Kedd
Ez a test. Majd csak a
fájdalom.
Vagy egy másik, a tiéd, ha vagy,
úgy akkor az enyém, vagy
nem is annyira
másik, vagy az enyémben semmi másik,
csak én, és a
tiédben sem én.
Mégis a fájdalom, az külön,
mi is
külön, s ahogy együtt, arról mégis
ez a test ad valami
igazolást,
mint egy fájdalom, amikor már hiába,
mert utoljára az
enyém, és én vagyok és mindenki.
Vagy te vagy, és én azzal
is,
hogy csak legyél, mindig először ezek
a pillanatok, és azokból
is külön
mennyi, hányféle test egyedül
és örökre. Vagy veled egy
véletlen.
Szombat
Vagy amikor már nincs
szemérem,
mert nincs mire, vagy nincs idő,
alig van a közelségre,
amiből kezdetben
volt a legnagyobb, és most lehetne bízni,
a jövő
napoktól való félelemben.
De hogyan, ha mire nincs,
a
testre, nemi szervre mondott feloldozással,
az akkor mégiscsak a halál
tekintetében való
gyermeki tudatlanság, baljós könnyűség,
nagyobb
szemérem minden tilalomnál.
Így a nagy
esendőség,
személytelen, amitől mégis
minden elmúlik, legalább
utólag,
vagy én, énbennem a saját testem,
és már csak úgy a közeli
szégyen.
Vasárnap
Egy hatalmas száj volt,
azon át a
levegőt. Semmi más,
csak egy hatalmas száj, és semmi mást,
csak
levegőt.
Hatalmas szájjá nyílt a test,
és
a világból csak a levegő létezett,
és akarta egyik a
másikat,
napokon át még akarta.
Aki meg mégis volt,
ami ott
feküdt valakiből,
azt én csak néztem, és most már
magamat így nem
nézhetem.
Szijj Ferenc, költő.
Szombathelyen született, 1958-ban. Kötetei : 1990: A lassú élet titka;
1992: A futás napja; 1997: A nagy salakmező; 1999: Kéregtorony; 2001:
Szuromberek királyfi (meseregény). Díjai: 1989: Móricz-ösztöndíj; 1991:
Művészeti Alap Elsőkötetesek díja; 2000: Soros Alapítvány ösztöndíja,
Déry-díj; 2001: József
Attila-díj.