Fejtő Ferenc
Életrajz : Fejtő Ferenc ( 1909 - ) Párizsban élő író, történész, újságíró, a Szép Szó
alapító szerkesztője, az Agence France Presse vezető munkatársa, egyetemi tanár. Számos könyv
szerzője. Az itt közölt néhány oldal részlet a szerző most készülő az Úristen és a Gonosz
kapcsolatát tárgyaló könyvéből.
Az erdendő bűn
Az eredendő bűn, amelytől csak Jézus
Krisztusnak lenne hatalma megváltani bennünket, alapvető szerepet játszik a keresztény
tanításban. Pál apostol rögzítette Leveleiben súlyos következményeit: "Miképpen egy ember által
jött be a világra a bűn, és a bűn által a halál, és akképpen a halál minden emberre elhatott,
mivelhogy mindenek vétkeztek." - jelenti ki. "A halál uralkodott Ádámtól Mózesig azokon is, a
kik nem [az Ádám esetének hasonlatossága szerint] vétkeztek..." De "miképpen egynek bűnesete
által minden emberre elhatott a kárhozat: azonképpen egynek igazsága által minden emberre
elhatott az életnek megigazulása." (Pál apostol levele a Rómabeliekhez, 5.) Ádám elhozta a
halált, a Messiás pedig legyőzte. Szent Pál megnevezte azt is, akinek hatalma van a halálon:
"az ördög", hirdeti ki ünnepélyesen. (A zsidókhoz írt levél, 2. 14.)
Ismeretes, hogy az
eredendő bűn dogmája nem győzte meg valamennyi keresztényt. Már az első századokban egy afrikai
püspök, Pelagius, is azt hangoztatta - Isten tudja, milyen személyes kinyilatkoztatás alapján
-, hogy az ember már halandónak született. Püspöktársai elítélték, ő azonban makacs eretneknek
bizonyult. Azt állította - eheu dictu -, hogy Ádám bűne nem illette gyermekeit, s hogy már
Jézus Krisztus előtt is léteztek bűn nélküli emberek. Az eredendő bűn és a pokolra jutás, ami
ennek következménye lett, századokon át nyugtalanítja majd a keresztények lelkiismeretét és
kelt kétségeket. Így például a manicheusok, azaz a legveszedelmesebb eretnekek, akikkel Szent
Ágoston oly sokat viaskodott, tagadták a létezését1, később pedig Rotterdami Erasmus, miközben
keresztényként Assisi Szent Ferenchez állt közel, és éles diplomáciai érzékkel bírt,
merészkedett ezen a ponton bírálni a Szentírást. Luthert a tridenti zsinat azért ítélte el
1546-ban, mert azt állította: az eredendő bűn maga a rossz bírvágy (Böse Begierlichkeit), amely
még a keresztelés után is az emberben marad, "de azt nem veszik nála figyelembe" . Luthernak
legalább volt személyes, nem túl szívélyes találkozása a Gonosszal: lásd az utóbbi fejéhez
vágott tintatartó esetét. Manapság az eredendő bűn tana sok hívőt kételkedésre késztet, egy
modernista püspök egyenesen botrányosnak nevezte2.
Tekintve a Biblia elbeszéléseinek, mítoszainak, példázatainak általában didaktikus jellegét,
veszem magamnak a bátorságot, hogy megvizsgáljam ezeket, kérdéseket tegyek fel magamnak az
üzenetről, amelyet magukba rejthetnek. Így az Istentől Ádámra és Évára kényszeríttet tilalom,
hogy ne egyenek az Éden két fájának gyümölcséből, mutatja a Javétól Ádámnak és Évának megadott
szabad választás korlátit. Az egész Paradicsom a tiétek - de ezt a két fát fenntartom
magamnak, mondja nekik Isten. Ekkor megérkezik a Kígyó, hogy megvilágítsa a tilalom vezérlő
hátsógondolatát. Ő ezt Isten féltékenységének tulajdonítja, aki, megalkotván az embert a saját
képére, nem akarja, hogy teljesen hasonlatos legyen hozzá: különbséget tudjon tenni a Jó és a
Rossz között. Ezért aztán az Ördög szenvedélyeket ébresztett az emberben, amelyek vezérelték
aztán az egész emberiséget. Felkeltette nevezetesen a par excellence bűn iránti hajlandóságot:
az ember ne legyen elégedett a körülményeivel, legyen becsvágya, őmaga legyen olyan, mint
Isten. Ez a nagyravágyás viszi Ádámot és Évát az első bűnre, s az ellene vívott küzdelem lesz
majd a vallásos etika alapja: ez pedig az engedetlenség bűne. Ez a gondolat jelenik meg később
a Mózes által elhozott tízparancsolat első pontjában: a szülők és az ősök tisztelete, és
legfőképpen Isten, a legfőbb autoritás tisztelete. E tisztelet nélkül az emberi társadalom
összeomlik. A mindenhatóság adományát magának megtartó Isten féltékenységének témája visszatér
egyébként a Bábel tornyáról szóló történetben. Ebben az embereknek az a törekvése, hogy
annektálják valamilyen módon az eget, és mindenhatóvá váljanak, a nagyság szenvedélye, amely
egész fajunkat jellemzi, magára vonja Isten büntetését. Olyan érzelemről van itt szó, amely
megelőzi mind a judaizmust, mind a kereszténységet, kifejeződése korábbi ezeknél. Már a görögök
is felpanaszolták az istenek féltékenységét, és úgy gondolták, áldozatokkal és imákkal kell
őket megbékíténi.
Alapjában véve Szent Pálé az érdem, hogy létrehozta a kapcsolatot az eredendő bűn Ádámja és
Jézus, a világ megváltója között. Szent Pál elképzelte a bűnével terhelt Ádámot mint
Krisztus - a Messiás, a megbocsátás és a könyörület megtestesítője - ellenfényét. A már
említett Martelet munkálja ki a kapcsolat megteremtését az egész emberiséget terhelő bűnről
szóló példázattól a Messiás eljöveteléig, aki áldozatával az egész emberiségnek elhozza a
megbocsátást és az üdvözülést. A jezsuita bibliamagyarázat úgy véli, hogy magának az
eredendő bűnnek a fogalma csak úgy válik felfoghatóvá és elfogadhatóvá, ha beillesztjük a
globális Isten-képbe, azéba, aki előre gondoskodik a bűn ideje után az üdvözülés idejéről.
Isten kiszabta Ádámra és Évára a legsúlyosabb büntetést, megfosztva őket a
halhatatlanságtól, ezzel az ember halandóvá lett, amíg Jézus Krisztus elhozza neki a
halhatatlanságot - vagy legalább az ígéretét, a visszatérés ígéretét, feltételül szabva a
hitet a mennyei birodalomban. Milyen gyönyörű mítosz az emberiség számára, amely már a
kezdetektől megtagadta, hogy beletörődjön a halálra ítéltség tényébe.
Ami számomra igazán
egyetemesnek látszik az embernél, a történelem előttitől egészen korunk homo sapiens-éig,
az valójában azok az érzelmek és hajlamok, amelyeket már az első emberpárnál megtalálunk:
Éva hiszékenysége, az emberi sors meghaladásának vágya, Ádám gyávasága, aki először minden
felelősséget a feleségére akar áthárítani, az atyai tekintély iránti engedetlenséget,
amelyet maga az Isten szimbolizál. A történet szerzőjét egy kicsit meghazudtolta a
fejlődés - ám ez bizonyára megbocsátható -, amennyiben ő úgy gondolta: a szülés fájdalma
éppolyan egyetemes lesz, mint a hiszékenység vagy az állhatatlanság. Vagyis én teljesen
egyetértek Martelet-vel, amikor ő azt állítja, - az efféle előrelátás kis hibáitól
eltekintve, - hogy a "jahve-i elbeszélés" igazából mai valóságunkról beszél. A
historicizmus híveivel szemben én mindig is úgy gondoltam, hogy - az evolúciónak és
következményeinek kétségbevonása nélkül - jogos dolog az emberi természetről mint
konstansról gondolkodni. Ami a bibliai elbeszélések óta a legtöbbet változott, az az egyes
parancsolatok és tilalmak megítélése és értelmezése.
Eképpen korunkban az ember becsvágya,
különösen a tudomány területén, az arra irányuló akarat, hogy túljusson a nemismerésen, a
mindentudás felé, az emberi élettartam korlátozottságán a halhatatlansághoz tartó
meghosszabítása felé - mindez, akárcsak a szellemi vagy politikai autoritás iránti
engedetlenség, már nem minősül általában bűnnek. Még az Egyház is eljut oda, hogy
rehabilitáljon egyes lázadásokat, mint például Galileiét, fontolóra vegye a
zsarnokgyilkosság engedélyezését, amikor amaz az emberiség elleni bűnöket hoz magával.
Egyébként már Izráel prófétáit megelőzve, a görög-római történetírók és tragédiaszerzők is
merészelték kritizálni a hatalmat és megtagadni az engedelmességet neki, amikor - ahogy az
Antigoné esetében is történt - az ő szemükben megsértette az erkölcsi törvényt. Úgy vélem,
nem vádolhatjuk jezsuitánkat istenkáromlással, mert azt írja, hogy "csak a tekintet, amely
előre látja a Bárány misztériumát, tette neki lehetővé, hogy olyan világot alkosson,
amelynek a bűn alapvető részét képezi". Mindazonáltal, nem hihetünk-e egy olyan Istenben,
aki megalkotta az embert, olyan szabadságot adva neki, amely őt arra vezeti, hogy a Rosszat
inkább kedvelje a Jónál, saját elpusztítását jobban kedvelje az üdvözülésnél. Valójában nem
oldju meg a "Rossz misztériumát", egy másik misztériumot téve a helyére.
Litván Katalin fordítása
1 Karl Rahmer u. Karl Heinzwege: Der Glaube der
Kirche, in den Urkunden, der Lehrverkündigung,. Regensburg, 1931.
2 Gustave Martelet jezsuita teológus Libre réponse
á un scandale. La faute orioginelle, la souffrance et la mort. ( Ed. Cerf, Párizs, 1988)
címmel egy igen tanulságos könyvet szentelt az eredendő bűn védelmének