John Elsom
John Elsom
barátunk fejtegetéseit vitaindító írásnak szánjuk. Jellegzetes álláspontot
képvisel, amelynek kis létszámú hirdetői megtalálhatók az Egyesült Államoktól
Magyarországig. A francia Jean Baudrillard e nézetek egyik legismertebb szószólója. E
tárgyban közreadott hosszabb lélegzetű tanulmányát a magyar sajtó is imsertette.
Elsom írásának sajátos színt ad, hogy a twrrorizmus elleni harc követendő
példájának tekinti azt a türelmes politikai gyakorlatot, amellyel az angol demokrácia
végül is a terrorista módszerek felhagyására készteti a vallási gyülölködéstől
elvakult szembenálló íreket.
Blair parancsnok új
küldetése
Egyes háborúkat a mennyekben írnak,
másokat Hollywoodban. Mi itt Nagy-Britanniában -- mint másutt is az emberek --
próbáljuk eldönteni, vajon hol forgatják ezt a mostani, terrorizmus elleni háborút.
A közvélemény-kutatások szerint az emberek a koalíció ügyét igazságosnak érzik,
de magát a háborút már kevesebben helyeslik. A romos afgán külvárosok elleni
bombázások valahogy nem gerjesztenek bizalmat. A sebesült gyermekekben, csonka
családokban és lerombolt kórházakban jelentkező járulékos pusztítás mindenkit
visszataszított. Miért kell úgy viselkedniük a Tartós Igazság erőinek, mint
verekedős nagyfiúnak a játszótéren?
Ha az Öböl-háborút “tévére
szabták”, ahogy Jean Baudrillard mondta, akkor ezt a mostanit mintha Hollywoodban
forgatták volna. Nehéz megmondani, hol érnek véget a tények, és hol kezdődik a
forgatókönyvírók munkája. A szeptember 11-i nyitó jelenetek egy katasztrófafilmet
idéztek: két repülőgép belehasít a World Trade Center tornyaiba. Az első sokk után
a hivatalos válaszok tobzódtak a szuperlatívuszokban. A terroristák a
“civilizáció” és “a mindannyiunk számára becses értékek” ellen intéztek
támadást. Bin Laden a föld első számú közellensége, akit el kell kapni -- “élve
vagy halva”, ahogy azt Bush elnök mondta. A Munkáspárt konferenciáján Tony Blair
miniszterelnök kijelentette, hogy a háború az Igazságért folyik: “nem csak azért,
hogy megbüntessük a bűnösöket, hanem az Igazságért, s hogy a demokrácia és a
szabadság értékei eljuthassanak a világ minden emberéhez”.
És így folytatta: “És e szabadságon
nemcsak a szűk értelemben vett személyes szabadságot értem, hanem, tágabb
értelemben, azt, hogy minden ember olyan gazdasági és társadalmi szabadságot
élvezhessen, amelyben teljesen kibontakoztathatja képességeit. Ez a lényege az olyan
közösségnek, mely minden egyes ember egyenlő értékén nyugszik. Az éhezőkért, a
nyomorgókért, a mindenüktől megfosztottakért Észak-Afrika sivatagaitól a gazai
nyomornegyedekig és az afganisztáni hegyláncokig: értük mindannyiukért tesszük,
amit teszünk.”
Ilyen tág célokkal ugyan mi szükség
irányított bombákra? Az ellenség a megtestesült gonosz. A valahol Afganisztánban, a
hegyi barlangjában rejtőző Oszama bin Laden egy fanatikusokból álló hadsereget
képez ki, az al-Keidát. A tálib rezsim oltalmazza, de hatalmi csápjai mindenfelé
elnyúlnak a földgolyón. Kis híján bejegyezték a Londoni Tőzsdére egy
alvállalatát, amely gyémántokkal kereskedik, “a terrorizmus valutájával”, ahogy
egy tévéműsorban fogalmaztak. Fegyverei a piszkos bombák, az Anthrax és az öngyilkos
merénylők.
Ez szinte bármelyik James Bond-film
alapsztorija. Az ember veszi az összetevőket, összekeveri őket, kiosztja a szerepeket,
megír némi dialógust, és időt szakít egy ebédre egy trükkmesterrel. Tony Blair
hamisítatlan Bond parancsnok stílusban reagált: lázas körutat tett a Közel-Kelet
palotáiban és városaiban. A régi csúf időkben a csúcstalálkozókat nagy gonddal
készítették elő a hivatásos diplomaták. Volt napirendjük, és hivatalos
nyilatkozatokhoz vezettek. Blair bátran vállalkozott egy sajtókonferenciára a szíriai
Asszad elnökkel minden efféle felkészülés nélkül. A szólója azonban épp a dallam
közepén szakadt meg, amikor rájött, hogy Asszad elnök terrorizmus-definíciója
némiképp különbözik az övétől.
Nagy-Britanniában gyakran mondják, hogy
ezt a háborút két fronton vívják -- le kell győzni a terrorizmust, és meg kell
nyerni “az emberek szívét és elméjét”. Az elsőt a katonai szakértők behatóan
tanulmányozták. A második kérdésről azonban kevesebbet hallani. Senki sem mérte
fel, hogy milyen járulékos pusztítással jár ez a háború a kultúránkra nézve. A
kormánynak az a célja, hogy píárkampánnyal támogassa a koalíció ügyét. A
taktikája pedig mintha az lenne, hogy a háborúról szóló beszámolók összhangban
legyenek azzal, amire az embereket kondicionálták. Bond-film a valóságban! Az a
stratégia, hogy elfoglaljuk az erkölcsi magaslatot, s aztán kazettás bombával
megszórhatunk mindenkit, akit odalent látunk. Ilyet azonban már láttunk.
Nagy-Britanniában az új munkáspárti
kormány elismerten jól menedzseli a médiát. A World Trade Center elleni támadás
után még egy óra sem telt el, amikor Jo Moore minisztériumi tanácsadó e-mailt
küldött kollégáinak azzal, hogy ideje “eltemetni a rossz híreket”, mint például
azt, hogy “mennyit költ a kormány tanácsadókra”. Moore asszony bocsánatot kért,
de nem mondott le, és még folyik a hajsza, hogy megtalálják a főbűnöst, aki
kiszivárogtatta a történetet. Minden kormány igyekszik ellenőrizni a híreket, de
kevés csinálja ezt módszeresebben, mint Tony Blair emberei. Az állami hivatalnokok új
kategóriája jelent meg, a Moore-féle politikai tanácsadóké: ezek nem kifejezetten
sajtókomisszárok vagy reklámmenedzserek, de marketingvezérekként mindenesetre ők
csomagolják be a híreket.
Ez a módszer meghökkentően hatásos tud
lenni. Nagy-Britanniában a legtöbb ember azt hiszi, hogy a “békefolyamat”
Észak-Írországban a felekezetek közti erőszak csökkenéséhez vezetett. Kevesen
tudják, hogy a belfasti egyezség 1998. április 10-i aláírása utáni hat hónapban
meredeken nőtt az ilyen bűncselekmények száma. Ötvennégy felekezeti gyilkosság
történt ebben az időszakban. Az Ulsteri Királyi Rendőrség szerint harmincnyolcat
köztársaságpártiak, tizenhatot pedig lojalisták követtek el. 1997-ben huszonkét
gyilkosság történt, 1996-ban tizenöt, 1995-ben pedig hét. Rekordot döntve emelkedett
a verések és lábra leadott lövések száma: 1998-ban ötszáz ilyen esetet
regisztráltak, többet, mint az előző négy évben együttvéve. A békefolyamat
támogatása érdekében azonban a rossz híreket eltemették.
Maga a békefolyamat a hírcsomagolás
diadala, kezdve a belfasti egyezség magasztos törekvéseivel és óvatos, kétértelmű
megfogalmazásaival, melyek közül az egyik lehetővé tette, hogy a Sinn Fein kibújjon
a hurokból a fegyver-beszolgáltatás kérdésében. Békefanfárokkal és egy
szabadidősprogram-ajánló brosúra derűjével indították útjára, úgyhogy azok,
akik ellene szavaztak a referendumon, háborús uszítók és gonosz szülők színében
tűntek fel. A dokumentum elkerülte azt a központi kérdést, hogy Észak-Írország a
jövőben az Egyesült Királyság része maradjon-e, vagy pedig egyesüljön az Ír
Köztársasággal. Ehelyett olyan megoldást javasolt, amelyben az egymással
szembenálló köztársaságpárti és unionista oldal elvegyül egymással egy
hatalommegosztásos alapon működő kormányban, miután Észak-Írország saját
nemzetgyűlést állíthat fel.
Ezt nevezhetjük nagyon széles
alapokon álló egyháznak. Az a jó benne, hogy az egymással szembenálló felek egy
asztalnál ülnek, még ha folyton vitatkoznak is a napirenden. A nemzetgyűlés tagjai
nem tesznek közös esküt. Nem fogadják meg, hogy megvédik az államot az
ellenségeivel szemben. Mivel a végrehajtó hatalom olyan sok ellentétes nézetet foglal
magában, nehéz testületi döntésre jutni még olyan kérdésekben is, hogy hol milyen
zászló lógjon. Tagjait a nemzetgyűlésen belüli frakciók nevezik ki. A rendszer
hátrányos azokra a nemzetgyűlési tagokra nézve, akik nem tartoznak egyik felekezethez
sem. A bigottság nem megszűnt, hanem intézményesedett. Ki védelmezi az állam
integritását, a törvényeit és az igazságát? Milyen államét? Kinek az igazságát?
Blair az észak-írországi békefolyamatot
példaként emlegeti, hogy mi történhetne a Közel-Keleten is, az izraeliek és a
palesztinok között. E példa emlegetésével is bizonyítja, hogy széles alapokon
nyugvó egyházban gondolkodik Nyilván csábító volt a stratégia a szeptember 11-i
borzalmak után, hogy hozzák létre az olyan nemzetek koalícióját, amelyek
megesküdnek, hogy harcolni fognak a terrorizmus ellen. Ezt még az ENSZ is
támogatásáról biztosította. De mivel nem volt megegyezés arra vonatkozólag, hogy
kik a terroristák és mit jelent a terrorizmus, a koalícióban hamar megjelentek az
első repedések. Ugyanez történt Észak-Írországban is. Az ír közvélemény minden
szegmentuma valamiféle békét akart, de egyik sem akart olyan békét, amely nem tartja
tiszteletben a törekvéseit.
A koalíció különös társaságot hozott
össze: Oroszország, Egyesült Államok, Kína, Egyiptom, Pakisztán és az Európai
Unió. Egy mellékes pozitív eredménye az volt, hogy az Egyesült Államok nyomást
fejtett ki az IRA-ra, hogy végül mégiscsak kezdje el beszolgáltatni a fegyvereit. Ez
nagyobb siker volt, mint az egész belfasti megállapodás. A terrorizmus elleni
testvériségnek azonban van egy baljós oldala: egyes kormányok hasznot húzhatnak
belőle oly módon, hogy kijelentik, bizonyos ellenzéki csoportok a határaikon belül
szintén terroristák. Ez vagy így van, vagy nem, mindenesetre a koalíció
felbomlásával fenyegetne az, ha túlságosan mélyen vizsgálná ezeket a kérdéseket.
Egyszóval a koalíció könnyen elnyomó erővő válhat. A nemzetek támogathatják az
egyesült Államokat a koalíció ügyében, de cserébe támogatást kérnek belső
harcaikhoz.
Ha repedések támadnak, a hírmenedzserek,
a sima szavú szóvívők igyekeznek azokat elfedni. “Ez »
kozmetikázás« a legmagasabb és erkölcsileg
legmagasztosabb szinten” -- írta egy vezércikk a békefolyamatról az Independent-ben
(1998. szeptember 11.), “a hírek menedzselése és a közvélemény manipulálása a
megbékélés érdekében”. Más brit újságok komorabb nézeteket vallanak. Egyesek
elítélik a kozmetikázást mint erkölcsi bűnt, mások szükséges rossznak tartják. E
paradoxon tanulmányozásához bőséges anyaggal szolgál a történelem.
Az új munkáspárti kormány széles
egyházából nem hiányzik a vallási dimenzió. Néhány miniszter, köztük Gordon
Brown főkancellár és a jelenlegi külügyminiszter, Jack Straw a Keresztényszocialista
Mozgalom tagja. Blair szintén tag, s mint mondják, a “magas anglikán hitre” és a
katolicizmusra hajlik. Széles egyházuknak az a lényege, hogy mindenki elismeri az
alapvető vallási igazságokat, de tolerancia és szólásszabadság van olyan
kérdésekben, melyeket a lényeget nem érintő részleteknek tekintenek. De azok
számára, akik nem tagjai a szövetségnek, a részletek határozzák meg az
abszolútumokat. A magától értetődő igazságok nem léteznek másként, csak azokban
a formákban, ahogy megtapasztaljuk őket. Mindannyian egyetértünk abban, hogy a
terrorizmus rossz, mert a terrorizmus olyan szó, mely eleve gonosz cselekedetre utal. Nem
egyszerűen az emberek megfélemlítését jelenti, hanem azt is, hogy ezt rossz ügy
érdekében teszik. A konszenzust egy verbális trükk, a tautológia állandó
alkalmazásával érik el.
Amikor Blair a szabadságról, igazságról
és “minden egyes ember egyenlő értékéről” beszélt, mintha azt gondolta volna,
hogy ezeket az elveket ugyanúgy fogják fel Gazaban, Észak-Afrikában és
Afganisztánban. De ez nem így van. Ami az egyik embernek igazság, az gyakran
zsarnokság egy másik számára. A társadalmak és az egyének fejlődése azt is
jelenti, hogy próbáljuk egyre pontosabban megérteni, mit jelentenek az olyan szavak,
mint a “szabadság” és az “igazság”. Nem attól vagyunk szabadok, hogy
demokráciában élünk. A demokratikus rendszer csak egy válasz a szabadság
követelésére. Más társadalmak másfajta válaszokat adnak. Egy olyan patriarchális
társadalomban, mint Üzbegisztán, ahol egy család tisztessége és jó hírneve többet
számít, mint bármilyen hitelkártya, anarchiának tűnhet az az elképzelés, hogy
tizennyolcadik életévét betöltve mindenki szavazójogot kap. A bizalom régi
hagyományait szakítaná szét, és növelné az instabilitás érzését, nem
szabadabbá tenné az embereket, hanem csak jobban félnének.
Én még egy olyan Angliában nőttem fel,
ahol tiszteletben tartották a társadalmi különbségeket. Ennek egyik eredménye a
sznobság volt, egy másik viszont az, hogy az ember nem szívesen gázolt bele mások
életébe. Középosztálybeli erénynek számított a magunk dolgával törődni. Anglia
olyan volt, mint egy foltokból -- kis magánterületekből -- varrt lepedő. Az angol
embernek a háza volt a vára. Kerítéssel elválasztva a szomszédjáétól. És voltak
szellemi területek is. Nem volt minden egyház ökumenikus. Sok közülük büszke volt
saját különös tradícióira. A fajokat, osztályokat és nemeket korlátok
választották el egymástól, melyek mindegyikén át lehetett jutni, de ahhoz
határozott cél kellett. Elhagyni a hazai terület biztonságát és máshová
merészkedni beavatási rítus volt. Kaland! Ügyesen, óvatosan kellett végrehajtani. S
e határok áthágása közben a nyelvezet szerény volt -- semmi sértegetés, semmi
hencegés --, udvarias, mint a moszlimoké.
Természetesen létezett rivalizálás: a
futballpályán, az utcán, a kocsmában és a rendőrbíróságon. A helyhatósági
rendeleteket mindig akképpen változtatták, hogy reagáljanak a közbuzgalmat csorbító
legfrissebb eseményekre. De az az elképzelés, hogy le kell dönteni minden kerítést,
úgy, hogy az elővárosunk közös játszótér lehessen, soha nem volt benne a politikai
pakliban. Soha nem jutott az eszünkbe olyasmi, hogy egy ilyen játszótérre politikusok
és rendőrök ügyelhetnének a rohamkocsijaikból, a “Béke” és “Jóakarat”
szavakat üvöltve megafonjaikon. Soha nem gondoltuk, hogy az Igazság olyasmi, amit
bombák és élelmiszercsomagok formájában lehet eljuttatni az emberekhez. És lám,
most, úgy látszik, ez vagy valami ehhez hasonló lett a brit kormány hivatalos
politikája itthon és a nagyvilágban.
A széles egyházak az inflálódott nyelv
diétáján élnek. Addig duzzadnak, amíg szét nem robbannak. Emlékezzetek szeptember
11. eseményeire! Csak semmi petyhüdtség! Aki nincs velünk, az ellenünk van! Egy
munkáspárti képviselő, aki kétségeinek adott hangot Afganisztán bombázásával
kapcsolatban, a Fő Ostorozó elé citáltatott, és a szemébe vágták: “A háború
nem lelkiismeret kérdése.” Hanem kormánypolitika kérdése, amelynek engedelmeskedni
kell. A vallási gyűlölet szítására alkalmas cselekmények tiltását villámgyorsan
beírták a törvénykönyvbe, a faji és nemi diszkriminációval kapcsolatos, szintén
végrehajthatatlan törvények mellé. A tolerancia hamarosan kötelező lesz.
Mi volt annyira más a szeptember 11-i
borzalmakban, hogy a jó magaviselet minden nemzetközi szabályát, lett légyenek
bármily tökéletlenek, félre kell söpörni az Igazság nevében? A méretei? A
váratlansága? 1998-ban, már a békefolyamat idején az IRA bombát robbantott Omaghban,
egy húszezer lakosú észak-írországi városban, és huszonkilenc embert megölt. Még
senkit sem állítottak bíróság elé miatta. Mit kellene tennie a brit kormánynak:
megbombázni Dundalkot, azt a várost az Ír Köztársaságban, amely hírhedt arról,
hogy menedéket nyújt a terroristáknak? Mi az alapvető, elvi különbség az omaghi
robbantás és a World Trade Center elpusztítása között?
Szembekerülve az elszánt
szkepticizmussal, az új munkáspárti kormánynak van egy tuti kérdése: “Mi az
alternatíva?” Gyakran teszik fel ezt a kérdést Észak-Írországban is, ahol
állítólag a békefolyamat jelenti az egyetlen esélyt. Most pedig arra használják,
hogy megvédjék vele a terrorizmus elleni háborút. Sir Michael Howard hadtörténész
és kongresszusi tag javasolt egy alternatívát egy nemrégiben tartott előadásában.
Azt javasolta, hogy hogy a terrorizmus ellen ne általában indítsunk háborút,
hanem végezzünk bűnüldözési hadműveletet kifejezetten az al-Keida ellen. Sok
leleményre, jó hírszerzésre és a kormányok közti együttműködésre lenne
szükség, de a szövetségeseknek arra kellene koncentrálniuk, hogy elkapják a
bűnösöket. Nem kellene egyúttal a palesztin-izraeli konfliktust is megoldanunk vagy
hagynunk, hogy bármi más elvonja a figyelmünket. A jelenlegi stratégia olyan, mintha
forrasztólámpával próbálnánk eltávolítani egy rákos daganatot.
Egy ilyen bűnüldözési művelet
kielégítené a közvéleményt az Egyesült Államokban? Aligha. Amikor az élet
imitálja a művészetet, rendszerint rossz művészetet választ ehhez. A rossz
művészet lényege a pontosság hiánya. A hollywoodi giccseket ritkán lehet a tehetség
hiányával vádolni. A dolog rendszerint ott hibádzik, hogy tehetséges emberek úgy
döntenek, az szolgálja az érdekeiket, ha rossz művészetet hoznak létre. A
marketing-guruk biztatják őket erre.
Hasonló probléma áll fenn a kormányok esetében. Lehet, hogy vannak okos és
becsületes tanácsadóik, de hogy megnyerjék az emberek szívét és elméjét, a
reklámügynökségek módszereit kell bevetniük. A hivatásos reklámszakértők azt
mondják, hogy az utca emberét nem lelkesíti egy kis léptékű nemzetközi
bűnüldözési művelet a Közel-Keleten. Szüksége van egy kis hollywoodi izgalomra
esténként. Szüksége van rá, hogy átérezhesse a világok harcának izgalmát --
szépen televízióra alkalmazva --, melyben a jó győzedelmeskedik a végén. Különben
elveszítheti lelkesedését és érdeklődését. Ez a hozzáállás vajon a nyugati
demokratikus rendszer reálpolitikájának részét képezi immár? Mindig szüksége lesz
emberáldozatokra, hogy megőrizze hitelét? Ha igen, akkor miben különbözik a
zsarnokságtól?
M. Nagy Miklós fordítása