JANCIS
LONG
Magatartástudományi intézet, Semmelweis
orvostudományi egyetem angol munkatársa
A GONOSZ UTÁN
Beszélhetünk-e
a gonosztett következményének "természeti történetéről""?
Meg-mondhatjuk-e, mit lehet, mit kellene tenni? Hogyan közelíthetjük
meg, hogyan elemez-hetjük egyáltalán azt, hogy mi történik
a ""természetellenes" és a "kimondhatatlan"
után? Természetesen tudjuk, miért kell nekirugaszkodnunk:
mert azzal, hogy tanúskodunk és fejet hajtunk a nagy szenvedés
előtt, egyszersmind lehetőséget teremtünk arra, hogy megelőzzünk
még több szenvedést és talán még több gonosztettet. Gonoszság
alatt a ke-gyetlenség legmagasabb fokát értem, Shenghold terminusával
a "lélekgyilkosságot" (1989), ahol az áldozat éntudatát
szántszándékkal törik meg, s az elkövető korlátlan ha-talmát
fitogtatja s azt, hogy joga van az áldozattal kényére-kedvére
bánni.
E tárgykör néhány állandó és változó tényezőjére hívom fel
a figyelmet négy olyan probléma kapcsán, amelyek rendre megtalálhatók
a gaztettek következményei között.
Ez
a hallgatás kérdése, a lélek, az akarat és az önazonosság
elleni súlyos támadásból való gyógyulás kérdése, az elkövetők
további sorsának a kérdése, különös tekintettel az ál-dozatok
gyógyulási folyamatára, és a megelőzés kérdése.
Két különösen gyakori terepet vizsgálunk, melyen a gonoszság
megjelenik. Az első, mikor egy gyermek otthon komoly fizikai-lelki
erőszaknak van kitéve, általában beleért-ve a szexuális zaklatást
is. A másik, mikor például háborúban vagy egy rendőrállamban
bizonyos erre a célra kijelölt és bátorított emberek megfélemlítenek
másokat, s megtörik akaratukat börtönnel, éheztetéssel, megalázással,
ütlegeléssel, nemi erőszakkal, kínzással, kivégzéssel és más
szadisztikus cselekedettel.
Mindkét
forgatókönyvben a szemtanúk, akik maguk is áldozatokká válhatnának,
szintén a gaztettek túlélőinek tekinthetők. De hívhatjuk e
két variánst a gazság magán- és nyilvá-nos színtereinek. Megjegyezzük,
hogy a magánéleti erőszak a társadalmi tabuk ellenére, bár
némi társadalmi cinkosság mellett jelenik meg, míg a nyilvános
változatot a gonosz politikai rendszer támogatja. Az is szembetűnő,
hogy bár az áldozatok magányossága, kétségbeesése és fájdalma
hasonló mindkét esetben, a nyilvános erőszak alapjaiban meg-sérült
közösségeket eredményez. A gonoszság és következményeinek
visszataszító rész-letei megtalálhatók az egyre bővülő szakirodalom
alábbi címszavai alatt:
(a)
családi erőszak és gyógyulás
(b) traumatikus stressz és az olyan szélsőséges politikai
körülmények, mint háború, totalitarianizmus, kínzás, a holokauszt
és a szovjet gulág pszicho-szociális hatása.
A
két típus közti különbség és a kutatások hozzájuk való viszonya
szintén a jelenség el-mélyültebb vizsgálatának módja lehet.
Nincs terünk itt többre, mint a folyamatban lévő munka és
néhány további gondolat jelzésére, ugyanakkor egyáltalán nincs
hely az egyéni történetek elbeszélésére, amelyek e rövid kommentároknál
jobban rávilágítanának azokra a szörnyűségekre, amelyeket
emberek sokasága szenvedett el – és okozott.
A
hallgatás problémája
A gonosztett több ok miatt
is gyakran hallgatás kíséri. Az elkövetők nem akarják, hogy
tettük nyilvánosságra kerüljön. Az áldozatok nem akarják újra
átélni a terrort és néha pszichológiai eszközökkel érik el,
hogy bizonyos részletekről ne „tudjanak”. A családok és a
közösségek félnek szembenézni az elkövetett cinkossággal.
Ezen kívül a rendkívüli kegyetlenség következtében a legtöbb
ember szégyenkezik, bemocskoltnak vagy bűnösnek érzi magát
mind annak borzalma, mind pedig a kukkolás révén okozott izgalma
miatt. További ok, hogy a nyelv egyszerűen alkalmatlannak
tűnik. Írhatna-e bárki más Auschwitzról azokon kívül, akik
voltak ott? Mégis jól tudjuk, hogy a hallgatás általában nem
gyógyít és gyakran eltorzítja az emlékezetet. Freud azt állította,
hogy vagy áldozatként, vagy pedig elkövetőként, de végzetszerűleg
újra át fogjuk élni azt a traumát, amelyre nem emlékezünk.
Van der Kolk és mások újabb keletű neurológiai eredményei
(1994) azt mutatják, hogy a traumatizált memóriát másképpen
tároljuk, mint a többit, és amikor visszatér (ha visszatér),
ez olyan élénkséggel és érzelmi telítettséggel történik, amelyet
előzőleg nem enyhített a mentális feldolgozás. Teichner (2001)
a súlyos zaklatást elszenvedett gyermekeknél állandó neuro-kognitív
elváltozásokat állapított meg. A beszédet, az emlékezetet
és a szerető figyelmet nélkülöző „katasztrofális magány” kialakulásával,
amelyet Grand (2001) az élmény lényegeként határozott meg,
a gonosztett egyik következménye az életre szóló elszigeteltség.
Társadalmi-pszichológiai szinten a hallgatás tagadás, ami
patológiákat vált ki a közösségből. Ezt bizonyítja a holokausztot
és a szovjet purgatóriumot követő hosszú évek csöndje, valamint
a gyermekek bántalmazása körüli több évszázadnyi hallgatás.
Lásd pl. Todorov (1997), Merridale (2001), Herman (1994).
Az általunk vizsgált két fő területet övező hallgatás között
azonban különbségek figyelhetők meg. Az otthoni erő-szak elkövetői
többnyire nem akarják, hogy tetteik napfényre derüljenek és
gyakran to-vábbi bántalmazással fenyegetik meg a gyereket,
nehogy elmondja, mi történt vele. A társadalom a közelmúltig
szorosan együttműködött ezekkel az elkövetőkkel és a gyereke-ket
hallgatásra ítélte azzal, hogy nem akart tudni arról, ami
történt. Amikor azonban a gonosztett valamely eltorzult politikai
rendszer keretében következik be, az elkövetők gyakran ellentmondó
iránymutatást kapnak. Hatalmuk ugyanis részét képezi az okozni
kívánt terrornak, ezért az embereknek tudniuk kell arról.
Ugyanakkor a gonosz intéz-mény legtúlzóbb szélsőségének „illegális”
túlkapásait el kell kendőzni. Ezek az ellent-mondások az áldozatokat
is érintik, akiket vagy azért ölnek meg, hogy ezzel másokat
ter-rorizáljanak, vagy pedig azért, hogy elhallgattassák őket
– mindkét esetben tovább fo-kozva ezzel az eredeti gonoszságot.
Amikor a terror valamilyen formája véget ér, a tár-sadalom
kettős magatartást tanúsíthat, igyekezvén mind feltárni és
dramatizálni mindazt, ami része volt annak a múltnak, amellyel
éppen szakított, mind pedig e szakítás részeként „elfelejteni”,
hogy az valaha is megtörtént.
A
gyógyulás problémája
A rendkívüli traumák által
az egyénnek okozott pszichológiai sérülések területe az, ahol
mostanában a legnagyobb előrelépést értük el annak megértésében,
hogy milyen következményekkel jár a gonoszság. Már említettük
az (elsősorban gyermekeket érintő) neurológiai sérüléseket
és azt, hogy a traumatikus élmény változatlanul tér vissza
az emlékezetbe. Másik jelentős hatás, ahogy az emberek alkalmazkodnak
az ismétlődő kegyetlenséghez és veszélyhez, pl. fásultsággal,
tudathasadással, hiperéberséggel, ami később negatívan befolyásolja
az élvezetet, a józan gondolkodást és a kapcsolatokat. A tudathasadásos
és borderline személyiségvonásokról ma úgy véljük, hogy gyermek-korban
elszenvedett, rendkívüli és ismétlődő kegyetlenségben gyökereznek.
Ennél ke-vésbé drámaiak, de gyakoriak a depresszió, a függőség,
a kényszercselekvések, a prob-lémás védekezési mechanizmusok,
a poszttraumatikus stressz, a szellemi kín és a problémák
az önbecsüléssel, az egyén saját magáról való gondoskodásával,
a biza-lommal, a szerelemi és a szexuális élettel. Ehhez jönnek
még a családon belüli erő-szak sajátos körülményei: az áldozat
a bántalmazást olyan valakitől szenvedi el, akit sze-ret és
akiben bízik. A politikai áldozat esetében pedig a sérüléseket
még összetettebbé teszi a túlélő által érzett lehangoltság
és bűntudat, valamint a traumatizált társadalom, amely tehetetlen
és egyben cinkos is volt. A gonosztettek gyakorlatilag minden
túlélője, akár a magánéletben, akár nyilvánosan követték el
azt, a fent felsorolt hatások közül többtől is szenved. Kellő
odafigyelés nélkül ez a szenvedés valamilyen módon tovább-adódik
a túlélők gyermekeire, egyes esetekben akár újabb és újabb
gonosztettekhez is vezethet. Ezt dokumentálták holokauszt-túlélők
gyermekeinél és unokáinál, a szakma csak most „fedezi fel”
a sztálini áldozatok leszármazottainál, valamint a családon
belüli erőszakot elkövetők előéletében, akikről szinte kivétel
nélkül az derül ki, hogy gyermek-korukban súlyos bántalmazás
érte őket. De milyen fajta odafigyelésre van szükség? A tünetek
gyakorisága ellenére minden egyénre és közösségre a tünetek
sajátos elegye jellemző. Az áldozatoknak és a rajtuk segíteni
kívánóknak mindig fontos elgondolkodni azon, mi az, amiből
fel kell, és mi az, amiből nem kell felgyógyulni.
Judith Herman ma már klasszikusnak
számító könyve, a Trauma és gyógyulás (1994, 1997) erőteljes
trauma esetében három/négy szakaszból álló gyógyulási folyamatot
javasol. Ha az áldozatoknak még mindig tartaniuk kell az elkövetőtől,
vagy állandó veszélyérzet közepette élnek, az első szakasz
a biztonság megteremtése. Ha az illetőnek vissza kell térnie
abba a környezetbe, ahol újra áldozattá válhat, a „gyógyulást”
célzó erőfeszítéseknek nagyrészt arra kell irányulniuk, hogy
az egyén nagyobb erővel, jobb elkerülő és segítségkereső készségekkel
tudjon szembenézni a veszéllyel, és hogy el tudja viselni
az elkerülhetetlen szorongást. Érdemes megjegyezni, hogy a
családon belüli elkövető, hacsak nincsen börtönben, továbbra
is fenyegetést jelent mindaddig, amíg hatásos biztonsági intézkedéseket
nem tettek. A politikai elkövetők viszont szinte minden fenyegetésüket
elveszítik, amint a háború vagy az önkényuralom már nem támogatja
őket. Azok számára, akik részben „elfelejtették” az általuk
elszenvedett traumát (elsősorban a gyermekkori áldozatok),
a második szakasz az emlékezéssel kapcsolatos munka. A traumák,
és különösen a leggonoszabb traumák túlélői számára a horror,
a kitörölhetetlen emlékek, az elvesztett társak és az elrabolt
normális élet meggyászolása a gyógyulás elengedhetetlen része.
Azok számára, akik képesek túljutni ezeken a szakaszokon,
nagyon fontos az újbóli kapcsolatteremtés őket támogató emberekkel,
hogy némileg jóvá lehessen tenni a kárt, amit a rendkívüli
kegyetlenség miatt kialakult elszigetelődés okozott.
Ettől eltérő, de ellent nem
mondó megközelítést javasol Peter Levine (1997). Elmélete
alapján, mely szerint testünk érzékeli mind a pszichológiai,
mind pedig a fizikai fájdalmat, és megvannak a megfelelő eljárásai
a trauma „jóvátételére”, kidolgozta a meg-felelő lépéseket
ahhoz, hogy a test részt vegyen a gyógyító folyamatban.
E helyütt nincs lehetőség
annak megvitatására, hogy a trauma túlélői jobban gyógyulnak-e
hozzájuk hasonló áldozatok csoportjában vagy egyéni munka
révén, vagy hogy mi a különbség, ha az emberek az ellenük
elkövetett gonosztett után évekkel keresnek segítséget, vagy
közvetlenül utána. Legyen elég itt megjegyezni, hogy tankönyvek,
túlélők által vezetett programok és jelentős szakirodalom
áll rendelkezésre iránymutatásul azoknak, akik saját maguk
számára keresnek segítséget, vagy egy másik személynek szeretnének
segíteni, aki gonosztett szenvedő alanya volt. A cikk végén
hivatkozott néhány munkában számos további utalás található
ilyen útmutatókra.
A rendkívüli traumából való
lelki felgyógyulás egyik jellemzője az az igény, hogy az ember
saját szenvedését másokéval összefüggésbe hozza. Az emberek
eltérően vi-selkedhetnek azt illetően, hogy keresnek-e társakat,
akik ugyanazt a sérelmet szenvedték el, megemlékeznek-e az
elpusztultakról, foglalkoznak-e azokkal a súlyos problémákkal,
amelyek az elkövetőkkel való „igazságos” bánásmóddal és a
tetteiket lehetővé tévő rend-szerrel kapcsolatban merülnek
fel. Sok - akár családi, akár politikai erőszakot - túlélő
számára kulcsfontosságú a gyógyulásban, hogy egy a saját személye
számára élhető érzelmi állapotot találjon a „bosszú és a megbocsátás
között” (Minow 1998) és vala-milyen mértékben társadalmi munkát
tudjanak végezni a megelőzés érdekében. Erről részletesebben
lesz szó a következő részben.
Az elszomorító igazság az,
hogy a hallgatás problémája miatt a gonosztettek leg-több
áldozatának úgy kell „meggyógyulniuk”, ahogy éppen tudnak,
bármiféle segítség nélkül. Míg mindenki, aki rendkívüli traumás
esetekkel dolgozik, találkozik az emberi ellenálló képesség,
erkölcsi tartás és öngyógyítás kivételes eseteivel (lásd pl.
Todorow, Levi 1987), ennél sokkal gyakoribbak a megnyomorult
életek és a súlyos bántalmazást szenvedett áldozatok által
továbbadott patológiák. Ugyanakkor a társadalom sem tud elég
gyorsan fejlődni ahhoz, hogy biztosítani tudná az igazságtételt
és a gonoszság meg-előzését. A gyógyulás legnagyobb problémája
tehát az, hogy gyakran egyáltalán nem következik be.
Az
elkövetők további sorsa
Miközben egyre többet tudunk
a gonosztetteket túlélt áldozatokról, az elkövetőkről való
ismereteink ettől messze elmaradnak. Baumeister a gonoszról
szóló könyvében tudatosan igyekezett elszakadni „az áldozat
zsarnokságától” és egy kicsit részletesebben bemutatni, hogy
hogyan juthatnak el emberek „a hétköznapi emberi pszichológiai
működéstől gonosztettek elkövetéséig”. Még kevesebbet tudunk
arról, hogy mi történik az elkövetőkkel a „gonosz tett után”.
Nagyon röviden három kérdést érdemes itt megemlíteni, mielőtt
az elkövetők további sorsának lényegi kérdésére rátérnénk.
A gonosztett elkövetésének
pszichológiai hatásai vagy az azokból való gyógy-ulás érthetően
háttérbe szorulnak. Általánosan elfogadott, hogy az áldozatok
a „lélek-gyilkosság” következtében többet szenvednek, mint
az elkövetők. (Érdekes módon a szervezett háborúskodás „szokásos”
kegyetlensége során ennek az ellenkezője lehet igaz. Azok
a katonák, akik embert öltek, súlyosabb poszttraumatikus tüneteket
mutatnak, mint a bombázásoknak és csatáknak azok a túlélői,
akik nem öltek (Grossman, 2000). Az elkövetők visszatartása
további gonosztettek elkövetésétől már több érdeklődést kelt.
Innentől kezdve a két forgatókönyvünk elválik. A családi erőszak
rendkívüli kegyetlen-séggé való fajulását csökkenteni lehet
olyan rehabilitációs programokkal, amelyek meg-tanítják az
embereknek, hogy hogyan birkózzanak meg a frusztrációval,
a sérelemmel és a vággyal anélkül, hogy az erőszak eszközéhez
nyúlnának. Ugyanakkor azokat, akik már „lélekgyilkosokká”
váltak, talán lehetetlen biztonsággal rehabilitálni. Ekkor
tehát csak legális körülmények közötti elzárásuk és a potenciális
áldozatok társadalmi és egyéni vé-delme az, ami még megtehető.
Amint már említettük, a politikai elkövetők többnyire ad-dig
veszélyesek, amíg a gonosz rendszer mögöttük áll, de amíg
az létezik, vélhetőleg mindig is brutális hóhérok lesznek,
akik elvégzik, túlteljesítik és talán élvezik is feladata-ikat.
Ezzel kapcsolatban felállíthatjuk a betegség sátáni hierarchiáját:
a „mindennapi” családbántalmazók a legkevésbé „betegek” és
a leginkább képesek magatartásuk megvál-toztatására; a politikai
elkövetők lelki alkata torzultabb, de ha a rendszer már nem
támo-gatja őket, képesek magatartásukat megváltoztatni; a
rendkívül kegyetlen családi bántal-mazást elkövetők a legbetegebbek
és a legkevésbé képesek a változásra.
Mind a kutatók, mind a klinikai
szakemberek vonatkozásában problémaként merült fel (szemben
a legtöbb klinikai esettel) az erkölcsi ítélőképesség megőrzése
az elkövetőkkel végzett munka során. Baumeister említette
azt a problémát, hogy ha az ember túlságosan is megérti az
elkövető pszichológiai és szociológiai működését, az gyengíti
az erkölcsi ítélet alkotására irányuló akaratát. Grand arra
figyelmeztette a klinikusokat, hogy nem segítenek elkövető
betegeiken azzal, hogy bármilyen formában „megbocsátást” tanúsítanak,
vagy csökkentik a gonosztettek jelentőségét, bár természetesen
késznek kell lenniük arra, hogy az átlagembernél nagyobb toleranciát
mutatva hallgassák meg az elkövető álláspontját. Ez azért
fontos, mert a mély szinten történő „gyógyuláshoz” elengedhetetlennek
tartják, hogy az elkövető átélje saját áldozatainak a tapasztalatait
(nem csak a saját korábbi áldozattá válását).
A tennivalókkal kapcsolatos
legsúlyosabb probléma (feltéve, hogy van választási lehetőség)
az elkövetők esetében az, hogy „további sorsuk” hogyan jelenik
meg az ál-dozatok és a közösségek gyógyulásában. Amint említettük,
sok áldozat számára nem elegendő, hogy ő személy szerint igyekszik
meggyógyulni. A gonosztett az elkövetők-kel szembeni állásfoglalást
követel. Ugyanakkor a gonoszság egyik definíciója éppen az
lehet, hogy az elkövetőket nem lehet megfelelően megbüntetni
úgy, hogy az további go-nosztetteket ne vonjon magával. Minow
a népirtás és a tömeges erőszak következményei-ről szóló írásában
az elkövetőkkel való elbánás egyénekre és társadalomra gyakorolt
elő-nyeit és nehézségeit vizsgálja meg: bosszú, tárgyalások,
elégtelen „jogi” büntetések, az igazság elmondása és bizottságok,
jóvátételek, békéltetés és megbocsátás. Itt erőteljes eltérés
figyelhető meg a családi és a politikai traumáról szóló szakirodalom
között. Herman és mások számára az elkövetők, amint a túlélők
biztonságban és a gyógyulás út-ján vannak, már nem léteznek.
Sokkal több teret szánnak arra, hogy segítsenek az áldo-zatoknak
érezni és kifejezni jogos dühüket a velük történtek miatt,
valamint legyőzni minden olyan hajlamot, hogy bűnösnek érezzék
magukat vagy szégyenkezzenek miatta, mint arra, hogy hogyan
viszonyuljanak bántalmazóikhoz a jövőben. Ez ugyanis érthető
válasz a hallgatásra és a tiltakozáshoz való jog megtagadására,
ami a gyermekbántalma-zást gyakran kíséri.
A politikai bántalmazásból
való felépülést illetően a szakirodalom hasonló jogokat ad
az egyénnek, hogy számára megfelelő állapotot válasszon a
„bosszú és a megbocsátás között”, de a közösségi traumára
vonatkozóan, amit gonosz rendszerekben elkövetett gonosztettek
okoztak, teljesen eltérő szakirodalom alakult ki azokról a
problémákról, hogy hogyan lehet ismét egymás mellett élni,
visszatérni a jogállamhoz, megelőzni a bosszú és az erőszak
újabb kitöréseit. Minow publikációiban és hasonló írásokban,
valamint pl. a Rothstein által összegyűjtött tanulmányokban
részletesen olvashatunk a kapcsolatok normalizálásának problémájáról
olyan csoportok között, ahol az egyik vagy mindkét oldal gonosztetteket
követett el. Ide tartozik az a probléma is, amikor konfliktus
támad az egyénnek a dühhöz való ragaszkodás iránti igénye
és a közösségnek a „továbblépés” iránti igénye között. (Shriver
1999) Célszerű a megbékélés (vagy annak hiánya) három formáját
megvizsgálni: megbékélés a tényleges elkövetők és az áldozatok
között; megbékélés olyan csoportok között, amelyek kollektív
módon bántalmaztak egy másik csoportot, ahol a tárgyaláson
részt vevők nem szükségszerűen áldozatok és az elkövetők és
az áldozatok talán soha nem találkoznak; és a belső „megbékélés”,
amikor az áldozat rettenetes tapasztalata után anélkül talál
belső megnyugvást, hogy azt a bántalmazók közül valakivel
való személyesen találkozás révén dolgozta volna fel.
Megelőzés
A modern világban semmilyen
alapunk nincs abban reménykedni, hogy a súlyosan bántalmazott
gyermek vagy a terrorizált politikai áldozat egyszerűen csak
eltűnik a színről. Vannak ugyanakkor olyan fejlemények, amelyek
reményt nyújtanak arra, hogy léteznek módszerek a gonosztettek
ellen, amelyek segítenek gyógyítani az egyéni pszichét és
sérült közösségeket és így talán megakadályozni, hogy új gonosztett
fakadjon a régiből. Példa erre a holokauszt-túlélők közös
fogadalma, a „Soha többé”, Oroszország Emlékezési Terve a
gulágról való megemlékezésre és annak meggyászolására (Merridale);
Dél Afrika rendkívüli figyelme, hogy az Igazság és Megbékélés
Bizottsága révén az apartheid gonoszságai után elkerüljék
a bosszú hullámát; ez figyelhető meg abban, hogy az egész
világon egyre többen szakítanak a hallgatással azok, akiket
szeretteik súlyosan bántalmaztak; a civil társadalom törvényeiben;
valamint abban, hogy itt-ott már rájöttek arra, hogy a gyűlöletbeszédtől
a gyűlöletcselekedetig nagyon rövid út vezet. A remény, hogy
az új gonosztettek régiekből való fakadása megelőzhető, rendkívül
sürgetővé teszi a kérdést: mit kell megelőzni és hogyan. A
fent megvitatott témák háromféle utat jelölnek ki a vizsgálódás
számára: hogyan lehet a gonosztetteket oly gyakran követő
hallgatást megtörni annak érdekében, hogy a társadalom igyekezzen
feltárni a családon belüli gonosztetteket és fellépni a politikai
gonosztettek megakadályozására, még mielőtt azok bekövetkeznének?
Hogyan lehet a gyógyulást szélesebb körűvé és mélyebbé tenni
úgy, hogy a túlélők tanúsága más emberek oltalmát alapozhassa
meg, és másokat jövőbeli gonosztettektől megvédhessen? Hogyan
sajátíthatják el a közösségek és a nemzetek azt a tudást,
hogy megoldást találjanak az elkövetőkkel és az őket támogató
rendszerrel kialakítandó viszonyukra, hogy az így létrejött
sérült közösségek legalább részben megfeleljenek az áldozatok
igényeinek, hogy némiképpen visszaállítsák a közösség önbecsülését,
a jövőben pedig törekedjenek a megelőzésre?
Egy gondolatot hozzátennék még az eddigiekhez. A gonoszság
a „szokásos” emberi kegyetlenség legmagasabb foka. Mondhatjuk-e
azt, hogy egyik összetevője a társadalom által tanúsított
tűrés, melynek tagjait úgy nevelték, hogy a magatartás veszé-lyes
formáit is elfogadják? Feltételezhetjük-e, hogy ha a gyermekek
verését nem tűrjük el, kevesebb gyermeket fognak majd halálra
verni? Ha kevesebb gyermeket vernek majdnem halálra, kevesebb
lesz-e a gonoszság a következő generációban? Feltételezhet-jük-e,
hogy ha a rendőri brutalitást törvényen kívül helyezzük, társai
majd megakadá-lyozzák a szadistát abban, hogy kegyetlen és
szokatlan büntetési formákkal sújtsa a ha-talmában lévőket?
Feltételezhetjük-e, hogy ha megbüntetnek bennünket a gyűlöletbe-szédért,
a gyűlölet célpontjai nagyobb biztonságban élhetnek? Ezek
azok a kérdések, ahol mind gyakorlati, mind elméleti síkon
érdemes próbálkozni annak vizsgálatával, hogy a mi saját „hétköznapi”
társadalmunkban, családunkban, belső életünkben, megtalálják-e
a gonoszság magvai azt a táptalajt, amelyből kinőhetnek, vagy
sem. |