Németh Era
Megáll(t) az
idő…
Beszélgetés Rajk Lászlóval
a magyar építészet rendszerváltozás utáni éveiről
Az utóbbi hetekben szokatlanul sok
kritikai hangvételű írás látott napvilágot a rendszerváltozás utáni hazai
építészet színvonaláról. A szerzők különösen a fővárosban felhúzott
épületeket ,,pécézték” ki. A bírálatok lényege pedig röviden
öszszefoglalható: a megvalósult tervek csaknem mindegyike csapnivaló.
Ennél nagyobb gond viszont, hogy a döntéshozók nem hallják ,,a kor
szavát”, így Magyarország ezen a téren (is) lemarad, s csak kullog a
környező országok mögött. Rajk László építésszel és közéleti
személyiséggel arról beszélgettünk, törvényszerű-e, hogy ide jutottunk.
– Ha egy francia, angol vagy spanyol turista
szemével nézné Budapestet, lenne olyan épület, amelyre azt mondaná: ez
modern, érdekes, szellemes, maradandó értéket képvisel? – Igen
nagy szakadék van aközött, hogy én mit gondolok modernnek, értékesnek, s
hogyan látja ezt a hazai értelmiség. Újlipótváros építészetét az
átlagemberek például modernnek gondolják, ami számomra elég furcsa. Ha azt
nézzük, milyen házak épültek az 1800-as évek elején, mondjuk a Nemzeti
Múzeum, és milyeneket tekintettek hetven év múlva modernnek az
újlipótvárosiak, akkor megállapíthatjuk, hogy a mai
Ma-
gyarországon historikusan gondolkodnak. Ha egymás mellé tesszük a
budapesti József Attila utca sarkán épült Hild-féle házat és Lechner
bármelyik épületét, ordító a stílusbeli különbség, változatosság.
Vagy akár a Nemzeti Múzeum mellé helyezzük a körúti eklektikus házakat,
akkor láthatjuk, hetven év alatt milyen hihetetlen dolgok, ugrásszerű
változások történtek az építészetben. Mostanában én is sokat vergődöm a
vezető magyar értelmiség avíttas gondolkodása miatt. És nagyon megdöbbent,
hogy mennyire nem mozdult előre a vizuális építészeti közgondolkodás – a
progresszivitás még mindig egyenlő a hetven évvel ezelőtti Bauhaus-szal.
Szóval, ha beleképzelném magam egy spanyol vagy francia turista
helyébe, csak olyan dolgokat mondhatnék, amelyeket a hazai értelmiség nem
is értene. Itt vannak például az oly sok vitát kavart Kálvin téri
üvegházak. Nekem nem azért nem tetszenek, mert túl modernnek, hanem azért,
mert egy húsz évvel ezelőtti építészeti stílust képviselnek. Nem eléggé
bátrak, nem lépnek ki a sorból, kompromisszumos tervezés eredményei.
Persze a megrendelő, az engedélyező és a kivitelező mindenhol befolyásolja
a megvalósítást. A vége azonban az, hogy egy francia vagy spanyol turista
sehogy nem viszonyul ehhez a házhoz, mert nem is veszi észre. Bezzeg, ha
Európa kulturális fővárosában, Grazban jár, akkor elámul! Ami ott az
utóbbi tíz évben történt, az csoda! Nemcsak építészetben, de köztéri
szobrászatban vagy más vizuális művészeti ágban. Nálunk pedig, azt kell
mondanom, ilyen mélyponton még soha nem voltunk. – Mi
ennek az oka?
– Egyetlen szóban összefoglalva: a
gyávaság – a politikai döntéshozók gyávasága.
– Vagyis ezt a folyamatot Ön szerint
alapvetően a politika határozta meg? – Nem egészen. De a politikusok
óvatoskodása mindenre rányomta a bélyegét. Mondhatnám, hogy ez a trend a
mai Magyarországon. A döntésekben mutatkozó bátorsághiány pedig –
Antall József szavaival élve – onnan eredeztethető, hogy ,,nem
tetszettünk forradalmat csinálni”. Ez a minta, a békés átmenet vált
uralkodóvá minden területen. Így a – döntéshozói középréteg is azt a
vezérelvet követi, hogy ,,nehogy valami baj történjen!”. Lehet, hogy ez jó
volt, 90-ben vagy 93-ban, de 2004-ben már nem az. És hosszabb távon
lehetetlen fenntartani. Persze, nem lesz abból balhé, hogy
Magyarország nem progresszív, nem modern. Így is uniós tagok leszünk, a
gazdaság működni fog, mindenki jobban él egy kicsit, csak éppen leírnak
minket. A modern magyar olyan paradox lesz, mint a világhírű luxemburgi.
Ha meghallják, nevetni kezdenek az emberek. És amikor egy külföldi
múzeumban kiírják, hogy kortárs magyar művészet, csak
legyintenek. – Ez ilyen érzékelhetően és rövid idő
alatt kihat más képzőművészeti ágakra is? – Igen. Nemrég
olvastam egy fiatalember cikkét, aki a Váci utcából elindult
kandeláber-őrület következményeit taglalta. Egyebek mellett azt, hogy
emiatt már egyetlen utcabútor-tervező sincs Magyarországon. Mert miért is
tervezzenek, ha úgysem tudják eladni! Miközben ha nyugatra megyünk száz
kilométert, csak úgy dübörögnek az elképesztőbbnél elképesztőbb ötletek! A
80-as évek közepén persze jó volt, hogy Ráday Mi-siék harcoltak azért,
hogy a kandelábereket bizonyos helyeken visszaállítsák. De az, hogy egy
polgármester már nem is mer más típusú lámpát engedélyeztetni! Vagy ha
mégis, hát biztos tetet mellé egy öntöttvas padot. De nem látom, hogy
kísérleteznének a szaporodó kávéházakban. A biztonságra való
törekvés hihetetlen mértékben ,,leszivárgott” az élet minden
területére. – Azért érthető, hogy egy tervező
alkalmazkodik ehhez, hiszen másként nem kapna munkát … – Igen,
Budapesten húsz éve ez zajlik. Azt az erőt, ami a szocializmusban jelen
volt, s amit én ,,buherálásnak”, spontán építészetnek hívok, nem tudták
kihasználni, inkább visszanyomták. De elfojtani nem tudták. Jó példa erre
Érd. Hiába tiltották meg a 60-as években, hogy bárki szabadon a fővárosba
költözzön, az emberek elkezdtek építkezni Érden, amely a világ legnagyobb
falva, majd város lett. És ez az erő jelen volt 90-ben is, ami tetten
érhető volt az aluljárókban gombamódra szaporodó
könyvesboltokban. Nyugaton ezeket a spontánul szerveződő erőket
megpróbálják valamilyen csatornába terelni. Hétvégén például úgy csinálnak
piacot, hogy utána eltakaríttatják a szemetet. Annak is beláthatatlan
következményei vannak, ha a politika nem elnyomja, hanem túlságosan
szabadjára engedi ezeket az erőket. Legjobb példa erre a Kossuth tér mai
borzasztó képe. Mindent egymás mellé pakoltak, koncepció nélkül – itt az
’56-os láng, a sírkő, emléktábla zászlóval a minisztérium falán, az új
szobor a Miniszterelnöki Hivatal előtt stb. – Az
építész szakmának ebben semmi felelőssége nincs? –
Természetesen van. Elképesztő például, hogy Budapest főépítésze kétszer
játssza el ugyanazt a színjátékot: meglepődik azon, hogy a főútvonalakon
engedély nélkül építkeznek. Teljesen abszurdnak tartom, hogy a pengefal
esetében fél évvel később kezdenek el azon gondolkodni, mi legyen a sorsa.
Miközben a főváros már szabályozta, hogy minden főútvonalon tervezett
építkezést be kell mutatni annak a bíráló testületnek, amelynek épp a
főépítész a vezetője. De ugyanez a helyzet a Gellért téri kúttal
vagy a Vörösmarty téri irodaházzal is. Ha mi ketten nekiállnánk,
gyorsan össze tudnánk írni azokat a belvárosi telkeket, amelyekre csak
pályázat kiírásával lehetne építtetni. Erre Budapest főépítésze 14 év
alatt sem volt képes. Utólag pedig hiába sír, hogy a Vörösmarty téren a
beruházó nem írt ki pályázatot a lebontandó irodaház helyén épülő
ingatlanra! Semmi nem kötelezi rá, és a pályázat kiírása valóban nem olcsó
mulatság. Szóval ez is fényes példa a bátorság hiányára.
– De szakmán belül miért nem csinálnak
forradalmat? – Egyszerű. A plazákon kívül az elmúlt
évtizedben alig épültek meghatározó dolgok. Az építészek társadalmi súlya
jelentéktelen, örülnek, hogy túlélték ezt az időszakot. Talán az utóbbi öt
évben elindult valami változás. Ki is figyelne hát arra, mit mond egy
családi ház tervezője arról, mi történjen egy híddal, közúttal vagy
belvárosi telekkel!? Pedig nagyon fontos, hogy ne váljunk ,,alvó
országgá”. Ha a közeg nem lesz inspiráló, sorra vándorolnak el és
telepednek le majd más európai városokban az emberek. Az Unióban már egyre
kevésbé lesz akadály vagy visszatartó erő a
távolság. – Szóval egyetlen pozitív építészeti példát
sem tudna mondani Budapesten? – Nos, az organikusnak nevezett
és Makovecz Imre nevéhez köthető építészetben sok olyan dolog
van, ami érdekes. Ezért is örülök jobban a budai Hattyúháznak , mint
nem messze tőle a Mammutnak. Az előbbinek tetszik az egzotikuma, amely
bármely városnak színfoltja lehetne. Ez olyan stílus, amelyről szívesen
vitatkozom. Én nem művelném, de kétségtelen, hogy értéket teremtett. Azon
kívül van a technicistának, avagy modernnek nevezett irány – nyugalmat,
biztonságot áraszt. Így Európa bármely városában helye lehetne a Siemens
vagy az Alkotás utcai hármas irodaháznak. – Ez
utóbbiakkal, mármint az ,,üvegpalotákkal” nekem az a gondom, hogy majdnem
minden esetben csak a környezet, azaz korábbi korszakok visszatükrözésére
mernek vállalkozni… – Én is érzem ezt. A világ építészete
olyan irányba ment el, ami nálunk nagyon hiányzik: a humor
felé. – Amit Ön mint építész alkalmazott a Lehel téri
piacnál? – Igen. Humor, szarkazmus, pici szürrealitás,
játékosság. Ha jól belegondolunk, Budapestnél játékosabb, szürreálisabb
város nincs is. Van például egy fantasztikus sugárutunk, az Andrássy út,
amely mindkét irányban zsákutca. A kedvenc példáim azonban a hidak.
Mindegyik nekimegy egy hegynek. Ha csak egy kicsit is másként építették
volna őket – mondjuk az Erzsébet, a Szabadság vagy a Margit hidat – akkor
vezetne valahová. Aztán itt a legújabb, a Lágymányosi, amelynek
lejáratánál iszonyú éles kanyar van. A Petőfi híd? Nem volt hegy, hát jól
megemeltük! Az Árpád hídnál pedig odaépítettük falnak a főváros
leghosszabb házát! Ezek után kíváncsian várom, mit eszelünk ki az
M0-ás hídjánál, hogyan folytatódik ez a 160 éves hagyomány. Olyan
szórakoztató ez a város, ha ilyen szemmel nézzük! Az eklektikában is a
humor a lényeg, s mint tudjuk, Budapest egyedülálló ebből a szempontból.
Ahogyan egymásra rétegződnek a korok, ilyet talán csak
Olaszországban lehet látni! De példát vehetnénk Grazról is. Ennyi
fantasztikus ötletet még sehol nem láttam!
Sajnos itthon
nem a legjobb úton mennek a dolgok. Úgy tudom, a közbeszerzés
szabályai olyan értelemben változnak, hogy a pályázatokon az értékteremtést
kiveszik a pontozható körből, mert az túl személyes szempont. Visszatérünk oda,
ahonnan kiindultunk: a döntéshozó gyáva, nem vállalja vagy nem
is tudja, mit akar, vagy nem meri képviselni. Vagyis, a csinovnyik-szemlélet érvényesül olyan
tetszetős dologra hivatkozva, mint az esélyegyenlőség.
A helyzetet nehezíti,
hogy a mecenatúra, a megrendelések még mindig az önkormányzati, állami szférában
vannak. Ha rajtuk múlt volna, Sidneyben soha nem épült
volna fel a híres opera. Az, amelyet évekig magasztaltak és pocskondiáztak egyszerre, s
amely mára a világörökség része lett.
|