Humanista traktátus egy szabad mûvészetrõl
A festészet mint szabad mûvészet
A De pictura az elsô olyan traktátus,
amely a festészetet mint a „szabad" mûvészetekkel
egyenrangú mûvészetet tárgyalja. A középkorban a
festészet (hasonlóan a szobrászathoz és az építészethez)
nem tartozott az artes liberales körébe, és ha
a mechanikai mûvészetek között tartották is számon,
külön nem sorolták a Lanificium, Venatio, Navigatio,
Agricultura stb. közé. Kézmûves tevékenységnek számított,
s ezen nem változtatott az a körülmény sem, hogy dicsôséges
klassszikus múltat mondhatott magáénak és szakmai kézikönyvek
(„receptkönyvek") foglalkoztak mûvelésének szabályaival.
A szabad mûvészetek közé emelése ugyan késôbb sem következett
be, vagyis nem integrálódott sem a triviumba, sem a
quadriviumba, a humanista mûvészetteória mindazonáltal
nagy erôfeszítéseket tett annak érdekében, hogy a festészet
mint intellektuális tevékenység kiemelkedjen a kézmûves szférából.
Önmagában a humanista mûvészetelmélet
persze nem lett volna elegendô ahhoz,
hogy a festészet emancipálódása végbemenjen.
Magában a képzômûvészetben, illetve
megítélésében kellett gyökeres átalakulásnak
lezajlania. Ennek az alábbi fontos elôfeltételei
voltak: a festô új típusának megszületése; a
mûvészrôl alkotott kedvezô értelmiségi vélemény
kialakulása; végül a mûvészet tudomány mivoltának
tudatosulása.
Az elsô elôfeltétel tehát a festô, és általában
a mûvész elismertségében bekövetkezô radikális
változás, amely elôször a hírnév formájában jelentkezik.
Dante nem mûveik, hanem hírnevük alapján említi
Cimabuét és Giottót (Purg. XI. 94-96),
igaz, korántsem magasztalólag. A folyamat további
menete az intellektuális felértékelôdés, amely
végül a mûvészi autonómia és a társadalmi presztízs
megszerzéséhez vezet a reneszánsz és a manierizmus mestereinél.
Összefügg ezzel a második elôfeltétel,
az a kedvezô megítélés, sôt elismerés,
amelyben a festôket a humanisták (Petrarca,
Filippo Villani, Bartolomeo Facio, Guarino da Verona)
részesítették, s amely kezdetben morális,
a késôbbiekben pedig mindinkább intellektuális
(történelmi, esztétikai) támaszt jelentett a
festôk és a festészet számára. Villani például
a festôket is szerepelteti Firenze „kiváló"
férfiúi között, Facio pedig részletes elemzést
ír Pisanellóról és Gentile da Fabrianóról.
A harmadik lényeges elôfeltétel a perspektíva,
vagyis a festôi gyakorlat azon összetevôje,
amelynek révén nyilvánvalóvá válik annak „tudományos"
jellege. A mûhely világában a Lorenzetti fivérek
használnak már egy technikát, amelyet ugyan még
nem neveznek perspektívának, de a geometriai-optikai
tudatosság a következô évszázadban a festôi ábrázolás
meghatározó elemévé válik. Piero della Francesca külön
traktátust szentel a perspektívának,1 s ettôl már csak
egy lépés Leonardo kijelentése, aki a festészetet
tudománynak mondja.2
Mindhárom említett elôfeltétel ugyanannak
a jelenségnek, vagyis a mûvészet és a mûvész
felértékelôdésének egy-egy vonatkozása, amely
egyszerre megy végbe immanens módon, és jelentkezik
tudatosan már a Giotto utáni harmadik generáció
felfogásában. Cennino Cennini a Libro dell'Arte
elsô fejezetében büszkén jelöli ki saját helyét mint
festôét a Giotto utáni festészetben, és tulajdonképpen
egy Boccaccio óta élô hagyományhoz csatlakozik,
amikor Giottót a festészet megújítójának minôsíti.3
Nála viszont nincs még meg a matematika
és a geometria fontosságának tudatossága,
és hiányzik a perspektíva mint a festészet
tudományos jellegét megadó módszer. Ami Cennini
festôjét mûvésszé teszi, az a fantasia, az alkotó
képzelet, amely megkülönbözteti ôt mind Theophilus
Presbyter középkori kézmûvesétôl, mind Vitruvius és
Plinius természetet imitáló és tökéletes arányokat
kutató klasszikus mûvészétôl. Esztétikájában Cennini
a kései Duecento és a korai Trecento firenzei
filozófiájának, pontosabban Danténak tanítványa.4
Cennini meggyôzôdése, hogy éppen a fantasia az,
ami a festôt a költô rangjára emeli, és ez az, ami ôt
végeredményben „szabad" alkotóvá teszi.A Cennini utáni
évszázad fejlôdését érzékelteti Leonardo magabiztos
véleménye, aki a festôt már a költô elé helyezi
elôkelôségben, mivel a festészet egy magasabb rendû
érzéket, a látást szolgálja, és hívebben ábrázolja
a természetet, mint a költészet.5
Leon Battista Alberti
traktátusa nem a festôk
által írt könyvek hagyományát folytatja,
hanem „kívülrôl jött" mû. Mégis implicite a
festészet és a festô újszerû felfogását kívánja
propagálni. Egyértelmûvé teszi, hogy a festészet
egzakt, tudományos szabályokon nyugvó mûvészet, tehát
nem egyszerû, kézügyességet igénylô mesterség, és hogy
mûveléséhez a festônek alapos ismeretekre, elsôsorban
a geometriában való jártasságra van szüksége.6
A humanista, a teoretikus és az építész
1 Piero Della FRANCESCA, De prospectiva pingendi, a cura di Nicco Fasola, Firenze, 1942;
Erwin PANOFSKY, A perspektíva mint „szimbolikus forma", in A jelentés a vizuális mûvészetekben, Gondolat, Budapest, 1984, 188;
John WHITE, The Birth and Rebirth of Pictorial Space, Faber & Faber, London, 1967, 2. kiad., VI. fej. és Hubert DAMISCH, L'Origine de la perspective, olasz kiadás, Guida Editori, Napoli, 1992, 83.
2 Leonardo DA VINCI, Trattato della pittura, szerk. Gaetano Milanesi, Roma, 1890; magyar kiad. A festészetrôl, ford. Gulyás Dénes, Budapest, 1967, I. 1, 35.
3„Il quale Giotto rimutò l'arte del dipignere di greco in latino e ridusse al moderno; ed ebbe l'arte più compiuta che avessi mai più nessuno." Cennino CENNINI, Il Libro dell'Arte, Neri Pozza, Vicenza, 1993, 4-5.
4 Cennini és Dante fantasia-felfogásáról lásd Licisco MAGAGNATO, Introduzione az idézett kiadásban, X-XI; Dante és a képzelet kérdésérôl: Julius von SCHLOSSER, Die Kunstliteratur, olasz kiad. La letteratura artistica, Firenze, 1979, 82.
5 „A festészet elôkelôbb érzéket szolgál, mint a Költészet, s hívebben ábrázolja a természet mûveit, mint a poéta; és a természet dolgai rangosabbak is a beszédnél, amely emberi mû; mert úgy aránylik az ember mûve a természethez, mint az ember az Istenhez." 14. id. kiad., 40.
6 „In order to prove that the profession of painting was a liberal art Alberti had to do more than cite analogies. He developed a dual proof: painting is supported by a sound theory based on intellectual principles, and the aim, intention, and method of painting is clearly related to that of any other liberal art." Carroll W. WESTFALL, Painting and the Liberal Arts: Alberti's View, Journal of the History of Ideas, XXX(1969), 494skk. Lásd még DESWARTE-ROSA, Le De Pictura, Un traité humaniste pour un art „mécanique", Leon Battista Alberti, De la peinture, Macula, Dédale, Paris, 1993, 32-33.
|