|
|
< vissza |
IIIIIIII
SZŐKE ANNAMÁRIA: "LASSÍTOTT
LÓNÉZÉS"
"illetve pedagógiai szándék"
A ló és ember mozgását szemléltető ábrákat a Magyar
Képzőművészeti Főiskola könyvtára őrzi más, az anatómiai oktatást
megkönnyíteni hivatott, Székely készítette szemléltető ábrákkal
együtt.
A 38 darab "faliminta a bonczalaktanhoz"
az 1878-as évszámot viseli a leltárkönyvben, s Az
Intézet czélja, szervezete és tantervének rövid vázlata című
1878/79-es kiadványban a festészeti "bonczalaktan" témakörének
ismertetése is utal arra, hogy e "boncztani fali ábrák"-at
ekkor már használják,[10]
s "az egyes szakosztályok tanárai által készült ékítményes
és styltani, építészeti, távlati" táblák mellett az Intézet
taneszközei közé számítanak.[11]
Az 1971-ben beinduló O. M. K. Mintarajztanoda és Rajztanárképző
tanári karában kezdetektől haláláig, 1910-ig tevékenykedő Székely
a figurális rajz és festés mellett a bonctan tanára is, s ezen utóbbi
feladat ellátásában kezdetben Plósz Pál, majd 1972-től Szilágyi
Ede orvosok segédkeznek mellette. 1881-ben jelenik meg több kiadást
is megért anatómiakönyve,[12]
az első magyar nyelvű, képzőművészeti szempontú anatómiakönyv.
A 19. századra a művészek számára nélkülözhetetlen tudományok elsajátítását,
így az anatómiai ismeretek megszerzését is az oktatásban már számtalan
segédkönyv, preparátum, és - a század második felében fokozatosan
gyarapodva - fotográfia segítette elő. Anatómiai tanulmányaiban
Székely is ezeket, az elsősorban külföldi kiadványokat használta
- bár látogatta a bonctani intézetet is -, illetve hiányukat pótolta
a magyar oktatásban.
Az anatómiaoktatás kereteibe valószínűleg kezdetektől fogva beletartozott
a lóbonctan is, bár oeuvre-je ismeretében (a '70-es évekből nemigen
ismerjük lovat ábrázoló képét) feltételezhető, hogy a lóanatómiával
csak az oktatáshoz kapcsolódóan kezdett el intenzívebben foglalkozni.
"Magától érthetődő, hogy egy rajzolónak nemcsak az emberi alak
rajzát, de a főbb állatokét is kellene némileg ismernie. A lónak
rajza a többi négylábúak rajzának kulcsa" - kezdődik írása
a lónak rajzolásáról,[13]
és hagyatékában több változatban is megtalálható egy lóbonctan,
illetve egy, a képzőművészet szempontjából kidolgozott hippológiai
szakkönyv kézirata,[14]
mégis ezen ismereteinek kamatoztatásával az oktatáson kívül
majd csak késői műveiben találkozunk.
Anatómiakönyvének 1881-es kiadásában így nyilatkozik az anatómiai
ismeretek szükségességéről: "Rajzolni annyit tesz, mint a természet
által nyújtott, s geometriai alakzatokban nyilvánuló anyagokkal
aesthetikailag elbánni. Szükséges ezen oknál fogva a rajzoláshoz:
a rajzolandó tárgynak természettudományi szempontból való ismerete,
nevezetesen: az emberi és állati alakra nézve az anatómia, a tájra
nézve pedig némi botanika és geológia; főleg azonban, hogy ezen
anatómiai, botanikai és geológiai igazságok mily geometriai test
alakjában nyilvánulnak [...] igen sokszor megkívántatik oly alakok
előállítása, melyek cselekményeket végeznek s elevenítve érzések,
szenvedélyek által, gyorsan illanó, csak perczenetig tartó mozgásban
levőknek feltüntetendők fel. Ily esetben élő modell utánrajzolása
lehetetlen - az alak, annak részei, és az egésznek mozgási törvényei
ismerete nélkül [...] az emberi s magasb állati alak nem érthető
meg csupán nézés vagy a külfelület másolása által; az érzés erre
nem elegendő, itt biztos tudás kívántatik, mely az érzést vezesse,
s a látásnak igazi bázisa legyen."[15]
Az utolsó mondatokban világosan megfogalmazódik az az oktatási elv,
mely szerint a rajzolandó tárgy felépítésének átfogó és mélyreható
ismerete meg kell, hogy előzze az élő modell rajzolását, mivel a
rajzolónak tudnia kell, mit lát. Egyfajta tudatos nézés elsajátítása
a cél, illetve bizonyos készségek automatikus szintű elsajátítása
s ezáltal az emlékezet fejlesztése. Épp ezért Székely állítólagos
lóvásárlása nem is annyira kudarcának belátásából fakadhatott, mint
inkább abból, hogy egy idő után a tanítványok már képessé váltak
élő ló rajzolására.[16]
Ez persze nem zárja ki, hogy Székely kudarcot ne vallott volna
a ló mozgásának szemléltetésére és oktatására általa felhasznált
módszerével, mint írja: "1877 óta hét éven át kompozíciót tanítottam.
Akkor csináltam a lovak járására vonatkozó [...] szalagokat és a
ló-anatómiai táblákat. Ezt egy éven át elő is adtam, de semmi sikerrel,
mert a tanítványok igen éretlenek voltak erre még."[17]
E sorokból az is kiderül, hogy az anatómiai ismertek a mozgás
ábrázolásának előfeltétele, s hogy Székely érdeklődése ez utóbbi
iránt tágabban a kompozíciós elveivel áll kapcsolatban.[18]
1901 után, amikor más veszi át a Főiskolán a bonctan
tanítását, éppen ezt, a magasabb szempontot figyelembe vevő oktatási
módszer hiányát panaszolja fel: "Az első évesek, de a többieknek
compositioi is hihetetlenül rosszul mennek, ennek oka az 1877-83-ig
való hason kísérletekhez képest abban látszik rejleni, hogy most
más az anatómia tanítása. Midőn magam tanítottam az anatómiát, akkor
az emberi alaknak formái már a kezdőknek modellírozás és schematikus
rajzok által jobban emlékökbe vésettek. Ha tehát azt akarjuk, hogy
a compositioból valami legyen, kezdjük ezt azon képpen, hogy egy
fejet schematikusan velök megértessünk. [...]
|
|
Fejséma rajzoláshoz
Székely Bertalan nyomán, 1870-es évek / Model of a head, after B.
Székely.
A Magyar Képzőművészeti Főiskola Anatómiai Tanszéke. / Chair of the
Anatomy of the Hungarian Academy of Fine Arts. |
Ilyen módon előkészítve
lehet csakis a componálást megkezdhetni."[19]
Tehát abban az alkotói folyamatban, amelynek végcélja az egyes képi
építőelemekből egy "esztétikus" egész, a részeket logikus
egységgé szervező, szellemi tartalmat közvetítő kompozíció, a "grande
machine" előállítása, a mozgás "gépezetének" - a "machine
animale"-nak és "humaine"-nek - ismerete nélkülözhetetlen
láncszem.
A "szalagok" azokra
a zootropszalagokra utalnak, amelyek egyrészt az egyik "falimintára"
ragaszva statikusan szemléltetik a lómozgások különböző fázisait,
másrészt azokra, melyekből 47 darab
maradt fent, s a zootropba helyezve a mozgásmódok "szintetikus
tanulmányozására" szolgáltak, ugyancsak oktatási szemléltetőeszközként.
Elkészítésükkel Székely kétségtelenül a legkorszerűbb eszközt találta
ki - e módszert ez időben talán Muybridge használta egyedül[20]
-, és ennek megfelelően a legkorszerűbb módszereket is
kellett alkalmaznia elkészítésükhöz. Ez azonban nem kizárólag a fotográfiát
jelentette. A zootrop és a phenakistoscope[21]
már a pillanatfelvételek megjelenése előtt is elterjedt
játékszer és szórakozási eszköz volt, s felhasználták a lómozgás animálására
is.[22] A probléma tehát
abban állt, miként lehet helyesen megrajzolni a lómozgás egyes fázisait,
melyek aztán a zootropban megpörgetve az élő állat mozgásának illúzióját
adják, hiszen a "gyorsan illanó, pillanatnyi mozgásban levő [...]
alaknak élő modell után való rajzolása lehetetlen."[23]
Tévesen következtet tehát Maksay, amikor azt írja, hogy
a tanulók azért nem tudták hasznát venni a táblázatoknak, mert "nem
rendelkeztek olyan gazdag emlékezeti anyaggal, hogy a lovat táblázati
sémák alapján meg tudták volna jeleníteni." A ló mozgásával kapcsolatban
ebben az időben, és mind a mai napig, senki sem "rendelkezhetik
olyan emlékezeti anyaggal", amely lehetővé tenné, hogy természethűen
lerajzoljon pl. egy ügető lovat egy bizonyos időpillanatban, feltételezve,
hogy nem vizsgált ezzel kapcsolatos fotókat vagy fotók alapján készült
ábrázolásokat. Bár, "nem kell elhallgatni, hogy éppen a mozgó
ló figyelmes, józan és türelmes megfigyelése által gyűjtötték össze
a járásmódokra vonatkozó legtöbb dokumentumot" - olvashatjuk
egy 1888-ban megjelent hippológiai szakkönyvben.[24]
Tehát Székely nem "végül az alaprajzból, a paták állásából
kívánta megszerkeszteni az egész lovat": a patákból való építkezés
nála valójában a ló-mozgás ábrázolásának a kiindulópontja. |
[10]
"Az emberi test külalakját meghatározó csontok, inak, izmok idomai,
kölcsönös arányaiknak, mozgásuk törvényeinek magyarázata és rajzolása,
fali ábrák, boncztani készülékek és az elő természetből való minták
nyomán." Az Intézet czélja, szervezete
és tantervének rövid vázlata (1978/79), 6.
[11]Az
Intézet czélja, szervezete és tantervének rövid vázlata (1978/79),
17.
[12] Festészeti
boncztan. Á. Székely Bertalan történelmi festész és tanár előadásai
nyomán. Közli Ruby Miroszláv rajztanárjelölt. Kiadja a rajztanárképezdei
társaskör. Budapest, 1881. Második javított kiadásban közli Végh Endre
rajztanárjelölt. Kiadja a rajztanárképző társasköre. Budapest, 1888.
A harmadik kiadást javította és sajtó alá rendezte Zsitvay János rajztanárjelölt.
Kiadja az Orsz. M. Kir. Mintarajziskola és Rajztanárképző Társasköre.
Budapest, 1892.
[13] L. a Függelékben.
[14] A 2. jegyzetben felsorolt
vázlatkönyvek közül a XV/II. tartalmazza a legteljesebb változatot
(Ltsz. 1915-1777): "Lóalaktan a rajzoló szempontjából" címmel.
A Főiskolán előbukkant mappában pedig egy akvarell rajzokkal teli
lóanatómia található. Ezen kívül kisebb-nagyobb egységekben, egy hippológiai
mű egyes fejezetei szétszórva fellelhetők a vázlatkönyvekben. Egy
helyütt "a tárgy elosztása" is megtalálható:
a ló csontjai
inai
izmai
proportiója - schema - vázolási mód
menési módok (I. természetesen II. mesterséges)
és ezek grafikus lejegyzése
menési módok súllyal
- lovagló
- húzó ló
az állat szokásai
(XVI/I. vázlatkönyv, Ltsz. 1915-1778, fol.1.)
[15] Festészeti
boncztan, i. m, 1881. 3-4.
[16] "A lónak rajzolása"
című írása, amely 1900 körül íródhatott és visszatekintve írja le
az általa alkalmazott gyakorlatot, is ezt igazolja. L. a Függelékben.
[17] Székely
Bertalan válogatott írásai, i. m. 126. Ezt az 1900-ban keltkezett
megjegyzést némileg módosítja egy 1903 körüli: "...a compositio,
a ló tanítását behoztam, amiben Várdai tanár a segítségemre volt....A
tanítványok eleinte nem nagyon, de később be kezdték látni, hogy a
componálás még is csak jó valamire - a ló rajzolását némelyek nagy
örömmel meg is kezdették - így hát nem egészen ok nélkül elpazarolt
erélynek látszik ezen törekvésem." "A
mintarajztanoda belső története", Zádor Anna másolatában.
MNG Adattár, 20701/1980, 69.
[18] "Hogy componálhassunk
meg kell először szerezni azon (Formenschatz) tárgyak ismeretét, melyeket
összeilleszthessünk. Igy az emberi és állati testet a képzeletben
minden oldalra forgatni..." MTA Kézirattár, Ms 5005/227, fol.3.;
"Az aktnál előállot az arragement, a compositio ismeretének szüksége.
Ezt tüzetesebben egy külön kurzusban volna szándékom megtenni: bebizonyult
ennek hasznossága 1877-től 1883-ig való ilynemű tanítása, melyet az
aztán bevezetett sok tantárgy, a tanítványok idejét és energiáját
egészen igénybe vévén, kipusztított az intézetből." "Az
akt" című írása (1903) Zádor Anna másolatában. MNG Adattár,
20701/1980, 9.
[19] XVI/II. vázlatkönyv. Ltsz.
1915-1778/I., fol. 40.
[20] "Mindenesetre tény
az, hogy Muybridge volt az első, aki nemzetközi figyelmet vívott ki
a mozgóképnek és elsőként használta fel oktatási módszerként."
Robert Taft: Eadweard Muybridge és
munkássága. In: Fotóelméleti szöveggyűjtemény. Összeállította:
Bán András és Beke László. Magyar Fotóművészek Szövetsége, Budapest,
1983. 62.
[21] Ez utóbbi elnevezést Székely
többször használja, bár arra nincs bizonyíték, hogy a szerkezetet
magát is használta volna, eltekintve attól, hogy Marey Székelynek
küldött fotói között a kör alakú a forgó tárcsára elvileg adaptálható.
[22] Etienne-Jules Marey írja,
hogy ő már 1867-ben erre használta. In: Le
mouvement. G. Masson, Paris, 1894. 300..
[23] Festészeti
boncztan, i. m, 1892.
[24] Armand Goubaux et Gustave
Barrier: L'exterieur du cheval.
2e edition. Asselin et Houzeau, Paris, 1890. 490. |
|
következő fejezet
> |
|
|
|