![]() |
AZ ISKOLÁBAN: |
A gazdasági kultúra kialakítását mindenképpen célszerû a középiskolában elkezdeni. Ugyanakkor, hogy ez nem jelentheti a szokásos tantárgy-szemléletû megközelítést. Gazdálkodni nem lehet elméletileg. A lényeg, egy, a tanulók meghatározott csoportja által kialakított üzleti koncepció bevezetési folyamata a piacra az összes ehhez szükséges lépés megtételével. A metodika magába foglalja a tervezett termék kialakításának folyamatát is.
A tanterv beépítéséhez a NAT-ba, az akkreditáláshoz,
a tanárképzéshez 1996. óta keressük az ELTE
TTK Általános Technika Tanszékkel együtt a forrásokat.
A tanterv leírása
1. Megnevezés: "KULCS" - Közös Ujítással
Létalapteremtõ Csoport
2. Nevelési-oktatási cél:
A tanulók által az elsõ fázisban közösen
kialakított termék-elképzelésnek megkeresni
a gyártási és piaci elhelyezési lehetõségeit,
ez által megismerni a szükséges információk
beszerzésének, értékelésének
módszereit, az üzleti terv elemei kidolgozásának
metodikáját.
Mindezek során a technikai kreativitás (a problémaérzékenység,
a logikai kapcsolatok felismerése, absztrahálás, elemzés,
fantázia, modul-elvû tervezés, kombinálás,
esztétikai igényesség) fejlesztése; a csoportmunka
(minõsítés, összevetés, szervezés,
versenyhelyzet, egymás közremûködésének
igénylése, empátia) begyakoroltatása; személyiség
(elõadókészség, önismeret, felelõsségérzet,
megmérettetés, kommunikációs készség,
sikerorientáltság) kialakítása; a kommunikációs,
esztétikai, mûszaki rajzismereti, tárgyalkotási
képességek fejlesztésének belsõ igényként
való kialakítása.
3. Követelmények:
Megvalósítható vállalkozási koncepció
kialakítása, a vállalkozás beindítása,
a növekedés lehetõségének biztosítása.
4. Kapcsolódás:
Az általános iskolai technikai, fizikai és matematikai
ismeretekre épít. Elõkészít a munkamegosztásban
vállalt szakmai specializálódáshoz szükséges
tovább-, vagy átképzésre.
5. Tananyag:
Problémák megfogalmazása, minõsítése,
irodalom-kutatás, potenciális vevõk meghatározása,
igényfeltárás, funkciók megfogalmazása,
strukturálása, megoldás-ötletek gyûjtése,
szelektálása, megoldás kialakítása,
megtervezése, mûködõ modell, vagy tárgy
elõkészítése, alkatrészek tervezése,
az elkészítéshez kapcsolódó termék-
és felhasználói igények megfogalmazása,
a gyártás funkcióinak kialakítása, strukturálása,
megoldás-ötletek gyûjtése, a gyártás
leírása, mûködõ modell, vagy tárgy
elkészítése, munkaterv készítése
az információk beszerzésére, feladatvállalások
megtétele, az információk begyûjtése,
rendezése, elemzése, üzleti terv készítése,
vállalkozási forma választása, munkamegosztás
megtervezése, beindulási ütemterv elkészítése,
mûködés beindítása, visszaellenõrzés,
szükség esetén visszacsatolás. A munka mindig
a sikeres beindulásig tart, ami az egyes feladattípusoktól,
illetve az elõzõ feladat elvégzésének
minõségétõl függ. Ezért rögzített
óraterv nem készíthetõ, csak a folyamat logikája
adott.
6. Tevékenységi formák:
Egyéni feladatvégzések, csoportos megbeszélések,
ötletgyûjtések, viták, könyvtárlátogatás,
szakirodalom tanulmányozása, probléma megismerés,
rögzítés (video, rajz), egymás értékelése,
verseny, rajzolás, fogalmazás, beszámoló tartása,
tárgyalás, tárgykészítés, számolás,
mûszaki-, munka-, pénzügyi tervezés.
7. Taneszközök:
Papír, írószer, munkafüzet, tábla,
videofelvevõ és -lejátszó, a témától
függõ alapanyagok, alkatrészek.