Rajk László:
Múzeum
- a múlt és a jelen határán ejtett hasíték
A
hasítás mindig a jelen oldaláról történik, azért önkényes,
mondhatnánk erőszakos. Nem biztos, hogy objektív, és teljes
kép tárul elénk ezen keresztül, hiszen mindig csak a múlt
egy szegmensére vethetünk pillantást. Hasítékaink számát növelhetjük,
kiterjedésüket megnagyobbíthatjuk, mégis, az időbe való önkényes
beavatkozásunk sora mindig befolyásolja múltunkat. A metszés
mindig a jelen lenyomata a múlton. Ráadásul a metszéseket
is az idő választja el egymástól, vagyis minden egyes új múltszegmens
feltárulásánál egy másfajta jelen befolyásolja a múltról alkotott
képünket. Ez akkor is így van, ha minden egyes metszés ugyanazt
a múltbéli pillanatot próbálja megcélozni.
Vagyis
a múzeum múltban gyökeredző állandósága nemcsak kortárs művészet
bemutatásakor bizonyul paradoxonnak, hanem önmagából fakad.
A múzeum, csak úgy, mint minden körülöttünk - és saját magunk
is -, állandó változásban van.
A múzeum önkénytelenül is olyan, mint a hét fátyol
technika
Régi
mesterek gyakran alkalmazták a rajzoktatásban a fent említett
technikát. Lényege, hogy hatákonyan megtanítsák azt a fajta
rajzi ars poetikát, hogy egy rajznak, egy műnek minden pillanatban
befejezettnek kell tűnnie.
Képzeljünk
el hét fátylat a modell és a rajzoló között. A művész legelőször
azt rajzolja meg, amit a hét fátylon keresztül elmosódottan
lát, majd a következő fázisban ugyanezt a rajzot akként fejleszti
tovább, ahogy egy fátyol elvétele után a másik haton keresztül
érzékel. A módszer alapja az, hogy minden egyes "fátyol
fázis" lerajzolásakor teljes, kész kép készül el. A módszer
nem éppen művészi, inkább a vasárnapi festők technikai fegyvertárához
tartozik, de mégsem elítélendő, sőt esetünkben képviselhető.
Egy
kiállításnak igenis fel kell készülnie a harminc perces, negyvenöt
perces, két órás vezetett bemutatókra, amellett, hogy ki kell
elégítenie az elmélyült látogatók és kutatók igényeit is.
Ráadásul úgy, hogy mindenki teljes élményben részesüljön.
A
múzeum olyan, mint a hologram
A
magyar származású, Angliában tevékenykedett Gábor Dénes Nobel-díjjal
jutalmazott találmányával kapcsolatban egy ókori görög axiómát
idézett. A tengerben benne van a csepp, és a cseppben a tenger.
Ha egy holografikus képet "összetörünk", úgy minden
egyes darabjában benne van az egész képi információ, és ahogy
egyre több "darabot " rakunk össze, úgy egyre élesebb
és élethűbb kép alakul ki.
A
múzeumlátogató minden egyes bemutatott, kiállított mű kapcsán
a múzeum teljes egészéről kap információt. Könnyen belátható,
hogy a bemutatott műveket nem lehet száz százalékosan neutrális
környezetben kiállítani. Megszerzett élményünket befolyásolja
a megvilágítás, annak forrása, a falak színe-textúrája, a
padló, a plafon anyaga, vagyis az épített, mesterséges tér.
Tagadhatatlan, hogy mindez, a kiállított mű körüli environment,
és maga a mű együttesen alakítja ki múzeumi élményünket. (Nem
is említve a múzeum külső kialakítását, a városi struktúrában
elfoglalt helyét, sőt, a virtuális térben való megjelenítését.)
A
múzeumlátogató tehát minden egyes darabnál a múzeum teljes
egészéről, a múzeum ars poetikájáról alkothat képet. Minél
jobban megismeri a bemutatott értékeket, annál határozottabban
rajzolódik ki a múzeum gyűjteménye, annak céljai, és nem utolsó
sorban a múzeum komplex koncepciója.
A
múzeum épülete a városi struktúrában olyan, mint egy arany
brilliáns gyűrű
A
foglalat, az aranygyűrű, a brilliáns környezete fontos, de
a "főszereplő" maga a brilliáns. Ugyanakkor az sem
teljesen mindegy, hogy ki viseli. Pontosabban, hogy milyen
stílusú aranygyűrűt választott magának, és az illik-e ruhájához,
az alkalomhoz, mondhatnánk, a brilliáns önmagában való érték,
de foglalata viselőjének ars poetikája.
A
város az ékszer viselője, a múzeum a gyűrű, a brilliáns pedig
a múzeum gyűjteménye. Ahogy az haute couture-ben szokás mondani,
a múzeum (az arany brilliánsgyűrű) a város accessoir-ja.
A
múzeum nem erődített kincseskamra, hanem a nyitott ház logikáján
alapszik
A
múzeum kincseket őriz, de nemcsak őriz, hanem biztosítja bemutatásukat.
Olyan, mint az otthonunk, a házunk, amely bár menedéket, védelmet
nyújt minden lakójának, mégis feltárul, átadja magát a vendégeknek,
akiket meghívtunk. A nyitott ház nem azért nyitott, mert nagy
ablakai vannak, hanem azért, mert hivogató, vendégszerető
és otthonos, azaz emberközpontú.
A
múzeum épülete nem az "én házam az én váram" logikáját
követi, hanem mindannyiunk közös értékeinek bemutató helye
Bár
a múzeum origója a szenvedélyes, de alázatos magángyűjteményekre
épül, a múzeum alapkoncepciója mégis gyökeresen megváltozott.
Még a nagy és híres magángyűjteménynek is arra törekszenek,
hogy értékeiket a látogató mindinkább a köz értékeinek tekintse.
Nem beszélve arról, hogy a magángyűjtők szerepét mára már
szinte teljesen átvették a különböző közösségek, legyenek
azok helyiek, államiak, transznacionálisak vagy akár virtuálisak.
A
ház tehát a továbbiakban nem az "én" váram, hanem
a mi várunk, éppen ezért, mint ahogy ez az építendő házakkal
kapcsolatban lenni szokott, a ház születését, ha közvetve
is, mindannyian befolyásoljuk. A köz értékei bemutató helynek
a köz érdekeit kell szolgálnia, egyetlenegy kiegészítéssel,
hogy a bemutatott értékek játszák mindig a főszerepet.
A
múzeum épülete nem a magányos professzionalista kutatók kolostora,
hanem a múlt és jelen interaktív egymásra hatásának helyszíne
A
múzeum ideáljával egyidőben született a múlt kutatásának nem
verbalitáson és írásos örökségen alapuló módszere. Így váltak
a múzeumok nemcsak bemutatóhelyekké, hanem kutatóközpontokká
is egyszerre. A különböző korok e kettős funkciót másképp
és másképp értelmezték, jelenítették meg. A kettős funkció
a mai napig fönn áll, az egyensúly egyre kényesebb, de az
értékek megismerésének lehetőségét szélesebbre kell tárni.
A kutatás mellett egyre fontosabb azok eredményeinek minél
gyorsabb közzététele. Ráadásul a nyilvánosság egyre kevésbé
fogadja el az egyirányú információáramlást (a kutatótól a
publikum felé), és egyre inkább megköveteli az interaktivitást.
És
végül, a kivülálló dilemmája (amennyiben az építész mindig
az)
Az
építésznek majd minden alkalommal meg kell küzdenie a szakmájából
következő beavatkozó szereppel. Meddig tekintheti magát connaisseurnek,
és mikortól válik idegenné abban a környezetben, ahova tervez.
Lehetséges-e, hogy már a szomszéd utcában, kerületben vagy
csak egy másik városban, utcában, vagy éppen egy másik kontinensen
következik ez be. A válasz pro és kontra sokféle. Az igen-nem
szigorúságának enyhítésére azért álljon itt néhány más szempont
is globalizáció, helyben való megismerhetőség, fokozott együttműködés,
multikulturalizmus, a helyi partnerek megkeresése-elfogadása,
a kutatómunka, együttélés a helyi közösséggel stb. És e sok
kézenfekvő magyarázat mellett hadd hangsúlyozzunk valamit,
ami lehet, hogy túlságos önbizalomról tesz tanulságot, de
őszinte és világos.
A
kutatókörök dilemmája, hogy a tárgyakkal és személyekkel melyekre
kutatásuk vonatkozik, mennyire azonosulnak, mennyire empatikusak
azokkal. A válasz látszólag egyszerűbb, minél inkább, annál
jobb. Pedig a válasz ennél sokkal többrétegűbb. A túlzott
empátia rossz irányba befolyásolja az objektivitást.
Az
építész tehát annak akutatónak a szerepét kell, hogy magára
öltse, aki kellő távolságot tart kutatása tárgyától, látja
annak szépségeit, erényeit, de egyúttal hibáit is. És mivel
egyidejúleg városról, befogadó környezetről is van szó, erősíti
és elfogadja azt, másrészt változtat és a hibákat megpróbálja
orvosolni. |