A dohányzás megelőzési programról
A program kidolgozásának legfőbb szempontja volt, hogy a gyermekek életkori sajátosságait figyelembe véve, egy olyan óvodapedagógiai anyag készüljön, melynek segítségével sikeresen lehet információt átadni és magatartást formálni a cigarettázással kapcsolatban. A program - mely az 5-6-7 éves korú gyermekek életkori sajátosságainak megfelelő - egyben "közvetítő közeg" is a gyermekek, óvodapedagógusok, védőnő és a szülõk között. Az éves nevelési tervbe beépítve ajánlott, folyamatos feldolgozása az ismeretek elmélyülését segíti elő.
A dohányzással kapcsolatos ismeretek bővítése, a
témával összefüggésbe hozható fogalmak
tisztázása, az ok-okozati tényezők feltárása
úgy válhatnak hatékonnyá, ha a gyermek életkori
sajátosságainak megfelelõ játékos formát
öltenek. Szintén a hatékonyságot növelheti a
"Csiszta mókus négy élete" című
mese. A program megvalósítása az óvodapedagógus,
a gyermekek, és a szülők kölcsönös együttmûködését
igényli.
Állandóan szem elõtt - és tiszteletben tartva azt a tényt,
hogy minden embernek joga van önállóan dönteni életmódjáról
és saját felelősségére választani életvezetési
szokásokat, el kell fogadni, hogy a kiegészítõ program
eredményességét nagymértékben befolyásolja,
ha az óvodapedagógus, aki irányítja azt, dohányzik
a gyermekek jelenlétében. Óvodáskorban a magatartás megnyilvánulásaiban,
a tevékenységekben meghatározó szerepet töltenek
be az érzelmek. Átszövik a gyermekek életét
és sajátos motivációként alakítják
viselkedésüket. A magasabb rendû érzelmek a gyermekek tapasztalatai
során alakulhatnak ki. Ezért fejlõdésükben
meghatározó a családban a szülõk szerepe, az
óvodában az óvodapedagógus jelzései, hatásai,
mintája, amelyek az erõs érzelmi kötõdés
alapján, jelentõs szerepet tölthetnek be a gyermek személyiségének
formálásában, s a dohányzással kapcsolatos
attitüd alakulásában is. A kortársak és az
óvoda dolgozói jelzéseikkel, értékeléseikkel
alakítják a gyermek önmagáról kialakított
képét. Megtanulja megismerni önmagát, az együttélés
szabályait, a társas életben elvárt viselkedésmódokat
A gyermek és a nevelõ között létrejövõ
érzelmi kapcsolat minõsége befolyásolja szociális
érzékenységét és a szeretett felnõtt
mintájának követésére ösztönzi. Míg
az óvodáskorban a modellválasztás legfõbb
indítéka a szeretet, úgy késõbb a kortársak
szociális vonzereje késztet mintakövetésre. A fejlõdést
támogató óvodapedagógus átgondolt, a gyermekekre
figyelõ nevelõ munkájával befolyásolhatja a folyamatot. Az óvodai nevelés feladatai között szerepel az óvodáskorú
gyermekek egészséges életmódra nevelése,
hiszen az egészséges életvitel igényének
alakítása ebben az életkorban kiemelt jelentõségû.
A DOHÁNYZÁS VAGY EGÉSZSÉG kiegészítõ
óvodai program speciális prevenciós nevelési feladatot
vállal fel e korai életszakaszban. Nevezetesen az óvodáskorú
gyermekek egészségének védelmét tûztük
ki célul, mely a dohányzás megelõzésére,
a káros szenvedély kialakulása ellen irányul.
A program alkalmat teremt arra, hogy elindulhasson a dohányzás
káros hatásainak érzékeltetése. Segíti
a gyermekeket abban, hogy ne elszenvedõi legyenek a passzív dohányzásnak,
hanem aktívan fel tudjanak lépni ellene. Tisztázza a meglévõ
fogalmakat és kiegészíti újakkal, eltérõ
kapcsolatba (kontextusba) helyezvén azokat. Felhívja a szülõk
figyelmét arra, hogy a gyermek szociális, társas környezetének
kötelessége megóvni a felnövekvõ nemzedéket a
destruktív viselkedésmódoktól - amilyen az alkoholizmus,
dohányzás, kábítószer fogyasztása.
A gyermekhez, mint egyedi, mással nem helyettesíthetõ individuumokhoz
és szociális lényekhez, az életkori sajátosságok,
az egyéni különbségek ismeretében közelít.Figyelembe veszi az érés sajátos törvényszerüségeit
és azt, hogy a spontán és tervszerûen alkalmazott környezeti
hatások együttesen határozzák meg a gyermekek fejlõdõ
személyiségét, különös tekintettel arra,
hogy a gyermeket körülvevõ személyi és tárgyi
környezet szerepe meghatározó.