Georges Schlocker
Georges Schlocker Párizsban élő német-svájci újságíró.
A tudós nyúlcipője
Maurice Godelier, a neves néprajztudós,
igazolva a párizsi művészkörökben egy ideje lábra kapott szóbeszédet, lemondott az újonnan
alapított Musée des Arts premiers ("Ősi művészetek múzeuma") tudományos igazgatói posztjáról.
Maga a titulus is eltűnt a süllyesztőben, talán éppen Godelier állásfoglalása niatt. A projekt,
amelyet Jacques Chirac oldalán barátjával, Jacques Kerchache műkereskedővel pártfogol, erősen
borzolja a közvéleményt.
Az "ősi" művészetet állítaná ki 2003-tól a Jean
Nouvel tervezte épület a Szajna bal partján, az Eiffel-toronyhoz közel. A művészeti tanácsadók
testülete számára manapság már nem időbeli, hanem térbeli fogalom az, hogy "ősi", Európán
kívüliség, az etnológusok és a művészettörténészek pedig torkuk szakadtából tiltakoznak. A
tudósok azonnnal felhívták a figyelmet arra, hogy a művészi megnyilvánulás mindenekelőtt
Afrikában, de más "primitív" kultúrákban is igen rövid múltra tekinthet vissza. Csakhogy
"primitív"-nek (azaz francia értelemben kezdetlegesnek) ez a művészet korántsem mondható. A
gyarmatosítók dölyfe csendül ki ebből a szóhasználatból, hangzik a vád. Íme, a political
correctness hozadéka: a múzeumembriót átkeresztelték "Musée du quai Branly" névre. Művészeti
szempontoktól mentes, el nem kötelezett topográfiai megjelölés.
Maurice Godelier nem is ezért lépett vissza,
hanem mert a tetemes néprajzi anyag tudományos feldolgozásának kereteit anyagilag és
elméletileg is szűkre szabták. Az új múzeum ugyanis két nevezetes intézmény örökébe hivatott
lépni. A világ legszélesebb spektrumú néprajzi múzeumainak egyike, a "Musée de l'homme" és a
"Musée national des arts d'Afrique et Océanie" származtatnák át gazdag
gyűjteményeiket.
Az ám, de mi legyen nagy könyvtáraikkal? Együtt
tartják őket a bibliográfusok örömére, vagy széttagolják? A válasz, amelynek a költségvetésben
is kifejezésre kellene jutnia, még késik. Godelier kezdettől kikötötte az állomány
digitalizálását. Az építtetők szóvivője, Stéphane Martin hiába hangoztatja, hogy számottevően
emelik a költségvetésnek ezt a tételét, nem oszlathatja el a gyanakvást, hogy meglesz-e az
oktatóapparátus átköltöztetésének és újrarendezésének anyagi fedezete. Bár Godelier sokat tett
azért, hogy csillapítsa a kedélyeket, a kutatók máig mostohagyereknek érzik magukat az
egzotikumfitogtató múzeum látványosságot szorgalmazó élharcosaival szemben. Mézesmadzagnak a
Louvre is kiállít már az "egzotikus" művészet fantasztikus darabjaiból. Diadalmaskodik az
esztéticizmus, amely a múzeumra a csábítás szerepét osztja, és eltántorít az idegen
civilizációk művészi tevékenységének sokrétű elemzésétől.
A költségvetés igazolja a bizalmatlanságot.
Mindmostanáig nem cáfolták meg Godelier szkeptikus kijelentését: "A két intézmény
összeolvasztásából létrehozott múzeum működési feltételeit nem mérték fel kellő alapossággal. A
költségvetésben az "oktatás és kutatás" tétel átgondolatlan." Valóban úgy fest, hogy a büdzsé
zsugorítása körül forgott minden, az új múzeum olcsóbbnak kell lássék François Mitterrand
egykori létesítményeinél. A vállalkozás eleve nehezen leplezheti, hogy az előd számos (és
többnyire érdemes) építményével verseng, az építmények eszmei harcának hirtelen napvilágra
kerülése pedig nem elhanyagolható árnyékot vet a jelenlegi köztársasági elnök "önmegörökítő"
szándékára.
Kiss Zsuzsa fordítása