A rajz Míg az elsô könyv a képen
létrehozandó látvány megszerkesztését követi végig
az elemek elmagyarázásától a vetítôgúla elmetszésének
technikájáig, a második könyv az így megalkotott térben
ábrázolandó „jelenet" megfestését tárgyalja. Ennek az
alkotófolyamatnak három fázisa van, mégpedig a körülrajzolás
(circumscriptio, circonscrizione),
a kompozíció (compositio, composizione)
és a megvilágítás (luminum receptio, ricevere di lumi).
E hármas felosztás egyben a festészet részeit is alkotja,
és ez Alberti kedvelt rendszerezô technikája. A felosztással
és a fogalmakkal azt a retorikából vett elvet alkalmazza,
amelynek érvényesítésével magát az egész mûvet is beosztotta.29
A logikus felépítés a megértést és a
megtanulhatóságot szolgálja, ami már az elsô
könyvben is meghatározta a tárgyalást, ha ott
nem is volt ilyen kategorikus a részekre való felosztás.30
A kompozíció és a „jelenet" 29 WRIGHT, 1984; lásd 12. jegyzetünket! 30 DESWARTE-ROSA (1992, 42-43.) számára a traktátus szerkezetének mindhárom könyvében meghatározó a retorikai eredetû hármas beosztás, ennek megfelelôen az elsô könyvben a geometria, az optika és a színek elméleti ismerete (la connaissance théorique des couleurs et des lumières) hármasságában látja artikulálódni Alberti tárgyalását. A második könyv három idézett kategóriája - nézete szerint - megfelel ennek az elsô könyvbeli háromnak. 31 A latin szövegben szereplô mondat szerint Alberti magát tartja a módszer elsô alkalmazójának: „velum quod ipse inter familiares meos sum solitus appellare intercisionem, cuius ego usum nunc primum adinveni" (II. 31.). Az olasz változatból kihagyta a (dôlt betûs) utolsó félmondatot. A módszer késôbb elterjedt; alkalmazta például Dürer is (többek között a fekvô nôalakot rajzoló mûvészt ábrázoló rajzán). 32 II. 33. és 34. Lásd a leírást illusztráló rajzunkat a Jegyzeteknél! |