Hasította, hasította a levegőt a
súlyos kulcscsomó. Ila, a menyasszony, olyan furcsa csavarral hajította el
a csomót, hogy az igen különös fizikai jelenséget produkált: a karikán,
amely a rengeteg, különböző méretű és alakú kulcsot fogta egybe, először a
hegyes telekkulcs ágaskodott előre, mint a repülő kulcsok vezére, a
flottaparancsnok (amely nem kevésbé balesetveszélyes, mint egy röpülő
cipészár), aztán a csöppnyi, ártalmatlan pincekulcs került előre, a kis
primitív példány, amelynek lemásolásához egy, a technikát emelt óraszámban
tanuló általános iskolásnak fél uzsonnaszünet is elegendő. Furcsa
jelenség, érdekes lenne lassított felvételen tanulmányozni. Péter
szempontjából, aki a vőlegény, akinek a háta közepe lett célba véve,
egyáltalán nem volt mindegy, hogy melyik kulcs ér célba elsőnek. A
kulcscsomó Péteré volt. Saját fegyverével óhajtották leteríteni; hátulról,
ami semmilyen körülmények között sem nevezhető elegáns eljárásnak, ebben
azt hiszem, megegyezhetünk. A krimiben a gazdag férjet kinyírja a
felesége, az ura éjjeliszekrényben őrzött maroknyi revolverével, majd a
fegyvert a halott kezébe helyezi, öngyilkosságnak állítva be a dolgot.
Ilának nem állt szándékában megölni Pétert. Két nappal az esküvő előtt
megölni a vőlegényt: értelmetlenség. Két nappal az esküvő után a férjet:
valamivel ésszerűbb.
Ila tizenkét évesen kerületi úttörő-olimpiát nyert
hatvanméteres futásban. A kislabda (lásd még: maroklabda) hajítás és a
távolugrás azonban nemigen ment neki, és e két számban elszenvedett fiaskó
után futásban is elment az önbizalma, a négyszáz méteres versenyen, a
célegyenesben vezető pozícióból kiállt, lelassított, majd lesétált a
salakpályáról, vállvonogatva, száját biggyesztve, csak azért, mert
fölzárkózott a nagy vetélytárs az Áldás utcai iskolából, veszélybe került
hát az elsősége. Nem szeret veszteni. Hátat fordított a magyarázatért
esedező, a nyakában fityegő sípot morzsoló testnevelő tanárnak, összekapta
a holmiját, kicsiny tüdejét teleszívta pasaréti levegővel, lefújta a
hangyabolyt a fűben hagyott BKV kombinált bérletéről, amely HÉV-re is
érvényes, majd elindult hazafelé. (Ugyanezt a tornatanárt, és ez sokáig
nem derült ki róla, előző iskolájából azonnali hatállyal eltávolították,
miután két, kulcslyukon át leskelődő szemtanú egybehangzóan állította: a
pedagógus a biológia szertár sarkában egy kitömött csimpánzzal
fajtalankodott). Szóval gyors kislány volt Ila, de a hajításhoz nem
értett. Az ,,ötös lépés ritmus” fontosságát, ami a dobóatlétika alapja,
hiába firtatta a csimpánzgyalázó, Ilát a legkevésbé sem izgatta. Aztán a
főiskolai évek alatt néhány barátnőjével kipróbálták azt a furcsa kocsmai
sportot, amelynek nevét mindezidáig nem fordították le magyar nyelvre,
angolul: darts. Hegyes tűben végződő tollal célba dobni – nem különösebben
vonzó játék négy színjózan főiskolás lánynak, legalábbis négy olyan
színjózan főiskolás lánynak nem, akinek esze ágában sincs megismerkedni
négy, pultot támasztó részeg ír cserediákkal. Ila és barátnői éppenséggel
meg akartak ismerkedni velük, hogy kiszedjenek belőlük egy-két dublini
címet, hogy ha éppenséggel Dublinban járnak, ne kelljen szállásra
költeniük. Amúgy meg az egyik részeg ír cserediák, bizonyos Damon McRocket
(vagy valami hasonló) egész jól nézett ki, ami abból állt, hogy volt
normális testmagassága, arcszíne, nem világított a szeme, és nem volt
szeplős a nyaka, karja. McRocketnek is megtetszettek a lányok, voltaképpen
bármelyikükkel kiegyezett volna. Egy kis darts, gondolta McRocket, aztán
rá lehet térni a lényegre. McRocket és három szeplős nyakú barátja
megmutatta Iláéknak, hogyan kell a hegyes tollakat hajítani. Cserébe,
néhány órára rá, Ila – barátnői tudta nélkül – megmutatta McRocketnak,
hogyan kell a portást kijátszva észrevétlenül besurranni egy budapesti
leánykollégiumba.
Péter háta és Ila között hat-hét méter volt a
távolság. Viszont, és ez higgyék el, így van, aki ügyetlen a labdával (és
ebben benne foglaltatik a messzire dobás képességének hiánya, mert a
messzire dobáshoz nemcsak fizikai erő szükséges, de legalább annyira, ha
nem jobban, megfelelő technikai tudás is), az közelről is könnyen célt
téveszt.
Péter öt évvel ezelőtt ismerkedett meg Ilával. A fiú mélabúsan
sétált a körúton, amikor egyszerre csak a Szondi utca sarkán leállította
őt egy, kezében szórólapokat lobogtató, szigorú tekintetű, kommandó ruhás
lány. Vegyél el egyet, öltözz katonásan, szólította fel Pétert a ruhájához
illő modorban a lány, akinek szeme és arcizmai nemigen engedelmeskedtek az
alighanem fölülről jött utasításnak, hogy bizonyos marketing szempontokat
figyelembe véve a katonás modor a helyénvaló. Péter elvett egyet a
szórólapkötegből, megállt, nézegette, egykori szovjet tányérsapkák akciós
áron, terepszínű izompólók, jugoszláv gyártmányú, vállról indítható
rakéták, amelyek valójában vízi pisztolyok háromliteres tartállyal.
,,Szóval akkor ezek ilyen katonai cumók, értem” – mondta Péter,
elégedetten nyugtázta, hogy a mosoly, amit arcára biggyesztett, vagányra
sikerült. ,,Ja, olyasmik” – felelte a lány. Ekkor Péter, és ehhez hasonló
szöveggel sem előtte, sem utána nem próbálkozott, a következőket mondta:
,,Figyelj csak, te kommandós lány! Nincs kedved járni egy izgalmas
pasival? Mondjuk holnap este kezdjük, ma nekem nem jó, holnap este
megiszunk valamit valahol, és beszélgetünk. Az nagyon fontos, hogy amikor
találkozunk, mit tudom én, a Nyugatinál, akkor már benned is és bennem is
legyen minimum két ital, mert különben bénáznánk, vannak-e testvéreid, hol
érettségiztél, ilyenekkel fárasztanánk egymást, és akkor nagy
valószínűséggel elmenne a kedvem tőled, és szerintem neked is tőlem, mert
ezek egy kicsit se érdekes dolgok. Ja, és még arra is megkérnélek, hogy ne
gyere szexis ruhában, mert akkor megint csak félre menne a beszélgetés”.
Másnap este Péter és Ila félrészegen találkozott a Nyugatinál. Elkezdtek
járni.
Mi történt a kulcshajítást megelőző órákban?
Péter tizennégy
óra harminc perckor hagyta el munkahelyét, egy építkezések kivitelezésével
foglalkozó cég izzadságszagú irodáját. Óvatosan becsukta huszonhárom éves
Volkswagen Bogarának érzékeny ajtaját, és az autót a kilátástalanul sűrű
városi forgalomba fúrta. Lépésben haladt a fodrászszalon felé, ahová már
hetekkel korábban telefonon bejelentkezett. ,,Esküvői frizura lesz”, súgta
titokzatosan a készülékbe, miután megbizonyosodott róla, hogy a vele egy
légtérben tartózkodó építész munkatársak kellőképpen elmélyültek a
helikopter-szimulátoros szoftverhez kapott hatvan oldalas játékleírás
olvasásába. Péter semmi esetre sem akarta az utolsó pillanatra hagyni a
frizuraigazítást, szemben Ilával, aki az esküvő délelőttjére jelentkezett
be egy botrányosan drága szalonba, amelynek főfodrásza az év nagy részét
külföldi fodrászbemutatók látogatásával tölti; most épp itthon van, és az
Ilától átvett bankjegyekkel zsebében vidáman hajt majd a benzinkúthoz,
hogy teletöltse dzsipjének hatvan liter benzin befogadására alkalmas
tankját. Péter tényként könyvelte el, hogy minden kuncsaft, kivétel
nélkül, púpos hajjal távozik a fodrászszalonokból. Az egyik nyáron két
centisre vágatta a haját, szárítás után mégis púpos lett – ha beledobnak
egy összegyűrt buszjegyet, holtbiztos, hogy az benne is marad. Szárítás
alatt van a fodrászoknak egy csavaró mozdulatuk a fésűvel, egy viszonylag
durva félkörös csuklómozgás, Péter ezt okolta a felpúpozódásért,
ugyanakkor ennek mellőzésére, úgy gondolta, nem ildomos figyelmeztetni egy
negyvenéves szakmai tapasztalattal rendelkező fodrászt. A férfi-női
fodrászat kirakatában a ,,női” szót kiadó három matricabetűt lekaparták,
az üzem immár kizárólag férfi vendégekre számít. Péter háromnegyed órát
késett, amiért további háromnegyed órás várakozással büntették: csak két
púpos hajú kuncsaft távozása után ülhetett be Ibolya székébe. ,,Szóval
esküvőit?” – tette le Ibolya a vastag üvegfalú kávéspoharát, nyomta el
Toldi márkájú cigarettáját, csattogtatta a levegőben húsz centiméter
hosszú ollóját. Péter nagyot nyelt, majd vontatottan azt mondta: ,,Holnap
lesz az esküvőm”. Ibolyának nem volt több kérdése. Megnézte magát közelről
a tükörben, ,,Atyaég, de ráncos a képem!”, jegyezte meg, és hozzálátott az
esküvői vágáshoz. Péter egy darabig figyelmes tekintettel követte a
fodrász minden mozdulatát, majd behunyta a szemét, és annak okát
keresgélte magában, miért titkolta el az igazságot, pontosabban miért
hazudta azt, hogy holnap, pénteken lesz az esküvő, nem pedig holnapután,
szombaton. ,,Egyáltalán szoktak pénteken házasságot kötni? Mert ha nem,
akkor jól lebuktam”. A félálom és ébrenlét között libikókázva eszmélt rá,
hogy Ibolya egyszerűen elfelejtette megmosni a haját. Talán ez is az
arcátlan késés megtorlásának része. Szárazon hullottak alá a tincsek, némi
irritációt keltve nyaktájékon. Vagy egyszerűen csak arról van szó, hogy az
,,esküvői frizurát” száraz hajjal alkotják. Ibolya a munka végeztével,
lágynak semmiképp sem nevezhető ütéseket mért Péter vállára. A Volkswagen
Bogár útja az egyik nagy fővárosi temető mellett vezetett. Péter különös
jelenetre lett figyelmes: a temető kerítésén át, a hatalmas betonlapokat
összekötő függőleges vasrácsok közül emberek jönnek elő. Középkorúak,
idősek. Látszólag mind életben vannak, a látvány valahogy mégis úgy
hatott, mintha a sírjukat elhagyó, szökésben lévő halottak bukkannának
elő, akiknek menekülő útvonaluk nyilvánvalóan nem érintheti a főbejáratot,
hiszen ott áll a portás, háta mögött két megtermett biztonsági őrrel,
szigorúan visszavezényelnék őket, ,,Halottak, húzás vissza a
koporsótokba!”. A vasrácsok között egyikük-másikuk gond nélkül kifér; a
kövérebb hullák is megoldják, valamilyen úton-módon, még ha fájdalommal
jár is, átpasszírozzák súlyos testüket, elvégre nem kisebb tétről van szó,
mint a szabadulásról. Az egyik távozó nőben Péter felismerte Ila anyját,
akiről biztosan tudta, hogy él, így elkalandozó gondolatai újra a földi
szférába zuhantak. A vékonyka asszony játszi könnyedséggel, egy pajkos
törzscsavarral bújt ki két vasrács közül. Péter hirtelen arra gondolt,
legjobb lesz, ha félreáll, és fölveszi Vilma nénit, vagy legalábbis
megkérdezi, merre tart; e szépnek tetsző gesztus valódi oka nem lett volna
egyéb, mint megtudni, mi a magyarázat erre a furcsa jelenségre, a
temetőből való tömeges menekülésre. ,,Nem, inkább mégsem, ennyit nem ér
meg”, határozta el végül, és lejjebb csúszott az ülésen, imádkozott, Vilma
néni meg ne pillantsa a városszerte feltűnést keltő citromsárga
Bogarat.
Ila délben ébredt. Vigyázzban feküdt, meztelen teste átlót
rajzolt a babakék lepedővel borított franciaágyon, a takaró a földön
hevert. Fölült, majd hirtelen visszavetődött. Élvezte az egyedül ébredés,
kelés minden pillanatát – a szabadságot. Szeme előtt az előző éjszaka, a
tervezettnél sokkalta nagyobb szabású leánybúcsú képkockái váltogatták
egymást. Ismét felült. Hatalmas ásítását torokhanggal erősítette fel, így
egy bődületes üvöltés kerekedett. A hangos ásítást egy szimpla, jóleső
kiáltás követte, amellyel kapcsolatos véleményét Péter, ha otthon
tartózkodott volna, rosszalló pillantással, heves fejcsóválással és a
szoba elhagyásával fejezte volna ki. Ila, kezét mellső középtartásban
tartva páros lábbal a ruhásszekrény elé szökdelt, a ,,vonatozás” néven
ismert táncot imitálta, amelyet múlt éjjel Mari lakásán jártak Kylie
Minogue: Locomotion című számára, és amely közben a váratlan vendégek, a
hat férfi egyike, hátulról a fenekét tartotta a válla helyett, olyan egész
testet átjáró bizsergést okozva ezzel Ilának, amilyenhez hasonló kellemes
érzésre nem tudott visszaemlékezni. A ruhásszekrény ajtajára rögzített
tükörben meztelen testét kezdte tanulmányozni. A mellét és a fenekét
vizsgálgatta. Utóbbiért a múlt éjjel rengeteg bókot kapott. A leánybúcsú
során a hat fiú közül – emlékei szerint – háromnak is a kezébe került, az
egyikük, Norbi a mellét is megfogta, a fürdőszobában, ahová kettesben
félrevonultak.
Ila régről ismerte Norbit, évekkel korábban egy sokféle
társaságból összeverbuválódott vízi túrán találkoztak, két vihart is
egymás karjaiban éltek át egy pocsék minőségű, egyszemélyes lengyel
sátorban. Múlt éjjel, a régi kalandok felidézése nyomán Norbi – aki azóta
tekintélyes pocakot és egy kis tokát eresztett – kissé akadozva azt
mondta: ,,Ilukám, három a magyar igazság, és ha jól tudom, mi még csak
kettőnél tartunk”. Ila most a mellét fogta kézbe, a formájával tökéletesen
meg volt elégedve, a méretével viszont akadtak gondjai, valamennyivel
nagyobbat szeretett volna látni lapos hasa fölött. Dörzsölgetni kezdte
kicsiny mellét, próbálta eltalálni azt a gyengéd, de határozott tapintást,
amelyet Norbi a sötét fürdőszobában tökéletesen eltalált. Végül nem
történt meg az, amire mindketten vágytak. Norbi épp saját nadrágszíját
készült meglazítani, amikor Ila finoman megállította a részeg férfi
ügyetlenkedő kezét. ,,Legalább hadd lássam, ugyanolyan szép barna-e a
feneked, mint akkor!”, mondta Norbi, és felkapcsolta a fürdőszobavillanyt.
Ila, a vágytól hatalmasakat sóhajtva, felhajtotta combközépig érő
szoknyáját, letolta a harisnyáját, lélegzetelállítóan piciny bugyiját, és
Norbi elé tárta feszes, gömbölyű hátsóját. ,,Azért így is szép, fehéren –
mosolygott Norbi, leguggolt, megcsókolta Ila fenekét, majd lassan, lágyan
fölhúzta rá a bugyit, harisnyát, és szomorúan mondta: – Akkor menjünk be,
azt’ táncoljuk magunkat izzadtra!”.
Ila gyorsan visszabújt az ágyba, és
a hat évvel ezelőtti Norbit maga fölé képzelve kielégítette magát. Aztán
ismét fölkelt, fürdőköntösbe bújt. Úgy érezte, szívesen összeölelkezne az
emberiség összes férfi tagjával.
A konyhába szökdelt.
Lankadtan
bámulta a kávéfőzőt, miközben a szokásosnál erősebbre sikerült kávét
szürcsölte – eszébe jutott az a gyerekkori emlék, amikor a nővérével, aki
szentül állította, hogy a kávé kábítószer, ,,bekávéztak”, és csakugyan,
hamarosan szédülés és hányinger tört mindkettőjükre. Ila azon kapta magát,
hogy a vidám ébredés, valamint a másnapos tünetek hiánya fölötti öröm ott,
a konyhában, kávézgatás közben fojtó bűntudattá alakul. Az önvád nem a
múlt éjjel történtek miatt ébredt benne. Amiatt volt bűntudata, hogy nem
volt bűntudata. Norbival majdnem lefeküdt. Három vadidegen férfi
végigfogdosta, közülük az egyikkel végigcsókolózta Joe Cocker: Summer in
the City című számát. Két nap múlva örök hűséget fogad Péternek. Minimum
egy kicsike lelkiismeret-furdalásnak kéne jelentkeznie, gondolta.
Bekapcsolta a mobiltelefonját: hivatalosan is megkezdte a napot. Két
szöveges üzenet várt rá. Az egyiket Péter küldte: ,,Hívj fel, ha
felébredtél”, a másik egy ismeretlen számról érkezett, Ila ezt egymásután
többször is elolvasta: ,,És jó az neked, hogy férjhez mész? Norbi”.
Ila
délelőttje tökéletes példa arra, miként képes az ember egy óra leforgása
alatt megérinteni a kedélyállapot-skála két végpontját. Síráskezdemény
feszítette a torkát, ahogy a Norbitól érkezett üzenetet törölte – ,,Kitől
szerezte meg a számomat?”.
Péter tizennyolc óra húsz perckor érkezett
haza. A bejárati ajtó előtt, amint a két megfelelő kulcsot próbálja egy
kézzel leválasztani a többitől, tízből kilencszer lepottyantja a hatalmas
kulcscsomót (másik kezében a mindig üres, mégis elhagyhatatlan táskáját
fogja), hogy aztán a lépcsőház tompa visszhanggal árulja el Ilának:
vőlegénye megérkezett. Ila a fürdőszobába viharzott, megragadta a polcon
heverő fésűjét, és hosszú barna haját tincsenként kezdte kifésülni.
,,Egyenesítem” – mondta, miután fogadta Péter csókját: egy cuppantás a
szájra, nyitott szemmel. Ila megborzongott. Péter beletúrt saját hajába,
és idétlenül kornyikálta: ,,Moooost jövök a fodrásztóóóóól, nekeeeeem is
ki-e-gye-nessííííííítettééééék”, amint az utolsó szótagot nyújtotta, jobb
karját oldalsó középtartásba lendítette, hitelesítve operaénekesi
mivoltát, ám a gyorsan lendülő kezével véletlenül belekapott Ila szemébe.
Ila zokogásban tört ki, leguggolt, és indulatosan eltaszította magától a
gügyögő hangon bocsánatért esedező Pétert. Hosszú percekig gubbasztott a
fürdőszobában. Hallotta, hogy Péter értetlenül motyog az előszobában vagy
a konyhában. ,,Véletlen volt, nem kell ezért így megsértődni, a
picsába!”
Ila, mint az elgázolt galamb, aki megússza élve és kis idő
múltán magához tér, föltápászkodott, nagyot sóhajtott, és határozott
léptekkel elindult, hogy megkeresse saját lakáskulcsát. Elmegy otthonról,
egy kis sétára van szüksége, és nincs rákényszerülve Péter
közreműködésére, be tudja ő maga is csukni az ajtót, kívülről, a
kulcsával. Föl-alá szaladgált, Scholl gyógypapucsa zajosan csattogott a
parkettán, amelyre a tervek szerint a jövő héten Ikea szőnyeg kerül. A
nappali közepén árválkodó dohányzóasztalról lesöpörte Péter újságait,
minden szélesebb mozdulathoz nyögött egyet. Egy pauszpapírra vetett
tervrajzot teniszlabda méretűre gyúrt, és a falhoz vágott. Péter
kikerekedett szemmel és némán szemlélte menyasszonya hisztériás rohamának
lecsengését, nem tudta, hogy nevessen-e vagy mérgelődjön, mint ahogy azt
sem tudta, hogy Ila színészkedik-e vagy csakugyan óriási fájdalmat okozott
neki az ária közben. Végül úgy döntött, hogy inkább nevet. ,,Cica, ha
kidühöngted magad, gyere ki a konyhába pusziért”, mondta mosolyogva, és
sarkon fordult. Ekkor került Ila keze ügyébe Péter idegesítően nagy és
súlyos kulcscsomója. Megragadta, lépett vele két lépést, dobó kezét
hátralendítette, bal szemét lecsukta, mintha McRocket így tanította volna,
célzáshoz fél szem lecsukva. A kulcscsomó, benne a már említett falssal
röpült, röpült, mialatt Péter fejében a következő gondolatmenet fejeződött
be: ,,Nekem kell engednem. Visszamegyek, puszit adok neki. Két nap múlva
esküvő. Feszültek vagyunk mindketten.” Azzal megfordult. Szeme előtt egy
hatalmas kulcscsomó jelent meg. Aztán egyre nagyobb és nagyobb lett. Végül mintha már
csak a bal szemével látta volna.
Maros András író, 1971-ben
született Budapesten. Kötetei: Puff (Palatinus, 2001), Neveket akarok
hallani (Palatinus, 2003). A budapesti Radnóti Színház ösztöndíjas
drámaírója.