ELSÕ KÖNYV 6-10 6. Vizsgáljuk most meg, ezen sugarak mindegyike milyen szerepet játszik a látásban. Elõször a külsõkrõl beszélünk majd, aztán a középsugarakról, és végül a vezérsugárról.5 A külsõ sugarakkal mérjük a kiterjedéseket. Kiterjedésnek 6 nevezzük a felületet határoló körvonal két végpontja közé esõ rész feletti teret, amelyet a szem a látósugarakkal mint egy pár körzõvel mér. Akkora kiterjedése van minden felületnek, amennyi tér található a körvonal ellentétes pontjai között. Ezeket a külsõ sugarakat arra használjuk, hogy látás útján felfogjuk a magasságot a csúcstól a mélységig, a szélességet a jobb széltõl a bal szélig, a távolságot a közelitõl a távolig, és bármilyen más dimenziót. Ezért azt szokták mondani, hogy a látás egy háromszög segítségével történik, amelynek alapja a látott nagyság, és oldalai azok a sugarak, amelyek a látott nagyság szélsõ pontjaiból a szembe tartanak. Teljesen bizonyos, hogy semmilyen kiterjedést sem lehet egy ilyen háromszög nélkül látni. 7 Ilyenek tehát a látógúla oldalai. A látóháromszög két elsõ csúcsa a látott tárgy két metszéspontjánál lesz; a harmadik, amely az alappal ellentétes oldalon van, a szemben található. Nincs helyünk itt megvitatni azt a nézetet, amely a látást magának a belsõ idegnek az összekapcsolódásaként fogja fel, vagy azt, amely szerint a képek úgy jelennek meg a szem felületén, mint egy élõ tükrön. Ugyancsak lehetetlen megemlíteni az összes funkciót, melyet a szem a látásban betölt. Elég lesz ezekben a tanulmányokban röviden bemutatni azt, ami szükséges témánk szempontjából.8 Itt a következõ szabályok vannak: minél hegyesebb a szemnél lévõ szög, a látott kiterjedés annál kisebbnek tûnik. Ebbõl meg lehet érteni annak az okát, hogy egy nagyon távoli kiterjedés miért nem látszik nagyobbnak egy pontnál. S habár így van, mégis van olyan mennyiség és felület, amelybõl, minél közelebb van, annál kevesebbet látni, és távolabbról sokkal több rész látszik belõle. Ennek próbáját a gömbölyû test esetében látjuk. A kiterjedések tehát olykor nagyobbnak, máskor kisebbnek tûnnek, aszerint, hogy mekkora a távolság. S aki helyesen érti az elmondottakat, azt hiszem, világosan fogja látni, hogy a távolság változásával a külsõ sugarak középsugarakká válnak, és ugyanígy a középsugarak külsõkké; és azt is azonnal felfogja, hogy ahol a középsugarakból külsõk lettek, az a kiterjedés rögtön kisebbnek fog látszani, és megfordítva, amikor a külsõ sugarak a körvonalon belülre esnek, amilyen távol lesznek a szegélytõl, a kiterjedés annál nagyobbnak fog tûnni. 7. Barátaimnak a következõ szabályt szoktam adni: minél több sugarat vesz igénybe a látásnál, annál nagyobbnak tûnik a látott kiterjedés, és minél kevesebb sugár van, annál kisebbnek. E külsõ sugarak továbbá úgy veszik körül a felületet, hogy egyik érinti a másikat, és körbezárják az egész felületet, mint egy ketrecet a rácsai, ily módon alkotva meg az úgynevezett látógúlát. Szükséges tehát, hogy megmagyarázzuk, mit értünk gúlán, és miként alakul ki a fenti sugarakból. Az alábbiakban a saját felfogásunk szerint írjuk le. A gúla egy olyan formájú test lesz, amelynek az alapjából kiinduló, felfelé húzott vonalai egyetlen pontban találkoznak. Az alapja ennek a gúlának a látott felület lesz, míg az oldalai azok a sugarak, amelyeket külsõknek neveztem. A gúla csúcspontja a szemben van, ahol a kiterjedések szöge található. Mindeddig a külsõ sugarakról beszéltünk, amelyekbõl a gúla kialakul; úgy vélem, nyilvánvalóvá vált, milyen fontos a szem és a látott dolog közötti távolság. A továbbiakban a középsugarakról kell szólnunk, amelyek a gúla belsejében sorakoznak, és amelyeket a külsõ sugarak határolnak. Ezek a sugarak úgy viselkednek, mint, mondják, a kaméleon, amely a közelében lévõ tárgyak színét felvevõ állat: mivel onnan, ahol a felületet érintik, egészen a szemig úgy szállítják a színeket és a fényt, hogy bárhol metszenék is el õket, ugyanazt a fényt és színt mutatnák, amelyet felvettek. Ebbõl az is következik, hogy nagy távolságban meggyengülnek. Ennek, úgy hiszem, az a magyarázata, hogy a fénnyel és színnel telített sugarak keresztülhatolnak a nedves és némiképp sûrû levegõn, és ezért veszítenek erejükbõl. Amibõl azt a szabályt vontuk le, hogy minél nagyobb lesz a távolság, annál sötétebbnek tûnik a látott felület.9 8. A vezérsugárról kell még beszélnünk. Azt az egyetlen sugarat fogjuk vezérsugárnak nevezni, amely oly módon érinti a felületet, hogy a beesési szögek mindegyike egyenlõ lesz. Olyan sugár ez, amely az összes többi között a legerõteljesebb és legélénkebb, és semmilyen kiterjedés nem tûnik nagyobbnak, mint amikor ez ráesik. Sok mindent lehetne elmondani errõl a sugárról, egyet azonban nem szabad említés nélkül hagyni, hogy lévén a többi sugártól körülvéve, utolsóként hagyja el a látott dolgot; amiért méltán lehet a sugarak vezérének nevezni. Más dolgokról most nem beszélünk, mivel azok inkább eszességünk mutogatására lennének jók, semmint arra, hogy tárgyalásunkat elõbbre vigyék. A maga helyén részletesebben beszélünk még a sugarakról. Úgy tûnik, sikerült bebizonyítani, hogy ha megváltoztatjuk a távolságot, valamint a vezérsugár helyzetét, a felület azonnal másnak látszik. Ezért kisebbnek, nagyobbnak vagy változatlannak fog látszani az egyenesek és a szögek közötti arányos elosztás szerint. A távolság és a vezérsugár helyzete tehát nagyon fontos szerepet játszik a látás meghatározásában. Van egy harmadik feltétel is, amely megszabja, miként változik a felület a szemlélõ számára. Ez a megvilágításból származik. A domború és homorú felületeken azt látjuk, hogy amennyiben egy forrásból vannak megvilágítva, egyik felük sötét, a másik világos; és maradjon ugyanaz a távolság, és a vezérsugárnak is ugyanaz a helyzete, ha a fényt máshonnan kapja, meglátod, hogy azok a részek, amelyek elõzõleg világosak voltak, most sötétek lesznek, és azok világosak lesznek, amelyek árnyékban voltak; és ahol körben számos fényforrás lesz, ott azok száma és erõssége szerint több fény- és árnyékfoltot fogsz látni. Ezt a kísérlet is igazolni tudja. 9. Elérkeztünk ahhoz a ponthoz, ahol a színekrõl és a fényekrõl kell szólni néhány szót. Számomra nyilvánvaló, hogy a színek a fény szerint váltakoznak, minthogy minden szín másnak látszik, ha árnyékban van, és másnak, ha fény esik rá. Az árnyék sötétebbé teszi a színt, míg a fény világosabbá és csillogóbbá. A filozófusok szerint semmi sem látható abból, ami nincs megvilágítva és színtelen. Ezért szoros kapcsolat van a színek és a fények között a láthatóság szempontjából, és hogy ez milyen szoros, az is mutatja, hogy amikor nincs fény, eltûnnek a színek, és a fény visszatértével újra megjelennek. Helyesnek látszik tehát elõször a színekrõl beszélni, majd ezután megvizsgáljuk, miként változnak a fény hatására. Hagyjuk a filozófusokra a színek eredetérõl való disputálást. A festõnek miért kellene tudnia, miként keverjen ki egy színt a ritka és a sûrû, a meleg és a száraz vagy a hideg és a nedves elemek vegyítésébõl? Azt sem hiszem, hogy szólnunk kellene arról, mint vitáznak a filozófusok a színekrõl, amint szám szerint hét színt állapítanak meg, a fehéret és a feketét téve a két szélre, aztán középre beiktatnak közéjük egy újabbat, aztán mind a két oldalra - e középsõ és mindkét szélsõ közé - egy pár továbbit, egyik nagyobb hatást gyakorolva a másiknál a szélsõ színre, mintha nem lenne biztos a határuk. Elegendõ, hogy a festõ jól tudja, melyek a színek, és miként kell használni õket a festményen. Nem szeretném, ha megcáfolnának azok, akik hozzáértõbbek nálam ezen a téren, és azt állítják, követve a filozófusok nézetét, miszerint a természetben mindössze két alapszín van, a fehér és a fekete, és az összes többi e kettõ vegyítésébõl származik.10 Beszéljünk festõként! Azt mondom, hogy a színek keverése révén végtelen sok további szín keletkezik, igazi szín azonban, amint az elemeknél is látjuk, négy van, amelyekbõl végtelen sok további árnyalat születik. Van a tûz színe, a vörös, a levegõé a kék, a vízé a zöld és a földé a szürke vagy hamuszín. A többi szín, mint a jáspisé és a porfiré, ezek keverésébõl jön létre. Így tehát, négy alapszín van, és aszerint, hogy mennyi sötét vagy világos, fekete vagy fehér színt keverünk hozzájuk, szinte végtelen árnyalatuk létezik. Nézzük a zöldes lombot, levelei mint veszítik el fokról-fokra zöld színüket, és válnak fakóvá, szinte fehérré; hasonlóképpen a levegõvel is tapasztaljuk ezt, amikor a látóhatár közelében fehéres pára vonja be, amelybe fokozatosan beleolvad. A rózsák némelyike élénk bíbor színû, másik hasonlít a lányok orcájához, ismét másik az elefántcsonthoz. S a földnek is megvan a maga színe, a fehér és a fekete változatos keveredésébõl. 10. A fehér hozzáadása tehát nem változtatja meg a színek fajtáját, hanem árnyalatokat eredményez. A feketének hasonló ereje van, e szín hozzáadásával a színek szinte végtelen sok árnyalata keletkezik. Ez mutatkozik meg ott is, ahol az árnyék megváltoztatja a színeket: amint erõsödik az árnyék, úgy sötétülnek a színek, és ahogy nõ a fény, azok úgy lesznek mind élénkebbek és világosabbak. Ennélfogva a festõnek semmi kétsége nem lehet afelõl, hogy a fehér és a fekete nem igazi színek, hanem csupán más színek megváltoztatói, mert a festõ a fény kivilágosodásának végsõ fokozatát nem tudja mással kifejezni, mint a fehérrel, mint ahogy csak a feketével tudja megjeleníteni a sötétséget. Megjegyzem, sohasem fogsz fehéret és feketét találni úgy, hogy az ne tartozna a négy szín valamelyikéhez. |
[1-5, 6-10, 10-15, 16-20, 21-24] |
Jegyzetek 5 Alberti a látósugarakat irányuk és rendeltetésük alapján hierarchikus rendszerbe foglalja. Vannak külsõ és belsõ sugarak, illetve van az úgynevezett vezérsugár. Külsõ sugaraknak nevezi a szem és a látott tárgy két széle közötti látósugarakat, amelyek rendeltetése a látott felület kiterjedésének „mérése". A külsõ sugarak alkotta gúlának csúcsa a szem, és a külsõ sugaraknak a szemnél alkotott szöge határozza meg a látott felület nagyságát: kis szög esetén kis felületet, nagy szög esetén nagy felületet látunk. Alberti azonban nem a látószög, hanem a távolság szerepét hangsúlyozza a tárgy mérete szempontjából. A gúla belsejében lévõk a középsugarak. Rendeltetésük a tárgy színének és megvilágításának közvetítése a szembe. Vezérsugárnak nevezi végül a szembõl a tárgy felületére merõlegesen érkezõ sugarat. Mivel a kép a látógúla függõleges elmetszése lesz, a vezérsugár szerepe roppant fontos, mivel ennek a döféspontja határozza meg a horizont magasságát a képen (1. ábra) . 6 A quantità (quantitas) fordítása: 'kiterjedés', helyenként 'szakasz'-t is jelent.7 pirramide visiva (pyramis radiosa): a látógúla. |