VATHY
ZSUZSA
OSZTÁLYFŐNÖKI
ÓRA
Zsenya Zsurbina mindhárom
Szixtin gyereket tanítja. Ez úgy lehetséges, hogy kiváló orosz
tanár, és gimnáziumba, általános iskolába egyaránt hívják.
Rengeteg a munkája, és a tanítás mellett, vagyis szabadidejében
a kollégiumban nevelőtanár. De neki ez se sok, munkabírása
óriási, elhívatottsága megsokszorozza az erejét.
VATHY
Zsuzsa ( 1940 –) Egyetemi tanulmányai után vegyészmérnökként
dolgozott Szászhalombattán. Első jelen idejű elbeszéléseit
tartalmazó kötetét 1970-ben adta közre. Azóta számos újabb
könyve került kiadásra, nemcsak novelláskötetek, hanem regények
és riport gyűjtemények is. Itt olvasható írása részlet a közel
jövőben megjelenő regényéből.
Zsenya Zsurbina most osztályfőnöki órát tart. Fekete szoknya,
piros pulóver, vadonatúj drapp zokni van rajta. Nyakán sál,
talán fáj a torka. Hege Irén, aki az első sor-ban ül, azt
állítja, nem is sál, hanem harisnya volt a nyakán. Lehet.
– A tanárnő az osz-tályfőnöki órát mindig komolyan veszi,
az óra első fele a politikáé, a másik az osztályé. A társadalomé
az egyik fele, mondja, az osztályközösségé a másik, mert az
egyikre épül a másik.
Az
óra a szokásos Lenin-idézetekkel kezdődött – mit mondott a
villamosság-ról? mit mondott a proletáriátusról? mit mondott
a vallásról? -Zsenya Zsurbina ugyanis úgy szerette Lenint,
mint más az édesapját. A megtagadott helyett a választott
édesapját.
– Ki mondta? – Zsenya Zsurbina fel-alá sétált, majd szembefordult
az osztállyal.– Ki mondta: a villamosság pótolja az istent!
– Csend. – Ki mondta? Ki? – Az osztály egy emberként zúgja:
Lenin. – Egymásra néznek, vagyis Ivánkára, ő volt a han-gadó,
mint mindig. Ő ezeket jól tudja. Egyébként ki mondta volna?
A proletáriátus a történelem értelmének a hordozója. – Ezt
ki mondta? – Az osztály önfeledten zúgta. – Lenin! Ő mondta!
Az osztályfőnök hálásan nézett a diákokra: Az ő osztálya!
Az ő eszes, okos osztálya!
- Most egy hosszabb idézet következik. Jól figyeljetek! –
Zsurbina arcán szelíd öröm áradt szét. – Az isteneket a tudatlanság
és a félelem teremtette. A proletáriá-tus megszabadítja a
munkást a túlvilági életbe vetett hittől, azáltal, hogy jobb
földi életet kínál nekik.
Az osztály hallgatott. Ezt Zsenya Zsurbina még sose mondta
nekik. Nem csoda, tegnap este találta a „Válogatott beszédek”-ben.
Az egész osztály Ivánkára né-zett. Az osztály reménysége felállt,
bizonytalanul megszólalt: ezt Sztálin mondta.
Zsurbina sóhajtott. - Nem. Ezt is Ő mondta. - A tanárnő megigazította
piros kardigánját, szembe fordult az osztállyal, és bejelentette,
hogy az utolsó,
de legfontosabb kérdés következik. Ki mondta? - A proletárdiktatúra
erőszakot alkal-maz. - Szünet. – Könyörtelen, gyors és határozott
erőszakot. – A tanárnőnek villogott a szeme. – Aki ezt nem
érti meg, nem forradalmár! – Ki mondta? Ki mondta, kérdezi
újra?
Az osztály ijedten hallgatott. – Nem tudjátok, kérdezte Zsurbina
csalódottan? –Miért hallgattok? - Csak ketten válaszoltak.
– Lenin, mondta halkan Ivánka. – Lenin ismételte Szabó.
A tanárnő bólintott: – Igen, Lenin, mondta. – Megilletődött,
zavart büszke-séggel hozzátette. – Nekünk üzent vele, magyaroknak.
A mi Tanácsköztársaságunk ve-zetőihez intézte.
Zsenya Zsurbinát ellenőrizni jött „a megyétől” egy félkarú
tanfelügyelő. A félkarú fontos ember lehetett, nem küldenek
akárkit a pedagógia fortélyos módszereinek felülvizsgálatára.
Sötét, hullámos hajú férfi volt, arca derűs és határozott,
szép, gojzervarrott cipő volt a lábán, a ruhája rövid ujjú
ing, nadrág, semmi zakó. Ez egyúttal a néhai viselet elleni
tiltakozás volt –, egy régebbi intelligencia ne írja elő neki,
hogyan öl-tözzön, nyakkendő, zakó ésatöbbi.
Zsenya
Zsurbina úgy nézett rá, ahogy első áldozáskor, kisiskolás
korában, az apát urat nézhette. Az igazi bolsevik állt előtte,
a megtestesült új ember, akiben a szelle-mi rátermettség párosult
a korszerű műveltséggel, akit a párt azért küld el a falu,
és vá-ros iskoláiba, hogy derűsen segítse az új embert megteremteni,
felnevelni. Amikor jobb kezével megsimogatta rövid proletárbajuszát,
elhomályosult a tanárnő nézése.
Zsenya
Zsurbina, valódi nevén Homoki Margit – kollégiumi diákjai
adták neki az új nevét, mert a nevelő órákon, ha tehette,
„Az új ember kovácsá”-
ból olvasott fel nekik, az új világ legfontosabb könyvéből,
amiért a szerző minden magas állami kitüntetést megkapott
- és tanárnőnk is szíve legmagasabb polcára helyezte őt. Zsurbina
ezen a napon is az ismert piros kardigánját viselte, új, drapp
zokniját és fűzős, magas szárú cipőt, „egész cipőt”, ahogy
akkor mondták; arca barnáspiros volt, a bőre száraz, mintha
tanítás után minden nap mezőgazdasági munkát végezne. Amikor
kopott, plexi-keretes szemüvegét föltette, azt mondta az osztálynak:
dolgozatot írunk. A címe – odament a táblához, és hogy a fontos
mondat ne csak hallható, látható is legyen, felírta -„Az új
ember”.
Az
osztály csendesen vihogott, az előző dolgozatnak is ugyanez
volt a címe. Zsenya Zsurbina húsz percet adott a feladat elvégzésére,
föl-lejárt a teremben, belenézett a legreményteljesebb diákok
füzetébe, nagyon szerette volna, ha néhányan leírják az ő
sokat hangoztatott, kedvenc mondatait, hogy „a vallásosság
a gyengeelméjűség egy fajtá-ja, veszély a betegre, de veszélytelen
a környezetére”, vagy „az ötéves terv sokkal fonto-sabb, mint
holmi családi boldogság”.
A
fontos, megyei ember leült az asztalhoz a tanárnő székére
és a naplót né-zegette. Lassan lapozott, mint aki mindenkit
ismer, de még jobban meg akarja ismerni, egy füzetbe, időnként,
feljegyzett valamit. Hiányzó balkarjából a rövid ujjú ing
alól sem-mi sem látszott ki, közvetlenül a válla alatt vághatták
le. Amikor a húsz perc letelt, Zsenya Zsurbina kiválasztott
három tanulót, akiket a legjobbnak tartott – míg írtak, csaknem
teljesen elolvasta mindegyikük dolgozatát – a negyedik, aki
magától jelentke-zett, Baráth Mária volt, ő mindig, mindenre
jelentkezett – s a kijelölt négy ember felol-vashatta a tíz-tizenöt
mondatos dolgozatát.
Sziksztin
Annát nemcsak a legjobb fogalmazónak tartotta az osztályfőnök,
dolgozata pontosan megfelelt a várakozásának. Így kezdte.
„Az új embert különös fából faragták. Szereti a nagy, vidám
közösséget, tud tátott szájjal gyönyörködni egy versben, de
dolgozni is szeret, munkabírása legendás, két kidolgozott
keze tanúskodik róla, hogy nem hírből ismeri a munkát.”
B.
Iván dolgozata így kezdődött: „Az új emberben felelősség és
méltóságér-zet egyformán megtalálható. Ha állatokkal foglalkozik,
a teheneket ugyanúgy szereti, mint a birkákat, ha emberekkel,
csak az számít neki, hogy közös célokért küzdő, derűs egyén
váljék belőlünk. A szocializmusért egyéni boldogulása árán
is áldozatot hoz.”
Óra
végéig tartott a négy felolvasás. Amikor csengettek, a megyei
megbízott az órájára nézett, azt mondta, nagyon érdekli a
többiek dolgozata is, kéri a füzeteket, szünetben elolvassa
valamennyit, a következő órán ismerteti az eredményt.
Matematika
lesz a következő óra, kiáltott fel az osztály. – Aztán reménykedve:
elmarad?
A
félkarú csak annyit mondott, matematika ma nem lesz, fontosabb
dolguk van, és megkérte a tanárnőt, szünetben hagyják magára.
Tíz
perc múlva nem csengettek be. Ez szokatlan és különös volt,
de senki nem bánta, az udvaron, mint egy darázsraj, dongott
az összes osztály. Mintha két szünet lett volna egybe, vagy
talán több is. Úgy ért véget, hogy megszólalt a hangos bemondó,
felszólította a diákokat, menjenek az osztálytermükbe. Ilyen
se volt még.
A
félkarú az asztalnál ült, Zsenya Zsurbina mögötte állt. A
hosszú szünettől az osztály nagy hangerőre és ficánkolásra
kapcsolt át, eltelt egy kis idő, amíg csend lett. Senkinek
nem volt kétsége az iránt, hogy Annáé a legjobb dolgozat,
fogalmazásban őt nem lehet felülmúlni, nemhiába nyert tanulmányi
versenyt.
A
tanfelügyelő felállt, végignézett az osztályon. Ebben a lassú
pillantásban volt valami nem jó. Egy kicsit várt, azután azt
mondta: a tanár elvtársnővel egyetértésben Vadnai dolgozatát
tartották a legérettebbnek. Ő ismerte fel legvilágosabban,
mit jelent az elvek egészséges működése. Egyedül ő tudja,
milyennek kell lenni az új ember új arcá-nak. – Így tovább,
Vadnai, mondta. Szeretnék még hallani magáról. Szívesen látnám
egyik munkásegyetemen, később hadseregorvosként, vagy repülősként,
vagy egyszerű pártmunkásként. Igazi új emberként.
Vadnainak
ki kellett volna mennie, de az ijedtségtől, vagy inkább a
megtisz-teltetéstől meg se tudott mozdulni. Előbb sápadozott,
azután nevetni kezdett, a vállát rázta a nevetés, közben grimaszokat
vágott. A mögötte ülők lökdösték, hogy menjen már ki a füzetéért.
Hogy
betartsuk a demokrácia szabályait, mondta a félkarú, beszéljünk
a többi dolgozatról is. Jók voltak, nagyrészük okos, dicséretet
érdemel. Kettőt azonban elfogad-hatatlan. – Anna nevét mondta
és M.Veráét. – Majd a megyei küldött lehalkította a hangját,
és összezárt fogai közül sziszegve jöttek ki a hangok. – Az
ő dolgozataik a kö-zéposztály korlátoltságát, gyávaságát és
szűk látókörűségét képviselik. Egy jellegzetesen puhány ideológiát.
Semmi érdeklődés nincs bennük a tömegek iránt. Dolgozataikban
az új intelligencia arca fel sem csillan. Ahhoz, hogy akár
csak útitársak lehessenek, komoly átnevelésükre van szükség.
Annára
és Verára nézett az osztály. Ők fölálltak, és furcsa módon,
mind a ketten úgy érezték magukat, mintha meztelenek volnának,
mintha valaki eltűntette volna róluk a ruhát. A megyei biztos
felkapta a füzetét, és mint akinek nagyon sürgős dolga van,
kiment. Zsenya Zsurbina kullogott utána. Nem értette, mit
csinált rosszul? Ezek szerint változtatni kell valamin. De
min? Meg kell értenie, mi az, amit nem ért.
Az
osztály zsivajgott, de nem derült ki, ki mellett és ki ellen
ricsajoznak. Egyre távolabb húzódtak Annától és Verától. Végül
mindenki kiment a teremből, csak a két szűk látókörű, puhány
maradt.
Egyikük
az egyik ablakon, másikuk a másik ablakon nézett ki. Egy szót
sem váltottak. Mint akik nem ismerik egymást.
Május
végén születésnapja volt Zsenya Zsurbinának. Egyesek szerint
harmin-cadik, mások szerint negyvenedik. Senki nem tudta,
csak annyi volt biztos, hogy kerek évforduló. Az ünnepelt
azt mondta az osztálynak, semmit sem kér a születésnapjára,
vi-rágot a legkevésbé, rágondolni sem szeret, hogy születésnapi
köszöntő és virág! Neki az az ünnep, ha ő adhat, a diákjai
pedig azzal ünneplik meg, ha elfogadják.
Margit
néni sugárzott. Arca egyszerre volt öreg, egyszerre fiatal.
Elővett egy csomagot a táskájából, felmutatta és második anyanyelvén
„Vot”, azt kiáltotta. És még egyszer: Vot!
Piros
borítójú, pici füzetek voltak benne, a borítón fekete betűkkel,
Kedves Tanítványomnak, Margit nénitől 1952. május 22-én. –
Margit néni a pici, piros füzeteket a nyomdában készíttette.
Vagy húsz pici oldal volt benne, tűzőgéppel kapcsolva össze,
és a sajátjába minden diáknak bele volt írva a neve.
Kivételesen
senki nem vigyorgott, aki nem volt megilletődve, csodálkozott.
Margit néni kétszer-háromszor végigjáratta a szemét az osztályon,
- ő volt a legjobban megilletődve - a füzetet elteszik emlékbe,
gondolta, és a születésnapomat se fogják elfelejteni, soha.
Majd
egy pillanatra visszaváltozott a jól ismert Zsenya Zsurbinává,
azt mond-ta: - szeretném, ha az első oldalakra beírnátok néhány
kedvenc gondolatomat, ami majd rám emlékeztet benneteket.
Írjátok. „A politika a boldogság tudománya.”
Új
sor. „Keresd, szeresd, védd a pártot.” - Összefonta a karját.
– A harmadik egy inte-lem: „Ne félj kimondani a véleményed,
akkor se, ha tegnap más volt. Csak az állatnak ugyanaz a véleménye.”
Margit néni arcán egy kis mosoly-vicsor villant át. – Ez az
utolsó, mondta. - „Értsd meg korunkat, és nem fáj a fejed,
a szíved, jó lesz az emésztésed.”
Ezután hosszú szünetet tartott, elérzékenyedett. A legeslegutolsó,
mondta. De ezt oroszul írjátok: „Vsze dorogi vedut k kommunizmu.”
– Remegő hangon elmondta magyarul is, hogy minden út a kommunizmushoz
vezet.
|