Bizánc és az
arabok
,,A művelt világ véghatárán
lófráló, a földkerekség minden népe közül a legkivált megvetett; a
létezésükről se tudtunk, ha tudtunk róluk valamit is egyáltalán” –
így írja le őket egy 9. századi egyházfejedelem, Antiokheia pátriárkája,
megemlékezvén azokról a boldog időkről, amikor még hallani sem hallottak
róluk.
Ammianus Marcellinus 4. századi latin történetíró, Iulianosz
,,Aposztata” kortársa, még megnevezni sem tudja őket helyesen. Leírja
szokásaikat, és azt mondja róluk: ,,sem barátnak, sem ellenségnek nem
kívánatosak. Ahová lecsapnak, gyors rárepüléssel, miként a ragadozó veres
kánya, pusztasággá változtatnak mindeneket, majd a zsákmányt megragadva,
eltűnnek vele”1. Amit a latin auktor itt leír, az nyilván egy sivatagi
,,razzia”. Amiből kitűnik ama bődületes igazság a világhódítás e későbbi
mestereiről, hogy amúgy istenigazában még hadat viselni se tudtak, nem
ismerték a háborút, csupán a ,,razziát”, ami alig volt egyéb villámgyors
lerohanásnál. Az ellenséges törzshöz tartozó, jófélével megrakott
karavánokat megrohanták, rabszolgát, poggyászt ragadtak, és mintha a föld
nyelte volna őket el – elszeleltek vele.
Ammianus még a szaracénokkal
téveszti össze őket, és lakóhelyüket is bizonytalanul írja körül.
Ugyanazok az arabok voltak, akik az időszámítás szerinti 6. században
be- leköptek Herakleiosz levesébe2. A császár – négy nagy
hadmenetben (melyek során, 623 körül, földig rombolták Thebarmesz ,,szent
városát”, ahol a vallásalapító Zoroaszter született) – a perzsák leverése
után, minden hívével egyetemben a Keletrómai Birodalom új virágkorát,
Bizánc hatalmának tetőzését várta és remélte. Kivált, amikor a hírrel,
hogy Khoszroesz Nagykirályt a palotaforradalom elsöpörte, Ktesziphonból
diadalmenetben megérkeztek a visszahódított Legszentebb Ereklyék, és az
Igaz Kereszt újra ott tündökölt a Million kupolás tetején. Ez a monumentum
számított annak az Első Mérföldkőnek, ahonnan a távolságokat a birodalom
útjain bemérték. Ám csüggedt-elaggott-betegen és belefáradva a Szent
Palota dinasztikus intrikáiba a császárnak minden reményében csalatkoznia
kellett.
Ezek voltak azok az arabok, akiknek, ördögi szerencséjükre, a
perzsa összeomlás és a kedvező politikai konstelláció pillanatában
szuper-Hitlerük is akadt egy éleseszű, számító, nagyralátó (eskóros)
kalmár, bizonyos Mohamed személyében. Még az ,,Abgarus levélváltás”
keresztény legendájának mintájára3 az iszlám hitregéiben is
ta-lálunk kegyes történetet arról, hogy a Próféta levélben felszólította
Herakleiosz császárt: hódoljon be Allahnak, térjen az igaz hitre
országostul, minden alattvalójával egyetemben, és legyen birodalmában a
Mozlimok Kalifája.
Ezek voltak azok az arabok, akik kalózhajóikkal a
Földközi-tengeren pásztázva lebénították és másfél évszázad alatt
leállították a keresztény világ tengeri kereskedelmét; és ha igaz, hogy
Észak-Afrika gabonatermő tengerparti sávja volt a Keleti Birodalom
éléskamrája, elképzelhetni, micsoda csapás volt Bizáncra nézve a
gabonaszállító hajójára- tok elapadása.
Ezek voltak azok az arabok,
akik a hágáritákban, az izmaelitákban magukra ismertek az ószövetség
hitregéiben, és az ,,ábrahámita” monoteizmusok között – rangban a magukét
legfelül, az első helyre helyezve – Ábrahámot és fiát, Izmailt4 állították
oda példaképül a világnak: íme az igazat elsőnek hitten-hívő két
hanif.
Oly mértékben megrendíthetetlennek tekintették hitük
alapvetését, hogy a természet rendjét látták benne; ezért van az, hogy a
Korán szerint a Földön mindenütt, mindenki természettől mozlimnak
születik, csak épp tévelygő álpapok, hamis hitekkel házaló, kutyahitű
kóklerek, sarlatánok és imposztorok már a bölcsőben elragadják őket, és
beléjük verik a maguk megengedhetetlen, felemás, hamis hitét.
Ezek
voltak azok az arabok, akiknek évszázadot betöltő hadmenete a népek
hegy-omlása volt; és alig hat évvel annak utána, hogy Herakleiosz
megkezdte hadműveleteit a birodalmat felszabdaló s alig egyharmadára
csonkító perzsa hadigépezet ellen, Mohamed az ellene forduló törzsek
Mekkájából a barátságosabb Yatribba menekült (melyet utóbb Medinának
neveztek el).
Ezek voltak azok az arabok, akik 633-tól kezdve,
egyetlen évszázad alatt meghódították Szíriát, Palesztinát, Jeruzsálemet,
Alexandriát, egész Egyiptomot, keleten Örményországot, Afganisztánt, s már
mintha felrémlett volna a messze látóhatáron az indiai szubkontinens
lerohanása – Pandzsab bekebelezése is5.
711-12-ben már végigrohannak
Észak-Afrikán, a szétrobbant vandál birodalom romjain, megszállják
Karthágót és harci tevéikkel, berber csapataik élén megjelennek az
Ibériai-félszigeten. Csak 732-ben – Párizstól alig kétszáz kilométernyire,
a Poitiers melletti egyhetes, nehéz csatában – Martell Károlynak sikerül
megállítani őket, s akkor sem a rájuk mért vereség, inkább az készteti
őket visszavonulásra, hogy utánpótlási vonalaik túl hosszúra
nyúlnak6.
Ugyan ki emlékszik már a ghasszanidákra – azokra az
arab keresztényekre, akik beépültek Bizánc társadalmába, elnézték nekik
monofizita eretnekségüket, mert hidat jelentettek az arab világ felé
(akkor amikor ez a világ jóformán in statu nascendi
volt). A phylarchák a hadvezérségig is felvihették
az arab fśderati tevegelve harcoló egységei élén, és mint a patriciusokkal
egyenrangúak, jogot formáltak a Clarissimi címre; Jusztinianosz alatt
egyikőjük, Arethas ibn Jabala mint fő phylarcha, az arabok
baszileo-
sza lett.
Az arab keresztények hitbuzgalmukról voltak híresek és a
krónikák szerint, az 5. század végén, Bosztrában oly káprázatos
katedrálist építettek, amely kapcsolt hármas kupolájával, tornyaival,
roppant arányaival és márványos pompájával vetekedett a megújított Hagia
Sophiával (amúgy is, amazt jó évtizeddel megelőzte időben). S vajon mi
lett a sorsa a ghasszanidáknak? Mi más lehetett volna: iszlám-közelben, az
arab hatalom felemelkedésével elolvadtak, mint a hó a napon.
A
keresztes hadjáratok bődületes balfogásának is megvolt a maga
visszahatása.
Mert jóllehet nyolcszáz évig tartó, a dolgokba hol
beletörődő, hol meg-megújuló, lagymatag küzdelem után, a félholdat kiűzték
ugyan Al Andalúzból, de – mi az a Hispánia, a kis Spanyolország fél
Európához képest? Minthogy cserébe, Konstantinápoly elfoglalása után,
1453-ban, az ozmán törökök megszállták fél Európát, olyannyira, hogy a
lófarkas lobogók Bécsig meg sem álltak... Ugyanazok az arabok voltak, akik
első intrádára a történelem alakítását kicsavarták Herakleiosz császár s
vele Európa kezéből. Hevenyészett nagy átabotában egybemarkolva ezek azok
a történelmi tények, amelyeket az arabok örökül hagytak ránk.
Az iszlám mint világi mozgalom
ELSŐ
HELYREIGAZÍTÁS. Az írástudatlan Mohamed sohasem kezdeni, mindig
folytatni akart valamit. Mint éles eszű, gazdag kalmár, váltig kereste a
hasonszőrű gazdag kalmárok társaságát, a nesztoriánus/monofizita/maronita
keresztényekét csakúgy, mint akár a zoroasztriánus, akár a zsidó
kereskedők kompániáját.
Noha huszonkét évig mondta tollba rendezetlen
gondolatait írástudó amanuenziszének, úgy, ahogy a Híra hegy barlangjában
Dzsibril Arkangyaltól hallotta; de vajon abban, amit az arkangyal a
tetőtől talpig köntösébe burkolt, epilepsziás rohamában vergődő Razulnak,
,,Allah Hírnökének” kinyilatkoztatott, volt-e igazában a mi európai
fogalmaink szerinti misztikus ezotériákról, úgynevezett ,,vallási
eszmékről” szó?
Igen is, nem is.
Felejtsük el azt a szemforgató
kegyelettel megőrzött botrányt, amit a 232 kő istenség7
kiküszöbölése után a három gharaniq (fennen szárnyaló), al-Lat, al-Uzza és
Manat közjátéka okozott, s jóllehet e ,,közbenjárók” megtartását isteni
mivoltukban a Saytan sugallta, motívumuk a Koránban minduntalan
vissza-visszatér. Ám ez is inkább megerősíti azt a benyomást, hogy mind e
szeráfi revelációk, kitüntetett fontosságuk és éktelen csinnadrattáik
ellenére, dekoráció-jellegűek csupán a törzsi vetélkedések
küzdőterén8.
Mert még ha teletömik is a hagiográfiákat a sensus
numiminis csodás elemével, ha tudottnak vesszük is az isrát (K 17; 1 –
hogy a Próféta titokzatos módon, egy éjszaka Mekkából Jeruzsálembe9 repült
, ahol is, ,,Salamon Temploma” helyén s szép ürügyül, hogy 690-ben
aranykupolás nagymecset kerüljön rá, otthagyta lábnyomát), és még ha el is
hisszük a miradzs-t (hogy csodalován, a Buraq-on, Mohamed fellovagolt a
mennyekbe, ahol körutazást tett, és szemtől-szembe láthatta Allahot),
akkor is – bármennyire cáfolja is az utána következő misztikus szufik,
csodatévők, önkívületes látnokok és eminens teozófusok légiója – az
igazság a realitások síkján az, hogy kezdettől mindmáig hatalmi
vetélkedésről, politikai alkudozásról volt szó. Koncok elosztásáról a
kiküzdött ranglista szerint; hadjáratok önkényes vagy elrendelt
megindításáról; összerabolt provinciák, városok, országok megtartásáról,
szomszéd államok hozzárablásáról; sarcokról, váltságdíjról, a fejadó
(jizya) behajtásáról; a megörökölt közigazgatás megtartásáról, respektíve
iszlamizálásáról; és elsősorban és mindenekfölött: az utódlásról.
Köztudott, hogy már legendáriumuk legelején, véres harc és gyilkosságok
árán, az utódlás kérdésében hasadt ketté az iszlám síitákra és
szunnitákra.
S miközben a kánonjogi szőrszálhasogatás, kegyes
moralizálás és non-stop törvényhozás – a Szokás és a Szent hagyomány
alapján – szakadatlanul folyt, és trendek, áramlatok és iskolák szerint
mindegyre dagadt, a vallás misztikus kérdésköre korántsem dominált annyira
az iszlám hittudósainak eszmevilágán, a kalam-ban, mint dominált a
keresztény skolasztika koponyáiban.
Mai fogalmaink szerint az iszlám
,,világi” mozgalom volt, jóllehet tetőtől-talpig a hitbuzgalmárok
burnuszába, turbánjába öltöztetve10.
Magyarán: az iszlám
történelme – egy sikeres fasizmus története.
Invázió
és diplomácia, avagy a sün-elefánt Európa
MÁSODIK
HELYREIGAZÍTÁS. Noha első évszázadában káprázatos volt
világhódító had-menete, ezek a lerohanások sohasem voltak ,,inváziók”. Az
arab törzsek a vezérkedő harcos elitet adták; az elit egyenként
beszervezett ,,segédnépeket”, országokat: beduinokat, berbereket, mórokat
(szaracénokat), majd iszlamizált népeket: perzsákat, örményeket,
afgánokat, indiaiakat; de az ottomán birodalom megalakulása előtt
óriás-hadseregekről, elözönlésről nemigen lehetett szó.
Irán túlságosan
nagy falat lett volna ahhoz, hogy elarabosítsák; bele kellett nyugodniuk abba, hogy
a fárszi (perzsa) az iszlámban a kalam és a falszafa
– a teológia és a filozófia kitüntetett társnyelve legyen. De másutt
mindenütt megőrölték a behódolt népek anyanyelvét, és Afganisztántól Tuniszig
az iszlám útjából leromboltak minden nyelvi akadályt s elarabosították
hívő tömegeiket. A meghódított őslakó többséget békén hagyták, keményen megsarcolták, de
eredetileg, az első száz esztendőben a térítés sohasem volt
és nem is lehetett elsődleges céljuk – ehhez nem voltak elegen.
A kegyelmet nem ismerő, erőszakkal, gyermek-ragadással, tűzzel-vassal, inkvizícióval, könyvégetéssel,
karddal térítő iszlám csak ezután következett, a türelmetlenség üzemanyag-rezervoárjának színültig való feltöltése, az,
amit manapság ,,fundamentalizmusnak” neveznek, későbbi fejlemény.
HARMADIK
HELYREIGAZÍTÁS. Kóstoljunk ízelítőt a diplomácia nyelvének
változásából – hogy mint s hogyan tükrözte az ,,időket” és az ,,ismert
világ” fogalmának tágulását.
,, – Istenségek legmagasztosabbika, a
tejesden-teljes földkerekség Király Ura: a Nagy Hormizdász Fia, Én,
Khoszroesz, hitvány és eszement szolgájának, Herakleiosznak. Te, ki
fölötted való uralmunkat elismerni vonakodsz, uraztatod és
megfelségezteted magad, elragadod és osztogatva fecsérled mindama
kincseinket, ami minket illet, Te, a nekünk-szolgálók hitegetője, ki
szűnös-szűnhetetlen háborgatsz haramia bandáiddal! Nem én voltam-é, ki
eltiportam a Hellént? Folyton folyvást istenedet emlegeted, ki hogy majd
megvéd, s belé ostoba bizodalmadat veted. Ám akkor mégis hogyan van az,
hogy a te urad-istened nem tudta kiragadni kezemből Cćsareát, Alexandriát,
Jeruzsálemet? Van-e, ki utamat állja, hogy letiporjam Konstantinápolyt
magas tetszésem szerint?” (Khoszroesz perzsa nagykirály leveléből I.
Herakleiosz Baszileoszhoz, 622 táján.)
S jóllehet minden történelmi
alapot nélkülöz, teljesen valószínűtlen, és csupán a hitregék világába
tartozik Mohamed Herakleitoszhoz intézett goromba ,,levele”, melyben
országos megtérését szorgalmazza, harmadfél évszázad alatt nagyot fordult
a világ. Addigra az ismert és beutazott földrészek négyötödét az
iszlám színeire festette a geopolitika színeváltozása; a damszkuszi kalifa
parancsára fejek gurultak a córdobai emirátusban. A 9. században, Kínából
importált technológiával papírmalmok épültek Bagdadban11, és úgy, ahogy
útját valaha a selyem ,,a Selyem Útján” Rómába vette – immár a kínai
selyem, a kerámia, a porcelán Bagdadba veszi útját, s oly világváros ez,
amely lélekszámra meghaladja Bizáncot, Rómát.
A diplomáciának is más a
hangvétele, s fejedelmi levél illő ajándékok nélkül el sem képzelhető. A
Kalifák Kalifája, Harun al-Rashid, Egyiptomon és Itálián át, követével,
Isaac zsidó kalmárral elefántot küld ajándékul Charlemagne-nak Aachen-be.
Az Udvar csodájára jár. Néhány évig eléldegél az állat a palota
,,elefántházában”, mígnem a dánok elleni hadjárat alkalmával elpusztul. A
krónikák szerint a kalifa így iparkodott eleget tenni ,,Magas Fívére”
kifejezett óhajának: Nagy Károly elefántot kért és kapott. Harun
al-Rashidnak ez az egy volt, egyetlen elefántjától kellett megválnia. A
kegyes anekdota pikantériája – amiről Charlemagne tán sohasem értesült, –
hogy az elefánt az Abul Abbaz névre hallgatott, – hogy ezzel tisztelegjen
az abbaszida dinasztiát alapító első kalifa, Abu l’Abbaz emléke
előtt.
Ne vakítson el bennünket Nagy Károly történelmi aurája; mert
már az ő idejében bekövetkezett Európa hatalmi harcainak, hitvilágának,
kereskedelmének befelé fordulása, önmagára zárulása. Európai gályák egyre ritkábban szelték át
a Mare Nostrum vizeit; az úgynevezett ,,Szentföldre” irányuló zarándoklatok
erősen megcsappantak, és a 10. század vége felé megszakadtak. A kor
jeles történész-monográfusának, John Moorheadnek a megállapítása rávilágít az igazi
helyzetre: az iszlám felemelkedése a jelentéktelen holtág szerepére kárhoztatta Nyugat-Európát; évszázadoknak kellett eltelniük,
amíg ebből a lefolyástalan öbölből felmerült12.
NEGYEDIK
HELYREIGAZÍTÁS. A sündisznó, ha megtámadják, összegömbölyödik. De
mit tesz a sündisznó, ha elefánt nagyságú? Mert volt ilyen is:
sün-elefánt. Maga Európa. A válságos 7. századtól kezdve, Európa, mint a
sün-elefánt védekezett az iszlám átkaroló mozdulata ellen.
Abban
a mértékben, ahogy az arab-perzsa Iszlám Világ egyre-másra bekapcsolta
Közép-Ázsiát, az indiai szubkontinens népeit és Kína peremvidékét az Umma,
az Iszlám Világközösség életműködésébe, kereskedelmébe, feltárásra váró
régióiba, abban a mértékben vesztette el érdeklődését Európa iránt;
jóllehet félszemét váltig rajta tartotta – stratégiája nem változott,
agresszivitása nem csökkent.
Az iszlám szakadatlan támadó
szekvenciáinak történelmünkben meghatározó szerepe volt; sapienti sat, ez az a
Múltak-Múltja, ami a mai fundamentalisták tudatalattijában kísért. S legyenek bár mégoly műveletlenek,
ennek a hatalmas múltnak a nyomása megmutatkozik hiedelemviláguk feszmérőjén. Ez
tölti fel türelmetlenségük tárolómedencéit, olyannyira peremig-színültig, hogy abból akár a teljes
harmadik évezredre futja. S míg mi kiszaladunk a kereszténységből,
és maholnap már mint szekuláris társadalom kell hogy kidolgozzuk
védősáncaink megerősítését és egész atompajzs-stratégiánkat, ezt sem szabad szem elől tévesztenünk.
– Ennek kellene lennie történelemlátásunk harmadik helyreigazításának, mert ez
meg a mi ,,mélytudatunkba” – nem hogy nincs beágyazva, de –
sehol nyoma sincs: hogy közép- és újkori történelmünk, világtérképünk
kialakulásának eredetvidéke ott van, abban a katasztrófa-évszázadban eltemetve, amely Herakleiosz bizánci császár perzsa
háborújától a Poitiers-i ütközetig telt el.
1 ,,Saraceni tamen nec amici nobis
umquam nec hostes optandi, ultro citroque discursantes, quic-quid inveniri
poterat momento temporis parvi vastabant, milvorum rapacium similes, qui
si prćdam dispexerint celsius, volatu rapiunt celeri, ac si impetraverint,
non immorantur”. Ammiani Marcellini Rerum Gestarum Libri Qui Supersunt,
Constantius et Gallus, XIV, 3, 1.
2 Herakleiosz trónralépte után,
611-ben a perzsák megkaparintották Antiokheiát; 613-ban elfoglalták
Damaszkuszt, 614-ben pedig, két ütközetben, bevették Jeruzsálemet. A
keresztényeket lemészárolták, templomaikat felégették, a hit emblematikus
relikviáit – az Igaz Keresztet, a Szent Lándzsát és az Izsópot, mint
,,zsákmányt” – magukkal vitték Ktesziphonba. A perzsa invázió
letörése és a főváros elfoglalása után még jó időbe telt, amíg a győztesek
felkutatták és ráleltek a szent ereklyék rejtekhelyére, melyekről fogoly
őrizőik konokul, sokáig azt állították, hogy ,,nyomuk veszett”. Végezetül
Shar-Barraz perzsa fővezér, az ígéretért cserébe, hogy megkímélik életét,
elvezette őket az elfalazott pinceboltba, ahol szalmába hengergetve
dugdosták szakrális kincseiket.
3 V. Abgar, Edessa királya súlyos
betegen levelet küld Jézusnak a Csodatevőnek, melyben jövetelét kéri, hogy
gyógyítsa meg. Jézus maga helyett tanítványát, Taddeus Tamást küldi.
Gyógyulása után a király megtér. Lásd a Taddeus Cselekedetei című apokrif
írást.
4 Első gyermekének, ágyasától, a kopt keresztény Máriától
született fiának a Próféta az Izmail nevet adta, ezzel is emlékeztetve
atyában és fiúban az ,,igaz hit”-párhuzamra. A fiú 9 éves korában meghalt;
maga Mohamed a keresztény nőt, Máriát, akit Egyiptom fejedelmétől
ajándékba kapott, sohasem emelte be a ,,feleségek” sorába. A nála tíz
évvel idősebb, gazdag Khadijah halála után, főfeleségét leszámítva,
Mohamednek 14 felesége volt.
5 Mintha a természet is a keresztények
ellen esküdött volna. Mert ahogy Herakleiosz perzsa hadjárata harmadik
nagy csatáját (i. sz. 626-ban) a jégverés-felhőszakadás a bizánciak javára
– úgy, Bizánc utolsó nagy hadmenetét az arabok ellen (i. sz. 636-ban)
Szíria sivatagos déli térségében az iszlám javára a hirtelen támadt
homokvihar döntötte el. A jégverés ellen a bizánciak, pajzsaikkal
,,tegumentumot” alkottak s ez megzavarta a perzsák hadrendjét; a
mezopotámiai sivatagban viszont a homokviharokhoz szokott
arabok-mórok-beduinok kerültek fölénybe. – A bizánciak belevakultak a
homok száguldó tölcséreibe; és Yarmuk mellett – a császár közel százezer
főnyi hadseregéből – kazár zsoldosaiból, arab-keresztény
lovasságából – hírmondó sem maradt.
6 A Poitiers-i ütközet jelentőségét
a keresztény források eltúlozzák. E vitatható ,,győzelmet” a katolicizmus
keserű szájízzel könyvelte el. Minthogy a hadviselés minden pénzt
felemésztett, a vezér elkobozta és beolvasztotta a püspökségek arany
kincseit, kegytárgyait. Ezért, legendáiban, az Egyház Megmentője, Martell
Károly elkárhozott és a pokol martaléka lett.
7 240? 360? A
Kaaba kőbálványainak számát a források különbözőképp adják meg – ahány
Szent Követ Arábia törzsei imádtak a Kinyilatkoztatás előtti
,,Tudatlanság” (jahilyjah) évszázadaiban.
8 A kezdeti maghazi-k
(,,katonai expedíciók”) közönséges razziák voltak csupán, karavánok
szokványos lerohanása; ám az első, felívelő harminc év alatt e lesből
támadó bandák hadsereggé duzzadtak. Mekka meghódítása után, Hunayn
mellett (Korán, 9;25) az ellene összeverődő utolsó nagy törzsi
konföderáció 25000 főnyi seregét Mohamed, a maga alig felényi haderejével
szétszórta. Ezt követően a csaták, leveretések, behódolások sine qua
non-ja lett az iszlám felvétele. Mohamed legendás életrajzírója, Al-Ishraq
ötven csatát sorol fel, melyek közül kilencben maga a Próféta is harcolt
(625-ben, az Uhud melletti nevezetes csatában, melyben visszavonulásra
kényszerült, ő maga is könnyebb sebet kapott). Két évvel halála előtt,
630-ban, 30 000 főnyi serege élén
Tabuk városa ellen indult az Akabai-öbölben, elvágta a karavánutat Mekka
és Szíria közt. Ez utóbbi bizánci tartomány lévén, ez a hadjárat az iszlám
Konstantinápolynak szóló első kihívása volt. 601-et a Korán ,,a Követségek
Esztendejé”-nek nevezi: egész Arábiából a törzsek egyre-másra küldik
követeiket, hogy behódoljanak Mohamednek és az iszlámnak.
9 Ami
repülőgéppel macskaugrás lenne, de másfélezer évvel a repülés feltalálása
előtt csodaszámba ment.
10 Tán számra nézve levitáló szufi szentjeivel,
istenlátó extatikusaival az iszlám messze felülmúlja azt, amit ezen a
téren a kereszténység felmutathat; és mégis, mindazonáltal. Az iszlám
káprázatos ,,gazdagságát” szufi misztikusaiban és ,,aranylegendáinak”
áradását összevetve azzal, hogy benne menyire másodlagos és szegényes a
numinózus elem, ebbeli pszeudo-,,vallásossága” menten kiderül, ha
összevetjük a zoroasztrianizmus, a manichćizmus és a kereszténység, vagy
bármely más megváltóvallás numinózus-misztikus gazdagságával, amelybe
eredeti alapvetés gyanánt beleépültek a metafizika magasrendű
neoplatonikus abszurdumai.
11 Hitetlenkedve értesültek róla, hogy egy
arab tengerjáró utazó leírása szerint defekálás után a kínaiak papírral
tisztogatják a feneküket. Elgondolhatni, milyen teológiai vitákat
válthatott ki a rigorózus
hanba-
litáknál, hogy az idegen szokás mennyiben ütközik a Hadith-tal és hogy az
anus balkézzel és vízzel való kimosása helyett a papírral való seggtörlés
a Sunna szerint megengedhető-e.
12J. Moorhead, The
Roman Empire Divided 400-700. Longman, 2001.
,,Az erény papjai kevélyek,
mégse szabad komolyan megorrolni rájuk, mert az ő gőgjüknek is vége,
mihelyt utoléri őket egy fogfájás.
Hogy miért éppen fogfájás? Mert egy
szívrohamban van némi méltóság, lévén közelebb a halálhoz.”
Ancsel
Éva