Vidor Ferenc
Romlás vagy
fejlődés?
(Néhány gondolat az ezredforduló
Budapestjéről)
(Részletek a szerzőnek egy
hosszabb tanulmányából)
Írásomat Bodor Ádámnak, a kitűnő
írónak azokkal a Budapestre vonatkozó kritikus megjegyzéseivel kezdem,
melyek nemcsak annak idején ütöttek szíven, hanem úgy érzem, hogy
tíz év elteltével, ezek ma is fájdalmas igazságokat hordoznak. ,,Budapest
balkániasodása – itt most ez történik, – mondja 1994-ben – üres,
anakronisztikus és steril folyamat, mérhető ellenállás hiányában nincsenek
értékelhető etikai elemei. A polgári Budapest pusztulása során
nem töltődik fel új értékekkel, többlettel, az igazi Balkán
ellentmondásos, termékenyítő levantei bája messze van innen; ez a
leépülési folyamat egyirányú, nem drámai, nem is tragikus, mindössze
lehangoló, mint egy kórterem. Az értékek pusztulása, vagy kicserélődése,
az elsilányosodás önmagában még nem ihlető erő. Amit az ember érez, az
inkább a szégyenhez áll közel: ennyire nincsen önvédelmi készségünk, amink
van, az is kisiklik a kezünk közül, olyan helyén a világnak, ahol még a
fűszálért is kár. Mert ha Magyarország – bárhonnan is nézzük –, mindig is
Kelet-Európa volt, Budapest – és az esélyt ez jelentette – soha.
Most válik azzá – szemléltetve az orrvérzésig emlegetett
kelet-közép-európaiság fogalmának csődjét. Európa tagolható, de nem
ennyire. [...] Budapest most nemcsak kopott eleganciájától, hanem
történelmi méltóságának nehezékeitől szabadul meg. Működik itt most
valami, alakítja az utcákat, tereket, falakat, a térség levegőjét, egy
erő, amely idegen, a várost és lakóit nem ismeri, nem szereti, inkább
megveti; valami megalázóan primitív erőszak kezdi a maga belső képére
átformálni a Budapest nevű természeti képződményt, vagy emberi alkotást,
mindegy hogyan nevezzük. Itt most mindent büntetlenül szabad. Ami az
újjáalakított üzletek portálja körül történik, – hogy csak egy
szelíd és szemléletes példához forduljak – a nagy magyar meszelési
vágynak ez a gátlástalan fesztiválja tulajdonképpen a butaság, a cinizmus,
a »tojok mindenre«-elv diadala egy patinás európai főváros fölött. Ez nem
látvány, hanem moralitás kérdése. Ahol ilyen szemérmetlen nyíltsággal
lehet garázdálkodni, ott egy új, idegen erkölcs hatályos. Egy hely
elsősorban meghittségével, hangulatával ragad meg, a hangulat pedig
erkölcs. De ennek a romlásnak nincsenek, meghitt rejtekei.” Bodor Ádám
optimistának éppen nem nevezhető gondolatait azzal zárja, hogy: ,,Itt
éppen most szűnik meg valami, egy fogalom. Budapest most szabadul meg
attól a tartalmától, amitől az volt, ami volt. Amit az idegen értékrendre,
hazug eszményekre építő diktatúra évtizedei nem bírtak innen kiűzni,
elpusztítani, de még megtörni sem, most alvilági szintű összefüggések
nyomán magától távozik. Most távozik innen a hely szelleme.” Egy
fejlesztési koncepció bármilyen metropolis életébe – jelen esetben
Budapest életébe – való átültetése nemcsak szűkreszabottan döntési,
-igazgatási feladatként jelenik meg. Nívós és sikeres végrehajtásához
magasan képzett, komplex gondolkodású, kellő tapasztalatokkal rendelkező
szakemberekre van szükség, akikre a mindenkori hatalom politikusai
megfelelően támaszkodhatnak. E tekintetben Európa-szerte hiány mutatkozik.
Az elmúlt években, 2001–2003-ban Weimarban tartott EU-konferenciák
irányítója, Hassenpflug professzor, az ottani Bauhaus Universität
Urbanisztikai Intézetének vezetője jelezte, hogy az EU támogatására is
szükség lenne olyan posztgraduális és doktoranduszképzés megindításához,
melynek eredményeképpen a városproblematikák széles spektrumát jól ismerő
szakemberek kapcsolódhatnának be az európai (nagy)városok fejlesztési
munkálataiba. Budapest városfejlesztési koncepciója ugyan
foglalkozott az oktatási és a kulturális szféra adottságaival, a
fejlesztés különféle lehetőségeivel is. Egy gondolat azonban mintha
elkerülte volna az Egyeztetési Anyag összeállítóit, valahol jelezni
kellett volna azt a szellemet (aurát) is, amit Budapest a lakóinak
jelent. Olyasfajta ,,urbain”-re gondolok, melyet a francia Lefčbvre
fejtett ki évekkel ezelőtt, és amelynek szimbolikus jelentősége Budapest
jövője szempontjából sem elhanyagolható. Kritikai megjegyzéseink közül
e legutolsót tekinthetjük olyannak, amely végül is visszavezet bennünket
Bodor Ádám idézett szigorú, szomorú megállapításaihoz. Henri
Lefčbvre-nek egy olyan lényegbevágó gondolatát húzzuk alá itt, mely a
korábbiaknál nagyobb szabatosságra törekedve tesz megkülönböztetést maga a
város, illetve ennek praktikusan érezhető, szinte kitapintható építészeti
(művi) megjelenése (la ville) és a város szellemi tartalmának,
,,szellemiségének” olyasfajta valósága között (ezt ne-vezve urbain-nek),
mely az egyes embernek egy-egy adott városról alkotott gondolati-érzelmi
konstrukcióinak felel meg. Talán a legjobban úgy közelíthetjük meg
szerinte, ha olyasfajta szellemi és társadalmi formációnak vagy ideának
tekintjük, amely a városlakók és objektumaik szimultanitás és konvergencia
élményeiből táplálkozik (Lefčbre, 1972). Az ,,urbain” tehát abból a nagyon
sok szimbólumelemből tevődik össze mindanynyiunk számára, melyeket életünk
során – többnyire észrevétlenül – gyűjtöttünk, hogy aztán egy-egy adott
pillanatban ezek értelmi-érzelmi-intuitív summája egy-egy szóban forgó
város (vagy a ,,mi” városunk) megítélésében öltsön testet. A magunk
részéről azt tehetjük ehhez hozzá, hogy az ,,urbain”-t voltaképpen egy
olyan kvalitásnak is tekintjük, mely egyfelől az emberek, másfelől a
környezet tereit kitöltő tárgyak, termékek kvantitásait integrálva,ezek
fölé emelkedik. Lefčbvre ,,urbain”-je némileg rokon Kevin Lynch
város-imágójával is, melyet Lynch The Image of the City című munkájában
ismertetett (Lynch:1960). Sajnos e munkájában az imagót a város
életszövevényeiben való orientációkkal kapcsolja össze, utalva ennek
össztársadalmi jelentőségére.
,,A városról alkotott rendezett
képzeteink meggyorsítják orientálódásunkat, sőt mi több, tágasabb szellemi horizontot nyújtanak, eszközül
szolgálnak feladataink, elképzeléseink vagy tudásunk szervezettebb kibontakoztatásához” – írja.
,,Az eleven és jól integrált fizikai (építészeti, művi) keretnek társadalmi funkciója
is van. Az ilyen művi környezeti háttér kezdettől fogva
ősi jelképek és kollektív emlékek anyagát szolgáltatja a közösségnek, ezzel is elősegítve a
különféle rétegek kommunikációját” ( Lynch, 1960).
A sok-sok elemből összerakott
budapesti materiális városmozaik fölött ott lebeg a főváros élményeinkben
és emócióinkban megélt teljes szellemi kvalitása is. Arra kell
törekednünk, hogy ez cselekvésre serkentsen
bennünket!
|