Nem vitás: napjainkban New York - s nem Moszkva, London, vagy
Koppenhága - a balettmûvészet világközpontja.
Itt alakultak és itt mûködnek a legrangosabb társulatok,
azok, amelyek a balettet muzeális kuriózumból bármely
kortársmûvészettel versenyképesen tudják
prezentálni.
Ám a hegemónia ugyancsak recseg-ropog. Elsôsorban más
amerikai városok veszélyeztetik New York monopóliumát.
A nyugati partokról San Francisco és Seattle társulatai
egyik-másik elôadásukkal már akármelyik
New York-i monstre sacre együttes mellett egyenragúak. Aztán
itt van - találomra válogatva a hegemónia-döbgetôk
sorából - a bábból szemünk elôtt
pillangósuló helybeli Washington Ballet, meg a floridai délen
a balettet nemrégiben még csak nem is látott, nemhogy
mûvelt Miami egyetlen évtized alatt fél évszázadnyi
utat megtett társu-lata.
És valamennyit rendszeresen az amerikai fôvárosba hozza
a 25 éves Kennedy Center. A Potomac-parti márványpalota
fennállása kezdetétôl sok idôt szentelt
a táncmûvészetnek, de az at hoc vendégszereplések
az évek során egyre inkább megfontoltabb, átgondoltabb
válogatássá lettek, mígnem tavaly megszületett
a Kennedy Center táncprogramjainak új koncepciója.
"Sztálin is szerette volna" - jegyezte meg mosolyogva az
ügyet bejelentô sajtóértekezleten egy lengyel tudósító.
Megjegyzését a háziak - ó, boldog Amerika! -,
nem értették. Az új koncepciót ugyanis "táncéletünk
ötéves tervének" nevezte a sajtókonferencia
elôadója.
A pityiljetka elsô évadja úgy festett, mintha "valahol
fenn" valaki meghallgatta volna a washingtoni balettkedvelôk
legmerészebb imáit. Elképesztô gazdagság,
változatosság, színvonal jellemezte a tavalyi évadban
itt vendégszereplô balettegyütteseket. Többrôl
magam is beszámoltam a Táncmûvészet hasábjain.
Az idei, második évben az a valaki odafenn az el sem rebegett
imákat is meghallgatni látszik.
Balanchine-Stravinsky: Agon
Patricia Barker és Benjamin Houk (Pacific Northwest Ballet)
Fotó: William West
Pardon, valakik. Mivelhogy odafenn, pontosan két emelettel a Kennedy Center üvegkapus elôcsarnoka felett, az apró, zsúfolt irodák egyikében ül az a két személy, az ötéves táncterv fôparancsnokai. A posztjukat nemrég elfoglaló Charles és Stephanie Reinhart hivatalos tisztjük szerint artistic advisors for dance. Mûvészeti tanácsadók. Kinevezésük óta Washington tánckedvelôi még nem jutottak lélegzethez. Csak az elsô hónapban, októberben egyedül öt - 5! - világklasszis balettegyüttes mûsora került színre a Kennedy Centerben. Október 8-án az Egyesült Államok legidôsebb, 63 éve alakult, de Helgi Tomasson mûvészeti igazgató keze nyomán egy évtized alatt vigorózus ifjú titánná lett San Francisco Ballet lépett színpadra. Majd jött a Balanchine-hagyományok egyik legautentikusabb ôrzôjének tekintett seattle-i Pacific Northwest Ballet. Gépfegyversorozat sebességével követte ôket a döbbenetes újszerûsége ellenére klasszikusan nemes Pilobolus (róluk épp ebben a számban Kaán Zsuzsa számol be), majd a modern tánc eleven emlékoszlopai, Merce Cunningham együttese, hogy október 29-én - novemberig átcsúszva - zárja a sort az amerikai koreográfusok egyik leginvenciózusabbja, Twyla Tharp minitársulata. (Mindössze tizenhárom táncossal érkeztek, de azok akkora bacchanáliát képesek a színpadon kavarni, mintha a hajdani párizsi Follies Berger maxiegyüttese lennének. - Lásd képünkön.)
A mesés október - ahogy hamarosan elkeresztelték
a Kennedy Center ötéves terve jegyében színpadra
került elôadásokat a washingtoni tánckedvelôk
-, nemcsak a fellépô együttesek számát tekintve
mesés. Sokkal inkább a bemutatott új vagy igen friss
balettek száma miatt is az. A Tharp! címen hirdetett zárómûsor
alcíme például Three New Choreographed by Twyla Tharp.
Közülük kettônek társrendelôje (co-commissioner)
szintén a Kennedy Center. Ez is az ötéves terv - hivatalos
nevén America Dancing Project - egyik vívmánya.
Ki a két Reinhart, aki úgy tetszik, az ég kék
boltjában látja csak ambíciói határát?
A házaspár szemre szemtelenül fiatal. Curriculum vitae-jük
alapján matuzsálemeknek kellene lenniük. Mindketten néhány
évet eltöltöttek az amerikai kormány egyetlen mûvészetpártfogoló
intézménye, a National Endowment for the Arts mellett. Charles
Reinhart több modern balettévad szervezôje volt New Yorkban,
valamint menedzselt egynéhány balettegyüttest, köztük
Paul Taylor világklasszis táncosait. Stephanie Reinhart több
amerikai állam táncmûvészeti bizottságának
és számos társulat gazdasági létét
megteremtô-biztosító fund rasing board-nak volt tagja.
Néhány évig közösen igazgatták az
Észak-Karolina állambeli Durhamban a venerábilis American
Dance Festival-t, amely vagy fél évszázadon át
a modern táncmûvészet egyik elsôszámú
alkotómûhelyének számított. A Kennedy
Centerben is ezt az utat kívánják folytatni. De fô
célkitûzésüket Stephanie így foglalta össze
a férjével közösen adott sajtótájékoztatón:
"What we want to do is have more dance on the stages and more people
filling the seats." Vagyis: több táncot akarnak a színpadra
és több nézôt a zsöllyékbe. Az 1996-97-es
mesés október során célkitûzésüket
maradéktalanul megvalósították.
Zalán Magda
(Washington)