Mihályi Gábor
Az írás hitele
- Száz éve született Horváth
Zoltán, a Népszava volt főszerkesztője1 -
Horváth Zoltán nagy formátumú személyiség volt, aki - mint mondják - ,ha
bejött a szobába, bent volt, jelenlétével felfűtötte a levegőt, és figyelni kellett szavára.
Széles látókörét, sokoldalú műveltségét, tudását, imponáló okosságát értékelve a magyar
szellemi élet kiemelkedő egyéniségei tekintették a magas homlokú, szúrós szemű, zömök, mindig
hanyagul öltözött férfit egyenrangú társuknak, és fogadták baráti körükbe. Csak néhány nevet
említek, akik Horváth Zoltán életének utolsó éveiben tartoztak ehhez a legszű-kebb körhöz. Déry
Tiborét, akinél Zoltán letartóztatása napján jártunk látogatóban, Németh Andorét, Szabolcsi
Bencéét és Fischer Annie-ét, akik a leg-nehezebb időkben , Zoltán börtönévei alatt is
megmaradtak hű barátnak, a Magyar Szociáldemokrata Párt balszárnyánatagjai közül ide sorolnám
Justus Pált és Vajda Imrét. Ma már nemcsak a szűkebb, de a szélesebb baráti kör tagjai,
Lukács Györgytől Donáth Ferencig és Illyés Gyuláig a túlvilágra köl-töztek Távozásukkal egy
nagy egyéniségekben gazdag, de súlyos tragédiákkal terhelt korszak zárult le. Igaz, ez a világ
rendje, korszakok jönnek, korszakok mennek, de a búcsú, súlyos szavú alkotók eltűnése mindig
fájdalmas. Horváth Zoltán ennek az immár végérvényesen lezárult, századnak, ezredvégnek volt az
egyik oszlopos tagja.
Tizenkét éves koromban lett második apám. Meghatározó szerepe volt
életfelfogásom, gondolatvilágom kialakulásában. Azt a biztonságot jelentette számomra, hogy
nem lehet baj, mert ott áll mögöttem. El sem tudtam képzelni, hogy lehet őt nem szeretni.
Később meg is lepett, amikor fel kellett fedeznem, hogy sokan nem kedvelték sőt gyűlölték .
Érthető módón gyűlölték őt a politikai ellenfelei, mindenekelőtt elvtársai a szociáldemokrata
pártban, előbb csak a mozgalom jobbszárnyának képviselői, majd a párt centrumában állók is:
Bán Ferenctől Kéthly Annáig. De veszélyes politikai ellenfélnek tartotta Horváth Zoltánt Rákosi
is. Nem véletlen, hogy a kommunistákkal együttműködő szociáldemokraták közül ő másodikként
került börtönbe 1949 nyarán, és szinte utolsóként szabadult 56 tavaszán. Gyűlölte őt az ÁVH
is, ami ugyancsak érthető volt, hiszen Zoltán élete végéig ostorozta a titkosrendőrséget, és
nemcsak azért a majdnem hét esztendőért, amit rabságukban töltött. Életének utolsó éveit is
megkeserítették, amikor rendőri felügyelet alá helyezték, hogy az ő személyén keresztül
figyelmeztessék szűkebb és tágabb baráti körét, a magyar értelmiségi elitnek azokat a tagjait,
akik esetleg hajlanának a Zoltánéhoz hasonló szabadabb szellemű és ezért az ellenzékiség
veszélyét magában rejtő, rakoncátlan beszédre.
Apám, mint legkedvesebb regényírója, Jókai,
akinek legtöbb regényét betéve tudta, maga is forrón szeretett és gyűlölt. Akiket szeretett,
azokat nagyon szerette. Noha kritikus szemmel figyelte ténykedésüket, de még ha olyasmit is
tettek, amivel nem tudott egyetérteni, amit elítélt, ez sem változtatott elfogult
szeretetén. Akit viszont gyűlölt, azt szenvedélyesen gyűlölte. Zoltán ezt az elfogultságát
öntudatosan vállalta. " Nem kívánom leplezni - írja Szabó Ervint bemutató portréjában - nagy és
mély elfogultság tölt el Szabó Ervin iránt, s nem is vindikálom magamnak a jogot vagy
képességet, hogy személytelen hidegséggel mérlegre tegyem érdemeit és tévedéseit, erényeit és
hibáit."2
Gondolom, tőlem, Zoltán fiától sem várható el a hideg objektivitás, ami-kor 100.
születésnapja múltával megemlékezem róla.
1945-ig Horváth Zoltánnak ezzel a Jókaitól átvett
fekete - fehér látásmódjával nem is volt semmi baj. Valóban egyértelműen lehetett és kellett
is gyűlölni Horthyék ellenforradalmi rendszerét, a fasizmust, Hitlertől Szálasiig. Még az
antiszemitává lett, illetve az antiszemitizmussal kacérkodó népiesekre is joggal lehetett
haragudni, és nemcsak Sinkára meg Erdelyi Józsefre, de Németh Lászlóra és Veres Péterre is,
akinek egyik művét Püskiék nyilaskeresztekkel díszített borítóval jelentették meg a nyilas
uralom idején. (Feltételezem, hogy ez a kötés nem Veres Péter hozzájárulásával került
forgalomba.) A jobboldali szociáldemokratáknak pedig az akkoriban "munkásárulónak" bélyegzett
Bethlen - Peyer paktumot nem lehetett megbocsátani. Noha a mából visszatekintve - mint az
Fejtő Ferenc Szociáldemokrácia, tegnap, ma és holnap3 című könyvében megjegyzi, az akkori
idők lehetőségeit mérlegelve a "paktum" realitásokkal számoló kompromisszum volt, amely az
ellenforradalmi körülmények közepette végül is lehetővé tette a párt működését.
Elgondolkodtató, (a magyar baloldal tehetetlenségének jele ?), hogy a Horthy rendszerrel
szembenálló magyar szellemi elit kevés kivételétől eltekintve távol tartotta magát az
ellenzéki pártoktól. Bár Zoltánt mindig is szenvedélyesen izgatta a politika, jelentős teret
foglalt el otthoni, családi beszélgetéseinkben, csak a negyvenes évek elején hallottam
Zoltántól, hogy rendszeresen eljár egy körbe, ahol a Népszava újságírói rendszeresen
beszámolnak a napilapokból kitiltott politikai információkról. Zoltán ekkor építette ki
kap-csolatait a szociáldemokrata párt balszárnyának politikusaival, Mónus Illéssel, Szakasits
Árpáddal. Így szinte magától értetődő volt, hogy 1945 után egyik tagja lesz a párt vezető
gárdájának.
1944-ben a zsidó üldözések elől családunk illegalitásba vonult, Zoltán hamis
papírokat gyártó műhelyt szervezett, ezzel mentve meg önmagát, szeretteit, jó néhány rokont
meg barátot. Részt vett a Mónus Illés megszöktetésére szervezett akcióban is, nem a kis
csapaton múlt, hogy a mentés nem sikerült.
Mint a baloldali értelmiség nagy többsége 1945-ben
Zoltán is nyakig vetette magát a politikába. Élvezte, hogy részt vehet az ország ügyeinek
intézésében, Pártjában szuggesztív szónoknak és kitűnő szervezőnek tartották. Szenvedélyesen
járt gyűlésekre, értekezett, vitatkozott, harcolt. Rövid idő alatt a Szociáldemokrata Párt
baloldali, a kommunistákkal együttműködő csoportjának egyik meghatározó személyisége lett.
Néhány éven át Szakasits titkárságának a vezetőjeként, afféle szürke eminenciásként működött.
Újságírói pályája is ekkor kezdődött, előbb a Népszava külpolitikai rovatát, majd
főszerkesztőként a Világosságot, a párt délutáni lapját irányította. Publicisztikai írásaiban
a radikális felelőségre vonás követelőinek a sorába tartozott. Ekkor jelentette meg Hogy
vizsgázott a magyarság című politikai röpiratát4 , amelyben az általa feltett kédésre
egyáértelműen negatív választ adott. Nemcsak a háborús bűnösök bíróság elé állítását
helyeselte, támogatta (El is vállalta az Imrédy-per civil ügyészének a szerepét.), hanem
legalább is önvizsgálatot, önbírálatot követelt azoktól az írástudóktól, akik tollukkal
közvetve is hozzájárultak az ellenforradalmi ideológiák, többek között a vezérkultusz, a
fajgyűlölet eszmei igazolásához. Vérbeli újságírónak bizonyult, aki könnyen, gyorsan,
nyomdakészen fogalmaz. Világos, logikusan okfejtő, a politikai bikkfanyelvet kerülő, egyenesen
gépbe diktált cikkei szinte változtatás nélkül mehettek a nyomdába.
Számára is ópiummá vált a
politika, olyan kábítószerré, amely el is vakítja azt, akit rabjává tesz. Ebben a kábulatban
meg volt arról győződve, hogy minden ténykedése a lehető legetikusabb. Ezekben az időkben
mindenki az etikára, természetesen a maga etikájára esküdött. Azonban a meggyőződéses hit
többnyire pótolta annak mérlegelését, vajon a meghozott ítéletek arányban állnak-e az
elkövetett vétségekkel.
Mint a magyar progresszió híveinek, harcosainak többsége, ő is elhitte,
(mint én magam is), hogy a szocializmus jelenti a jövőt, gyógyír az ország évszázados, már-már
elüszkösödött sebeire. Elhitte, hogy a kapitalizmus, a nagytőke a főellenség, az Őskaján,
akivel Ady is küzdött, akit le kell győzni, meg kell semmisíteni. 1945 után lehetségesnek
látszott annak a programnak a megvalósítása, amelyet először Kossuthék, Petőfi és a márciusi
ifjak fogalmaztak meg, majd a z elmúlt század elején a Huszadik Század társasága, a Galilei
kör fiataljai, Kunfiék időszérűsítettek, és amelynek Ady Endre lett a zászlóvivője, nagyhatású
szószólója. Úgy véltük, mint azt Horváth Zoltán is hinni akarta, hogy végre felszállott a páva
a vármegyeházára, másképpen lesz holnap. Végképp eltűntetjük a három millió koldus országát.
Lelkesen ünnepeltük a földreformot, majd a tőkés rend, a kizsákmányolás felszámolását ígérő
államosításokat. Nem értettük Illyés aggódását, hogy itt nem a nép országa, hanem börtön
épülhet fel.
Horváth Zoltán is elfogadta, hogy a nagy nemzeti célok megvalósítására szövetkezni
kell a kommunista párttal. Szakasits álláspontját képviselte ő is, : "széles az út, elférünk
rajta ketten." Megkönnyítette az együttműködést kommunista párttal, hogy Rákosiék akkor maguk
is többpártrendszeren alapuló demokratikus programot hirdettek meg, és hangosan tagadták hogy
1919-hez hasonlóan proletárdiktatúra bevezetése lenn e a céljuk.
De az is igaz, hogy
Magyarországon 1945-ben, sőt még 1967-ben is az antikapitalizmus és szocializmus igenlése
olyan ideológia premisszák voltak, amelyeknek nyíltan vallott elfogadása nélkül a szellem
embere nem léphetett ki a közélet porondjára. Voltak cinikusak, karrieristák, akiknek
legkevésbé sem esett nehezére, hogy egyszerűen eldarálják az imamalmok szövegeit, voltak
Antall Józsefek, akik lemerültek, és a háttérben egy jól fizető stallumba húzódtak vissza, a
jobb időkre várva. Zoltán azonban barátaihoz hasonlóan a legkisebb mértékben sem volt cinikus,
ő az új rendszert a magáénak vallotta, és tenni is akart érte. Gondolom, - noha ilyesmikről
soha sem beszélt - sok mindent tudnia, látnia kellett, de barátaihoz hasonlóan ő is meggyőzte
magát, hogy ahol fát vágnak, ott hull a forgács. 1945 és 49 között lehetetlen helyzetbe is
került volna, ha kellő elfogultsággal nem a jó és rossz dichotómiájában látja a világot.
Nem
tudom, mikor ébredt rá Zoltán arra, hogy baj van? Valószínűleg 1949 nyarán, amikor elkezdődött
az inkvizíciós boszorkányüldözés. Amikor Justust letartóztatták, Zoltán is elkezdett félni,
sejtette, hogy ő is sorra kerülhet. Otthon voltam, amikor késő este megérkezett érte az ÁVO.
Tessék-lássék házkutatást tartottak, és elvittek azokat az iratokat, amelyek éppen a kezükbe
akadtak. Szörnyűséges éjszaka volt.
A börtönben a polarizált igen - nem látásmód újra
jogosulttá vált, A rabok voltak a tiszták, a jók, és velük szemben álltak a gonoszok, a
börtönőrök, a rendszer, Rákosiék.
A börtön fordítóirodájában, ahol Zoltánnal egyidőben sok,
idegen nyelvet beszélő értelmiségi raboskodott, munkaeszközük az írógép volt. Zoltán azért,
hogy rabtársainak legyen mit olvasnia, - irigylésre méltó memóriájára támaszkodva -
emlékezetből megírta többek között több száz oldalon a Doktor Faustust. Írt egy regényt és írt
egy Teleki drámát is. Emlékeim szerint tömörebbet, izgalmasabbat, mint az Illyéssé.
1956
tavaszán szabadult, rehabilitálták, újra elfoglalhatta a Népszava főszerkesztői székét. A
visszakapott nyilvánosságot arra használta fel, hogy lapjában vehemens támadásokat indítson
Rákosi ellen. Később pedig lelkesen támogatta az 1956-os forradalmat. Megint minden a jó és
rossz kettősségében tündökölt számára. Noha sejthette, hogy a Szociáldemokrata Párt
újjáalakulása után ellene is megindulnak a támadások. Talán ezt megelőzendő döntött úgy még
november 2-án, hogy jöjjenek a fiatalok jelszóval, visszavonul az aktív politizálástól. Ez az
elhatározása azonban mindössze néhány napig volt érvényben. Amikor a történelem fordult,
november 4.-e után többször is felszólalt az Írószövetség taggyűlésein, és heves
kirohanásokat intézett az újjáéledt ÁVÓ ellen.
Az aktív politizálással azonban mégis fel
kellett hagynia. Ő nem követte szociáldemokrata barátai - Marosan György, Nyers Rezső, Révész
Ferenc, Schiffer Pál, Szakasits Árpád és Vajda Imre - példáját, akiket pártbéli ellenfeleik
56-os színrelépése Kádár mellé állított. Ő tudomásul vette a barátok döntését, nem is szakított
velük, de ő úgy vélte, a beállás olyan politikai kompromisszumokat követelt volna tőle, amit
nem óhajtott vállalni. Erkölcsi radikalizmusával ez akkor már nem fért volna össze.
Hatvan
éves korában úgy döntött, pályát módosít. Történészként megvalósítja régen dédelgetett
tervét, megírja a második reformnemzedék történetét, tragédiáját. Magyar századforduló című
könyvében (1961) szinte enciklopédikus teljességű körképet fest az 1896 és 1914 közti
időszakról, e korszakban végbemenő társadalmi és gazdasági változásokról, a politikai pártok
törelvéseiről és harcairól, az akkori munkásmozgalom, elsősorban a szociáldemokrácia
szerepéről. Átfogó képet fest a korabeli sajtóviszonyokról, az akkori lapok, újságírók nem
ellentmondás mentes közvélemény formáló hatásáról. Beszámol a tudomány, az irodalom, a
művészetek csak a reform korihoz hasonlítható új felvirágzásáról, a Társadalomtudományi
Társaság megalakulásától Adyig és Bartók Béláig . Monográfiájában azt bizonyítja, hogy az Ady
Endre , Károlyi Mihály, Kunfi Zsigmond, Szabó Ervin, Szende Pál nevével fémjelzett mozgalom
Kossuthék első reform nemzedékének szellemi örökségét vállalva újra megkísérelte, hogy a
valódi progresszió, a nyugat-európai liberalizmus útjára vigye az országot, és elejét vegye a
többékevésbé sejtett katasztrófának. Horváth Zoltán fájdalmas következtetése szerint a magyar
polgári radikalizmus mögött elsősorban a szellem ereje állt, ez azonban kevésnek bizonyult az
üdvözüléshez. Az 1918-as októberi forradalom tiszavirág életű győzelme is azt igazolta, hogy
nincs mögöttük elegendő tömegerő , amely hatalmon tudná tartani a nemzet akkori
legjobbjait.
A könyvet megjelenésekor az elismerő kritikák sora méltatta. Elismerték, a
szerző elévülhetetlen érdeme a "második reformnemzedék" fogalmának megalkotása, valamint a
már-már elfeledett nemzedék nagyjainak hiteles bemutatása, történelmi szerepének meggyőző
értékelése Kritikusai azonban 1961-ben érthető módon- nem beszélhetettek arról a fájdalmasan
aktuális párhuzamról, miszerint nagyon is félő, hogy az 56-os harmadik reformnemzedék emberi
és szellemi teljesítménye ugyanúgy évtizedekre feledésbe merülhet, és a nemzet tudata alá
szorulhat, mint a másodiké. Ami be is következett.
Több mint két évi intenzív kutatómunka után
1964-ben Horváth Zoltán történetírói pályájának újabb mérföldkövéhez ér, közre adja két kötetes
nagy monográfiáját Teleki Lászlóról, a reformnemzedéknek arról a romantikus hőséről, aki a
szabadságharc bukása után is kitartott eszméi mellett. Aki az öngyilkosságot választotta,
amikor azt tapasztalta, hogy az ország már nem kapható egy újabb forradalomra, inkább a
megalkuvást, a kiegyezést választja. A téma korabeli időszetrüsége nem szorul magyarázatra.
1956 forradalmárai számára mélységes csalódást jelentett, hogy a magyar értelmiség java némi
háborgás után fokozatosan megbékélt a kádári ellenforradalommal. Zoltán a 68-ban szárnyra
kapott új ellenzéki mozgalmak első diadalait és kudarcait már nem élhette meg.
Ez a kötet
nemcsak a Teleki életét és munkásságát feldolgozó máig legteljesebb, legalaposabb monográfia,
de mementó is, amely messze túlmutat Teleki korán és személyén. Ma már nyilvánvaló. hogy hosszú
időre megkerülhetetlen alapműve az első reform-nemzedék történetének. Érdeme, hogy azzal a
közkeletű nézettel szemben, amely a kiegyezést követő évtizedekben kibontakozó gazdasági
fellendülést állítja előtérbe, Horváth Zoltán - Bibóhoz hasonlóan - arra a végkövetkeztetésre
jut, hogy a felemás kompromisszum elfogadása szükségszerűen vezette az országot az újabb
tragédiába, a világháborúba.
Két nagy munkájának a megjelenése után - meghurcoltan, betegen -
már csak arra futotta erejéből. hogy sajtó alá rendezze az 1961 és 66 között született
többnyire polemikus jellegű tanulmányait.
A kötet megjelenését - gondolom - hátráltathatta Az
írás hitele című eszzéje, amelyben hitet tesz az igazmondás parancsa mellett. Vallja, a toll
emberének nem szabad hazudnia, vagy - árnyaltabban fogalmazva - legalább is hinnie kell abban,
hogy legjobb tudomása szerint igaz, amit ír. Az írást az olvasó akkor fogadja el hitelesnek,
- magyarázza - ha érzékelhető, hogy a tollforgató a tisztesség belső igényétől vezérelve,
tiszta meggyőződésből fogalmazza meg mondatait. Hasonló gondolatokat sugall a tudományra
vonatkozóan a Megjegyzések a tudományos viták módszeréről, illemszabályairól és a
"voluntarista történetíráas némely csökevényéről" című vitairata. Az eljövendő magyar
sajtótörténetek nem kerülhetik meg A nagyvárosi magyar sajtó története című nehéz fajsúlyú
írását, e kötet egyik legterjeselmesebb tanulmányát.
Visszatekintve saját írásaira, arra a
következtetésre jut, hogy lecsukásáig 1949 nyaráig mindig azt írta, amit igaznak tartott, és
kiszabadulása után is vigyázni tudott tolla becsületére. Megállapítja, hogy 1965-ben már
senki sem kénytelen meggyőződése ellen írni. Feltéve, - de ezt már csak én teszem hozzá, - ha
nem pályázik újságírói karrierre, főszerkesztői stallumra. Ha ezt is leírta volna, amit -
minden bizonnyal - ő is gondolt, akkor kötete azokban az időkben biztosan nem remélhette
volna, hogy nyomdába kerül.
Igaz, megjelenését már így sem érte meg, 1967-ben örökre itt
hagyott bennünket - abban a tudatban, hogy elvégezte, ami tőle tellett, ami rábízatott, amit
kötelességének érzett Nem látott már újabb célt, feladatot maga előtt. Engem meg is döbbentett,
amikor kérdésemre azt válaszolta, hogy nincsenek további tervei. Ránk maradt az emlékezés
kötelessége, hogy megóvjuk alakját és életművét a méltatlan feledéstől.
Mihályi Gábor
1 Horváth Zoltán születésének századik évfordulójátóról 2000 október 25-
én kellett volna megemlékezni. Barátai, , akik rá emlékezve tollat ragadhattak volna, már maguk
sincsenek az élők sorában. Szerető fi-aként, szellemi örököseként én ugyan megírtam ezt a
megemlékezést, amit most it az Európai füztekben közreadok. Ezt az írást eredetileg az Élet és
Irodalom szerkesztőségének szántam, azonban sajnos csak az évforduló múltával derült ki, hogy a
cikket nem óhajtják leadni. A Népszavával sem jártam jobban, ahol elfogadták, cdak éppen nem
adták le. A mai napig nem derült ki, hogy miért. Ez a szerkesztői indolencia sajnos nem
egyedülálló eset, ezért tartottam fontosnak szóvá tenni. Végül is egy szerkesztőségnek joga
van bármelyik írást visszautasítani, csak a kézirat elfektetéséhez nincs joga. Gondolom, ezzel
minden érdekelt egyetért, különösen, ha saját maga a sértett. De ezuttal a cikkíró sérel-ménél
lényegesebb Horváth Zoltán emlékét ért bántalom...
2 Irodalom és történelem. Szépirodalmi Könyvkiadó. 1968. 10. o.
3 Belvárosi Könyvkiadó, 1996.
4 Szocialista könyvtár. Népszava kiadó. 1945.