Mihályi Gábor
A MAGYAR PROGRESSZIÓ TRAGÉDIÁJA
(első rész)
Definiciók
Kiinduló kérdésünk, mit értünk a
progresszió fogalmán. Tudálékos, fellengzős válaszokat kerülve, azt mondhatjuk, az
emberek nagy többsége nem a primitív körülmények közé vágyik vissza, nem a
civilizáció megkímélte brazíliai őserdőkben kíván elrejtőzni az elidegenedett
modern versenytársadalom kihívásai elől, hanem éppen ellenkezőleg, pénzt,
fáradságot nem kímélve töri magát, hogy bebocsátást nyerjen a gazdag Nyugat egyre
szigorúbban őrzött Éden kertjébe.
E felismerésnek megfelelően a magyar
progresszió a honnan hová? kérdésre Géza fejedelem óta - az újabbkori
kitérőktől eltekintve - mindig azonos választ adott: elsőrendű nemzeti érdek
felzárkózni a fejlett Nyugathoz, eljutni a társadalmi fejlődésben, civilizációban
előbbre járó nyugati országok szintjére.
Az elkövetkező történelmi fejtegetések
megkövetelik a tragédia fogalmának tisztázását is. Noha strikt tudományos
definícióval nem szolgálhatunk. Ha ezt megkísérelnénk, azonnal belevesznénk az
érvek és ellenérvek labirintusába, ahonnan nem találnánk kiutat.
Többé - kevésbé az arisztotelészi
definícióhoz tartva magunkat mindig személyek, ezúttal történelmi személyiségek,
méghozzá a progresszió ügyének nemes érzületű, értékes hőseinek a bukását
mondjuk tragikusnak, akik az adott történelmi helyzet jó szándékú, de mégis téves
megítélése következtében buknak el a történelemvizsgáján, és fizetnek keserves
árat tévedésükért. Téves helyzetfelismerésből eredő bukásuk mégis
szükségszerű – a tragédiának elengedhetetlen része a szükségszerűség - van
úgy, hogy a történelem fordulatai nem láthatók előre. Legfőképpen nem a tragikusan
elbukó történelmi hős számára
Azt is előrebocsátanám, hogy sem a
nemzet, sem a progresszió ügye nem bukhat el. A nemzet örökéletű, ( ha csak a nép
ki nem hal. De akkor a tragédiának már nincs gyászoló publikuma. A hunok,
longobárdok, gepidák eltűnését immár senki sem siratja. A történelmi előadásnak
is elengedhetetlen része a néző.) A progresszió meg feltartóztathatatlan, legfeljebb
a menete lehet lassúbb vagy gyorsabb, lemarad a fejlettebb országok tempója, előre
haladása mögött.
A történelmi
csapda
Mint ismeretes, Magyarország társadalmi
elmaradottságának alapvetően történelmi és gazdasági okai voltak és vannak,
amelyek egész Kelet-Európát sújtják. A számos ok közül talán a legfőbb, hogy
Amerika felfedezésével a világkereskedelem központja Nyugat-Európába helyeződött
át, aminek eredményeképpen Kelet-Európában, igy Magyarországon is a polgárosodás
folyamata nem tudott lépést tartani a nyugatival. Ezt az évszázados elmaradottságot
azóta sem sikerült leküzdeni. Már Ausztriához képest is mindig szegény, elmaradott
ország voltunk, Angliáról, Franciaországról nem is beszélve.
Általánosan elfogadott vélemény szerint
Magyarország elmaradottságának történelmi okai a 150 éves török hódoltság
koráig nyúlnak vissza. Kétségtelen volt ráció abban a hitben, amit a nemzet
legjobbjai, a haladás hívei vallottak, hogy az osztrák gyarmati sorból kiszabadult,
független ország gyorsabban haladhat előre, könnyebben gyarapodhat, lerázhatja a
társadalmi elmaradottságot, felszámolhatja a polgárosodást gátló, a Bécs által
támogatott feudális viszonyokat. Csakhogy Thököly és Rákóczi óta a nemzeti
szabadságharcok, forradalmi megmozdulások sorra vereséget szenvedtek.
Keserű tény, hogy Európa sorsát
meghatározó nagyhatalmak nem akarták a Monarchia felbomlását. Mindig csak
ideig-óráig tartott, hogy a Habsburgokkal szembekerülő, ellenük hadat viselő egyes
európai országoknak kapóra jött, ha Ausztria keleti tartományaiban fegyveres
felkelés leköti Bécs katonai erejének egy részét. Ilyenkor nem is fukarkodtak
bíztatással, a támogatás ígéretével. Nyugat beígért támogatása azonban az
időközben megváltozott nemzetközi helyzet következtében minden alkalommal köddé
foszlott, még mielőtt a magyar progresszió győzelemre vihette volna a maga
szabadságharcát, forradalmát, társadalom átalakító reformjait. A belső erők
éppen a polgárság gyengesége miatt gyengék és megosztottak voltak, és így a magyar
szabadságharcok pusztán a hazai erőkre építve eleve nem győzhettek. Hiszen a
megvalósított célnak, a nemzeti szabadságharc sikerének kellett volna megteremtenie a
siker előfeltételét, a vezérszerepre hivatott erős polgárságot. Így aztán hiába
bízott, reménykedett a Nyugat támogatásában Thőkőly, Rákóczi, Kossuth, az 1918-as
őszi rózsás, polgári forradalom idealista vezérkara. Ötvenhat fegyveresei is abban
bíztak, hogy a magyar forradalom ügyét támogató lelkes szavak hatására a NATO
tankjai is a segítségükre sietnek.
Napjainkban a a gazdasági bajok
orvoslására, hogy a nyugati államok polgárainak életszínvonalához közelítsünk,
valójában egy nagy Marshall segélyre lenne szükség, hogy az ország ne
kényszerüljön lehetetlen feladatra, hogy önmagát próbálja saját hajánál fogva
kihúzni a szegénység mocsarából. Sajnos, mint korábban, ezúttal is csak csurran -
cseppen a segítség, valódi támogatás helyett megint csak ígéreteket kapunk.
Megoldás lenne, ha Magyarországot mielőbb befogadnák a családba, és az Európai
Unió tagja lehetnénk. Hiszen akkor a szegény rokon támogatása mégiscsak
kötelességgé válna. A helyzet azonban tragikus, mert a felvétel feltétele éppen az
lenne, hogy hozzuk rendbe a szénánkat, és már ne szoruljunk segítségre. Ez éppen a
híres 22-es csapda: előzetes segítség, számottevő támogatás nélkül viszont
aligha tudjuk teljesíteni a befogadás feltételeit.
Szomszédaink
példája
Ebben az évszázadokon át tartó
történelmi helyzetben a keleti és nyugati nagyhatalmak közé ékelt, és a maguk
nemzeti függetlenségét kivívni vágyó kelet-középeurópai országoknak három féle
reagálási lehetősége volt.
A józan csehek
mindig számoltak a tényleges katonai és
gazdasági erőviszonyokkal. A fehérhegyi vereség őta nem vállalkoztak eleve
vesztésre ítélt, kilátástalan szabadságharcokra. Az elnyomás békés éveit a
Monarchián belül gyarapodásra, gazdagodásra használták fel, s csak amikor már
minden eldőlt, az utolsó percben nyúltak fegyverhez. Így tettek mind a két
világháborúban, amikor a nemzeti ügyüket támogató nagyhatalmak gyakorlatilag már
kikaparták számukra a gesztenyét. 1968 tavaszán ugyan tettek egy békés kísérletet
a kommunizmus reformjára, de arra megint nem vállalkoztak, hogy szembeszálljanak a
katonai túlerővel, a szovjet tankokkal. Óvatos viselkedésük következtében
viszonylag kevés vérveszteséggel vészelték át a háborúkat, városaikat egy
alkalommal sem lőtték szét. A 89-es nagy fordulat, a bársonyos forradalom oltárán is
minimalizálták a bemutatandó áldozatot. A cseh Svejkek, Hrabalok nem óhajtottak
fejjel rohanni a falnak, csak stamm kocsmájukban morogtak halkan, korsó sörüket
hörpölgetve, de az is kétségtelen, hogy a nép nagy tömegében nem vált
kollaboránssá. Egy maroknyi másként gondolkodót kivéve a cseh értelmiségi elit is
nyugton maradt. De az is igaz, hogy inkább elment utcaseprőnek, de nem kötött utólag
kínos magyarázatokat igénylő kompromisszumokat a hatalommal. A csehek könnyen
kialakíthatták a jók, a tiszták, a rosszak, a kollaboránsok mitológiáját. Ezért
is tudta könnyebben befogadni a Nyugat a szocializmus világát fekete fehérben
tükröző cseh irodalmat és filmet. Míg a magyar értelmiség kompromisszumainak
magyarázatait a Lajtán túl nem lehetett könnyű megérteni. Aczél Tamás egyik már
emigrációban írt regényében a főszereplő, egy disszidens író csak üggyel -
bajjal tudja érthetővé tenni, hogy lehetett odahaza az író-ellenzék egyik
vezéralakja, akit ennek ellenére a hatalom mégis csak elküldött hivatalos
delegátusként a kommunista Kínába.
Polak – wenger, dwa bratanki...
Lengyel- magyar két barát, így kezdődik
egy lengyelek által gyakran énekelt nóta. Valóban a magyar út a lengyelekével volt
rokon. Mi is megvívtuk a magunk szabadságharcait és forradalmait, mint a lengyelek,
ezeket az idegen hatalom ugyanúgy rendre leverte, mint a lengyelekét. Azonban romantikus
lelkületű északi szomszédaink történelmében a tragikus vereséget nem követte
feloldás. Ez magyarázza, hogy mindig is a dráma volt a lengyel irodalom reprezentatív
műfaja. Noha a modern lengyel dráma mesterei, Gombrowicztól Mrożekik már groteszknek
látják, és így is ábrázolják ezt a sehová sem vezető romantikus hősködést.
A magyar tragédiákat mindig kompromisszum
követte. De egy olyan kompromisszum, amit az ország, az ország írói, értelmisége a
nemzeti ügy elárulásának minősített. A magyar mitológia árulásként tartja
számon Károlyi Sándor Rákóczi főparancsnokának fegyverletételét a majtényi
síkon, Görgey kapitulációját Világosnál, olyan időpontokban, amikor a további
harc már csak a fölösleges véráldozatot növelte volna tovább. A létrejött
megállapodások azonban mégis csak békét hoztak az országnak, ami után a békés
fejlődés, a sebeket behegesztő gyarapodás, gazdagodás évtizedei következtek.
Az árulás mitológiája mindenesetre
megkímélte a magyar progressziót attól, hogy megkérdezze önmagától, jól tette - e
Thököly, amikor a törökkel szövetkezett az ország felszabadításáért hadba
induló Habsburgok ellen. Thököly ügyének elbukása egybe is esett a török végleges
kiűzésével.
Ugyanígy a progresszió ügye volt
korábban a magyar mitológia nagy alakjának, Dózsa Györgynek a jobbágyfelkelése.
Azonban ugyancsak megkérdezhető: előbbre vitte- e a felkelés a magyar parasztság
ügyét. Elnyomásuk csak fokozódott, tovább zilálta az ország katonai erejét, s
valamelyest hozzájárult a mohácsi katasztrófához is. Kétségtelen polgárként,
nemes emberként, még ha jól is bántam volna jobbágyaimmal, nagyon féltem volna
Dózsa kaszásaitól. Utólag, kényelmes fotelünkből visszatekintve, még sem hiszem,
hogy okunk lenne megtagadni együttérzésünket, sőt csodálatunkat a székely
népvezértől és nekikeseredett parasztjaitól.
Valószinüleg az európai látókörű
főnemesnek, Széchenyinek volt igaza, amikor Kossuth-tal ellenétben nem akarta a
szakítást a Monarchiával, amikor nem akarta sem a háborút Ausztriával, sem a
trónfosztást. Valószínű azonban, hogy az osztrák kamarilla az európai forradalmak
lecsengése után az engedmények számottevő részét visszaszívta volna, mert komoly
reformokra, a Monarchia átalakítására a Habsburgok sem voltak felkészülve. Ehhez a
poroszoktól elszenvedett königrâtzi vereség kellett, Ausztria kiszorulása az
egyesült Németországból.
Persze talán első világháború, és
Trianon sincsen, ha a "kiegyezés" nem korlátozódik a magyarokra. Akikkel,
persze ugyanúgy nem lehetett volna elfogadtatni az "ezeréves" határok
feladását, mint ma a szerbekkel megértetni, hogy Koszovó ugyan lehetett valaha ősi
szerb föld, a szerb nép történelmi bölcsője, azonban az etnográfiai viszonyok
változása következtében ma ott már aligha lehet megtagadni az albánoktól az
önrendelkezés jogát.
Igaz, ha a cseh példát követve elmaradt
volna a szabadságharc, hány ember marad életben, Petőfi sem tűnik el egy segesvári
tömegsírban, (bár lehet, hogy József Attilához hasonlóan ő is végez magával.)
Jókai nem írhatta volna meg mitológia teremtő romantikus regényeit, hanem
Mikszáth-tal ők írják meg Balzac és Stendhal nyomán a magyar realista regényt.
Világos után a magyar progresszió már
nem volt elég erős ahhoz, hogy időben szakítani tudjon Ausztriával. Ezt ismerte fel
Teleki László, amikor a kiegyezést ellenző határozati párt vezéreként a döntő
szavazás előestéjén főbe lőtte magát. A Kossuth párti Tisza Kálmán is "
szegre akasztotta a maga teljesebb nemzeti függetlenséget követelő) bihari
pontjait", amikor belátta, hogy nem lesz ereje ezek kiharcolására, viszont a
miniszteri bársonyszék feltétele a 67-es kiegyezés pontjainak vállalása.
A radikális magyar ellenzék, a második
reform nemzedék, Ady, a Nyugat köre, Bartók, Kodály, a Huszadik Század
politológusai: Károlyi, Jászi, Kunfi, Szabó Ervin intellektuális mozgalmának -
számottevő tömegtámogatás híján - úgy tűnt - semmi esélye sincs, hogy a
történelem aktív szereplője lehessen.
A magyar progresszió elbúsító
tragédiája, hogy gyengesége folytán akkor kerülhetett a kormányrúdhoz, amikor a
történelmi viharok idején kihullt az addigi uralkodó osztályok kezéből. Ez
történt 1848-ban, 1918-ban, 1945-ben, 1956-ban majd most legutóbb 1989-ben és 1994
tavaszán.
Az analógiák félelmetesen
nyugtalanítóak. Károlyiék azt remélik, hogy a győztes nyugati hatalmak mindent
megtesznek, hogy a Nyugattal rokonszenvező polgári demokratikus kormányt sagítsék
hatalmon maradni. Ehelyett elfogadhatatlannak tetsző területi követelésekkel
lehetetlen helyzetbe hozták Károlyiékat, akik erre átadták a hatalmat a progresszió
legradikálisabb csoportjának, a kommunistáknak. Az általuk remélt világforradalom
azonban elmaradt, a szülési fájdalmakkal vajúdó Szovjet Államtól sem lehet
segítséget kapni, a Nyugat végül is örült, hogy a kommunistákat egy radikálisan
jobboldali kormányzat váltja fel. Kún Béláék viszont részben ideológiájukból
következően, részben a helyzet megkövetelte kényszerintézkedések eredményeképpen
évtizedekre maguk ellen hangolták az ország közvéleményét.
A magyar progresszió megint ellenzékbe
szorult, de ezúttal viselnie kell 1918 és 1919 ódiumát is. Ami tovább szűkítette a
magyar baloldal mozgásterét. Magyarországon évtizedeken át nem lehet kiejteni s
második reform nemzedék politikusainak nevét.
Újabb tragédia, hogy a progresszió
tábora az ellenforradalmi Horthy korszak idején nem tudott számottevő tömegeket maga
mögé állítani. Nem tudta megakadályozni Magyarország hadba lépését, nem tudott
kellő erővel fellépni a zsidóüldöző atrocitásokkal szemben, még komoly méretű
tiltakozásra sem futotta erejéből. Még kevésbé volt képes katonai erővel bíró
ellenállási mozgalom megszervezésére, (a szervezkedőket azonnal lefogták), nem is
tudta megakadályozni a "kiugrás" megakadályozását, gyakorlatilag
erőtlenül tűrte el a nyilas bandák garázdálkodását. Maximum egyes emberek
megmentésére volt képes. Minthogy nem létezett kapcsolat a Nyugaton élő,
Magyarországon megtagadott emigrációval, fel sem vetődött annak a lehetősége, hogy
Nyugaton a Szövetségesek által elismert ellenkormány alakuljon.
A magyar progresszió 1945-ben Sztálin
engedélyével, az ő utasításai alapján a Szovjet Hadsereg által felszabadított
területen, Debrecenben alakíthatta meg a demokratikus Magyarország első kormányát.
Részben olyan emberekből, akiknek az ország a nevét sem hallotta.
A progresszió hatalomra jutásának
feltétele volt a kommunisták befogadása, vezető szerepük hallgatólagos elismerése.
Akkoriban kevesen tudták, hogy a széles körű, Horthyék Hitler ellenes párthíveit is
magában foglaló koalíciós kormány a szövetséges nagyhatalmak megállapodásának
eredménye. Ugyanilyen széles alapon nyugvó koalíciós kormányok alakultak Nyugaton
is. Ezek s koalíciós kormányok mind két oldalon addig működhettek, amig fel nem
borult a nagyhatalmaknak ez az egyetértése, és ki nem robbant köztük a hidegháború.
Az első szabad választások kínos
csalódást jelentettek a baloldal pártjai számára. A jobboldal felsorakozott a
Kisgazda párt mögé, és megszerezte az abszolút parlamenti többséget. Kiderült,
ahogy még ma is igaz, az ország többsége a jobboldal valamiféle irányzatához
kötődik. Világos volt, hogy a parlamenti demokrácia szabályai szerint a Kisgazda
Párt egyedül is kormányt alakíthatna, s ezt meg is teszi, mihelyst a békekötés
után az ország visszanyeri szuverenitását, és megszűnik a Szövetséges Ellenőrző
Bizottság vagyis a szovjetek felügyeleti joga. A baloldal pártjai nem minden alap
nélkül tartottak attól, hogy a kisgazdák egyeduralma az által11uk gyűlölt Horthy
rendszer restaurációjához vezethet. Végül is támogatták a kommunista párt
machinációit a kisgadapárt szétverésére. Nem gondolva arra, hogy ugyanazokat a
módszereket később velük szemben is alkalmazhatják, amikor Rákosiék tőlük is meg
akarnak majd szabadulni. De az is igaz, hogy A kommunistákkal szövetkezett pártoknak
valójában nem volt választásuk. Tudták, akkora a Szovjet nyomás, hogy minden
ellenállásuk teljesen hasztalan, még örülhetnek, ha csak emigrációba kényszerítik
őket, és nem tűnnek el talán örökre valamilyen börtönben. Fel kellett ismerniük,
hogy az önkéntes visszavonulás lehetősége sem adott számukra, mert a kialakuló
totalitárius diktatúra ezt is az ellenállás megnyilvánulásának tekintette volna,
és kíméletlenül megtorolná. A baloldal politikusai az emigrációt sem
választhatták, hiszen nem kívánt egy táborba kerülni volt politikai ellenfeleivel -
meg többségük valóban elkötelezett híve volt a szocialista eszméknek.
De ép ésszel azt is nehéz volt felfogni,
hogy a szovjet párt élén egy paranojás őrült áll, aki űldözési mániájától
vezetve beindítja és haláláig folyamatosan müködteti az eretneküldözés
inkvizíciós gépezetét. Mint a Sztálint követő pártvezérek uralma bizonyította ez
az őrült inkvizíció nem szükségszerű velejárója egy totalitárius rendszernek.
Csak az adott, hogy őrültek, gazembere is kerülhetnek a párt élére, és az adott
struktúrában nincs mód a leváltásukra. Ők irthatnak ki mindenkit, akit potenciális
ellenfélnek vélnek. Az osztályharc éleződésének elmélete alapján, vagyis hogy az
osztályellenség már csak a pártba, a párt vezető testületeibe beépülve fejthet ki
romboló tevékenységet. E teória következtében végül már a párt legrégibb,
legodaadóbb harcosainak a kiirtása folyt. Ki tudja mi történt volna, ha Sztálin meg
nem hal.