|
|
< vissza |
IIIIIIII
SZŐKE ANNAMÁRIA: "LASSÍTOTT
LÓNÉZÉS"
"végül az alaprajzból"
Székely mozgás-, elsősorban pedig lómozgástanulmányait
három időszakra lehet tagolni: az első 1879-ig, az első pillanatfelvételek
megszerzéséig terjed, a második, kb. 1882-ig, amikor az első fotók
birtokában és Etienne-Jules Marey-val levelezésben állva intenzíven
foglalkozik ezzel a témával, a harmadik, kb. 1903-ig, amikor addig
elért eredményeinek az újabban megjelenő szakirodalom alapján való
pontosítása látszik erejét lekötni, amire konkrét megbízásokkal
és tervekkel kapcsolatban felmerülő lóábrázolások is ösztönözhették.
Az első időszakban a lómozgásmódok ábrázolásánál is ugyanazon alapfeltételekből
indult ki, mint a sokkal egyszerűbb emberi mozgásnál: "Tűzzük
ki csak feladatul egy futó ember vagy ló előállítását. Az egyszerű
látás ily jelenet lerajzolhatására nem elegendő. Tudni kell, hogy
az illető mozgás hogyan állíttathatik elő, s hogyan figyelendő meg.
Tudni kell, hogy adott esetben a súly hol van, mily hatással van
a támaszokra s ezek mily nemű visszahatást gyakorolnak reá. Tudni
kell a kívánt mozgást analyzálni, vagyis szakaszokra szét szedni,
s megválasztani azon momentumot, mely a végeredményre biztosan következtetni
enged. Tiszta tudást kell szerezni az egyensúlyról, arányokról,
az egész testet tartó kemény állományról, és az azt mozgásba hozó
szervekről, valamint az alakon látszó formaváltozás okairól."[25]
|
|
"Man sollte das Skelett und die Winkelungen
der Knochen bei der Bewegung des Thieres vor allem gut kennen trachten."
A lócsontváz futása Stillman nyomán. / The running skeleton of a
horse after Stillman.
XV/I. vázlatkönyv / sketchbook.
Magyar Nemzeti Galéria, Grafikai Osztály / Hungarian National Gallery,
Graphics Department, Ltsz. / Inv. Nr. 1915-1771, fol. 3.
|
A ló leíró anatómiája után
tehát a funkcionális anatómia keretében a ló csontrendszerének és
izomzatának mechanikáját dolgozta ki, s ezáltal az egyes tagok mozgási
törvényszerűségeit állapította meg.[26]
A mozgási gócpontok, az izületek hajlásszögeinek, az egyes tagok
méreteinek és a ható erőknek ismeretében, a karos emelő analógiájára,
már kiszerkeszthető egy-egy végtag mozgása. |
|
A ló súlypontjának
elhelyezkedése, a mozgás szempontjából lényeges csontok méretei. /
The horse's shift in its center of gravity, measurements of bones
important for movement.
XVI/II. vázlatkönyv / sketchbook.
Magyar Nemzeti Galéria, Grafikai Osztály / Hungarian National Gallery,
Graphics Department, Ltsz. / Inv. Nr. 1915-1778/II., fol. 245/v. |
Ehhez Székely bőségesen
használta a rendelkezésére álló hippológiai irodalmat[27]
, amelyben a ló mozgásmódjai, illetve ezek lefolyásának, az egyes
mozgásfázisoknak a rekonstrukciója az egyik fejezetet tette ki a leíró
lóbonctan, a ló külsejének leírása, a lófajták ismertetése, valamint
egyes deformációk, betegségek felsorolása és a lóápolás mellett .
A ló járásmódjainak ismerete elsősorban a lovasok és a lótenyésztők
számára volt fontos, és gyakorlati jelentősége mellett (súlyelosztás
lovaglás közben, gyorsaság stb.) esztétikai szempontok is közrejátszottak
az ez irányú kutatásokban. Az "áramvonalas", nagy sebességű
és kitartó lovak kitenyésztése ugyanúgy gyakorlati, esztétikai és
reprezentatív funkciókat elégített ki, mint ma egy ilyen autó megtervezése.
A járásmódokban való eligazodás a praktikus megfontolásokon vagy a
mozgásban való gyönyörködésen túl egy lószakértő számára azonban hasonló
problémát vetett föl, mint amivel az illanó mozgást megragadni kívánó
művész is szembe találta magát; ha ugyanis a mozgás azért érdekelte,
mert meg akarta állapítani a ló esetleges hibáit. Bourgelat, az Eléments
d'hippiatrie (1750) című mű szerzője a trot-t, vagyis az ügetést
tartotta erre a legmegfelelőbbnek, de e mozgásmód sebessége lehetetlenné
tette a pontos megfigyelést.[28]
A képzőművészet szempontjai viszonylag későn kerültek előtérbe mint
ilyen jellegű szakkönyvek megírásának ösztönzői. Az első szintén a
XVIII. században, 1778-ban jelent meg: Goiffon és Vincent, az alforti
állatorvosi iskola tanárai Értekezés az
állatok hű ábrázolására vonatkozó elvekről, mind a festészetben mind
a szobrászatban[29]
című művükben módszerük kidolgozását hasonló érvekkel indokolták,
mint Bourgelat vagy Székely (illetve később Etienne-Jules Marey):
a gyorsaság lehetetlenné teszi a még oly figyelmes szemlélő számára
is, hogy a tagok egymásra következő és harmonikus rendjét kikövetkeztesse.[30]
Az odokronometriának elnevezett módszerrel a zenei lejegyzés analógiájára
a földre ütődés pillanatában keletkező patahangok ütemét kottázták
le, hallás után. |
|
Vincent és Goiffon notációja. /
Notation by Vincent and Goiffon.
Armand Goubaux - Gustave Barrier: De l'extérieur du cheval. 2e edition.
Asselin et Houzeau, Paris, 1890. P.503. Fig. 185. |
|
Ez - az egy időre feledésbe merült -
módszer lett aztán Etienne-Jules Marey lejegyzési technikájának előzménye,
csakhogy ő már semmit sem bízott a megbízhatatlan érzékszervekre.[31]
Marey előtt azonban a hippológiai könyvek effajta notációt nem közöltek:
vagy leírták az általuk rekonstruált mozgást - mint pl. Raabe,[32]
- vagy a Vincent és Goiffon által is alkalmazott másik módszerhez,
a ló patanyomainak a rögzítéséhez és vizsgálatához folyamodtak, ami
már bevett gyakorlat volt a hippológiában, és - ha nem éppen patanyomok
lejegyzésére is - a koreográfiában. |
|
Poroszkában haladó
ló patanyomai Vincent és Goiffon nyomán. / Hoofprints of ambling horse
according to Vincent and Goiffon.
E. J. Marey: La machine animale, locomotion terrestre et aérienne.
Germer Baillière, Paris, 1873. P.169. Fig. 53. |
Vincent és Goiffon könyvét
Székely is használta
más, a négy láb szinkronmozgását a patanyomok sémájával
érzékeltető ábrákat tartalmazó könyvek mellett - mint pl. Baumeisteré[33]
-, |
|
A lépés négy ütemének
jelzése és egy momentum ábrázolása. / Notation of four tempos of a
step and the depiction of an instant.
Wilhelm Baumeister: Anleitung zur Kenntniss des Außeren des Pferdes
für Thierärzte, Gestütsbeamte und Pferdebesitzer jeden Standes. 6te
Auflage von Rueff umgearbeitet. Ebner & Seubert, Stuttgart, 1870.
P.263. |
|
A poroszka két ütemének
jelzése. / Notation of two tempos of the amble.
Wilhelm Baumeister: Anleitung zur Kenntniss des Außeren des Pferdes
für Thierärzte, Gestütsbeamte und Pferdebesitzer jeden Standes. 6te
Auflage von Rueff umgearbeitet. Ebner & Seubert, Stuttgart, 1870.
P.257. |
amelyek alapján
már megközelítőleg helyes képet lehetett kialakítani arról, hogy egy
időpillanatban a négy láb milyen viszonyban van egymással.
"A ló lábmozgásai - foglalja össze Székely lóanatómiájának vonatkozó
részében a mozgás analízisének módszerét - úgy a sorrend mint gyorsaságra
nézve különbségeket mutatnak - hasonlóan ismétlődő lábmozgási sorrend
adja a menésmódot (Gangart)". - Itt a különböző természetes és
mesterséges mozgásmódok felsorolása következik, majd folytatja: "Marey
parisi phisiologia tanár oly készüléket talált fel, mely hasonlóan
az emberi járásmódok megmérésénél használttal, a ló patái tám és ingás
állapotait graphikailag jelzi."[34]
"A Marey féle lejegyzés a tám és ingás állapotok egymáshozi időviszonyát
mutatja. Tudniillik, hogy (ha) egy tag egy bizonyos mozgási módban
egy bizonyos állapotban van, akkor mily állapotban kell lenniük a
többi tagoknak ugyanazon mozgási mód adott perczibe. És még ha ehhez
a patanyomok méreteit is vesszük, melyeket Vincent és Goiffon, úgy
Colin, Báró Curnien[35]
munkájában találhatók - tudnillik a támtagok patanyomtávola a ló magasságához
képest ad fogalmat a mozgás neme és gyorsaságáról - úgy ezekből tökéletesen
elő lehet állítani a ló különbféle mozgási módjait egész pontossággal."[36]
Marey grafikai lejegyzési módszere tehát lényegében ugyanazt a viszonyt
rögzítette, amit a Vincent és Goiffon-féle, de automatikus lejegyzés
által, amelyet a mozgó emberre vagy lóra |
|
Az ember különböző
mozgásait rögzítő készülékkel felszerelt futó. / Runner equipped with
instrument to record various human movements.
E. J. Marey: La machine animale, locomotion terrestre et aérienne.
Paris, Germer Baillière, 1873. P.131. Fig. 27. |
|
A láb
talajra mért nyomásának tartamát és fázisait jelző készülék részét
képező preparált cipő. / An adjusted shoe as part of a device to record
the duration and phases of a foot exerting pressure on the ground.
E. J. Marey: La machine animale, locomotion terrestre et aérienne.
Paris, Germer Baillière, 1873. P.119. Fig. 19. |
|
Marey-dob. A láb ingó
és tám állapotát, valamint az utóbbiban kifejtett erő mértékét is
jelző készülék. / The "Marey-Drum". Instrument indicating
the protractive and retractive phases of the foot, as well as the
amount of force excerted in the footfall position.
Armand Goubaux - Gustave Barrier: De l'extérieur du cheval. 2e edition.
Asselin et Houzeau, Paris, 1890. P.491. Fig. 174. |
|
A ló lábainak egymásutánját
vizsgáló készülékkel felszerelt ügető ló és lovasa. / Trotting horse
and its rider, with instrument for recording the sequence of the horse's
legs.
E. J. Marey: La machine animale, locomotion terrestre et aérienne.
Germer Baillière, Paris, 1873. P.156. Fig. 44. |
|
A ló patáinak földre
gyakorolt nyomását vizsgáló készülék. / Instrument for measuring the
pressure exerted by a horse's hooves on the ground.
E. J. Marey: La machine animale, locomotion terrestre et aérienne.
Germer Baillière, Paris, 1873. P.154. Fig. 42. |
erősített sűrített levegős
szerkezet segítségével ért el, s egyrészt sokkal pontosabb eredmény
kapott, másrészt a tám és ingó állapotok tartamát, sőt erősségét is
mérni tudta. E kronográfiának nevezett eljárás[37]
nagyban befolyásolta a lómozgás kutatásának újabb föllendülését,
párhuzamosan a képzőművészetben is egyre inkább érvényesülő naturalizmussal,
amely a természethűséget és pontosságot emelte esztétikájának középpontjába.
Marey egzakt módszere lehetővé tette az
egyes járásmódok átmeneteinek rögzítését is, s ezáltal több, a
korábbi empirikus megfigyelések következtében eltérő rekonstrukciót
pontosított, immár a saját lejegyzési módszerével hasonlítva össze
a különbségeket.[38]
A marey-i lejegyzést Székely a következőképp magyarázza[39]
: |
|
A poroszka lejegyzése a Marey-féle
notációval. / Notation of the amble using Marey's method.
E. J. Marey: La machine animale, locomotion terrestre et aérienne.
Paris, Germer Baillière, 1873. 148.l. Fig. 38. |
"A fehér, úgy szintén a sraffirozott
paralellogrammok támállapotot jeleznek. A felső sor az előlábakat,
az alsó sor a hátsólábakat jelzi. A fehéren hagyott a jobboldali tagot,
a sraffirozott a baloldali tagot jelzi."
Székely a ló szerkezetének mechanikája, egy-egy járásmód üteme, a
lábnyomok helyei alapján kezdi kiszerkeszteni oldalnézetből a különféle
járásmódok mozgásfázisait. E szerkesztéshez egy ló-sémát vesz alapul,
amelyet több ló méretéből hoz létre, |
|
10 ló átlaga lósémához.
/ Averages of ten horses for horse diagram.
XVI/II. vázlatkönyv / sketchbook.
Magyar Nemzeti Galéria, Grafikai Osztály / Hungarian National Gallery,
Graphics Department, Ltsz. / Inv. Nr. 1915-1778/II., fol. 211. |
s amely alapján az egy lépésnyi utat
lehet kiszámolni - ez ugyanis egyenlő a ló hosszával és marmagasságával
-, illetve más, gyorsabb mozgásoknál is ez az etalon.
Egy-egy mozgásfázis elkészítéséhez külön ki kellett szerkesztenie
az első és hátsó lábak által megtett mozdulatokat a tám, vagyis a
talajon lévő, és az ingó, vagyis a levegőben lévő állapotokban, amelyeket
általában 12 fázisra osztott be.[40] |
|
Petit trot, szerkesztés
a "Yz" szalaghoz. / The petit
trot, construction for strip "Yz".
XVII. vázlatkönyv / sketchbook.
Magyar Nemzeti Galéria, Grafikai Osztály / Hungarian National Gallery,
Graphics Department, Ltsz. / Inv. Nr. 1915-1779, 1915-1780.fol. 90. |
A szerkesztés alapját az egy láb által
a tám és ingás alatt befutott alakzat képezi - ezt a sémát használja
szemléltetésként a korabeli szakirodalom is -, s ez úgy írható le,
mint a csúcsukkal lefelé, illetve felfelé mutató egyenlő szárú háromszögek
sora.[41] Ebből kiindulva,
s a ló mozgásában megfigyelhető egyéb szabályosságokat is figyelembe
véve, pl. hogy a járásnál a lapockát és könyököt összekötve egymást
egy pontban metsző sugarakat kap, konstruálja meg a fázisokat. A főbb
mozgási gócpontokat összekötő sugarak mentén, a mozgás közben befutott
íven kijelölt főbb pontokból a láb egyes tagjainak méretét, a pillanatnyi
mozgásfázisnak megfelelő hajlásszögeket számításba véve, körzővel
szerkesztette meg a "sémát". E séma nagyon hasonlít azokra
a kronofotográfiai felvételekre, amelyeket később Etienne-Jules Marey
készített, s amelyek éppen a Székely által is alkalmazott geometrizáló
eljárással szemben sokkal árnyaltabb és kiszámíthatatlanabb sémát
eredményeztek. Marey a feketébe öltöztetett emberalakon vagy feketére
mázolt lovon fénylő, fehér csíkokkal és pontokkal jelölte meg a mozgásnál
számításba jövő főbb testrészeket, és így részletes és jól áttekinthető
felvételekhez jutott. |
|
Kronofotográfiai felvételekhez
feketébe öltöztetett férfi, oldalt öltözékén a fehér vonalak a végtagok
jelzésére. Alatta: lépő férfi kronofotográfiai felvétele, a férfi
testét félig fehér, félig fekete öltözék fedi. / Man dressed in black
as subject of chronophotographs, white lines attached to his dress
indicate limbs. Below, chronophotograph of striding male figure, his
body dressed half in white, half in black.
Etienne-Jules Marey 1830/1904. La Photographie du Mouvement. Centre
National d'Art et de Culture Georges Pompidou, Musée National d'Art
Moderne, Paris, 1977. P.30. |
|
Fehér vonalakra redukált
futó alak kronofotográfiai képe. /
Chronophotographic picture of running figure reduced to white lines.
E. J. Marey: Le mouvement. G. Masson, Paris, 1894. P.61. Fig. 44. |
Ezt a megoldást a Weber fivérek rajzai
szuggerálták neki, akik egymásra helyezték az egymásra következő fázisokat,[42]
|
|
Az emberi láb mozgásfázisai
a tám és az ingás alatt, valamint az ember mozgását szemléltető egyéb
ábrák. / Phases of locomotion of the human leg during the protractive
and retractive phases of a step and other illustrations of human movement.
Wilhelm & Eduard Weber: Mechanik der menschlichen Gehwerkzeuge.
Eine anatomisch-physiologische Untersuchung. Göttingen, 1836. Tafel
XII. |
|
Az ember mozgásának
egymásra következő fázisai. / Sequential phases of human locomotion.
Wilhelm & Eduard Weber: Mechanik der menschlichen Gehwerkzeuge.
Eine anatomisch-physiologische Untersuchung. Göttingen, 1836. Tafel
XIII. |
s talán Székely is e könyvből[43]
merített ihletet, melyet az emberi mozgással kapcsolatban tanulmányozott.
A főbb mozgáspontok által leírt görbe pontos rajzolatát úgy szeretné
megkapni - fejti ki 1879/80 körül a zootropszalag készítését összefoglaló
írásában -, hogy "a nevezett pontokra tükröződő félgömböket erősít,
és a mozgó állatot nagy fényérzékenységű és gyors működésű fotográfiai
médiummal napfénynél, fekete háttér előtt lefényképezteti." Egy
hasonló kísérletet a testre felerősített piros és fehér pontok vonalának
szabad szemmel való megfigyelésére már végrehajtott.[44]
Székely tehát a pontos szerkesztéshez a pata, vagy a fontosabb mozgási
gócpontok (csüd, csánk, térd, lapocka, medence, könyök stb.) által
leírt ívet
mind külön-külön megrajzolta, ahogy a test oszcillációját,
a marmagasság változását, a nyak hajlását, a fejtartást vagy a farok
állását is az egyes mozgásfázisokban.
A séma elkészülte után a következő lépésben a szintén 12 fázisra beosztott
Marey-féle notáció segítségével, egy-egy időpillanatot kiválasztva,
szinkronba hozta a négy láb mozgását a ló törzsén. Mindig más-más
időpillanatokat választva 9, 10, 11 vagy 12 fázisban készítette el
egy-egy járásmód egy egységes szakaszát (pas complet), amely egy láb
felemelésétől következő felemeléséig tart.
A végső, az összes tényezőt figyelembe vevő alak
összemontírozására - szó szerint - az egyes részletek mozgását mutató
ábrákat pauszpapírra rajzolta, s ezeket másolta egymásra (Pausung).
Már csak az utolsó simítások maradtak hátra: a lóvázak körülrajzolása
egy ló-sablon |
|
A zootropszalagok készítésénél
használt lósablon. / Model of horse's body used in making zoetrope
strips.
XVI/II. vázlatkönyv / sketchbook.
Magyar Nemzeti Galéria, Grafikai Osztály / Hungarian National Gallery,
Graphics Department, Ltsz. / Inv. Nr. 1915-1778/II., fol. 300-301. |
|
segítségével, a sziluettek kitöltése,
s a zootropszalagok készen álltak a megszemlélésre.[45]
"Hogy a bemutatott szalagai a járásnak, trabnak és galopnak meglehetősen
hűk, kiderül ha őket egy zootropba (vagy Phenakistoscope) tesszük.
A zootrop azon alapszik, hogy a világossági benyomás hatása még tart
a benyomás idején túl egy kevéssé, s ezen utóképek összefolynak ha
a mozgás elég gyors és a benyomások nem túl különbfélék. Hogy helyes
mozgási látszat előálljon az egyes momentum-képeknek hűeknek kell
lenniük, vagy megfordítva, ha a mozgás benyomása helyes, akkor bizonyosak
lehetünk benne, hogy az egyes alkatrészek vagy jelzésük is hű."[46]
Székely szerkesztési eljárásának a leírását német nyelven készítette
el 1879/80-ban Verfahren um zootropische
Bänder der Pferdegangarten zu construieren, gegründet auf Marey-ische
Zeitmessung, Beobachtung der Natur, und bei Galop, petit galop und
grand trot auf Muybridges Photographien címmel.[47]
A címben szereplő fotók Muybridge-nak 1878 decemberében a La
Nature-ban megjelent pillanatfelvételeire utalnak, melyeket
Székely szinte a megjelenés pillanatában megszerzett,[48]
és
felhasznált egyes, elsősorban a gyorsabb mozgásmódok rekonstruálásánál:
"A mozgás módjait fölfoghatjuk a látás által, de miután ez a
gyors mozgási módoknál nem eléggé megbízható, oly photographiai eszköz
használtatik a gyors mozgás fixirozására, mely egy másodpercz egy
kétezredrészét is fölveszi [...] A photographiai felvételekből lehet
látni a mozgási módoknál, hogy egy tag mily alakot ölt" - írja.[49]
A Muybridge-fotók elemzése Marey
notációja alapján azonban csak külsőségeiben módosította - Székely
állítása szerint[50] -
korábbi eredményeit. Sőt, a rövid galop esetében részletesebb ábrázoláshoz
jutott, amennyiben Muybridge 6 fázisa közé kiszerkesztette a köztes
fázisokat is. |
|
Muybridge: A lépés
6 fázisa. / Six phases of the walk.
Les allures du cheval. Photographies instantanées de Muybridge. San
Francisco, États-Unis. Representé par Brandon, ingénieur, 1. rue Laffitte,
Paris, é.n. / s.d. (1879) |
A Muybridge-féle fotográfiáknak zootropszalagok
készítéséhez való fölhasználásával Székely nem állt egyedül. Etienne
Duhousset katonatiszt, aki Marey 1873-as könyvét a Marey-féle notáción
alapuló mozgásábrázolásaival illusztrálja, |
|
A galop à droite
2. és 3. idejének ábrázolása (Etienne Duhousset). / Depiction of phase
2 and 3 of galop à droite
by E. Duhousset.
E. J. Marey: La machine animale, locomotion terrestre et aérienne.
Germer Baillière, Paris, 1873. P.176. Fig. 60-61. |
|
Etienne Duhousset: Zootropszalagok
Muybridge nyomán, 1880/81 / E. Duhousset, Zoetrope strips after Muybridge.
A Magyar Képzőművészeti Főiskola Könyvtára. / Library of the Hungarian
Academy of Fine Arts. |
|
szintén nem sokkal a Muybridge-féle
fotók megjelenése után készíti el és adja ki a nagy galop 11 fázisos
zootropszalagját.[51]
Ezeknél azonban jóval közelebb álltak Székely kísérleteihez Mathias
Duvalnak, az École des Beaux-Arts anatómia professzorának "sematikus
figurái",[52] melyeket
Muybridge pillanatfelvételeinek megjelenése előtt ismert meg. 1878-ban,
mikor a Mintarajztanoda oktatási anyagával részt vesz a Párizsi Világkiállításon,
ahol külön részleget szenteltek a művészeti oktatás módszereinek,
Székely szintén kiutazik tanulmányútra, s naplójában részletesen beszámol
a látottakról, illetve az oktatással kapcsolatos látogatásairól és
beszerző körútjáról. Július 22-én meglátogatta Mathias Duvalt,[53]
megnézte anatómiai múzeumát, és többek között megemlíti "les
tableaux synthetiques des allures du cheval pour la zootrope"-ot,
s egyet le is rajzolt.[54]
Ennek
elve azon alapszik, hogy a lassúbb járásmódok levezethetőek a poroszkából
- vagyis a különböző járásmódok közötti különbség abból adódik, hogy
a hátsó lábpár mozgása fokozatosan "előbbre tevődik" az
elülső lábpárhoz képest.[55]
Így Duval zootropszalagja két szalagból állt, az egyiken az
elülső, a másikon a hátulsó lábpár mozgásfázisaival, s az első szalagon
a ló hátsó felének helyén vágott kis ablakok mögé illesztve a másik
szalagot, ezek egymáson eltolhatókká váltak, fokozatonként jelenítve
meg az egyes mozgásmódokat.[56]
Székely zootropszalagos szemléltető tablóján ez a variáció látható,
s amikor 1880 elején kapcsolatba lép Etienne-Jules Marey-val, az erről
a tablóról készült fotót küldi el neki. |
[25]
Festészeti boncztan, i. m, 1892.
4-5.
[26] "Nun sollte man durch
Messung der Gewichte der einzelnen Glieder den Schwerpunkt ermitteln,
wie für den Menschen Hermann Meyer bereits es vollführte. Aus der
Kentniss des Schwerpunktes und des Momentums kann man construieren
wo die Glieder sein müßen. (Momentum ist die Multiplikation der Schwere
eines Körpers durch seine Bewegung.)" XV/I. vázlatkönyv. Ltsz.
1915-1775, fol. 2/v. Az utalás G. Hermann Meyer:
Die wechselnde Lage des Schwerpunktes in dem menschlichen Körper
(Leipzig, 1863) című művére vonatkozik. A szerző másik könyvét: Die
Statik und Mechanik des menschlichen Knochengerüstes (Engelman,
Leipzig, 1873) Székely szintén használta.
[27] A vázlataiban mindig hivatkozik
az általa használt irodalomra, de emellett a XV/I. vázlatkönyvben
(1879 körül), Ltsz. 1915-1772, fol. 20/v-n bibliográfiát is ad. (Az
adatokat pontosítottam - Sz. A.)
"Angol könyvek a lóanatómiáról:
George Stubbs: The Anatomy of the Horse.
London, 1766.; Lupton, William Youatt: The
Horse.; H. B. Chalon: Anatomy
of the Horse.; B. Waterhouse Hawkins: A
comparative view of the human and animal frame. Chapman and
Hall, London, 1860.
Az általam használt könyvek:
Etienne Duhousset: Le cheval. Études
sur les allures, l'extérieur et les proportions du cheval. Analyse
de Tableaux Représentant des Animaux. Dédié aux Artists. Paris,
Chasles, Libraire-Expert, et au Moniteur de l'Élevage du Cheval de
Service, 1874.; Ludwig Frank: Handbuch
der Anatomie der Hausthiere mit besonderer Berücksichtigung des Pferdes.
An Stelle der dritten Auflage der Leyn'schen Anatomie und mit Benützung
der Holzschnitte derselben bearbeitet von L. F. Stuttgart.
Ebner & Seubert, 1871.; Wilhelm Baumeister: Anleitung
zur Kenntniss des Außeren des Pferdes für Thierärzte, Gestütsbeamte
und Pferdebesitzer jeden Standes. 6te Auflage von Rueff umgearbeitet.
Stuttgart, Ebner & Seubert, 1870.; Karl Schilling: Reitenkunst
und Dressur nach dem Naturgesetze mit besonderer Rücksicht auf unartige
Pferde und die dabei nöthige Handarbeit nebst einigen Worten über
das Frommmachen zum Beschlagen. Stuttgart, Ebner und Seubert,
1866.; Franz Joseph: Reiten und Dressiren.
Berlin, Wiegand, 1873.; B. von Oeynhausen: Gang
des Pferdes und Sitz des Reiters als Fortsetzung des: der Pferdeliebhaber.
Wien, L.W. Seidel & Sohn, 1868.; E.J. Marey: La
machine animale, locomotion terrestre et aérienne. Paris, Germer
Baillicre, 1873.; Pettigrew Bell, J.: Animal
locomotion, or walking, swimming and flying with a dissertation on
aëronautics. London, 1873.; B. von Oeynhausen: Fragen
und Antworten zur Abrichtung des Reiters und Pferdes für den Militärgebrauch.
Wien, Holzhausen, 1865.; Carl Fried Voigtländer: Die
Anatomie des Pferdes, für Künstler und Pferdeliebhaber. Dresden
und Leipzig, Meinhold, 1876.; Adolf Kästner: Die
Reitkunst in ihrer Anwendung auf Campagne-, Militär-, und Schulreiterei.
Leipzig, 1876.; B. von Oeynhausen: Der
Pferdeliebhaber. Ein Handbuch über Pferdekenntniss im weiteren Sinne.
Für Besitzer, Züchter und Liebhaber der Pferde in allen Ständen und
Ländern. Wien, L.W. Seidel & Sohn, 1865.; V. Prosch: Handbuch
der Lehre vom Aeussern des Pferdes. Neustadt in Holstein, 1872.;
A. Rueff: Race, Haar und Gang des Pferdes.
Ravensburg, Ullmer, (1884 ?); M. G. Colin: Physiologie
comparée des animaux domestiques. Paris, 1857.; Szabó Lajos:
A háziállatok boncztana, tekintettel
az élettanra. Budapest, 1877.; Nádaskai Béla: A
hasznos házi állatok leíró boncztana. Pest, 1877.; Theodot
Heinze: Pferd und Fahrer oder die Fahrkunde
in ihrem ganzen Umfange. Leipzig, Spamer, 1876.; E. F. Migotti:
Die Mechanik und das Pferd. Studienfragmente über die Bewegung des
Thierkörpers, mit Bezug auf die daraus resultierenden mechanisch begründeten
Hilfen. Wien, 1879.; J. Machold: 10
Tafeln zur Anatomie des Pferdes. Wien, Hölder, 1879."
E könyvek nagy része ma is megtalálható a Képzőművészeti Főiskola
Könyvtárában.
[28] Idézi: François Dagognet:
Etienne-Jules Marey. Hazan,
Paris, 1987. 53.
[29] Mémoire
artificielle des principes rélatifs a la fidele représentation des
animaux, tant en peinture qu'en sculpture. Alfort, 1779.
[30] "L'inspection la
plus attentive ne suffira jamais r débrouiller l'ordre successif et
harmonique des membres: la rapidité avec laquelle ils se meuvent ensemble
ou tour r tour trouble pour ainsi dire la vue de ceux qui veulent
en observer, en suivre ou en décomposer la marche..." idézi:
François Dagognet: Etienne-Jules Marey.
Hazan, Paris, 1987. 54.
[31] Vincent és Goiffonról:
Armand Goubaux et Gustave Barrier: L'exterieur
du cheval. 2e edition. Asselin et Houzeau, Paris, 1890. 502-503.,
és François Dagognet: Etienne-Jules
Marey. Hazan, Paris, 1987. 53-58.
[32] C. Raabe: Locomotion
du cheval. Librairie Militaire, Paris, 1857.
[33] Wilhelm Baumeister: Anleitung
zur Kenntniss des Außeren des Pferdes für Thierärzte, Gestütsbeamte
und Pferdebesitzer jeden Standes. 6te Auflage von Rueff umgearbeitet.
Ebner & Seubert, Stuttgart, 1870.
[34] XV/II. vázlatkönyv. Ltsz.
1915-1777, fol. 6/v.
[35] de Curnien: Leçons
de science hippique générale. 1855.
[36] mint 34. sz. jegyzet,
fol. 7.
[37] Leírását L. Etienne-Jules
Marey: La machine animale. Paris,
1873.
[38] uo. 152.
[39] XV/II. vázlatkönyv. Ltsz.
1915-1777, fol. 6/v.
[40] Ez a felosztás azonban,
a zootropszalagokon olvasható megjegyzések bizonysága szerint is,
igen változó. Míg német nyelvű leírásában (L. 47. sz. jegyzet), és
a lómozgást szemléltető tablóján is
a tám és ingó állapotok 12 fázisra osztásából indul ki, addig a gyakorlatban
eltérő fázisbeosztásokat alkalmaz. (Pl. az "E" szalagnál
8 támasztás, és 16 ingás van.)
[41] L. Armand Goubaux &
Gustave Barrier: L'exterieur du cheval.
2e edition. Asselin et Houzeau, Paris, 1890. 202. Nagy valószínűséggel
erre utalnak a futuristák is: "Így a lónak nem négy lába van,
hanem húsz, és azok mozgása háromszögletű." A
futurista festők technikai kiáltványa, 1910. ápr. 11. In: M.
de Micheli: Az avantgardizmus. Budapest, 1978. 345.
[42] Alfred Fessard: La
Chronophotographie: sujets et datations. In: Etienne-Jules
Marey 1830-1904. La Photographie du Mouvement. Centre Pompidou, Musée
National d'Art Moderne. é. n. 44.
[43] Wilhelm & Eduard Weber:
Mechanik der menschlichen Gehwerkzeuge.
Göttingen, 1836.
[44] Jelenlegi ismereteim szerint
Székely ezen empirikus megfigyelések alapján adta meg a főbb mozgási
gócpontok által leírt ívet. Későbbi kutatásai folyamán (pl. Anschütz
és Stillman nyomán) éppen az ívek egzaktabb rajzolatát próbálja megkapni
a szekvencia fotók alapján, vagyis az egyes felvételek sűrű egymás
mellé helyezésével, amit Marey a kronofotográfiával ért el. Marey
felvételeit, úgy tűnik, Székely csupán Armand Goubaux & Gustave
Barrier: L'exterieur du cheval
(2e edition. Asselin et Houzeau, Paris, 1890.) című munkájából ismerte
meg. Lásd e diagramokról (Marey elnevezésével: "geometrikus fotogramok")
készült rajzait.
[45] Székelynek a zootrop elkészítésével
kapcsolatos, optikai eredetű technikai megjegyzései, német nyelvű
leírásán kívűl (L. 47. sz. jegyzet.), szétszórva megtalálhatók a kéziratos
anyagban, ezek közlésétől azonban eltekintünk.
[46] XV/II. vázlatkönyv. Ltsz.
1915-1777, fol. 32-33.
[47] A szöveg három változatban
maradt fent a XV/II. vázlatkönyvben. Tollal írott, letisztázott változatát
L. a Függelékben.
[48] E fotók, 6 darab, önálló
kiadásban, Székely jegyzeteivel ellátva, megtalálhatók a Magyar Képzőművészeti
Főiskola Könyvtárában: Les allures
du cheval. Photographies instantanées de Muybridge. San Francisco,
États-Unis. Représenté par Bardon, ingénieur, 1. rue Laffitte, Paris,
é.n. Ltsz. 2360
[49] XV/II. vázlatkönyv. Ltsz.
1915-1777, fol. 6/v.-7.
[50] "die 36 construierte
Figuren modifierte ich nicht sehr, mehr das äußere anbelangend nach
Muybridge, und für meine Unterricht etwas ganz verläßliches zu haben.
So lassen sich bewegende Pferde construieren - doch um sicher zu sein
habe ich die Muybridges Photographien, die gerade damals erschienen
sind, als ich mich mit diesen Themen .... - übersetzte sie in die
Mareysche Notation und diese 3 Vorgänge benützend stellte ich die
zootropische Streifen zusammen." XVI/I. vázlatkönyv. (1880 körül),
Ltsz. 1915-1778, fol.7.
[51] Két példányban a Magyar
Képzőművészeti Főiskola Könyvtárában. Ltsz. 4271. Valamint in: Etienne
Duhousset: Le cheval. Allures, Extérieur,
Proportions. Vve A. Morel & Cie, Paris, 1881. 24. Duhousset
egyébként, mint Székely is, a pillanatfelvételek tévesen publikált
sorrendjét kijavítja.
[52] Leírását L. Armand Goubaux
et Gustave Barrier: L'exterieur du
cheval. 2e edition. Asselin et Houzeau, Paris, 1890. 511.
[53] "M. M. Duval zeigte
mir sein anatomisches Museum. Sehr interessante Zeichnungen, Messungen
an Thieren von Barye, Naturabgüßen...Duval's Methode, ein in Öhl gemaltes
Squelett auf schwarzer Tafel hierauf werden mit farbigen Pastellstiften
die Muskeln draufgezeichnet. Sein Schüler müßen aus dem Gedächtnis
anatomische Zeichnungen machen." MTA Kézirattár, Ms 5006/11,
fol. 75.
[54] uo. fol. 74/v.
[55] Ezt szemlélteti az Marey
által konstruált szerkezet is, amellyel a járásmódok notációja az
egyes lábak tám és ingó állapotait jelző lécek elcsúsztatásával állítható
elő. KÉP
[56] Székely értelmezését L.
11. oldalon. |
|
következő
fejezet > |
|
|
|