A megvilágítás. A négy alapszín
A körülrajzolás és a kompozíció
után a festészet harmadik „része"
a megvilágítás, amely tulajdonképpen
a színek használatára vonatkozó elveket
tartalmazza. Alberti már az elsô könyvben
is foglalkozott a színekkel, és az ott
elmondottak összefüggnek a második könyv
színelméletével. A színek elsô könyvben
történô említését az indokolja, hogy
tárgyalásuk összefügg a fénysugarakéval,
végsô soron a perspektíváéval. Úgy tûnik
azonban, van ennek egy további magyarázata
is, mégpedig Albertinak az a szándéka, hogy
a színeket is ugyanolyan egzakt, matematikailag
kiszámítható rendszerbe foglalja, mint
a perspektívát.39
A színeket következésképp
kizárólag a megvilágítás, vagyis a fény
összefüggésében tanulmányozza, ellentétben
a festôk, általában a „mûhely" felfogásával,
amely a „szín" kifejezés alatt a kikeverésükhöz
szükséges festékeket („színezék") értette, akárcsak
Cennini.40
Ilyenformán Alberti egy új szemléletet
képvisel a középkori hagyománnyal szemben,
mivel - összhangban a szintén matematikai
princípiumokon nyugvó perspektívával - fontosnak
tartja a színekrôl is az elmélet szintjén értekezni.
Kérdés persze, hogy mennyire képes radikálisan új
elméletet alkotni, és hogy a késôbbiekben ez az
elmélet milyen mértékig hasznosítható a festôk
szempontjából.
Kézenfekvô a feltételezés,
hogy a festôk kézikönyv-hagyományával
szemben ahhoz a másik - ókori és középkori -
hagyományhoz kapcsolódott, amely
a színeket fizikai-optikai
szempontból tanulmányozta.
Látszólag nem ez történt. Alberti
itt is, akárcsak a geometriai
elemeket tárgyaló rész elején,
kijelenti, hogy mint festô tárgyalja
a témát, majd alább kategorikusan
elhatárolja magát azoktól a
„filozófusoktól", akik - mint írja -
hét alapszínt különböztetnek meg, és
ezek közé sorolják a fehéret és a feketét
is. Elutasítja azok álláspontját is,
akik csupán a fehéret és a feketét tartják
a természetben meglévô két alapszínnek,
és minden egyebet ezek keverésébôl
származtatnak (I. 9.). Álláspontja
valóban különbözik a „filozófusokétól",
akik a színeket kizárólag mint természeti
jelenséget tanulmányozták, és megállapításaik
soha sem kerültek kapcsolatba a megfestés
problémájával (az alapján például, hogy
Arisztotelész is, Cennini is hét színrôl
beszél, nem lehet összefüggést létesíteni
a két világ között). Alberti viszont
mégiscsak hozzájuk áll közelebb, mivel
a természetes színt fontosabbnak tartja,
mint a festékek milyenségét. Amikor aztán
a négy alapszínrôl szóló elméletét felállítja,
egyértelmûen ehhez a tradícióhoz közeledik.
Mind ez ideig nem jártak megnyugtató
eredménnyel azok a kísérletek, amelyek
Alberti négy alapszínt (vörös, kék, z
öld, szürke) tételezô elméletének
forrásait kutatták, nem lehet tehát
egyértelmûen sem klasszikus, sem
középkori eredetûnek mondani. A szövegben
Polügnotosz és Timanthész antik festôkre
hivatkozik mint olyanokra, akik szintén
négy színt használtak, a tétel eredetét
mégis középkorinak gondolják.41
Alberti tehát négy alapszínt
állapít meg, ezek genusok (generi),
amelyekbôl fehér és fekete hozzáadásával
számtalan árnyalat, species (spezie)
keverhetô ki. A species inkább színértéket jelöl,
hiszen a fehér és fekete hozzáadásával nem
árnyalatok jönnek létre, hanem tulajdonképpen
az intenzitás változik. Alberti viszont
mégiscsak árnyalatra gondol, mivel egymástól
nem csupán világos vagy sötét tónusuk alapján
eltérô, hanem valóban különbözô színeket említ
(például a rózsa bíbor színe, illetve
a lányok orcájának pirospozsgás színe).
Más helyütt viszont azt látjuk, hogy éppenséggel
tónusról van szó. A fehér és a fekete szolgál a
megvilágított és az árnyékban lévô felületek
érzékeltetésére (II. 47.). Mivel egyik sem
alapszín, nyilvánvaló, hogy mind a fénypont,
mind az árnyék színes, mégpedig olyan színû,
mint a szóban forgó tárgy, csak világosabb vagy sötétebb.
Láttuk, hogy Alberti elméleti
úton közelít a színekhez, és
teljesen figyelmen kívül hagyja
a festékek használatának tisztán
praktikus kérdését. Gyakorlati
szempontból további fogyatékosság
a színerôsség és a színárnyalat világos
különválasztásának elmaradása is. Mégis
tévednénk, ha Alberti színelméletét
mindezek alapján túlzottan spekulatív
jellegûnek ítélnénk. Számos jel mutat
arra, hogy teóriáját a festôk számára
használhatóvá kívánta tenni. Ezért
következetesen kihagyja a Della pittura
szövegébôl azoknak a latin mondatoknak a megfelelôit,
amelyek a klasszikus elôzményekre vagy az elméleti
problémákra vonatkoznak (például a hét alapszín
kritikáját tartalmazó passzust, I. 9.).
Fontosabb azonban a traktátusban
megfigyelhetô kétségtelen empirikus
jelleg, amennyiben bizonyos szabályokat
kifejezetten a tapasztalatra hivatkozva
mond ki. Ilyen például a levegôperspektíváé,
amely a sugarak levegôn át történô terjedésének
megfigyelésébôl származik. Mint írja (I. 7.),
a fénnyel és színnel telített sugarak,
keresztülhatolva a levegôn, veszítenek erejükbôl,
amibôl az következik, hogy minél nagyobb a távolság,
az illetô felületet annál sötétebbnek látjuk.
Jóllehet maga az elv klasszikus eredetû (már
Arisztotelész is ismerte), Alberti kétségtelen
érdeme a mûvészetelméletben történt alkalmazása.
Figyelembe véve nagy utóéletét, például mindjárt
Leonardónál, ezt a festészeti szabályt minden
bizonnyal Alberti színelméletében a legnagyobb
eredménynek tarthatjuk.
Végül jelentôs körülmény a festôk
szempontjából, hogy a színeket
jelölô terminológia a Della pitturában,
eltérôen a latin változat klasszikus
kifejezéseitôl, az olasz köznyelv festôi
szakterminológiáját használja. Összehasonlítva
Cennini traktátusával, ha azonosságot nem is,
hasonlóságot lehet találni a két terminológiában.
Az a nyelvi jellegzetesség például, hogy Alberti
is kicsinyítô szuffixumokkal látja el neveit
(például celestrino, cenericcio, verzoso, bianchiccio)
kétségkívül a rokonság jelének tekinthetô.42
A „pictor doctus" ideálja
39 Alberti színelméletérôl lásd Samuel Edgerton alapvetô tanulmányát: Samuel Y. EDGERTON, Jr., Alberti's colour theory: A medieval bottle without Renaissance wine, Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, XXXII(1969), 109-134.
40 Cennini a színeket aszerint kategorizálja, hogy a festék alapanyaga milyen formában fordul elô a természetben: „sono sette colori naturali: cioè quattro proprii di lor natura terrigna, (…); tre sono i colori naturali, ma voglionsi aiutare artifizialmente, (…), Libro dell'Arte, c. XXXVI.
41 II. 46.; lásd a kötet végén található jegyzeteinket!
42 Vö. Nicoletta MARASCHIO, 1972/b, 202, és 202/1.