesülnek, kiterjed a Kalendáriumban való aktív közreműködésre, a hallgatók éves feladataik közé választhatják a projectben megvalósuló munkájukat. Ezek a körülmények tükröződnek a mű szemléletében.
Az elkészülő CD-romot meghívja az a nagyszabású kiállítás, amely 2001-ben, egy teljes éven át lesz látható a Néprajzi Múzeumban. Témájában rendkívül szorosan kapcsolódik munkánkhoz: az idő érzékelésével kapcsolatos lenyomatok, a valós idő ábrázolhatósága, ennek kultúrtörténeti jelei. A kiállítás előkészületei során alkalmunk lesz a Néprajzi Múzeumban kutatni, így tartalmat szerzünk pl. a néprajz vagy a kalendárium-történet rovathoz. A kiállításra épített installációval szemléltetjük majd a mű felépítését, vagyis az adott pillanatban elérhető rovatok naprakész tartalmát, amely vélhetően felkelti majd a látogatók érdeklődését a teljes CD-rom iránt. Az elképzelés nem idegen a C3 Alapitványtól, amely esetleg ezzel a művel képviselteti majd magát a kiállításon.