Megelőzés óvodában
Az óvodáskorú gyermek aktív befogadója a világnak. Egyetlen gyermek sem kerülheti el, hogy részesedjen az őt körülvevő ingerekből. Felfedezi a világot, kérdez-felel, megfigyel, kipróbál és folyamatosan tapasztal. Utánzással sajátítja el a különböző viselkedésformákat, függetlenül attól, hogy azok pozitív vagy negatív értéknek felelnek meg. Így a mások által produkált mintákat reprodukálja, s ezzel új viselkedési módokra tesz szert. Az utánzás hatóköre nagyobb, mint ami látszik, mert van az úgynevezett késleltetett utánzás is, amikor az egyén látszólag passzív, később azonban követi a kapott mintát. A jutalmazó megerősítés az utánzást különösképpen fokozza.
Ilyen minták megjelenhetnek nem csak valóságosan, hanem
képi formában is, ezért érdemes megvizsgálni,
hogy a mindennapi életben – a rajzfilmek, a TV sorozatok hősei,
a reklámok - milyen azonosulási mintákat kínálnak
a gyermekek számára. E közvetlen és különböző
közvetett negatív hatások ellen ellenpólust kell nyújtanunk.
Igen nagy mértékben meghatározza az utánzás
tárgyát és forrását az, amit a gyermekek
otthon látnak, tanulnak, valamint azok a személyek, akikkel leggyakrabban
találkoznak és akikhez érzelmileg kötődnek.
Mivel közös mozzanat minden azonosulásnál - identifikációnál
- az érzelmi kapcsolat, ezért lényeges, hogy a kisgyermek
a közvetlen környezetében dohányzást elutasító
magatartásmintákkal találkozhasson, illetve, hogy ezek
a források a dohányzást ellenszenvesnek találják
(de nem a dohányzó embert).
A fentiek alapján joggal állíthatjuk, hogy a dohányzással
kapcsolatos vélemény, értékrend formálása
már óvodáskorban is időszerû.
Az egészséges életmódra nevelés megjelenik
a családban és az óvodában, közvetett és
közvetlen formában. Alapvető viselkedésminták
bevésődnek, természetesen a dohányzással
kapcsolatosan is. A megelőzés egyik leghatékonyabb formája,
hogy a gyermekek olyan információ birtokába jussanak, amelyek
alapján a dohányzást helytelenítő attitüd
alakulhat ki. Az egészséges életmód kialakulásának
nélkülözhetetlen feltétele, hogy a gyermek ismerje azokat
a káros hatásokat, melyeket később figyelembe tud
venni a dohányzásra ösztönző befolyásokkal szemben.