IIIIIIII
SZŐKE ANNAMÁRIA: "LASSÍTOTT
LÓNÉZÉS"
Bevezetés
"Aznap, amikor az üvegcsengők olyan
szépen szóltak, akkor, amikor a kapucsengő miatt a madarak elkezdtek
énekelni, akkor mi azt akartuk, hogy még játsszunk egy keveset,
és utána kimegyünk tarajos gőtét fogni a lóversenypályára, és ha
edzés van, akkor lassítva fogjuk nézni a lovakat, mert amikor a
ló ugrik, akkor mi elfordítjuk ellenkező irányba a fejünket, és
ettől olyan lassúnak tűnik a mozdulat, mintha filmet néznénk, mert
doktor Rút megmagyarázta, hogy ha a futószalagon visszafelé szaladunk,
olyan gyorsan, ahogyan a futószalag megy, akkor tulajdonképpen egyhelyben
járunk, és erre Péter felfedezte a lassított lónézést, amit nem
ismert rajtunk kívül egészen mostanáig senki, csak a szőke Lili."
Vári Attila[1]
Székely Bertalan mozgáselmélettel, ezen belül is
a ló mozgásával foglalkozó feljegyzéseinek, ábráinak, tablóinak
és zootropszalagjainak[2]
létezéséről a művész több ezer oldalra becsült írásos hagyatékából
a Maksay László által válogatott és publikált írások alapján lehetett
elsősorban tudomást szerezni.[3]
Néhány lómozgás-tanulmányokat tartalmazó vázlatkönyvét
az 1955-ös műcsarnoki nagy életműkiállításon állították ki.[4]
A katalógust összeállító Dobai János így ír más helyütt
e tanulmányokról: "Tudományos igényű valóságmegismerésének
legmonumentálisabb [...] emléke [...] az a több száz tanulmány,
melyen a ló mozgását a pillanatonként változó elemekre bontja fel:
e tanulmányaival, melyek hol lovak sematikus rajzát adják a mozgás
egyes fázisaiban, hol az egyes végtagok mozgásütemét ábrázoló, szinte
leonardói szépségű sematikus rajzok, még a mozgó fénykép feltalálása
előtt tisztázta a ló valódi mozgásának természetét. E rajzait nézve
érezhető, hogy a tudományos megismerés egész elméjét betöltővé tudott
válni, amivel ő az első és egyben utolsó mesterünk, akiben az uomo
universale-nek a XIX. század körülményei között kialakult típusát
látjuk."[5]
Székelyt kutató szelleme állandóan arra ösztönözte, hogy ne csupán
az ábrázolás törvényszerűségeinek, hanem az ábrázolt dolog sajátos
természetének is a végére járjon, s ezért munkásságának több méltatója
is párhuzamot vont közte és Leonardo között.[6]
Sokirányú elméleti tevékenysége, kutatásai közül a mozgással
kapcsolatosak inspirálhatják leginkább a kutatókat ma is e hasonlatra.
A részben e kutatások eredményének tekinthető szemléltetű ábrák,
valamint zootropszalagok mellett feljegyzéseinek, ábráinak, szerkesztéseinek
ezernél több, öt nagy konvolutumba laza összevisszasságban beragasztott,
nagyrészt különálló (főleg pauszpapír-) lapja az első pillantásra
éppúgy lenyűgöző, mint elriasztó. Míg az első érzés azzal magyarázható,
hogy a XX. századi művészeten nevelkedett szem a kubista és futurista
szerkezetesség benyomását keltő ábrákat hajlamos önálló grafikai
lapokként szemlélni, azaz bennük Székely intenciójától idegen esztétikai
értékeket fölfedezni, addig a második abból a felismerésből, illetve
tényből fakad, hogy e lapok egy célirányos és állhatatos kutatás
rekvizítumai, és hogyha e kutatásnak a célja ismert is, a célhoz
vezető eljárással Székely mintegy kilépni látszik a művészet területéről.
Ahogy - maradva az analógiánál - Leonardo vízzel kapcsolatos kutatásait
is a hidraulika szakembere értheti meg és értékelheti igazán,[7]
úgy Székely lómozgás-kutatásai is a hippológia (lóismeret)
történetében nyerhetnék el inkább méltó helyüket. Ez részben így
is van, és egy majdan megírandó magyar hippológiatörténetben Székelynek
ott a helye. Másrészt azonban ennek a Székelyt majd harminc évig
foglalkoztató kutatásnak tisztán művészeti - méghozzá a XIX. század
második felében nagyon is tipikus - probléma a kiindulópontja, mégha
a lómozgás természetével való intenzív foglalkozás Székely oeuvre-jében
nem tükröződik is átütő erővel. Erre a paradoxonra, hogy az alkotó
Székely mintegy eltűnik a kutató mögött, már kortársai is felhívták
a figyelmet. "Székelynek
az a baja, hogy igen sokat tud, ő annyit tud a festészetről, mint
többi festőink együttvéve, sokat kísérletez, mindig a legmagasabbra
törekszik, s bármennyire is megközelíti azt, megelégedve nincs soha"
- mondta róla a több szempontból rivális és ki nem állhatott Keleti
Gusztáv.[8] S ez a kísérletező
hajlama talán éppen a lómozgással kapcsolatos kutatásaiban vezetett
leginkább "semmi"-hez
- vonhatnánk le a következtetést abból is, ahogy Maksay összefoglalja
Székely mozgáselméleti kutatásainak eredményét: "Székelyt
kutatásaiban nemcsak tudományos érdeklődés, hanem elsősorban művészi,
illetve pedagógiai szándék vezette. És itt kezdődik a lómozgáselmélettel
kapcsolatos törekvéseinek negatív oldala. Táblázataiban segítséget
kívánt nyújtani ahhoz, hogy a festők készülő kompozícióikon ellenőrizhessék
a lovak állásainak helyességét. De odáig ment el segítő szándékában,
hogy végül az alaprajzból, a paták állásából kívánta megszerkeszteni
az egész lovat. Íme, a jóakarat tragédiája! Segíteni akart, megkönnyíteni
akarta a művészek munkáját, de szerkesztést ajánlott a teremtő képzelet
helyett, táblázatokkal kívánta pótolni a művészi formaélmény hiányát.
Panaszolja, hogy a tanítványok >>éretlenek<< Holott
azért nem tudták hasznát venni táblázatainak, mert nem rendelkezhettek
olyan gazdag emlékezeti anyaggal, hogy a lovat a táblázati sémák
alapján meg tudták volna jeleníteni. [...] Tévedését később belátta
és lovat vásároltatott az iskola számára, >> azt rajzoltatta
a növendékekkel, tehát nem a szerkesztés, hanem a művészi élmény
felől közelített a célhoz. Lómozgáselméletével kapcsolatos célkitűzéseinek
csődje annál nagyobb, mert a film megszületése egy csapásra feleslegessé
tette hosszú évek fáradságos munkájával készített táblázatait, amennyiben
a mozgásfázisoknak pontosabb képét adta és ráadásul rögtön plasztikus
ábrázolásban."[9]
Maksay e jegyzetében tömören összefoglalja azokat a célokat és szándékokat,
melyek Székelyt a lómozgás kutatásához vezették, és jelzi azokat
a technikai és elméleti problémákat is - mégha nem jól értelmezve
is ezeket -, amelyekkel Székelynek e kutatás folyamán szembe kellett
néznie, sőt azt is, amivel már nem nézett szembe.
|
JEGYZETEK:
[1] Lassított
lónézés. in.: V. A.: Középkori villamosjegy. Dacia, Kolozsvár, 1976.
155.
[2] Ezek a következők:
A Magyar Nemzeti Galéria Grafikai Osztályán található vázlatkönyvek:
XV/I. - Ltsz. 1915-1771, 1915-1772, 1915-1774, 1915-1775, 1915-1778
(1870-es évektől 1900-ig)
XV/II. - Ltsz. 1915-1773, 1915-1776, 1915-1777 (1878-1884 között)
XVI/I. - Ltsz. 1915-1778 (1870-es évektől az 1890-es évek közepéig)
XVI/II. - Ltsz. 1915-1778/II. (1880-as évektől 1903-ig)
XVII. - Ltsz. 1915-1779, 1915-1780 (1870-es évek)
A Képzőművészeti Főiskola Könyvtárában őrzött szemléltető táblák
(a leltárkönyv bejegyzését véve alapul):
Faliminták a bonczalaktanhoz. Nagyméretű vászonra feszített szines
rajzok. 38 műlap. Bp., 1878. Ltsz. 1540
Faliminták a ló boncztanához s Marey időmértékén és Muybridge fényképein
alapuló ábrázolása az ember és a ló mozgásnemeinek. 7 db, é. n.
(1879-80), Ltsz. 2580
Valamint ugyanitt a kiállítás előkészítése során előbukkant mappa,
mely a témakörbe vágó fotókat, rajzokat, ábrákat tartalmaz.
A Magyar Tudományos Akadémia Kézirattárában:
47 darab zootropszalag. (1879-81) Páncélszekrény 116
Valamint egyéb feljegyzések, vázlatok, illetve a témát érintő megjegyzések
Székely kéziratos hagyatékában.
[3] Székely Bertalan válogatott
írásai. Válogatta, a bevezetést és a jegyzeteket írta Dr. Maksay
László. Képzőművészeti Alap Kiadóvállalata, Budapest, 1962. 117-127.
[4] Székely Bertalan kiállítás.
Katalógus. Országos Szépművészeti Múzeum, Műcsarnok, Budapest, 1955.
28.
[5] Székely Bertalan vázlatai.
In: Szabad Művészet, 1955/8. 368.
[6]"A komponálásra, valamint
a ló mozgására vonatkozó rendkívül gazdag feljegyzései [...] - nyugodtan
állíthatjuk - nemcsak hazai, hanem világviszonylatban is igen figyelemre
méltó értékeket képviselnek, méltán sorolhatók Leonardo, Dürer,
Delacroix, Hildebrand stb. művészeti írásai mellé" - írja Maksay
a válogatott írások bevezetőjében, 7.
[7] Bár, mint Ernst Gombrich
írja: "...míg a tudománytörténészek csodálatra méltó kulcsot
kínálnak nekünk, művészettörténészeknek Leonardo anatómiai rajzainak
megértéséhez, a hidraulika történészei nem köteleztek le vízábrázolásainak
hasonlóan részletes vizsgálatával." Leonardo tanulmányai a
víz és levegő mozgásformáiról. In: Ernst H. Gombrich: Reneszánsz
tanulmányok. Corvina, Budapest, 1985. 17.
[8] Horváth Janka: Székely
Bertalan fiatalságából. Vasárnapi Ujság, 57. évf. 37. sz. 1910.
772.
[9] Székely Bertalan válogatott
írásai, i. m. 83. jegyzet. 206-207.
|