A főváros kutatója
Tosics Iván, szociológus, a koncepció project menedzsere
Budapest soha nem
lesz világváros. Világváros London, New York, Tokió, ez a fogalom gyakorlatilag foglalt.
Budapest európai jelentőségű regionális köz-ponttá válhat - jó esetben -, és ezt az irányt
kellene igazából megcélozni.
A címkézés jó ötlet volt a szervezőktől, amit az
is bizonyít, hogy mindenki tiltakozik ellene, hiszen egyikünket sem lehet csak úgy becímkézni,
mint kutató, féltő, vagy éppen építő. Sokan indultunk kutatóként, és mint ahogy nem igazán
lehetett a '90-es években csak kutatásból megélni, sokfajta irányban átalakultunk, fejlődtünk.
Az utóbbi időben én talán tanácsadó-tervezőként aposztrofál-nám magamat, miközben még mindig
szeretem a kutatást.
Lassan már 11éve annak, hogy Magyarország és benne ez a város saját
kezébe vette sorsát. Ez alatt - ahogy Demján úr mondta - 20 milliárd dollár működő tőke is
bejött, minden feltétel adott volt, hogy Budapest elinduljon a világváros-sá válás útján.
Mennyire sikerült ez? Rögtön kijelentem, hogy szerintem Buda-pest soha nem lesz világváros -
ebben egyetértek Demján úrral. Világváros London, New York, Tokió, ez a fogalom gyakorlatilag
foglalt. Budapest európai jelentőségű regionális központtá válhat - jó esetben -, és ezt az
irányt kellene igazából megcélozni.
Milyen kutatási eredmények voltak ebben az
évtizedben, melyek beépültek - vagy beépülhettek volna - a várospolitikába?
Mi, kutatók a
'80-as évek végén, a '90-es évek elején sok mindent megjósol-tunk: látni lehetett azt, hogy a
decentralizáció vagy a lakásprivatizáció hova fog vezetni. A szocialista lakásmodell
összeomlása úgy ment végbe Magyarorszá-gon is, mint a többi kelet-európai országban - kivéve
Németországot, ahol nem privatizálták a lakásokat, legalábbis nem ingyen. Mindenhol
gyakorlatilag ugyanolyan hatásokkal járt, a lakásrendszerben meglévő egyenlőtlenségek további
elmélyülésének és a társadalmi rétegek egyenlőtlenségének fokozódása irányában hatott. Ez a
városrészekre is visszahatott, egyesek nagyon szépen fejlődnek, ezt egész Budára - legalábbis a
hegyvidékekre - elmondhatjuk. De vannak olyan részei a városnak, ahol a szegény lakók által
magántulajdonba vett, leromlott házakkal nem történik semmi: először a lift fog leállni, aztán
az erkély fog leszakadni, ekkor majd elgondolkozunk azon, hogy a privatizáció ezekben az
esetekben milyen "eredménnyel" járt. Tanúi lehettünk a szocialista városmodell összeomlásának
is, talán még emlékeznek arra az időszakra, amikor nem a város, nem is a kerületek döntöttek
lakótelepek építéséről, hanem szinte végigment a lakótelepépítési korszak a város testén - ha
egy képzavarral élhetek. Ebből az egyközpontú korszakból a '90-es évek elején átbillentünk
ennek totális ellentétébe, a decentralizáció idejébe. Emlékszünk arra, amikor Csepel el akart
szakadni Budapesttől, amikor a szennyvíztisztító kapcsán egy totális patthelyzet alakult ki:
Csepel azt mondta, hogy szennyvíztisztítót nem fog engedélyezni, Budapest azt mondta, azon a
területen csak szennyvíztisztító épülhet. Az évtized közepétől lassú átalakulás figyelhető meg.
Az inga, amely a centralizálástól a teljes decentralizálás felé haladt, az évtized közepétől
egy igazi kétszintű rendszer sejtetése felé tartott. Mégis van forrásmegosztás ebben a
városban, minden évben jókat vitatkoznak rajta, mégis létezik. Mégiscsak van egy FSZKT
(Fővá-rosi Szabályozási Keretterv - a szerk.), melyben a város kulcsfontosságú pontokon
megszabhatja, mit lehet és mit nem. De a kerületek fejlesztésének nagyobb részébe mégsem
szólhat bele.
Városrehabilitáció
Mégis vannak tehát olyan elemek, amelyek arra
irányulnak, hogy ez a város a kétszintűség előnyeit kihasználva tudjon fejlődni. A
városrehabilitáció terén hasonló átalakulást figyelhetünk meg: volt a szocialista modell,
amikor a városatyák elhatározták, hogy a Klauzál tér környékén minden rendbehoznak. Egy tömb
nagyságrendig eljutottak, a többire már nem futotta a pénz. Később ezek a kísérletek teljesen
elhaltak, még később a kerületek önerejére lett bízva az egész. A ferencvárosi volt az egyetlen
eset, amikor az új önkormányzat folytatta, amit az előző tanács megkezdett, és még ez is az
első három évben kudarcnak tűnt. Ma már egyértelműen sikertörténet, de sajnos ezen kívül a
kerületek önerejükből nem sokat tudtak felmutatni. Ma már azért csak van egy
városrehabilitációs koncepció, ennek vannak területei, ahol a Főváros is hozzájárul, a lakók
pedig vagy együttműködnek, vagy nem. Nagyon sajnálom, hogy nem erre a városrehabilitációs
tevékenységre koncentrálódnak a források, ma a pénznek a jelentős része egyedi
épületfejújításokra megy el.
Budapesten évente 17 ezerrel élnek
kevesebben
Végül felvetném a szuburbanizáció kérdését, és
ebben a témakörben néhány adatot is fel szeretnék sorolni. Miközben Magyarország lakossága
évente évente 0.3% - 0,5%-al csökken, ezalatt Budapest lakosságszáma stabilan 1,2%-kal csökken
évente, a legutolsó időszakban már 1,5%-kal, a város környékéé pedig 1,7-2%-kal növekszik. Ezek
a folyamatok az utóbbi egy-két évben felgyorsultak. Annak lehetünk tehát tanúi, hogy Budapest
vándorlási vesztesége évente 17 ezer fő (ennyivel több ember költözik ki, mint amennyi
beköltözik). Ha ehhez még hozzávesszük a természetes fogyást, 15 év múlva 1,6 millióan fognak
itt lakni. Nem tudom, mennyire fér össze a világvárosról való elképzeléssel az, hogy egy
hajdanán 2 milliós város, most már csak 1,6 millió. Meg fogja előzni Budapestet népességszámban
Bécs és Prága is. Persze mondhatják sokan, ez nem is akkora probléma, hiszen akkor majd lehet
itt szellősebben elhelyezkedni, lehet jobban lakni. De szerintem a város világvárossá vagy
európai központtá fejlődéséhez hozzátartozna az is, hogy a lakosságszámot tartani tudja, vagy
legalábbis nem engedi ilyen drasztikusan csökkenni.
Talán úgy foglalhatnám össze ezt a
gondolatkört, hogy voltak kutatásaink, voltak sejtéseink, amik nagyrészt bejöttek. Voltak
továbbá javaslataink, amiket azonban a politika csak nagyon kis részben volt hajlandó tudomásul
venni. Közben a város működése nagyrészt átalakult, és ennek során létrejöttek új,
műkö-dőképes rendszerek is. Mindenesetre a részsikerek mellett egyre súlyosbodó problémák is
vannak, és a szuburbanizáció felgyorsulása csak egy ezek közül.
Mi a stratégiai terv?
A súlyosbodó gondok kezeléséhez stratégiai
városfejlesztési tervre van szükség - ez a következő állításom. Egyáltalán mi a stratégiai
terv? Úgy látom, hogy az Európai Unióban az országhatárok leomlásával egyre inkább városok és
régiók állnak egymással versenyben. Nem minden szempontból, de ahol a tőke, az em-berek vagy a
szolgáltatások választhatnak különböző helyek között. Ezt a versenyt nagyon nehéz állni. A
versenyt eleinte egyértelműen a kemény faktorok határozták meg. Oda ment a tőke, ahol volt
autópálya, vasút, repülőtér, megfe-lelő infrastrukturális feltételek. Most már az EU-n belül
egyre több helyen kiegyenlítődnek a feltételek, egyre több helyen majdnem minden hasonló
szinten található meg, ezért a kemény feltételekkel azonos súlyúvá válnak a lágy feltételek:
milyenek a szabadidős szolgáltatások, a kultúra, az életminőség adott vá-rosban. Budapest abban
a kellemetlen helyzetben van, hogy egyszerre kell a kemény feltételek terén még mindig meglévő
lemaradásait behozni, és nem engedni a lágy feltételek terén még mindig meglévő eredmények
eltűnését. Sőt, azokat is fejlesztenie kell.
Hadd mondjak néhány példát. Budapest kulturális
kínálata még ma is óriási. Egyik ismerősöm Ausztráliából jött, megnézte a Pesti Estet és azt
mondta, ebben több program van, mint egész Ausztráliában. A tömegközlekedés még mindig működik
valamilyen szinten, még mindig jóval magasabb a tömegközlekedés aránya az utazások között, mint
mondjuk Bécsben, ahol emelkedik, nálunk viszont erősen süllyed.
Budapestnek tehát egy
olyan stratégiai tervre lenne szüksége, melyben megpróbálja a kulcsfontosságú területeket
megtalálni: a kettős kihívást, hogy a kemény faktorok területén igenis be kell hozni a
lemaradást, felhasználva az EU támogatást, és egyebeket; a lágy faktorok terén pedig nem
szabad engedni a leszakadást, sőt a legfontosabb területeken javulást kell elérni. Ki kell
találni a kulcsfontosságú területeket.
Végső soron legalább három ok miatt van stratégiai
tervre szükség: egyrészt, hogy a városversenyben helyt tudjunk állni, másrészt a
településfejlesztési terv a törvény szerint csak akkor léphet érvénybe, ha van elfogadott
városfejlesztési koncepció (stratégiai terv). Végül pedig, hogy el lehessen kerülni az ad-hoc
döntéseket, azt, hogy valaki bedob egy ötletet, és ennek kapcsán tényleg minden megváltozik.
Kell legyen egy távlati jövőkép, amelyhez ragaszkodhatunk.
A tervezés fázisai
A városvezetés megbízásából végül is
elkezdhettünk a Városfejlesztési Koncep-ción is dolgozni. A tervezés folyamán nagyon lényeges
kérdés volt, hogy hogyan lehet a tervezés különböző időszakait egymástól elválasztani. Ebben -
úgy tűnik - most kezd kompromisszum formálódni: Budapest fejlesztésének három terv-fázisát
javasoljuk megkülönböztetni. Egy nagytávlatú jövőképet, amely 30-40 évre megfogalmazza, milyen
városnak kellene itt lennie. Ez a jövőkép nem foglalkozik azzal, hogy a városnak mennyi pénze
van, a Fővárosnak milyen kompetenciái vannak, hanem azon gondolkodik, milyen legyen a város
(vagy milyen ne legyen). Ennek ellentéte a hét éves finanszírozási prognózis, amely egy ügyes
számítógépes modell alkalmazásával adja össze a konkrétan elhatározott fejlesztéseket, azok
egymásrahatását figyeli és a működtetés költségeit is számításba veszi. E két - nagytávlatú,
illetve középtávú - tervfázis között hiányzik a hosszú távú terv (mi ezt tizenöt évre
taksáljuk), amelyben olyan programot kell kidolgoznia a városnak, amely nem annyira konkrét,
mint a hét éves, de nem is annyira csak általánosságokban beszél, mint a nagy távlati jövőkép.
Ugyanakkor már figyelembe veszi azt, hogy a városnak mik a kompetenciái, körülbelül milyen
anyagi lehetőségei lesznek, azokat a helyeket, ahol a városnak szerepe lehet, hogy ott időben
beavatkozzon, szabályozzon kisebb-nagyobb mértékben. Egy ilyen hosszú távú program keretet kell
adjon a hétéves tervnek. Jelenleg a hétéves terv mögött lényegében nincs koncepcionális
elképzelés. A hétéves terv mindig egy évvel tovább gördíti az aktuális politikai viták során
elhatározott következő fejlesztések beemelését, illetve egyes fejlesztések elhagyását. A
hétéves tervnek - amelynek a logikája tiszta és világos - ehelyett egy hosszú távú, tizenöt
éves program keretei között kellene kialakulnia és évről-évre módosulnia.
Lakásépítés
A városfejlesztési koncepcióról most még csak
annyit, hogy a térbeli vonatkozásokon kívül vannak térben nem megfogható, ágazati típusú
javaslatai is, ezek közül kettőt emelnék most ki. Az egyik a lakásépítéshez fűződik. A
városfejlesztési koncepció ezzel kapcsolatos fejezete azt állítja, hogy Budapesten
foglalkozni kell a lakásépítéssel. Nem a Fővárosnak kell lakást építeni, ez az időszak már
régen elmúlt, de a Fővárosnak segítenie kell, hogy a főváros területén épülhessenek lakások.
Van most egy lakásépítési boom, talán eltart 5-10 évig, de nagyon hamar elfogynak a területek,
és ha nincsenek megfelelő szabad térségek előkészítve és a lakásépítés számára felajánlva,
akkor ez a lakásépítési boom hamar a fővároson kívülre kerül. Látszólag tehát egy olyan
területen, ami nem a Főváros feladata, igenis kell a Fővárosnak valamit tennie, ha meg akarja
tartani azokat a rétegeket, melyek ma már nagyon erősen gondolkoznak a város elhagyásán. A
másik kérdéskör a szociálpolitika. Őszintén megmondva, általában nem szokták egy város
stratégiai tervében, jövőképében a szociálpolitikát említeni. Budapesten azonban a város
kettészakadása mára olyan mértéket ért el, ami előbb-utóbb a város további fejlődésének gátja
lesz. Annak érdekében, hogy ez ne folytatódjon, sőt bizonyos közeledést lehessen elérni az
egyes városrészek között, ezt stratégiai céllá javasoljuk emelni. Beszéltem olyan felelős
pozícióban lévő budai önkormányzati politikussal, aki azt mondta, hogy ő nemigen megy át a Duna
túloldalára, nem igazán érdeklik a pesti dolgok. Náluk hál' istennek már nincs több bérlakás,
hál' istennek nincsenek már problémás lakásbérlők, elmentek Pestre, hiszen oda valók. Ezt a
gondolkodást - nem akarom azt mondani, hogy politikától vagy pártoktól függ - a Fővárosnak nem
szabad megengednie, fel kell lépni ellene, és ennek a problémának a súlya indokolja, hogy
bevegyük a városfejlesztési koncepcióba.
A hosszútávú koncepció célja
Egy városfejlesztési koncepció akkor jó, ha
ereje van, ha egy olyan dokumentumot sikerül a Közgyűléssel elfogadtatni, amelyik bizonyos
értelemben kötelező. Természetesen nem lehet ma tizenöt évre megfogalmazni, milyen lesz a
vá-ros jövője, de ha a koncepcionális vonalakat sikerül felrajzolni és megpróbáljuk az ezzel
ellentétes fejlesztéseket megtiltani, akadályozni, korlátozni, akkor szerintem a koncepció
elérte a célját.
Egy konkrét példa: van olyan nyugat-európai város, amelyik a
városfejlesztési koncepciójában elfogadta a fő infrastrukturális vonalak melletti fejlesztés
tervét: új munkahelyek, irodák azokon a helyeken épüljenek, melyek tömegközlekedési eszközzel
viszonylag könnyen megközelíthetők. Az ilyen fő erek közötti területet pedig csillapítják. Az
legyen kizárólag a lakás, az alacsonyabb szintű beépí-tés területe. Ne lehessen új
lakótelepeket, lakóparkokat építeni tömegközlekedéstől távol, ahol nyilván az egyéni
autóhasználat kerülne előtérbe. Ennek az elképzelésnek akkor van ereje, ha az ezzel ellentétes
koncepciók elfogadását a városnak joga van a Koncepcióra hivatkozva megakadályoznia. Azaz ha
kötelezően be kell vinni a nagyobb terveket valamilyen fórum elé, amelyik eldönti, hogy a terv
ellentétes-e a város stratégiai tervével. Ha igen, akkor nem engedjük megvalósítani, vagy ha
olyan új gondolatot vet fel, hogy mégis megéri engedni, akkor a Koncepciót kell módosítani.
Jelenleg a Fővárosnak nincs olyan távlati elképzelése, amely erre a koncepcionális kontrollra
akár térszerkezetben, akár ágazati vonatkozásban lehetőséget adna. És nincs olyan fóruma sem,
amely egy ilyen kontrollt jól gyakorolni tudna. Én ezek megvalósulásában látom a
városfejlesztési koncepció egyik fontos szerepét - ha majd elfogadják persze.
Budapest jövője
A városfejlesztési koncepciótól függetlenül
milyen tényezők befolyásolják Budapest városfejlődésének jövőjét? Igaza van Demján úrnak
abban, hogy a termelés jelentősége visszaszorult. Sok jel mutat arra, hogy az innovációt
hordozó tevékenységek a szabadidős, kulturális, kommunikációs, informális tevékenységek
lesznek, és ezek fognak a nagyobb városokban teret nyerni. Amikor a váro-sok haláláról lehetett
olvasni, kialakult egy olyan jövőkép az emberekben, hogy jön az új információs technológia,
kivonulok a laptopommal és a mobiltelefonommal a patakpartra, és onnan fogok dolgozni. Mert a
mobilon keresztül becsatlakozom a központi hálózatba, bárkivel tudok kommunikálni, el tudom
vé-gezni a munkámat, nincs szükség a városokra. Ez terjedt el pár évvel ezelőtt. A kutatások
ezzel szemben azt mutatták ki, hogy mindenfajta új információ-technológiai eszköz erősíti a
személyes találkozások iránti igényt. Nem igazolódott be tehát az, hogy az új
információ-technológia a városok kihalásához vezet, éppen ellenkezőleg, a városoknak egy új
lehetőséget ad.
A várakozásokkal ellentétben tehát éppen a városok új reneszánsza
következhet be. Persze szükség van a városokon belül új növekedési pólusokra, amelyek az új
funkciókat koncentrálják, lehetőséget adva arra, hogy a városok a saját területükön belül a
régi városmagot megőrizzék. Ebből a szempontból London például rossz példa: beengedte a
felhőkarcolókat, az amerikai típusú városfejlődést a város szívébe, ahová nem kellett volna.
Párizs ezzel szemben valószínűleg jó példa, mert jobban tudta ezt a fejlesztést a külső
részekre vinni. A jövő városához hozzátartozik tehát egy komplex várospolitika, melynek a
negatív hatásokat tudnia kell kezelni.
Az EU-tagság következményei a város
fejlődésére
Egy következő érdekes kérdés az EU-csatlakozás
hatása. Akármit is beszélünk Budapest városfejlődéséről, 3-4 év múlva remélhetőleg EU-tag
leszünk, hogyan fog ez hatni a város fejlődésére? A napi politikában elég hevesen zajlik az a
vita, hogy jó-e a közép-magyarországi régió kijelölése, hogyan fog ez a régió részesülni az EU
fejlesztési pénzeiből. Egy dolgot előre kell vetíteni ezzel kapcsolatban: ez a régió mai
felállásában előbb-utóbb ki fog esni az EU nagy támogatási kalapjából relatív (egy főre eső)
gazdagsága miatt. Ennek kapcsán meg kellene fontolni, hogy nem lenne-e célszerű a regionális
rendszer átrendezése (magyarán a Közép Magyarországi Régiót jelentősen meg kellene növelni több
megye hoz-zácsatolásával, hogy relatív gazdagsága az EU által megszabott támogatási küszöb alá
essen). Vagy ha ezt nem tudjuk megcsinálni, ha a központi hatalom nem bírna el egy négymilliós
közép-magyar régiót, mert legalább Szolnok megye kell ahhoz, hogy mi tartósan támogatásban
részesüljünk, akkor viszont tudatosan arra kell felkészülni, hogyan fog ez a régió legalább a
többi pályázati keretből némi támogatáshoz jutni.
Az új magyar infrastruktúra-fejlesztési
politika időszakában élünk, épülnek vagy kezdenek épülni autópályák, egyre több hitelt lehet
lakásépítéshez kapni. Ezek azok a tényezők, melyek az USÁ-ban a szétterülő városfejlesztéshez
vezettek a '40-es, '50-es években. Egy óriási autópályaépítési program, jelzálog-hitelezési
program, kellett hozzá még a benzin alacsony ára és egy csomó támogatás infrastruktúrához.
Akkor döntötte el az amerikai városlakó polgár, hogy most ő ki-költözik a városból. Budapest
felelőssége óriási: nem lehet ezt az infrastruktúra-fejlesztési politikát meggátolni, sőt
alapjaiban valószínűleg jó politika, de a Fővárosnak nagyon figyelembe kell venni, hogyan tud
erre a hullámra felülni, hogyan tud ebből pozitív hatást generálni, hiszen nem lehet szó
nélkül nézni, hogy tényleg tömegesen elköltöznek a középréteghez tartozó családok, mert az
autópályán könnyen vissza tudnak jönni, és mert ott kint fel tudják álmaik házát építeni, nagy
kölcsönökkel. A városnak választ kell adnia a városkörnyékkel való kapcsolat problémáira. Ez
iszonyatosan nehéz politikai kérdés, aminek még a körvonalait is nehéz megfogalmazni a mai jogi
körülmények között. És még csak tanácsért se nagyon lehet fordulni a többi poszt-szocialista
városhoz. Amennyire egyformák voltak a szocialista városok az utóbbi negyven évben, annyira
különböző módon kezdtek el fejlődni. Egészen más ma Prága, mint Budapest, és egészen más
Moszkva, ahol valószínűleg a világ leggazdagabb ön-kormányzata működik, amely minden döntést a
kezében tart. Egészen más Tirana, ami egy teljesen informális városfejlődés kapcsán hirtelen
duplájára nőtt. Tehát nagyon sok különböző modell kezdett el kialakulni a volt szocialista
városokban, egyik város példáját nem nagyon lehet alkalmazni a másik város esetére.
Kulcskérdések
A budapesti városfejlesztés kulcsa véleményem
szerint az, hogy a közszférának új szerepet kell találni. A közszféra erősen visszavonult ennek
az évtizednek az első felében, igyekezett a legszűkebben megfogalmazni a saját feladatát. A
közszférának most valódi, a város jövője szempontjából létfontosságú feladatokat kell
betöltenie, és ezek egyike éppen a stratégiai fejlesztési irányok kijelölése kell legyen. A
kerületek önállóságával szemben egy kétszintű rendszer keretein belül kell a Főváros szerepét a
stratégiai kérdésekben erősíteni. Ezzel párhuzamosan nagyon fontos lenne a régiók szintjén is,
úgyszintén a közszféra tekintetében, a város szerepének erősödését elérni.
Ebből a rövid
áttekintésből talán leszűrhetjük, hogy számos kutatás folyt a '90-es években, amelyeknek az
eredményei nem, vagy csak nagyon kismértékben hasznosultak. Mi közben kutatókból
tanácsadó-tervezővé váltunk, és úgy gondoljuk, van már annyi tapasztalatunk, hogy talán
érdemes lenne a városvezetés-nek ötleteinket, javaslatainkat, elemzéseinket figyelembe vennie.
Mint ahogy a beruházó elképzeléseit is figyelembe kell vennie. Talán éppen a stratégiai terv
lehet az, ahol a különböző elemzéseket össze lehet építeni, megtalálva azokat az elemeket,
amelyekre a város a nagy távlatú jövőképét, a hosszú távú programját és a hét éves konkrét
finanszírozási modelljét építheti.