A mából visszatekintve már
tudjuk, hogy az 56-os forradalom illetve a 68-as prágai tavasz reformtörekvéseinek a
leverése tragikus bizonyítéka volt a szocialista utópia megvalósíthatatlanságának.
A harminc évig tartó Kádár rendszer újólag tanúsította. hogy nem lehet
kialakítani olyan társadalmi formációt, amely egyszerre biztosítja az emberek
társadalmi , gazdasági egyenlőségét valamint a szabadságot, az egyének emberi
jogainak teljességét. Bebizonyosodott, hogy nem csak a kapitalista gazdaság
felszámolása, a társadalmi egyenlőség kialakítása követel diktatórikus
eszközöket, az egyenlőség társadalmának működtetése sem mondhat le a
totalitárius diktatúra elnyomó apparátusának fenntartásáról. A szabadság
társadalma viszont a tőkés termelés szabadságát is jelenti, azaz a társadalom
megosztottságát szegényekre és gazdagokra.
A kör négyszögesítése továbbra
is megoldhatatlan feladat marad.
HARMADIK FELVONÁS
Halottak napjai
November negyedikén a szovjet csapatok
hajnali támadásával megkezdődött a történelmi színjáték harmadik felvonása, át
kellett élnünk a hagyományos történelmi modellnek megfelelően - ugyan úgy mint a
nagy példában, 1849-ben - az elbukás, majd a véres represszió elkerülhetetlen
tragédiáját. Nem igazolódott Marxnak az a mondása sem, hogy a nagy történelmi
színjátékok ismétlődése esetén a tragédia a komédia formáját ölti. A magyar
ötvenhat a 48-- 49 es szabadságharc forgatókönyvét ismételte, de a bukás ezúttal
is romanztikusan, hősiesen tragikus volt.
Ma már tudjuk, a szovjet intervenciót
gondos előkészítés előzte meg. Hruscsov előzőleg megkapta a Nyugatiak nihil
obstatját. Megint a nagy világpolitikai érdekek döntöttek. A világbéke megőrzése
előbbre való volt a magyar forradalom sorsánál. A nagy nehezen kialakított békés
együttélés elve a status quo megőrzésén alapult, ami egyik fél számára sem
engedte meg a hatalmi, befolyási zónák határainak módosítását. A szuezi konfliktus
már csak hab volt a tortán, a hathatós támogatás elmaradása - a közkeletű
vélekedéssel ellentétben - nem ezen múlott.
A csatlós országok pártvezéreinek
támogatását, akik nem alaptalanul féltek a magyar példától, a Kreml könnyen
megkapta. Kína egy ideig a maga nemzeti szuverenitásáért aggódva a szovjet
beavatkozás precedens voltától tartott, míg Tito szövetségest remélt a magyar
reform kommunistákban, s ezért egy ideig támogatta fellépésüket. De amikor
kiderült, hogy az új magyar vezetés beleegyezett a polgári demokrácia
helyreállításába, mindenekelőtt a többpárt rendszer engedélyezésébe és a szabad
választások megtartásába, ez túllépte a két habozó párt tűréshatárát, és
végül ők is áldásukat adták az intervencióra.
Nagy Imre köre számára világos volt,
hogy a nép felkelését csak fegyveres erővel lehet leverni, ezt azonban azzal, hogy
magukévá tették a forradalom ügyét, eleve elutasították, de valójában elegendő
erejük sem lett volna erőszak alkalmazására, mint azt többek között a
fegyveresekkel védett Köztársaság téri pártház lerohanása is bizonyította. Itt
Mező Imrével az élén a párt centrumának egy olyan csoportja gyülekezett, amely úgy
vélte, a párt szétverését fegyveres erővel kell megakadályozni. Mint ismeretes, a
segítségükre küldött három tank legénysége az ostromló tömeghez csatlakozott. Az
egyetlen valamelyest működő fegyveres testület, a honvédség mind inkább a
felkelőket támogatta.
A párt centrumának Kádár és Münnich
mögött felsorakozó politikusai csak nagyon félszívvel támogatták Nagy Imrét, nem
is alaptalanul tartottak attól, hogy pillanatok alatt végképp kiszorulnak a
hatalomból, és rajtuk is számon kérhetik Rákosiék bűneit. Kádárék megnyerése -
gondolom - elsősorban a helyi viszonyokat alaposan ismerő Andropovra, az akkori
budapesti nagykövetre hárult, Közvetítőkön keresztül, legnagyobb titokban ő
tárgyalhatott Münnich-hel és Kádárral, akiket természetesen nem érhetett
váratlanul az értük küldött követségi autó. Szeptember 30-án Kádár már
Ungváron volt. Nem kvadrál a tényekkel az az Aczél Györgytől származó legenda,
miszerint Kádárt akarata ellenére ragadták el Moszkvába, és ott azzal
konfrontálták. hogy ha nem vállalja a Forradalmi Munkás-Paraszt Kormány elnöki
tisztét, akkor Rákosit hozzák vissza, aki már el is készítette a kivégzendő
árulók listáját, amelyen Kádár előkelő helyen szerepelt volna.
Mint tudható, valójában Kádár és
Münnich között kellett választani, végül is Hruscsov Tito javaslatára Kádár
mellett kötött ki. Az eltökélten antisztálinista Hruscsov nem is akarhatott
Magyarországon valamiféle sztálinista - rákosista restaurációt. A sztálini
módszerek ideje lejárt. A nagy kérdés éppen az volt, hogy lehet a totalitárius
rezsím fenntartásával valamiféle ember közelibb szocialista rendszert kialakítani.
A fegyveres felkelés leverését végül a
komoly erőkkel felvonult szovjet hadsereg hajtotta végre a maga szokásos brutális
módján. Ezzel az úthengerrel szemben a helyi kis csoportoknak már semmi esélyük sem
volt. Most már nem megzavarodott, kis létszámú helyőrségekkel álltak szemben.
Haynau szerepe Kádár Jánosra hárult.
Minden ismeretünk szerint Kádár a mindenkori pártvonalhoz kötődő, érzelemmentes
politikus volt, aki felmérte a terror alkalmazásának a szükségességét. Ő már Rajk
ügyében sem habozott, hogy Rákosi utasítására a perbe fogottat egy magasabb
pártérdekre hivatkozva hamis beismerő vallomásra késztesse. De mély fanatikus
meggyőződés kellett ahhoz is, hogy Rajk engedelmeskedjen a pártutasításnak, és
elvállalja a morális öngyilkosságot. Kádárnak persze ismernie kellett a bolsevista
inkvizíció mechanizmusát, és ennek megfelelően sejthette, hogy csak a véletlenen
múlhat, ha elkerüli Rajk sorsát. Végül annyi szerencséje volt, és ez nem is volt
kis szerencse, hogy őt nem végezték ki. Az agyrém teteje az volt, hogy legnagyobb
titokban le kellett folytatni a konstruált pereket a maguk fogdmegjei és börtönőrei
számára, akiktől elvárták hogy úgy tegyenek, mintha elhinnék a képtelen vádakat,
és így ne fraternizálhassanak volt elvtársaikkal, tegnapi jó barátaikkal. Tudván
azt, hogy ha elárulják, akár legközelebbi hozzátartozójuknak, hogy a kulisszák
mögé látnak, ők maguk is az inkvizíció vészbírósága elé kerülhetnek.
A túlélés taktikái
Az 56-os forradalom leverése után
bevezetett terror célja az volt, hogy kíméletlen megtorlással, megfélemlítéssel
„örök időkre” megtörjék a nép ellenállását. Ezért lövettek az esetenként
általuk felbújtatott tiltakozó tömegekre, vetettek börtönbe illetve végeztek ki
mindenkit, akire rá lehetett bizonyítani, hogy szerepet vállalt, sőt fegyverrel is
harcolt a forradalomban, és bűnbánatra se volt kapható. A börtönviszonyok közepette
nem lehetett könnyű felismerni, hogy az életben maradás nem annyira az elkövetett
tettek súlyán mint inkább a megbánás hajlandóságán múlhat. Hiszen erre akkor a
vádlottak nem kaphattak semmiféle garanciát. Bírói függetlenség híján az
ítéletekbe túl sokan szólhattak bele. A vádlottnak az akasztófa árnyékában
kellett mérlegelni, hogy a forradalomban betöltött szerepe volt-e olyan jelentős, hogy
sem önmaga, sem mások előtt nem vállalhatja tettei megtagadását. Gondolván
magában, hogy a kikényszerített bűnbánatnak amúgy sincs kötelező ereje. Csakhogy
azt is tudta, vallatói mégis csak az eszme elárulását követelik tőle, amit az
állhatatos híveknek, mindenekelőtt cella társainak nem is lesz könnyű
megmagyarázni. Pláne, hogy utólag nem igazolható, hogy valóban az életben maradás
volt a tét.
Nagy Imre és néhány társának a
kivégzése végül is logikus következménye volt a terror politikájának. Ehhez a
pártapparátus, az újjá szervezett fegyveres erők és bíróságok lelkesen
asszisztáltak.
A megfélemlítés műve sajnos eredményes
volt, néhány hónap leforgása alatt temetői csendbe borult az ország. Az írástudók
zöme elhallgatott, illetve hallgatásra kényszerült. Sokan véltük, mint én is, hogy
nem szolgálhatunk egy Quisling kormányt. Ezt a keményen ellenzéki álláspontot
azonban az idő múlásával mind többünknek fel kellett adni.
Kádárnak akkori reményeink ellenére
meglepően gyorsan, pár év alatt sikerült megszilárdítania rendszerét, és mindenki
számára világossá tenni, hogy hosszabb távra - azt még nem is igen sejtettük, hogy
több mint harminc évre kell megalkudnunk az új zsarnoksággal. Harminc év a várható
emberi életnek majdnem a fele, szinte az egész felnőtt kor. Mint ahogy az is igaz, hogy
az elmulasztott évek soha többé vissza nem adhatók, nem kárpótolhatók. Érthető
és visszamenőleg is elfogadható, hogy a szellem emberei igyekeztek - akár különféle
kompromisszumok árán is - felkészültségüknek megfelelő, tehetségükhöz illő
munkát találni a maguk számára. Ez a kompromisszum kétségtelenül belső etikai
konfliktusokkal járt. Akkoriban - némi cinizmussal - azt mondogattuk, hogy a
kompromisszum határa mindenki számára azon a ponton van, ameddig ő maga elment.
56 nyarán a progresszió híveinek nagy
többsége még abban reménykedett, hogy reformok útján elképzelhető valamiféle
igazi szocializmus, valamiféle visszatérés az 1945 utáni koalíciós évek
demokratizmusának javított változatához. Azonban november 4-ike után már csak egy
nagyon szűk réteg, a régi, hithű kommunisták és a rendszer uralkodó elitjének
tagjai, pontosabban azok, akik úgy gondolták, kényelmesebb hinni is azt, amit mondaniuk
kell, maradtak a világmegváltó eszme meggyőződéses hívei.
Az ellenzékben maradt reformkommunisták
kiábrándulása fokozatosan ment végbe. Emlékszem, feleségemmel mennyire
megdöbbentünk, amikor Litván György barátunktól azt hallottuk, hogy ő már nem
tekinti magát kommunistának. Aztán némi gondolkodás után rá kellett jönnünk, hogy
már mi sem vagyunk kommunisták. Hatvannyolc augusztusa, a prágai tavasz mozgalmának
leverése után még többen jutottunk el arra a következtetésre, hogy az emberarcú
szocializmus megvalósulásában sem reménykedhetünk tovább, ez is utópia. Én magam
körülbelül a nyolcvanas évek derekán láttam be közgazdász barátaim igazát, hogy
a liberális kapitalizmusnak nincs alternatívája.
A NEGYEDIK FELVONÁS
A kikényszerített kiegyezés
A történelmi színjáték repríze
során azonban a cselekmény némiképp mégis csak módosult. Tudjuk, a történelmi
összehasonlítások problematikusak. De ha kitartunk az analógiák mellett. akkor a
történelmi párhuzam szerint a Haynau korszak a forradalom vezérének és néhány
társának a kivégzésével ért véget. Ezt követte a kiegyezést előkészítő
kádári Bach korszak. A totális diktatúrában azonban se a kompromisszumokat
elutasító Teleki öngyilokossága nem volt követhető példa, viszont a kiegyezést
kereső deáki szerep vállalására sem nyílt lehetőség. Kádár a kiegyezés
feltételeit maga szabta meg, és kényszeríttette is rá az országra.
Noha nem tagadjuk a személyiség
történelem formáló szerepét, érdemes hangsúlyozni, nem pusztán Kádár személyes
tulajdonságain, világképén múlott, hogy a magyar párt végül nem Honecker, Husák,
Ceaucescu vagy éppen Titó, hanem a hajlékonyabb Gomulka útját és példáját
követve vihette el az országot valamiféle megbékéléshez.
A történeti folyamatok alakulásában
ugyanis meghatározó szerepe volt annak hogy a Kreml Magyarország esetében csak
viszonylag későn, olyan időpontban szánta el magát a beavatkozásra, amikor a
forradalom már a párt centrumának politikusait is elkezdte kitaszigálni a hatalomból.
Míg később, a 68-as prágai tavasz idején a tábor seregei olyan hamar törtek rá
Dubčekékre, hogy ott a párt centrumának az emberei éppen hogy beülhettek miniszteri
bársonyszékeikbe, és így a "testvérek" velük is szembe kerültek . Míg
Husák csak az eltökélt balosokra számíthatott, akik a maguk kizárólagos hatalmának
a biztosítása érdekében igen balos elveket hirdetve még a közép embereit is
kiszorították a pártból, addig Kádár a párt centrumához tartozó politikusokat,
sőt a párttagság zömét is maga mögött tudhatta, amikor megkezdte kiépíteni a maga
rendszerét. Ügyesen sakkozva el tudta érni, hogy a párt bal illetve jobbszárnyához
tartó erőket egymás ellen kijátszva - sakkban tartsa. Megtehette, hogy gátlástalanul
éljen a cinkos összejátszás módszerével, amikor az egyik oldalon keményebb
fellépést, a másikon pedig további liberalizálást sürgettek. Megtennénk,
fejtegették Kádár emberei a jobbszárnyon, de nem tehetjük, mert amazok azonnal
feljelentenek bennünket Moszkvában, amazoknak meg azt magyarázták, hogy szükség van
nyugati pénzre, s emiatt óvatosan kell lépkedniük. A szituáció groteszk volta éppen
abban rejlett, hogy valójában mind a két kijelentés akár igaz is lehetett.
A Kádár diktatúra korai támogatói
közé tartoztak a zsidóságukban megtiportak közül sokan, akiknek a szubjektív
tisztességét ma sem lehet kétségbe vonni. Noha a forradalom idején csak igen
szórványosan tapasztalhattuk a megbúvó antiszemitizmus jeleit, mégis, - nem teljesen
alaptalanul - tartani lehetett egy szélsőségesen jobboldali hatalomátvételtől, s
ezzel együtt a zsidó ellenesség feltámadásától. Úgy vélték, hogy egy radikális
jobboldali fordulat veszélyeztetheti mind azt a tudományos és társadalmi elismerést,
amit kivívtak a maguk számára, Olyan személyiségekre gondolok, mint Kardos László,
Szabolcsi Bence, a Waldapfel testvérek. Kádár rendje a jobboldali erők
kikapcsolásával valóban további harminc évre el is fojtott szinte minden antiszemita
megnyilvánulást.
A sikeres pacifikálást nagy mértékben
elősegítette az a híressé vált kádári mondás, hogy aki nincs ellenünk, az velünk
van. Ami a gyakorlatban azt jelentette, hogy a munkavállaláshoz nem kellett nyilvános
hűségesküt tenni, nem kellett kötelezően ismételgetni a párt szlogenjeit. Aki
akarta, az megőrizhetett valamiféle látszat semlegességet. Az értelmiség nagy
többsége komoly lelkiismeret furdalás nélkül illeszkedhetett be a Kádár rendszer
gépezetébe, noha szíve mélyén továbbra is utálta. Állást vállalhatott,
anélkül, hogy bárki kötelezte volna arra, hogy az 56-os forradalmat ellenforradalomnak
nevezze. Ez viszont azzal az előnnyel is járt Kádárék számára, hogy minden
titkosrendőrség nélkül is azonnal nyilvánvaló lett, ki az ő emberük, és ki az,
akire csak fenntartásokkal számíthatnak, akit nem alkalmazhatnak bizalmas munkakörben.
Kádárék tudatosan törekedtek arra,
hogy legalább is háttérbe szorítsák nemcsak a Rákosi korszak kompromittált
politikusait, de az olyan káderektől is megszabaduljanak, akik a hatalmi létrán
történt előre haladásukat egyedül párthűségüknek köszönhették. Másrészt,
hogy a maguk új klientúrájának a kialakítása során minél több felkészült,
elismert szakembert nyerjenek meg a maguk számára. Tették ezt olyan eredménnyel, hogy
harminc égy néhány év után, a demokratikus fordulat kormányai nem mondhattak le
ennek a szakember gárdának a felhasználásáról. Ami annál könnyebben ment, mivel
ezt a gárdát már nem az eszme iránti elkötelezettség, hanem a puszta karriervágy
kötötte a párthoz. Többségük szemrebbenés nélkül váltott, és illeszkedett be az
új rendbe, lettek vállalkozók, kapitalisták. A megnyerésnek, lekenyerezésnek ebben a
munkájában Aczél György, Kádár barátja és legfőbb tanácsadója oroszlánrészt
vállalt. Formátumos emberként el tudta érni, hogy partneri viszonyt alakítson ki a
magyar szellemi elittel, tudósokkal, olyan írókkal, mint Illyés Gyula, Németh
László, Déry Tibor, Vas Istvánék, olyan festőkkel, mint Anna Margit, Bálint Endre,
Bernáth Aurél, Czóbel Béla. A párbeszéd fenntartását megkönnyítette, hogy a
felsoroltak lelkük mélyén szocialistáknak tartották magukat. Így az alapvető
véleménykülönbségek ellenére is egy nyelven tudtak beszélni Aczél Györggyel és a
hatalom más képviselőivel. Kialakult valamiféle párbeszéd.
A szellemi konszolidációt segítette,
hogy az állam eltartotta az írókat, művészeket, némi akadékoskodás ellenére
kiadta műveiket, megvásárolta alkotásaikat, díjakkal jutalmazta őket. Fenntartotta a
könyvkiadókat, folyóiratokat, a színházakat, biztos fizetést garantált a
színészeknek. A Kádár időkben a magyar filmművészet nagy virágkorát élte.
Gondtalan működéséhez meg is kapta a szükséges anyagi támogatást. Az akkori
kultúrpolitika is cinkosságon alapult. Volt egy hallgatólagos megállapodás: Ti
(mármint írók, filmesek és egyéb művészek) nem támadtok bennünket nyíltan, mi
pedig úgy teszünk, mintha nem vennénk észre, amikor virágnyelven csúfoljátok a
hatalmat.
Ez a cinkosság kijelölte a publikációs
szabadság korlátait is. Minden olyan alkotás megjelenhetett, amelyben nem támadták
expressis verbis a kommunista pártokat, a nemzetközi munkásmozgalmat. Határt szabott a
prüdéria is, az égi rend őrei el kívánták kerülni, hogy a kormányzat
felelősségét ne terhelje közfelháborodást keltő, a kispolgári ízlést mélyen
sértő alkotások megjelenése. A három T - támogatott, tűrt és tiltott
kategóriákon belül viszonylag szűkre szabták a tilos zónát. Noha az ideologikus
jellegű művek esetében azonban már szó sem volt nagyvonalúságról, ezen a
területen fenn kívánták tartani a marxista ideológia hegemóniáját, és ezzel
súlyos kárt okoztak a magyar tudományosságnak. Az 1989-es nagy fordulat, az ideológia
korlátok lebontása után a tanulmány és esszé irodalom számot tevő része máról-
holnapra érvényét vesztette.
Nem akarom persze a kelleténél jobban
dicsérni az aczéli kultúrpolitikát, amely viszonylagos liberalizmusa ellenére végül
is egy nem szeretett totalitárius rendszer kultúrpolitikája volt. De mert
engedélyezett némi morgást, ellenzékieskedést, a magyar értelmiség élvezhette és
élvezte is ezt az államilag engedélyezett, sőt támogatott renitenskedést. Így ment
ez a hatvanas évek közepétől a nyolcvanas évek végéig, a rendszer összeomlásáig.
Nagy íróink, művészeink közül sokan nem élték már meg a szabadság korát.
Horthy világa huszonöt évig tartott,
Kádáré harmincig.
A kör négyszögesítésének feladata
A szocialista tábor közgazdászai a
kör négyszögesítésének megoldhatatlan feladata elé kerültek. Azt kellett volna
kitalálniuk, hogy lehet a gazdaságot szocialista alapon olyan versenyképessé tenni,
hogy a világpiacon utolérje, sőt lekörözze a Nyugat gazdaságát. Hogy a dolgozók ne
keletről nyugatra, hanem megfordítva nyugatról keletre vágyakozzanak.
Elvileg persze józan ésszel tudni
lehetett, hogy a kitűzött cél elérhetetlen, de azért a gazdaság felelősei abban
reménykedtek, hogy legalább is csökkenthető a lemaradás. A hetvenes évek vége felé
azonban mind nyilvánvalóbbá vált, hogy a lemaradás nem csökken, hanem vészesen
nőni kezd. És ami ennél is kínosabb felismerés volt, hogy a szocialista gazdaságok
egyre gyorsuló ütemben zuhantak a lejtőn lefelé, A teljes csőd belátható
közelségbe került.
Eleinte még minden ment valahogy,
legalább is nálunk, Magyarországon. 56 után a többi szocialista országtól kapott
nagyobb összegű segélyeket közgazdászainak tiltakozása ellenére Kádár az
életszínvonal számottevő emelésére fordította. Dicséretére legyen mondva
regnálása idején mindig törekedett arra, hogy az alacsonyan tartott életszínvonal
lassú, de érzékelhető emelkedését fenntartsa.
Az 56-os bukás és illúzióvesztés
ellenére még tartott a hit az állam redisztribúciós szerepének jogosságában. Még
évekig nem merült fel az államosítások megszüntetésének követelése. Kádárék
viszonylag kis ellenállással találkoztak, amikor végrehajtották a mezőgazdaság
kollektivizálását, a parasztság bekényszerítését kolhoz jellegű
termelőszövetkezetekbe. Ezeknek egy harmada egész szépen prosperált, egy harmada
üggyel - bajjal megállt a lábán, és csak egy harmada szorult állandó állami
támogatásra. A közösben végzett munkáért kapott keresetből, illetve a közös
dézsmálásából, valamint a háztáji gazdaságból a szövetkezeti parasztság
egészen jól megélt, a magyar falvak szembetűnően prosperálni kezdtek. A
szövetkezetek a cigányoknak is munkát adtak, és az országnak ez a legszegényebb és
legelesettebb rétege is kezdett emberi körülmények közé kerülni,
Az persze csak jóval később derült ki,
és még akkor is csak éles szemű, felvilágosult közgazdászok számára, hogy ez a
struktúra nem oldja meg, hanem elfedi, sőt konzerválja a magyar mezőgazdaság
elmaradottságát. A piaci versenyt csak látszólag sikerült kikapcsolni, az egyharmad
elmaradottságát nemcsak a kedvezőtlen adottságok, a gyenge vezetés idézte elő,
hanem az a tény is, hogy a jók, közepesek és vesztesek hármasát a szövetkezetek
konkurenciája minduntalanul reprodukálta. Nem derült ki, hogy az ország nem bír el
akkora mezőgazdaságból élő populációt.
A falu közvetett módon is óriási
támogatást kapott az önköltség alatt értékesített, szinte már képletes energia
árak révén, holott a differenciát valakinek mégis csak ki kellett fizetnie.
Eltakarta a gondokat a KGST is, amíg
kitartott az autarkiás egymásra utaltság. A mienkénél elmaradottabb gazdasági
viszonyok között vergődő többi szocialista ország szinte minden magyar árut
felvett. Ez persze nagyon kevéssé ösztönzött a termelés modernizálására, a
minőségi termelésre. A Szovjetúnió viszont olcsó energiával tudott fizetni.
A vég kezdete
A bajok akkor jelentkeztek, amikor ezt
az autarkiás elzárkózást nem lehetett többé fenntartani. Ahogy egyre
szembetűnőbbé vált lemaradásunk a Nyugat mögött, a szocialista államok mind
szívesebben vásároltak volna jó minőségű nyugati termékeket. Ennek érdekében
valamennyien megpróbálták nyugatra exportálni a maguk ott is eladható portékáit,
és az egymás közti árucsere-forgalomba mind inkább csak a bóvli jutott. A magyar
áruk piaca így a KGST országokban folyamatosan szűkült, illetve a létező kereslet
mind kevésbé talált fizetőképes vevőkre.
Az igazi nehézségek akkor merültek fel,
amikor a nyugattal folytatott kereskedelem következtében mégis csak el kellett kezdeni
számolni, hogy mi mibe kerül idehaza és a világpiacon, amikor nem lehetett többé
szemet hunyni a növekvő államadósság és infláció mind kínosabbá váló tényei
előtt.
Éveken át segített, hogy a Nyugat
nagyvonalúan kinyitotta bukszáját, és olcsó kamatra hitelezett, ami ugyan lehetővé
tette a lyukak befoltozását. de a gazdasági elmaradottságon csak kevéssé segített.
A Kádár kormányzat arany kora
körülbelül a hetvenes évek derekáig tartott, A kedvező trend valamikor az 1970-es
évek derekán túl fordult meg az olajválság kirobbanásával. A vezetés egy ideig
azzal áltatta magát, hogy az olcsó szovjet olaj segítségével (aminek egy részét
inkorrekt módon drágábban tovább exportáltuk) mi megúszhatjuk a drasztikus
áremelkedés következményeit. De aztán kiderült, hogy Moszkva némi késlekedéssel
mégis csak árat emelt. Mint Kádár egy beszédében megvallotta, az országot akkora
vesztesség érte, mint a II. világháború után. Lassan a külföldi kölcsönök
kamatai is drágultak, és az újabb kölcsönök mind inkább arra szolgáltak, hogy
kifizessük az esedékes kamatokat. Az államadósság tovább nőtt.
Igaz Kádár megpróbált ellenállni a
pénzügyiek életszínvonal-csökkentő racionális javaslatainak, akik mind
elszántabban magyarázgatták, hogy csak addig nyújtózkodhatunk, amíg a takarónk ér.
Folyt az ügyeskedés tovább. Végül újra meg újra sikerült nyugatról viszonylag
kedvező kölcsönöket kapni. Igaz, ezek egyre inkább politikai kölcsönökké váltak.
A Nyugat díjazta Kádár viszonylagos, a többi szocialista országnál liberálisabb
gazdasági és kulturális politikáját. Ami kétségtelenül azzal az előnnyel járt,
hogy a lakósság életszínvonala csak mértékkel zuhant, ugyanakkor a hatalom mind
lagymatagabban lépett fel saját, másként gondolkodó ellenzékével szemben
A tudatosan alacsonyan tartott fizetések
létrehoztak valamiféle egyenlősdit, ami útját állta a szociális irigység
terjedésének. Erőteljesen megszabták a tulajdonszerzés határait: egy lakás, egy
nyaraló, egy autó. Igaz, ezeket a korlátokat is ki lehetett játszani, sorra épültek
az olyan családi házak, villák, üdülők, amelyekről lerítt, hogy ezeknek az árát
tulajdonosuk nem a munkahelyén kapott fizetéséből fedezte. A miből kérdést már
akkor sem illett feltenni. Az ügyeskedők persze nem halmozhattak fel komoly tőkét.
Inkább az ország volt szegény, mint az
egyes ember. Eltűntek a kaszthatárok, s ki is alakult az egyenlőség társadalma,
mégha egyesek "még egyenlőbbek" voltak.
Kétségtelen tény, a szocializmus fel
tudta számolni a hárommillió koldus országát. Az ember a budapesti utcákon csak
el-elvétve látott kéregető koldust. A közbiztonság nem romlott el, nem igen kellett
attól tartani, hogy az embert. az ember gyerekét nyílt után megtámadják, otthonát
kirabolják, autóját ellopják. Az autóforgalom sem volt akkora, hogy komolyan
szennyezze a főváros levegőjét, hogy az utca szélén ne lehessen parkolni. Ezek
persze az elmaradottság áldásai voltak, ehhez az áldott állapothoz nem lehet, de
valójában nem is szeretnénk visszatérni. De érthetővé teszi, hogy a magyar
lakósság bizonyos rétegei komoly nosztalgiával gondolnak vissza a kádári időkre.
Igaz, nem támogatják a kádári idők feltámasztását igérő Munkás Pártot, hiszen
az akkori viszonyok negatívumaira is emlékszik az ország. De tény, hogy egy
reprezentatív közvélemény kutatásban a magyar történelem nagyjainak
felsorolásában Szent István és Mátyás király után Kádáré lett a harmadik hely.
Ki is derült, hogy a vad kommunistázást a nép nem honorálja szavazataival.
Csakhogy komolyan tartani lehet attól,
hogy a szélsőjobboldali populista demagógia értő fülekre talál napjainkban.
Epilógus
A cseh tavasz befagyasztása, 1968
után fokozott erővel folytatódott nemzetközi méretekben az antikommunista,
antitotalitárius ideológiai offenzíva. Kiemelt szerepet játszott ebben a harcban
néhány gondolkodásunkat, látásmódunkat meghatározó könyv: Kafka különös
elbeszélései, regényei, Koestler Sötétség délben (1941) és Orwell Állatfarm
illetve 1984 című regényei valamint Szolzsenyicin nagy dokumentum könyve a szibériai
Gulag világ kényszermunka táborairól.(1973-78).
Bekapcsolódott ebbe a szellemi küzdelembe
a magyar film, színház és irodalom is, Jancsó Szegénylegények című filmjétől
Ács János kaposvári Marat/ Sade rendezéséig. Képzőművészeink a tragikus
életérzés kifejezésével és a formák kötetlen használatának szabadságáért
folytatott szelídebb, vadabb megnyilvánulásaikkal kapcsolódott az ellenzéki
színezetű mozgolódásokhoz. (Pauer Gyula, Donáth Péter, KeserűIlona
díszlettervezői működése a kaposvári színházban.)
Mint a szocialista tábor többi
országában, nálunk is színre lépett egy olyan értelmiségi gárda, amelynek tagjai
mind határozottabban fordult szembe azokkal a szellemi emberekkel, akik pozíciókba
kerülve, karrierjük csúcsára érve a rendszer támaszai, megbízható kiszolgálói
lettek. Velük ellentétben, velük szemben radikálisabb fellépést sürgettek a
hatalommal szemben. Nem értettek egyet azokkal a nagy öregekkel, akik továbbra is
fontosnak tartották az Aczél Györggyel folytatott, engedményekkel és kedvezményekkel
kecsegtető dialógus fenntartását. Fokozatosan kialakult az új ellenzék, immár ők
lettek a magyar progresszió új bajnokai. Többségükben fiatalok, aki most léptek a
hazai közélet színpadára. Ez az új progresszió már nemcsak a kiábrándult
exkommunistákból állt, hanem magában foglalta az ellenzéki gondolkodású
értelmiség teljes táborát Csoóri Sándortól Konrád Györgyig és Zsámbéki
Gáborig. A szocialista gazdasági rendszer alapjait ízekre szedő és alapvető
reformokat sürgető közgazdászokról nem is beszélve.
Az új ellenzék hatalomellenességében
lényegében egységes volt.
A baloldal, a jobboldal fogalma értelmét
vesztette számukra.
Az ellenzéknek a diktatúra körülményei
között persze nem lehetett leírt vagy nyomtatott programja, a hatalom elutasításán
túl csak sejthetők voltak a pozitív állítások: a nyugati demokráciák példája, a
többpárt rendszer, az emberi jogok érvényesítése, a tőkés tulajdon
helyreállítsa, a szabad piacgazdaság bevezetése. Evidens volt, hogy minden efféle
eretneknek minősíthető gondolatot, követelést, ha megfogalmazódik, a rendszer
anatémával sújtotta volna.
Az ellenzéki beállítottságú többség
Kovács András Falak című 1967-es filmjében kifejtett taktikát követte, amely
szerint a legalitás körülményei közepette el kell menni a minket körülzáró
falakig, amelyekről azonban nem lehet pontosan tudni, hogy éppen hol húzódnak. Nekünk
azonban - magyarázta a film egyik szereplője - meg kell próbálnunk őket odébb tolni.
Ez a program idővel be is vált, hiszen egy ponton túl a falak kidőltek, és leszakadt
a mennyezet.
Egy kisebbség, a másként gondolkodók, a
disszidensek tábora ennél radikálisabb fellépésre vállalkozott. A legalitás
kötöttségeit elvetve megteremtette az úgy nevezett második nyilvánosságot,
szamizdat folyóiratokat jelentetett meg, tiltakozó aláírás gyűjtéseket, kisebb
tüntetéseket is szervezett. Ezek a disszidensek nyíltan, bátran kiálltak a
szabadságjogok védelmében, vállalták az 56-os forradalom eszméi örökségét, ami
mellesleg akkor, az ő megfogalmazásukban még a demokratikus, emberarcú szocializmus
eszmerendszerét jelentette. Vagyis az általuk megfogalmazott követelések között még
nem merült, merülhetett fel a kapitalizmus restaurációja, a piacgazdaság
helyreállítása. Csakhogy a disszidenseknek tiszteletre méltó bátorságuk ellenére
sem sikerült a lengyel Szolidaritáshoz hasonló tömegmozgalmat szervezniük. Igaz, a
lengyel Szolidaritás szakszervezeti mozgalom volt, amely mellesleg magáévá tette az
értelmiség követeléseit is. Míg a magyar szamizdat társaság - csupa magasan
kvalifikált értelmiségi - eleve nem volt alkalmas tömegeket irányító szakszervezeti
mozgalom kibontakoztatására. Azonban tény, hogy a Kádár rendszer liberális
körülményei között ez az ellenzéki csoport az értelmiségi tömegeket sem tudta
igazán megmozgatni, a többség ugyanis nem kockáztatta, kockáztathatta viszonylagos
életszínvonalát biztosító munkahelyének elvesztésétét. Írók - néhány
kivételtől (Petri György, Eörsi István ) eltekintve - nem vállalták, hogy a kis
példányszámú illegális sajtótermékekben való megjelenés kedvéért
veszélyeztessék legális publikációs lehetőségeiket. Lényegében hasonló okoknál
fogva a közgazdászok sem hagyhatták el legális szervezeteiket. Így ez a radikális
ellenzék egymás közé zárva szekta létre kényszerült. De az is igaz, hogy ennek
ellenére fontos, hasznos feladatokat látott el. Az általa összegyűjtött
információk, publicisztikai írások Szabad Európa közvetítésével sok - sok
rádióhallgatóhoz jutottak el, és így mégis csak befolyásolni tudta a
közgondolkodást.
Ebben az időben, a hetvenes évek
vége felé kezdett kibontakozni az elektronikus forradalom, a háztartásokban
megjelentek a világvevő televíziók, az üzemekben, hivatalokban, bankokban, majd
végül a háztartásokban a másoló, a számító gépek. Az információs forradalom a
totalitárius diktatúra lényegét, a bezártságot ásta alá, az információk, a
gondolatok, vélemények szabad áramlásának nem lehetett többé korlátokat szabni.
A szocializmus totalitárius világrendje
végül egyetlen széllökéstől, a magyar határok kinyitásától, egyszerre csak
összeomlott, mint egy korhadt ház, méghozzá szerencsénkre úgy, hogy lakóit nem
temette maga alá. Nem zuhantunk újabb világméretű katasztrófába. Köszönhető ez
elsősorban annak, hogy a Szovjetúnió élén akkor egy Gorbacsov, egy becsületes
politikus, és nem egy Milosevics típusú gonosztevő állt, aki , hogy a hatalmát
megtartsa, hajlandó lett volna nemcsak a a maga országát, de a világot is romlásba
dönteni. Akkor is tudtuk, erre az atombomba birtokában Moszkvának minden lehetősége
megvolt. Gorbacsov azonban a tisztességes, meggyőződéses kommunisták sorába
tartozott, aki felismerte, hogy a szocializmus humánumról, az emberek
egyenlőségéről, a szabadságról vallott nemes eszményei ellentétbe kerültek a
realitásokkal, megvalósíthatatlan utópiáknak bizonyultak. Legalább is - vélte -
akkori formájukban. És ha a Szovjetunió utolsó elnöke nem is adta fel kommunista
hitét, mégis lemondott arról, hogy minden áron, a legnemtelenebb eszközöket is
bevetve megpróbálja fenntartani a totalitárius diktatúrát. Inkább feladta a
játszmát.
Gondolom ebbe a belátásba nagyon is
kozrejátszott, hogy Gorbacsovot a maga közgazdász tanácsadói végül is
meggyőzhették a kör négyszögesítésének lehetetlenségéről. És az is
valószínűsíthető, hogy ebben a felismerésben nagy szerepet játszott a magyar
példa, ahol egy kis ország laboratóriumi körülményei tanúsították, hogy a feladat
megoldhatatlan. Közgazdászaink igazán minden variációt, minden trükköt
kipróbáltak, megpróbáltak, hogy lehet a gazdaságot tőkések nélkül a Nyugatot
meghaladó mértékben fejleszteni. A gyakorlatban is bebizonyosodott, amit elméletben
régóta tudni lehetett, hogy ez nem megy.
Mielőtt a nagy változások
előidézésében túlbecsülnénk Gorbacsov, az ideológiai harc, a közgazdaság
tudomány szerepét, el kell mondanunk, hogy minden jel szerint meghatározó szerepet az
játszotta, hogy a fegyverkezési versenyben a Szovjetunió döntő vereséget szenvedett.
Az Irak elleni hadjárat bebizonyította, és ezt a bizonyságot erősítette meg később
a Jugoszlávia ellen folytatott elektronikus vezérlésű légiháború. Még a laikus
számára is kiderült, hogy az Egyesült Államok a modern haditechnika terén olyan
fölényre tett szert, hogy rövid idő alatt képes halálos pontossággal
szétrobbantani ellenfeleinek egész hadigépezetét, meg tudja bénítani egész
gazdaságát. A szovjet tábornokok felmérték, hogy teljesen esélytelenül vennék fel
a harcot az USA-val szemben. Felmérték, az adott erőviszonyok közepette bölcsebb, ha
deferálnak.
Kétségtelen, hogy a gát
átszakításának feladatát az akkori magyar párt vezetői hajtották végre, amikor
kinyitották a kapukat és kiengedték a nyugatra tartó kelet-németeket. Minden
valószínűség szerint sejtették, legalább is tudatuk legmélyén, hogy lépésüknek
mi lesz a várható következménye, hogy a feltartóztathatatlanul beáramló víz
elmossa a gátakat, lerombolja a falakat, az egész építmény, az egész rendszer
összeomlik.
A magyar progresszió tragédiája végül
is szerencsés véget ért. Ezúttal nemcsak a katasztrófába torkoló vég maradt el,
hanem éppen ellenkezőleg a nehéz időket átvészelve a progresszió ügye végül is
diadalmaskodott. Igaz, a remélt paradicsomról kiderült, hogy lakói - emberek és
állatok - távolról sem élnek szép harmóniában és békés szeretetben. Olyan hona
ez a szabadságnak, ahol szabad az erősebbnek a gyengébbet felfalnia. Tagadhatatlanul
szabad beszélned, amit akarsz, de a többieknek is szabad nem odafigyelnie arra, amit
mondasz. Kétségtelen vannak törvények a rend fenntartására, csak sokan, éppen a
hatalmasok úgy gondolják, ezek arra valók, hogy kijátsszák őket. Meglepetésünkre
kiderült, hogy sok minden valóban úgy van, ahogy azt a régen kiselejtezett
brosúrákban olvashattuk.
Az alternatíva azonban mégis csak a
börtön rabsága volt. Ahol ugyan gondoskodtak a foglyokról, de a koszt, a ruha mégis a
börtön kosztja és daróca volt. A rablétet akkor is nehezen viseltük el, ha nekünk a
legkomfortosabb barakk jutott, ahol más barakk-lakóknál vidámabban múlathattuk az
időt. Ma valahogy úgy vagyunk ezzel a múlttal, mint a bibliai zsidók, akiknek ugyan
Kánaánt ígérik, de egyelőre még a sivatagban vándorolnak. Amikor a porvihar
telefújja a szájukat homokkal, eszükbe jutnak az egyiptomi húsosfazekak.
Független választásának jogához és
lehetőségéhez ragaszkodó, gondolkodó ember azonban nem szereti, ha úgy buzdítják a
további vándorlásra, hogy olyan rémmesékkel traktálják az egyiptomi létről,
amiről - aki megélte - pontosan tudja, hogy nem úgy volt.
Illyés már 1951-ben. amikor még vele
együtt hinni akartuk, hogy olyan ország épül, amelyben "ember- sorba lép/ végre
a nép", Az építőkhöz című versében arra figyelmeztetett bennünket:
vigyázzunk, téglát téglára rakva, mit építünk, bástyát vagy börtönt. Két év
múlva a magyar progresszió híveinek is rá kellett döbbenniük arra, hogy hazudtak
nekik, félrevezették őket, moszkvai utasításra börtön épült. Tulajdonképpen
szerencsénk volt, a teljes kábulás periódusa mindössze négy-öt évig tartott.
Drogos állapotban a felhőkben jártunk, nem érzékeltük mind az a fájdalmat, amit a
kemény, fundamentalista diktatúra szorítása okozott. De a kijózanodás folyamata is
éveken át tartott.
A teljes tisztánlátást nehezítette -
kérdés persze, hogy egyáltalában el lehet-e jutni a teljes tisztánlátásig - hogy
rabtartóink maguk is a progresszió híveinek tartották, vallották magukat, és nem
tagadható, a hívő kommunisták valóban a nép boldogításán fáradoztak. El is
értek nem lebecsülhető eredményeket: vagyoni, társadalmi egyenlőséget, teljes
foglalkoztatottságot, létbiztonságot, nem lebecsülendő anyagi gyarapodást
teremtettek - a börtön maga az ország volt, ami viszonylag tág mozgásteret
engedélyezett. Pláne, hogy a magabiztossá vál rendszer még favorizálta is, hogy
polgárai eljussanak a többi szocialista országba és lássák a különbséget. A nép
azonban továbbra is halkan morgott a fog között, nem szerette a felülről jött
gondoskodó boldogítást, de a mai gondok közepette az ország népe nem felejtette el
Kádárnak ezeket az eredményeket.
A múlt rendszer és híveinek
megítélése már csak azért is árnyalt megközelítést követel, hiszen mindnyájan
tudtuk ebben az álvilágban még a vezetők sem függetlenek, velük együtt voltunk a
rendszer foglyai.
Természetesen mindig volt és van
választás, sem egzisztenciálisan, sem erkölcsileg nem volt mindegy, hogy ki részese
illetve ellensége a hatalomnak.
De ez a szembenállás, elhatárolódás -
különösen a késői Kádár korszakban -egyre kevésbé volt egyértelmű. Mind
kérdésesebbé vált, hogy a hierarchikus rend grádicsán felfelé haladva, hol, mikor
lépődik át a határ lent és fent között. Alulról nézvést a felfelé lépkedők
egy nehezen meghatározható ponton túl beléptek a fentiek táborába, Csak hogy a
tegnapi lentiek nem is minden alap nélkül -úgy vélték - ők itt feljebb is a lentiek
cinkosai maradtak, az ő ügyüket igyekeznek szolgálni. És mindenki így gondolkodott a
legfelső vezetésig, amely úgy érezte, ő a néppel vállal cinkosságot Moszkvával
szemben.
Persze tudható volt, az a cinkossági
játék a nagy manipuláció része, hogy engedelmességre bírjanak bennünket, hogy
megértsék velünk, engedetlenségünkkel nem kockáztathatjuk a nehezen megszerzett
privilégiumokat.
A magyar párt akkori vezetői - és ez
tagadhatatlan érdemük - a magasból hamarabb észrevették, hogy inognak a ház alapjai
és falai, hogy innen sürgősen ki kell menni, mielőtt, az építmény rájuk rogy, és
maga alá temeti őket és persze bennünket is, akik a ház lakói voltunk.
Mindnyájam tudtuk, hogy az egész
szerkezet Moszkva támogatása nélkül egy percig sem képes megállni. Ők ott fent
hamarább tudták vagy csak megérezték, hogy eltűnt mögülük a moszkvai támogatás.
Ismerjük el és értékeljük, az ő józan belátásuknak köszönhető, hogy házaink
épségben maradtak, hogy ezúttal nem folyt vér a pesti utcán, Egy ember felesleges
halála is több a kelleténél. El kell fogadnunk, hogy jó cinkosaink voltak.
Kádáréban is volt annyi józanság, hogy - amint tehették - megbocsátottak legalább
a még élő ellenfeleiknek. Nagyon nem lehet egyetérteni azokkal, akik mai önös
politikia céljaikat követve vérbe borult szemmel jelentéktelen kisembereket akarnak
bíróság állítani. Emberek újabb bebörtönzése helyett legfőbb ideje lenne, hogy a
még mindig elzárt iratokat is ki lehessen szabadítani börtönükből.
A múltat természetesen nem lehet
eltörölni. nem szabad elfelejteni. A történtek minél teljesebb megismerése azonban
nem rendőrségek, bíróságok, még csak nem is egyedül a történelemtudomány, hanem
mindnyájunk feladata. de első sorban a még élő tanuk dolga. A történtek
különböző szempontú, sokféle fénytöésben villódzó elbeszélése végül is
segíthat abban, hogy elsajátítsuk a békés egymás mellett élés, a tolerancia
művészetét.
2000 május