Gréczy Emőke
Ahogy a
galériák alakítják
Budapestet
Az államilag felügyelt és az egyéni kezdeményezésből induló galérianyitás
között szoros kapcsolat látható, amelynek okát elsősorban a szereplők azonosságában,
az egykori ,,üzletvezetők” és magánkereskedők csoportjainak átfedésében találjuk. Ahogy a gazdasági,
politikai és kulturális elit cseréje a közélet más területein
sem történt meg teljes mértékben a demokratikus átalakulással, úgy
a műkereskedelemben sem adták fel pozíciójukat az egykor állami irányítás alatt
dolgozó galériavezetők, a támogatott művészet közvetítői apparátusa, legfeljebb korábbi
tapasztalataikat 1988 után már a saját üzletükben kamatoztatták. Nem egy példa
akad, ahol a helyiség és a név is változatlan
maradt, csak a vállalkozási forma változott a 90-es évek fordulóján – az egykori
üzletvezető egyszerűen bérbe vette a helyiséget.
Régi szereplők új
keretek között
A sikeres műkereskedelemhez eladható
áru és fizetőképes vevő kell, a kettőt pedig egy működőképes kapcsolati
rendszerrel lehet összekötni, hiszen sem műtárgyakhoz, sem gyűjtőkhöz nem
juthatunk el ismeretség, összeköttetés híján. Ez persze minden árura igaz,
de a műkereskedelemre különösen, hiszen itt – a magas árak és a
festmények, műtárgyak eredetiségének kérdése okán – egy bizalmi helyzetről
van szó. Működőképes, sikeres galériát tehát az képes működtetni, aki
ismeri a ,,lelőhelyeket”, megtalálja az adott festőhöz a művészetére
fogékony gyűjtőt, és mindenekelőtt hiteles műveket kínál, hiteles módon.
Sok éves tapasztalat, gyakorlat nélkül ezekre az ismeretekre nem lehet
szert tenni. Néhány rátermett, egykor ,,másodállású” privát gyűjtőből
kereskedővé előlépett szereplőn kívül megbízhatóan funkcionáló kereskedést
az előző rendszer vezető beosztású alkalmazottai tudtak csak létrehozni.
Az igazi elitcsere csak a 90-es évek közepére alakult ki, ekkorra
egyértelművé vált, hogy bármely műfajban sikeres aukciós házat csak a
kereskedők új generációja – de nem a legfiatalabb korosztálya
– képes felállítani. Ennek hátterében mentalitásbeli
különbség, az új kereskedők nyitottsága, bátorsága lappanghat.
Az állami és privát
műkereskedelem közötti kezdeti kontinuitás nem csak a személyekben, hanem
a helyekben is felfedezhető. A mai műkereskedelem csomópontjai
szinte minden esetben valamely korábban is működött üzlet vagy üzletek
körül alakultak ki, amelyek nem csak a vásárlói igények kielégítését
szolgálták, hanem egyfajta információs központként is üzemeltek. Azok az üzletek, galériák, amelyek
kizárólag ,,rendeltetésszerűen” működtek, vagyis kiállításokat tartottak és műtárgyat árusítottak, nem
váltak a gyűjtők, független kereskedők (,,nepperek”) találkozóhelyévé vagy rejtett kincsek lelőhelyévé,
hiszen az államilag támogatott művészet árában való eladása a
hosszú távon gondolkodók számára nem volt izgalmas sem művészi,
sem üzleti szempontból. (Már akkor sem, az azóta eltelt másfél évtized
pedig csak igazolta az állítást.) Akad ilyen bolt a
Képcsarnok Vállalat és a BÁV hálózatában, nem csak Budapesten, hanem például
Szentendrén is. A két vállalat hatalma oly erős volt
a műkereskedelemben, hogy ezeket jelölték meg a rendszerváltás előtti évtizedek egyetlen szakfolyóiratának, a
negyedévenként megjelenő Műgyűjtőnek (1969–75) a kiadójaként.
A ,,műkereskedők
utcája”
Máig a főváros legfontosabb
műkereskedelmi csomópontja a belvárosi Falk Miksa utca, mely nem annak
köszönheti kiemelt szerepét, hogy közel esik a külföldi turisták által
bizonyára mindig felkeresett Parlamenthez, a Dunához és a Margitszigethez,
illetve a rendkívül forgalmas nagykörúthoz. Sokkal inkább a körút és – az
1990 előtt – Néphadsereg utca sarkán álló, ma is működő BÁV lakberendezési
és műtárgyszaküzlete vonzotta a kereskedőket az árnyas utcácska
üzlethelyiségeibe. (E bolt vonzereje nem csak puszta létezésében rejlett,
hanem munkatársaiban is, akik kapcsolatrendszerükkel, hivatalos szakértői
mivoltukkal a privát gyűjtők és kereskedők segítőivé váltak.) Ezért is nem
a Kossuth tér felé eső részén, vagyis az utca elején, hanem a körútnál
zsákutcába torkolló végén nyíltak az első kereskedések, az első mindjárt
,,keretezőként”, mert ehhez a tevékenységhez könnyebb volt akkoriban
működési engedélyt kapni. A 90-es évek elejétől régiségkereskedések
váltották fel az egykori kisipari műhelyeket, melyek többnyire alagsori
üzlethelyiségek voltak. 1991-ben megnyílt az első, kimondottan csak képek,
ráadásul kvalitásos, XIX. és XX. századi magyar festmények eladására
specializálódott galéria, a Blitz. Két évvel később költözött ide
(pontosabban a Balaton utca sarkára) a Nagyházi Galéria egy hegyvidéki
családi ház alsó szintjéről – ez máig az egyetlen helyben működő aukciós
ház a környéken. A következő két-három éven belül egészen a Kossuth térig
sorra nyíltak a galériák és antikvitások, maga a BÁV is a sarki
régiségkereskedés kínálatánál messze színvonalasabb üzletet nyitott
egykori felvevőfiókja helyén. Ma mintegy harminc kisebb-nagyobb
régiségbolt üzemel a Falk Miksa utca körzetében, többek között a két hazai
piacvezető aukciós ház, a Mű-Terem Galéria és a Kieselbach Galéria. (A BÁV
és a Falk Miksa utcai műkereskedelmi csomópont szimbiózisához hasonló
például a bécsi Dorothergasse: a piacvezető osztrák aukciós ház, a
Dorotheum székhelye köré számos régiségkereskedés gyűlt, a belvárosban, a
legfrekventáltabb Kärtner Strasse és a Stephanskirche körzetében, de
néhány utcányira onnan.) Felvetődhet a kérdés, hogy miért nem
valamelyik turisták által látogatottabb környéken, a pesti belváros vagy
Buda kiemelt részein alakult ki a ,,műkereskedők
utcája”.
A Szent István körúti BÁV-on mint fundamentumon túl a Falk Miksa utca
olyan üzlethelyiségeket kínált, melyeket igen olcsón meg lehetett szerezni
az évtizedek óta itt ragadt, de egyre nehezebben élő kiskereskedőktől és
kisiparosoktól. Egy, az utcában éppen hogy működő faáru-kereskedés
tulajdonjogának megvásárlása minimális költséget jelentett ahhoz képest,
amennyibe egy Váci utcai divatház bérlőjének kivásárlása kerülhetett. Bár
tíz évvel ezelőtt egy régiségbolt szinte biztos megélhetést jelentett, az
alapítók ritkán rendelkeztek eleve komoly tőkével.
Az elmúlt évtizedben néhány itt megtelepedett
kereskedő megkísérelte egy zászló alá vonni a környék galériatulajdonosait, hogy közös
marketinggel, hirdetésekkel legyenek jelen olyan helyeken, ahol turistákkal találkozhatnak
(repülőtér, szállodák, utazási és információs irodák, budapesti útikönyvek, várostérképek stb.), az
utca két végén tábla csalogathatná be a külföldieket a
,,műkereskedők utcájába”. Egyik felvetés, kezdeményezés sem nyerte meg a kereskedők legalább felét –
anyagi okokra vagy strukturális problémákra hivatkozva.
Foghíjas
Belváros
A Váci utca újabb szakaszán
működik néhány régiségbolt, és két-három galéria, de egyik sem a
felújítás, a sétáló utcává alakítás után talált otthonra a környéken, és
egyik sem tartozik a szakma trendalakító szereplői közé. A régi szakasz
Ferenciek tere felé eső részén találjuk az egykori ,,képcsarnokos” Csók
István Galériát, mely ma is ezt a nevet viseli, csak éppen privát
kereskedő üzemelteti. Az egykori állami kiállítóterem-lánc
Vörösmarty téri üzlete ma már vendéglátó-ipari egység, néhány éve még több
tízezer klasszikus kortárs festményt őriztek az alagsorban. A kettő között
– egy félemeleti teremben – székel a helyben árverező Polgár Galéria, mely
a tulajdonos elmondása szerint nem vonzza a járókelőket, mivel nem
rendelkezik utcai kirakattal. A turisták kedvelt sétálóutcája tehát nem
természetes terepe a hazai műkereskedelemnek. A magas bérleti díjak
mellett oka lehet még a magyar piac belterjessége: a galériákban kínált
alkotások minőségtől függetlenül csak magyar gyűjtőket szólítanak meg –
ennek hátteréről, az exportképes kvalitású képzőművészet külföldi
eladhatatlanságáról egy másik tanulmánynak kell szólnia. Nem ennyire
tudatos, inkább a véletlennek köszönhető egy kisebb csomópont a Kossuth
Lajos utca környékén. Igaz ugyan, hogy a BÁV a mai napig üzemeltet itt és
a Kígyó utca sarkán egy régiségboltot, a Ferenciek terén pedig
szőnyegüzletét, de az első privát aukciós ház, a Műgyűjtők Galériája
megtelepedése egy félemeleti teremben a véletlen lehetőségnek köszönhető.
Vele szemben működik ma is Polgár Galéria kisebbik régiségkereskedése. A
Blitz Galéria – ma Azaki néven – a Ferenciek terén ugyancsak egy
félemeleten keresett magának helyet, ám a tulajdonos mára belátta, hogy az
esély elenyésző arra, hogy az előre egyeztetett időpontokon kívül
nézelődők térjenek be a kiállítóhelyre. (Nem egy ilyen lakásgaléria
jellegű vállalkozás létezett rövid ideig a Haris közben is.)
A
BÁV szomszédsága két környékre vonzott még kevésbé jelentős, gyengébb
kínálattal rendelkező régiségüzleteket: az egyik a Lónyai utca, a BÁV székház
körül, a másik pedig a Frankel Leó utca belső
szakasza. Mondhatjuk, hogy szinte nincs példa – legfeljebb egy-két szabályt erősítő kivétel –
a többiektől teljesen elszigetelten működő galériára.
Önműködő
csomópontok
Nézzünk végül néhány, egészen
spontán módon kialakult, elsősorban kortárs galériák által ,,megszállt”
területet. A Várfok utca, benne az ugyanezt a nevet viselő galériával az
alapító Szalóky Károly szándékából alakult ki, mint művészek,
művészettörténészek, gyűjtők találkozóhelye, és mivel itt csak kicsi
kiállítóhelyeket lehetett létesíteni, Szalóky maga nyitott többet, hogy
műpártolói és kereskedői törekvéseit meg tudja valósítani. Az idő azt
igazolta, hogy nem gondolkodott rosszul, a ,,Várfok” tényleg fogalommá
vált a kortárs piacon. A VI. kerület vonzereje az egy időben alulról és
felülről szándékolt ,,Broadway-projekt”, vagyis egy pesti kulturális és
szórakoztató negyed kialakításának gondolata, ami természetes módon már
elkezdődött a Liszt Ferenc téren, önkormányzati támogatással a Nagymező
utcában, és a közeljövőben folytatódik a Király utcában. Elszórtan ugyan,
de számos művészeti galéria üzemel a Károly körút és Teréz körút között –
a Madách téren több is –, ám mivel ezeknek a vállalkozásoknak a
fenntartása állandó anyagi ráfordítást igényel, bevételt csak esetlegesen
hoznak, ezért állandó, huzamosabb ideig érvényes helyzetről nem tudunk
beszámolni. Az önkormányzat által diktált rendezés újabban a Bazilika
köré hív kereskedőket, az itteni üzletek díjai még mindig nem haladták meg
az elérhető árszintet. Több ízben bebizonyosodott, hogy az előre
tervezett műkereskedelmi csomópont életképtelen ötlet. Felmerült korábban,
hogy az Ybl-bazár közelmúltig szobrász-műtermekként üzemelő helyiségeit
műkereskedők számára újítsák fel (természetesen a haldokló ,,világörökség”
egészével együtt), ám erre semmilyen pozitív visszajelzés nem érkezett a
kereskedőktől – a bejáratott helyeket nem szívesen hagyná el senki. (A
közönyben talán szerepet játszott a szkepticizmus, ami az Ybl-bazár sorsát
követi évtizedek óta.)
A Hattyú-ház építtetője egy darabig ingyen
kínált helyiségeket galériásoknak, a felajánlást néhányan igénybe is vették,
ám a bonusz-időszak végeztével mindenki távozott. A hagyományosan sikeres, évente sorra
kerülő Antik Enteriőr régiségvásár rendezői (Partner’s Budapest) az Arany
János utcában, egy felújított épületben nyitottak volna kis üzletekből álló műtárgy-bevásárlóközpontot, de a
tervezés szakaszában vége szakadt a vállalkozásnak.
,,Senki se merje állítani,
hogy ő soha nem tudna embert ölni, míg nem volt ott, abban az égő
templomban, az égő ikonok közt, ahol Andrej Rubljovval az
megtörtént.” Ancsel Éva
|