LUCÍA ETXEBARRIA
Szerelem, kíváncsiság,
Prozac és kétségek
(részlet)
Ez volt az első dugás egy hónap
alatt, az első a katasztrófa után. Magányosnak éreztem magam,
reménytelenül magányosnak; sóvárogtam egy kis gyengédség után, vadul
vágyakoztam rá, hogy kényeztessenek és simogassanak. Olyan mohón és
állatian ki voltam éhezve, mint egy piránya. Olyan furcsa ez? Olykor
mindenkinek szüksége van egy kis ölelésre. Na nem mintha túl sokat vártam
volna, de ekkora csalódásra azért nem voltam felkészülve. Először is
mikroszkopikus méretű volt. Hogy mit értek mikroszkopikus méret alatt? Nem
is tudom… Talán tizenkét centimétert? Mindenesetre valami egészen aprócska
dolgot. Olyan nevetségesen festett – mármint maga a szerszám –, hogy azon
voltam, felajánlom neki a hátsó bejáratot, mert tudtam, hogy úgysem fájna.
Ugyan hogy is fájhatna, ha ennyire picike? Na persze nem rukkolhatunk elő
ilyesmivel egy olyan pasi előtt, akit akkor ismertünk meg a bárban. Egy
szó mint száz, klasszikus pózban csináltuk; ide-oda tekeregtünk, nyálasan,
mint az angolnák. Össze-összecsattant a medencénk, és éreztem, amint ott
liheg rajtam, ám hasztalan igyekszik feljutni a csúcsra; az a kis mikrotag
azonban továbbra is szánalmasan dörgölőzött, be-becsusszanva a
szeméremajkaim közé. Ám minden egyes lökés pusztán egy-egy újabb hiú
próbálkozás volt, hogy behatoljon egy szakadékba, melynek mélységei –
nagyságát és étvágyát tekintve egyaránt – jócskán felülmúlták
őt. Ráadásul a fickó csak nem akarta befejezni. Ott nyögdécseltem és
tettettem a gerjedelmet, abban a reményben, hogy majd empátiából elélvez,
hogy az én színlelt izgalmam majd csak aktiválja az ő valós izgalmát, de
mindhiába. Órákig húzta a dolgot, nekem legalábbis úgy tűnt, órák teltek
el, mialatt ott gyömöszölt és folyatta rám a nyálát, összeragacsozott a
suta, nedves csókjaival, és összekaristolta az arcomat a háromnapos
borostájával, amely olyan érdes volt, mint a smirgli. Én meg közben arra
gondoltam, hogy aludnom kellene, hogy végre, legalább egy éjszaka
szükségem volna hat vagy hét óra alvásra, mert akkor már egy hete napi
négy órát aludtam. Váltogattam a pozitúrákat, és az összes trükkömet
bevetettem, de az istennek se fejezte be. Úgyhogy végül nem maradt más
választásom, megkérdeztem tőle, van-e valami baj; mire azt felelte, hogy
nincs, csak jobb’ szereti sokáig csinálni, mint azonnal elélvezni. Nem
tudom, vajon igazat mondott-e, vagy volt valami ésszerűbb magyarázat a
dologra, csak épp azt nem volt képes elárulni, hogy például nem
tetszem neki eléggé, vagy egész délután a farkát verte a fürdőkádban, vagy
mit tudom én. És ne higgyétek, hogy valami érzéketlen fapina vagyok:
nagyon megerőltettem magam, hogy elbűvölőnek mutatkozzam, s ne
érzékeltessem vele, hogy ez az egész egy csúfos kudarc, a fizikai és
kémiai összeférhetetlenség ékes példája, huszonnégy életévem egyik
legkellemetlenebb élménye. És akkor még nem számoltam a
lelkiismeret-furdalással, meg a félelemmel, amely bármely szexuális
kapcsolat velejárója a mai AIDS-es világban. Amikor elbúcsúzott, szinte
olvastam a gondolataiban: nem lesz legközelebb. És ami engem illet,
tökéletesen egyetértettem vele. Lehet, hogy egyszer újra megjelenik majd a
bárpultnál. Ha nem kerülhetem el, ha nem talál egy szabad pincérnőt, hogy
felszolgáljon neki egy italt, tőlem kéri majd – látszólag szórakozottan,
mintha nem emlékezne a történtekre. De nem érdekel. Vagy talán mégis.
Valahol legbelül minden nőben ott rejtőzik egy darabka büszkeség, melynek
következtében – akár tetszik, akár nem – mindig fáj egy kicsit a tudat, ha
nem voltunk csúcsformában, ha nem tetszettünk eléggé, s talán aznap reggel
nekem is fájt a bizonyosság. Utána azonban elég volt néhányszor arra
gondolnom, hogy a pasi elélvezett, én viszont nem, illetve arra, milyen
borzalmasan éreztem magam, amikor el kellett viselnem azt a tengernyi
ostromot, meg utána a rémes ábrázatát. Jaj, az a bűntudat, a távoli
szégyen…! És akkor már-már úgy éreztem, még mindig így volt a lehető
legjobb: hogy neki sem tetszett volna meddő csatánk eredménytelensége,
csak persze akármilyen nagyravágyó is az egóm, nem törekedhetem folyton
arra, hogy a másik elégedett legyen, miközben én sohasem lehetek az. Az
ajtócsapódás ezer visszhanggal vibrált bennem. Úgy próbáltam elfojtani a
zakatolást, hogy a párnába fúrtam a fejem, és fékezhetetlenül, sebesen
zubogott fel mellkasomból a zokogás. A huzat másodpercek alatt átázott,
nagy fehér folt homályosította el a látásomat, és egyedül Iain megfagyott
ábrázatát láttam magam előtt; folyton csak Iaint, az ő negatív lenyomatát
a retinámon. Azt a tüzes vassal bélyegzett képet, amelyet egyhavi
extasy-adag sem volt képes elmosni bennem. Újra hétéves akartam lenni;
visszavágytam abba a romlottságtól és kicsapongásoktól mentes világba,
amikor még azt sem tudtam, mi fán terem a szex, és nem is érdekelt; a
boldog tudatlanság állapotába, amelyet már sosem élhetek meg újra. Négy
olyan dolog van, ami a korral jár, s amikről akkor még nyugodt szívvel
lemondtam volna: a szerelem, a kíváncsiság, a bűn és a kétségek. Ez a
mondat ráadásul nem is tőlem származik, hanem Dorothy Parkertől.
Gyerekkor. Megerőltetem az agyamat, és emlékek után kutatok. Ott
vagyok én: egy kis göndör ebihal, óriási kék masnival átkötött copffal a
fejem búbján, rémes iskolai uniformisban: fehér blúz, mellény, kék blézer,
sötétkék rakott szoknya, felszegett aljjal és bevett derékkal (mert
takarékoskodni kellett, és annak a szoknyának legalább négy évig kellett
húznia). Egyetlen olyan lányt sem ismerek, aki kiskorában ne akart volna
fiú lenni. Legalábbis néha. Ott ugróköteleztünk vagy főzőcskéztünk az
iskola udvarán, s közben irigyeltük a fiúk szabadságát, amint az árkádok
alatt fociznak, vagy kaviccsal gyilkolásszák a gyíkokat. Mi pedig sosem
csinálhattunk semmi ilyesmit, mert ezek fiús dolgok voltak. Nekünk tiszta,
rendes egyenruhában kellett hazaérnünk, úgy, hogy még a masnink is a
helyén legyen, és már az elejétől fogva világosan az értésünkre adták,
hogy a fiús játékok egyáltalán nem férnek meg a mi szépen karbantartott
külsőnkkel. Kisiskolás koromban felettébb bosszantott, hogy Isten
férfi. Attól a pillanattól fogva, hogy ezt a tudomásomra hozták, kezdett
kialakulni bennem a kisebbségi érzés; még halvány gőzöm sem volt semmiről,
de már alsóbbrendű emberi lénnyé minősültem. Ha a Jóisten a saját képére
és hasonlatosságára teremtett bennünket, engem vajon miért csinált
lánynak, amikor Ő hímnemű? Ráadásul Atyaistenként emlegettük, és imádkozás
közben Miatyánknak szólítottuk. Az én apám négyéves koromban lelécelt
otthonról, úgyhogy nemigen támasztottam elvárásokat az atyai feladatokkal
szemben, és abban sem hittem, hogy valaki, pusztán azért, mert az apám,
kötelességének érezné, hogy különös figyelemben részesítsen; arról nem is
szólva, hogy Isten is fiú, tehát értelemszerűen az övéit részesíti
előnyben: azokat a vadbarmokat, akik ott őrjöngenek a fal túloldalán.
Azokat a fiúkat, akik a Marista Iskolatestvérekhez jártak, és akikkel
együtt utaztunk a buszon; azokat, akik labdázhattak és fára mászhattak, és
akiknek nem kellett nevetséges masnit viselniük, és ügyelniük rá, nehogy
félrecsússzon. Nekünk pedig – azért, mert a szépanyánk
szépanyjának a szépanyja beleharapott egy almába, amibe nem lett volna
szabad – a legrosszabb jutott. Nem lehetünk papok, nem szentelhetjük meg a
kelyhet és hörpinthetjük fel a muskotályt, és nem énekelhetjük teli
torokkal, zöld miseruhában a vasárnapi zsoltárokat az oltár mögött.
Legfeljebb arra áhítozhatunk, hogy apácák leszünk, felkötjük a fekete
fityulát, amely szépen eltakarja a rövidre borotvált hajunkat, és
felöltjük a lábfejünkig érő, rossz szabású leplet, s közben
rémtörténetekkel tartjuk majd rettegésben az eljövendő kisiskolás
leánykákat. Szegény apácák! Kétes hivatású, jelentéktelen kis hangyák,
akik zsarnok édesapjuk, a nyomor vagy a nem kívánatos hajadonság
társadalmi szégyene elől a rend falai közé menekültek. Mosószappannal
tisztálkodó egérarcú apácák, akik örökké kámforszagot húztak maguk után,
mely imamotyogás közben röppent fel a fityulájuk meg a fekete
raffiahajtások alól, és elárasztotta a végtelen kőfolyosókat. Egyikünk sem
akarta apácaként végezni. Én mindenesetre semmiképpen. Esetleg
misszionáriusként, de apácaként, még ha meghibbantam volna, akkor sem.
Ráadásul anyám is gondoskodott róla, hogy jelezze, ez volna a legszörnyűbb
dolog, amit a sors rendelhet nekem. Nem közvetlenül nekem mondta, de
tudomást szereztem róla, mert hallottam, amint folyton azt ismételgeti
Rosa nővéremnek, hogy többet kellene törődnie magával, és jobban oda
kellene figyelnie a fiúkra, mert a végén nem marad más választása, mint
hogy apácának álljon. És abból, ahogyan azt hangsúlyozta, hogy apácának
álljon, a napnál is világosabb volt, hogy a nővérem jobban teszi, ha máris
kiröppen az utcára, szépen kisminkelve és megfésülködve, és az összes
fiúra rámosolyog, aki csak szembejön vele. Nekünk tehát az a választási
lehetőség adatott meg, hogy beálljunk Mária leányai közé. Az egész Szűz
Mária-dolog számomra mindig is afféle vigaszdíjnak tűnt (bár mindig nagyon
vigyáztam rá, hogy ezt ki ne mondjam), mert a templomban lévő Szűz
Mária-kép jóval kisebb volt a megfeszített Krisztusnál; a vérző,
lélegzetelállító, lenyűgöző, szinte már gyönyörű, szenvedő, szikár
Krisztusnál; az ő izmos, inas, fából faragott alakjánál. Egy aprócska
szobor a balján egy gyermeteg arcú, szalmasárga hajú, a könnyektől
vizeskék szemű, fehér tógát s rajta világoskék tunikát viselő, csillagos
diadémmal koronázott alakot ábrázolt. Fura módon anyámra emlékeztetett,
azzal az árnyalatnyi különbséggel, hogy Isten anyjának arcán finom, kedves
mosoly húzódott, amely az én anyám gesztustárából tökéletesen hiányzott.
Évekkel később tanultam, hogy Jézus Krisztus édesanyja galileai zsidó
asszony volt, és minden valószínűség szerint barna. Ám a szőke templomi
szobrocska ábrázata olyan mélyen belevésődött az agyamba, hogy ahányszor
csak Jézusra vagy az anyjára gondoltam, szőkének képzeltem
őket. A mi iskolánkban négyéves korunkban ajánlottak fel
bennünket Szűz Máriának. Akkoriban még könnyű volt az élet. Olyan jó volt
kézen fogva menni a jól ismert, kitaposott utakon… Nagyjából emlékszem is
az elsőáldozó ceremóniára. Abból állt, hogy mi, lányok, ott imbolyogtunk a
templom közepén, óriási fehér liliommal a kezünkben, amely szinte nagyobb
volt, mint mi magunk, s melyet az oltáron helyeztünk el, a Szűzanya lába
előtt. Ezt követően a pap egy kis, érem alakú ostyával ajándékozott meg
bennünket, s ez volt a tanújele annak, hogy Szűz Mária leányai lettünk; ám
itt jegyezném meg, hogy ez nem a mi választásunk következménye volt,
lévén, hogy soha senki nem kérdezte meg tőlünk, részt óhajtunk-e venni az
estélyen vagy sem. Szűz Mária leányának lenni teljesen más volt, mint
Szűz Mária fiának, hiszen a Maristák az Úrjézus katonái voltak. Ez tovább
erősítette bennünk a tudatot, hogy születésünktől fogva egyfajta lehangoló
passzivitásra ítéltettünk. Egyszeri kislányként kezdtük, aki nem mászhat
fára, és jóságos, alázatos ifjú hölgyként kellett végeznünk, aki
egyetlenegyszer sem harsogja túl a társait. Ha jól meggondoljuk, Jézus
szedte a sátorfáját, és elindult világot látni; különféle tanítványokat
szedett össze itt-ott-amott, kenyeret meg halat szaporított, holtakat
keltett életre, betegeket gyógyított, vízen járt, centuriókat térített
meg, és ő volt a lakomák színfoltja. Na és Szűz Mária? Mit tett Szűz Mária
egész életében? Még ha Istennek szent anyja volt is, egyszerű
mellékszereplő a szentírásban, és mozdulatlanul, rezignáltan ücsörög egy
kis felhőcskén a katekizmusban, mellmagasságban összetett tenyérrel, némi
fásult békességgel az ábrázatán. Még a csodatételei is másodosztályúak
voltak. A Vatikán évszázadokig habozott, míg végre elismerte a
jelenéseit. Egyszóval kiskoromban az összes többi lányhoz hasonlóan én
is fiú szerettem volna lenni. De ha már lánynak születtem, idejekorán
elkezdett zakatolni fejecskémben a gondolat, hogy nem igazán van ínyemre a
szüzességem. Földimádó vagyok, így hát elveszítem az Eget – fátylat
rá. A legrosszabb akkor jön, miután betöltjük a tizenegyet. Milyen
könyörtelen az élet, hogy egy óvatlan pillanatban elrabolják az ember
gyerekkorát… Pedig milyen boldogan babáztam, amikor az apácák egyszer csak
lerántották a leplet a Lét Nagy Titkáról. Az a helyzet, hogy annak a
puszta ténynek köszönhetően, hogy lánynak születtünk, az Úr kincset
rejtett a testünkbe, amelyet a Föld valamennyi hímje meg akar kaparintani
tőlünk, mindenáron, nekünk pedig az a küldetésünk, hogy őrizzük a kincset;
ne engedjük, hogy erőszakot tegyenek rajta, s bevehetetlen szentélyként
tiszteljük a testünket, az Úr (a Hím) legfőbb dicsőségére. Óriási
felelősség nyomja rá bélyegét a kijelölt napra, midőn testünk először ont
néhány csepp vért; vért, mely azon áldozathozatalra emlékeztet bennünket,
amellyel az Úrnak (a Hímnek) tartozunk, hogy visszafizessük neki azt, amit
egykoron Ő érettünk tett. Ez az egész história a vérről meg a
felelősségről meg az őrizendő szentélyről meg az áldozathozatalról
olyannyira sokkolt, hogy amikor megjött az első menstruációm, felettébb
őrizkedtem tőle, hogy bárkinek is eláruljam, és titokban loptam betétet a
nővéreimtől, mert úgy éreztem, még nem tudnék szembenézni azzal a
társadalmi és erkölcsi felelősségtudattal, amelyet újdonsült női mivoltom
aprócska vállaimra terhelt. Hiszen egy lapos kislányka voltam! Milyen
vicces most erre emlékeznem, amikor már harmadik hónapja nem menstruálok.
Nem, nem vagyok terhes. Ám nehogy azt higgyétek, hogy túlságosan izgat
az én kis amenorreám (ez a problémám hivatalos neve). Úgy értem, igazság
szerint nem túl kellemes, ha az ember egy nyákos, véres csíkot húz maga
után, és azon szorong, hogy van-e tampon a táskájában, meg nehogy úgy
járjon, hogy a buli kellős közepén rá kell ébrednie, hogy keresztet vethet
az egyik kedvenc nadrágjára. Hogy a sok görcsöt, fájdalmat, a
premenstruális szindrómával járó rossz hangulatot és egyebeket ne is
említsük. Na és amikor a nyomunkba szegődnek az utcán a kutyák, mert olyan
szagot árasztunk, mint a tüzelő szukák? Emlékszem, egyszer a
buszmegállóban alig bírtam lerázni egy kóbor kutyát, aki mindenáron rám
akart mászni. A fütyijéből sötétrózsaszín, csillogó ceruza bújt elő. Még
egészen kislány voltam, és majd elsüllyedtem szégyenemben. El akartam
kergetni az esernyőmmel, de ettől mintha még jobban begerjedt volna. Ki
tudja, talán mazochista volt a lelkem. Őrület. Szóval, ami engem illet,
semmi baj, nem menstruálok, és élvezem az életet. A nőgyógyásznőm azonban
másként vélekedett, és egy rakás kórházba meg rendelőbe elhajtott, hogy
ismét vérszerződést köthessek a világgal. Első vizsgálat: vérvétel és
ultrahang. A doktornő eleinte semmi rendelleneset nem észlelt, és arra
jutott, hogy az egész probléma a stresszből fakad. Ez kissé nevetségesen
hangzott. Hisz csak egy pincérnő vagyok, ugyan miféle stresszel jár az?
Különben is, akár hiszitek, akár nem, csípem a pincérnőséget, és semmi
rosszat nem látok benne, hiába szekálnak a nővéreim, hogy valami komolyabb
dologgal kellene foglalkoznom. Többnyire azt felelem nekik, hogy
foglalkoznék én, ha lenne rá lehetőségem, nem vagyok ostoba. És szeretném
leszögezni, hogy – az emberek többségének véleményével ellentétben – egy
felkapott helyen felszolgálni még nem jelenti azt, hogy hülye az ember; de
nem ám, uraim, így ugyanis több időm marad az olvasásra, meg arra, hogy
befejezzem a szakdolgozatomat. És jelen pillanatban nagyon is bírom a
munkámat, bár nem jár vele se tébé, se fix szerződés, se semmi más, amit a
nővéreim olyan nagyra értékelnek. De hát ez is csak egy munka, a fenébe
is, ráadásul megélek belőle, és ez a legfontosabb. De hát ezt úgyse
döngöli bele senki a nővéreim fejébe; folyton azzal nyaggatnak, hogy ez
így nem mehet tovább, Cristina, döntsd el végre, mit akarsz kezdeni az
életeddel… Az agyamra mennek. Rosa nővéremnek, aki igen magas pozícióban
dolgozik, az a véleménye, hogy mindenkinek olyannak kellene lennie, mint
ő, és az, hogy a húga pincérnő, alighanem olyasfajta szégyent jelenthet a
számára, mint ha egy szicíliainak elkurvul a nővére. Az ő felfogása
szerint minden ember értéke könnyen lemérhető és kifejezhető egy számmal,
amit úgy kapunk meg, ha olyasfajta tényezőket veszünk figyelembe, mint a
nullák száma az illető bankszámláján, irodájának négyzetméterben megadott
nagysága vagy beosztottainak száma, s ezek alapján tízes skálán pontozzuk
a delikvenst. Rosa ugyanis zseni: papír és ceruza nélkül képes négyjegyű
számokból gyököt vonni, és fejből tudja a világ összes fővárosát, a
legeldugottabbakat is beleértve. Ugyanakkor épp a zsenialitása miatt
kicsit sótlan. Szinte senkivel sem érintkezik. Olyan hermetikus a jelleme,
mintha szirup nélkül főzték volna be. Na nem mintha a másik nővérem a
szellemi stabilitás csodája volna. Két hete aggódó hangon felhívott az
anyám, hogy Anáról beszéljen velem. Amint a vonal túlsó végén meghallottam
fagyos, visszafogott hangját, azonnal tudtam, hogy valami baj van, anyám
ugyanis nem szokott csak úgy felhívni. Előre megtervezett, ritka
kapcsolatteremtő próbálkozásainak mindig komoly indoka van; valami nyomós
érv készteti arra, hogy átkeljen a kendőzött szemrehányások és képtelen
feltételezések szövevényéből font, imbolygó hídon, amelyet a bennünket
elválasztó szakadék fölé feszítettünk ki. El sem hiszitek, mennyire bánt,
mennyire megvisel az a felismerés, hogy nincs köztünk más kapocs, mint a
kölcsönös bizalmatlanság, hisz mégiscsak tőle kaptam az életet. S miközben
anyám a nővéremről beszélt, és azt fejtegette, mennyire aggasztja, hogy
Ana, a háziasszonyok gyöngye, kinek kellemén és jellemén még sosem esett
csorba, egy ideje szünet nélkül sír és szemlátomást fogy, be kellett
látnom, hogy olyan érzésem van, mintha egy vadidegenről beszélne, mert hát
voltaképpen van-e bárminemű fogalmam arról, hogy milyen is az én Ana
nővérem valójában? Gyakorlatilag soha nem beszélünk egymással, és
emlékezetem szerint akkor sem beszélgettünk, amikor még egy fedél alatt
éltünk (olyan, mintha ezer éve lett volna). De hát lássuk be, én az ő
szemében egy ordas kurva vagyok, ő pedig az enyémben egy fapina. És ebben
ki is merül a testvéri szeretetünk. Az ember nem szívesen beszél a
családjáról, mert hirtelen rá kell döbbennie, hogy nincs egy jégtábla,
amiben megkapaszkodhatna a sok szétfoszlott család, bizonytalan munka,
tiszavirág életű kapcsolat és ragályos szexuális viszony egyetemes
hajótörése közepette. De alaposan elkalandoztam, úgyhogy kanyarodjunk
csak vissza oda, ahol tartottunk, vagyis a nőgyógyászati problémáimhoz. A
második vizsgálat egy kis kaparászásból állt (nehogy feldúljam az érzékeny
lelketeket, megkíméllek benneteket attól, hogy elbeszéljem, miként vesznek
szövetmintát az ember petefészkéből), és akkor a doktornő arra a
következtetésre jutott, hogy a probléma neve endometriózis, ami az
elpusztult sejtek masszája vagy valami ilyesmi, amely az endometriumban
halmozódik fel. Állítólag ez az endometriózis a női meddőség egyik fő
kiváltója, és én eddig mit sem tudtam az egészről. Szóval felírtak nekem
valami tablettát, amitől borzasztó rosszul lettem, hánytam és szédelegtem,
a fájdalomról nem is szólva; ijesztő görcseim voltak, mintha fogóval
feszítettek volna belülről. Két napig tapogatózva jártam az utcán,
elmosódott épületek közt, és minden harmadik lépésnél meg kellett állnom,
hogy valamiféle epeszerű, opálos nyákot bocsássak ki magamból, amely
folyamatosan csorgott a számból. Ám ennek ellenére továbbra sem
menstruáltam. Az utolsó, a végső vizsgálat során leltárt készítettek a
hormonállományomról, és az orvosnőm – négy hét vizsgálódás, ultrahang,
kaparászás, leltár és a női intimitásomat (ezt az oly sokszor háborgatott
szentélyt) célzó egyéb tolakodások után – arra a következtetésre jutott,
hogy (kapaszkodjatok meg!) ,,tesztoszteron-túltengésben’’ szenvedek; jól
hangzik, mi? Hogy számotokra is világos legyen: tesztoszteronnak nevezik a
férfihormont, a nőit pedig ösztrogénnek, és az emberi testben (bármely
emberi testben) mindkettő megtalálható. Az arányuk határozza meg a
nemünket. Akiben az ösztrogén hormonok dominálnak, az nő. Akiben pedig a
tesztoszteronok, az férfi. És nekem, éppen nekem, több tesztoszteronom van
a kelleténél, és ezért nem jön meg a menstruációm. Bárki megmondaná: elég
csak egy pillantást vetni a nagy dudáimra meg a csípőmre. Én vagyok a
legnőiesebb nő a földön, és tessék, a kelleténél több bennem a
férfihormon. És micsoda véletlen, két napra rá megakadt a szemem egy
cikken a Cosmó-ban, ahol épp ezt a témát feszegették. A Cosmo szerint
Jenkiföldön tesztoszteronnal kezeltek néhány menopauzás nőt, hátha attól
rendbejön az életük, és vége is lett a klimaxos hőhullámaiknak. Ezenkívül
arra is rájöttek, hogy a tesztoszteronnal kezelt nőknek a sztratoszférába
emelkedik a libidója. Elképzelem azokat a szerencsétlen, kielégítetlen,
féktelen asszonyokat, amint rávetik magukat a postásra, a tejesemberre, az
újságkihordóra és valamennyi hímre, aki feltűnik a szemük előtt. Az
orvosok pedig jelentős kutatást kezdeményeztek a tárgyalt jelenség
kapcsán, és a következő eredményre jutottak: először is, hogy azokat a
nőket, bennünket, akiknek több tesztoszteronunk van a kelleténél, erősebb
szexuális impulzusok fűtenek, mint a többieket; másodszor pedig
agresszívebbek és határozottabbak vagyunk. Miután betöltöttem a
tizenötöt, anyám egy rakás pszichológushoz elküldött, egyikhez a másik
után, mert elege lett az összeférhetetlen természetemből fakadó különféle
rohamaimból. A fél életem azzal telt, hogy az érzéseim és a reakcióim
feltehető okait analizálták. Promiszkuitásra való hajlamom szerintük nem
egyéb, mint az apafigura keresése. Az anyámmal való örök hadakozás pedig
reménytelen kísérlet a személyiségem körvonalazására, az ellenállás
eszközével. Ám hormonleltárom eredménye alapján bátran megspórolhattam
volna azt a sok végtelennek tűnő órát, melyet a díványon töltöttem (hát
nem óriási?), és közben különféle időutazásokkal próbálkoztam, vissza a
múltba, egészen az első pépig, amit elfogyasztottam; érzelmi és
dühkitöréseimnek ugyanis sokkal egyszerűbb az oka: egy kis
hormontúltengés. És ugyanez a helyzet Rosával, az én megközelíthetetlen
nővéremmel is. Mindig úgy gondoltuk, azért olyan fura és zárkózott a csaj,
mert nagyon megviselte, hogy apám csak úgy, hipp-hopp, szó nélkül
lelépett. De az a helyzet, hogy ő is elment a pszichiáterhez (igen,
elismerem, elég zűrös a családom; két nővér, aki pszichiáterhez jár, a
legidősebb pedig otthon bőg és olyan depressziós, mint egy szamár), és az
orvos kifejtette neki, hogy az egész probléma a szerotoninnal áll
összefüggésben. Vagyis hogy a kelleténél kevesebb van az agyában abból az
anyagból, ami az agysejtek közti közvetítő szerepét tölti be. Igy Rosa
Prozac-függővé vált, és ez a varázslatos és legális drog állítólag szépen
szabályozza a szerotoninszintjét, és új nőt farag belőle. Na majd
meglátjuk. Hát ez a helyzet. Bennem sok a tesztoszteron, benne meg
kevés a szerotonin. És ezen túltengésekből és hiányokból fakadóan a
problémáinknak semmi köze a személyes vagy családi körülményeinkhez,
csupán az agyunk vagy a petefészkünk kémiai összetételéhez. Így hát,
kedveseim, Freud, Lacan, Jung és Rogers csak a bolondját járatták veletek.
De vajon, kérdem én, nem lehetséges-e, hogy épp fordítva áll a dolog?
Vagyis hogy az élet úgy megviselt bennünket, hogy Rosa agya abbahagyta a
szerotonintermelést, az én petefészkem meg őrült módon nekilátott a
tesztoszteron-kiválasztásnak; és persze ki tudja, vajon mi történt Ana
valamelyik szervével. Hiszen, ha jól emlékszem, mintha lett volna olyan
idő, amikor én még nagyon-nagyon-nagyon picike voltam, és olyanok voltunk,
mint egy normális család. A nővéreim meg én azt játszottuk, hogy mesélünk
egymásnak a sötétben, a paplan alatt; és nem voltunk egész nap
lehangoltak, idegesek és bőgősek; és papás-mamást meg születik-a-babást
játszottunk; és mindenki elég normálisnak tartott bennünket, szép,
tündéri, imádni való kislányoknak. Egyszóval: mi volt előbb, a tyúk vagy a
tojás? A testünk szabályoz-e bennünket, vagy mi szabályozzuk a testünket?
Jó kérdés. A nőgyógyásznőm ezenközben újabb pasztillákat akar belém
tukmálni, de én tiltakozom. Először is azért, mert semmi kedvem újra
okádni, meg a görcsöktől és a szédelgéstől szenvedni; másodszor azért,
mert nem is olyan biztos, hogy szeretném, ha újra menstruálnék; harmadszor
pedig azért, mert amióta Iain elhagyott, vagy én hagytam el őt, vagy
egymást hagytuk el – és ennek már egy hónapja, egy hónapja tart ez a
lázálom – , szinte semmi kedvem a keféléshez. És attól tartok, hogy ha
mindennek a tetejébe még csökkenteni kezdem a tesztoszteronszintemet,
végképp elcseszem a libidómat. És hiába kötözködnek velem folyton a
nővéreim a zavaros kapcsolataim miatt, meg hogy ilyen meg olyan férfifaló
vagyok, mit is mondhatnék erre? Ilyen vagyok és kész; talán azért, mert az
apám elhagyott bennünket, vagy azért, mert túl sok bennem a tesztoszteron.
Ilyen vagyok, és örülök neki, és semmi kedvem lemondani az egyetlen
kézzelfogható élvezetről, amelyet az élet tálcán kínál.
Fordította: Mester Yvonne
|