Az államvédelmi hatóság, az ÁVH, a Rákosi
időkben, a sztálinizmus korában nem elvetemült gonosztevők bandája volt, hanem a
vallássá alakított kommunizmus inkvizíciós mechanizmusának lett a végrehajtó
eszköze, s követte el a rémtettek sorozatát. A magyarázat természetesen nem kíván
erkölcsi felmentést adni.
Sötétség délben
Napjainkban az antikommunizmus reneszánszát éljük.
Csakhogy a mostani jobboldal erőltetett ideológiai fenekedése valójában már nem a
tíz éve kimúlt oroszlánt veszi célba, amelynek feltámadásától józan ésszel nem
kell tartani. Ez a múlt idézés napjainkban a mai baloldal szocialista,
szociáldemokrata, liberális pártjait kívánja kompromittálni. Azt sugallva, hogy e
pártok exkommunista alapítói, vezetői báránybőrbe bújt farkasok, akiket a derék
keresztes vitézeknek le kell leplezniük.
Ennek a propaganda irodalomnak egyik jellegzetes ágazata a
tudományos szakapparátussal felvértezett újkeletű kommunizmuskutatás. Nem mintha a
megnyíló levéltárak, az újonnan publikált dokumentáció nem igényelné a
közelmúlt történéseinek valóban elmélyült, tárgyilagos,tudományos
feldolgozását, elemzését. Nem egy esetben azonban a kelendőség reményében
mélységesen elfogult, átkokat-szitkokat okádó munkák kerülnek piacra. Szembetünő,
hogy szerzőiket nem a tudományos igazság felderítése, hanem a gyorsan learatható
haszon késztette írásra.
Ilyen munka a már nem is olyan fiatal történész,
Kiszeli Gábor nemrég publikált könyve Az ÁVH, Egy terrorszervezet története.
Az ÁVH-án történteknek immár számottevő irodalma van
rendelkezésünkre áll az el nem égetett dokumentumok még mindig tisztes halmaza, a
különféle ál-perek jegyzőkönyvei, az áldozatok memoárjai. Kiszeli ezt az anyagot
böngészte át, úgy hogy a sajnos bőségesen rendelkezésre álló rémtörténeteket
emeli ki, gyűjti csokorba, Csak az a baj, hogy a mi miért történtre igen egyszerű,
szimplifikált magyarázattal szolgál. A kommunista párt szovjet zsoldban álló
hazaáruló, gonosztevő banda volt, amely legfőbb céljának a magyar nép tönkre
tételét, kirablását tekintette, és ebben az ÁVH volt a leghatásosabb eszköze,
fegyvere.
Ilyen magyarázat alapján azonban nem lehet megérteni,
feleletet találni arra az AVH szerepét érintő alapvető kérdésre, hogy a
rémségeket generáló, legfőbb felelősnek Sztálinnak mi szüksége volt arra, hogy
ártatlan emberek millióit, köztük saját pártjának prominens és nem prominens
tagjait börtönbe vetesse, agyonkínoztassa, kivégeztesse illetve Szibériába
deportáltassa, Kérdés maradt az is, hogy Rákosi miért követte olyan híven mesterét
a rémuralom kialakításában és működtetésében.noha neki tudnia kellett,hogy
mi.történik?
Az 1937/38-as hírhedt moszkvai perek óta foglalkoztatja a
világot a titok, mi magyarázza, hogy az Ochrana, a cári titkosrendőrség, később
pedig a Gestapo kínzókamráiban megtörhetetlennek bizonyult kommunisták, miért,
milyen módszerek, sajátos kínzások, érvek hatására voltak kaphatók arra, hogy
nyílt tárgyalásokon vállalják egy önmagukat vádló, az imperializmus ügynökeinek,
szörnyű bűnök elkövetőinek minősítő, önostorozó szövegek elmondását. De
talán még érthetetlenebb, hogy mi késztethette Sztálint és vezérkarát meg
beosztottjaikat, titkosrendőröket, ügyészeket, bírákat, foglárokat, az efféle
pokoli színjátékok kierőszakolására, saját pártjuk legjobb elvtársainak a sárba
tiprására, likvidálására. Ők, akik a színfalak mögött dolgoztak, és
nyilvánvalóan látniuk kellett a mechanizmus működését, pláne, hogy maguk is részt
vettek a hamis vallomások kikényszerítésében, meggyőződéses kommunistákként
miként tudták az egészet önmagukban feldolgozni és önmagukkal elfogadtatni.
Megfejtési kisérletek
Az idők folyamán természetesen számos megfejtés
született. Arthur Koestlernek többé - kevébé sikerült a " Sötétség
délben" című regényében pszichológiai magyarázattal szolgálnia, hogy a perek
Bucharin tipusu vádlottait. miként lehetett rábírni önmagukat gyalázó
vallomásokra. Az 1938-ban íródott regényt sok kommunista is olvasta, bizonyára Rajk
és Kádár is, ahogy ismerték annak idején Taraszov - Rogyionov Csokoládé (1922)
cimű, magyarra fordított regényét is, amelynek kommunista, csekista főszereplője a
párt érdekében magára vállalja egy bűntény elkövetését, hogy önmaga
feláldozásával tisztára mossa a pártot a tömegek előtt. Valószínű, hogy a
feláldozott magyar pártvezéreket e két regény olvasata is segítette megérteni a
dilemmát: ha ellenállnak és védik becsületüket, akkor embertelen kínzások végén
csak agyonverik őket, míg ha megússzák a további gyötréseket önmaguk feladásával
legalább még egy nagy szolgálatot tehetnek az Ügynek, Pártjuknak. Mint tudjuk,
Szőnyi, Rajk, Kádár és sokan mások, nem bírva elviselni a kínzásokat, lelki
ellenállásuk végére jutva végül vállalták ezt az utolsó szolgálatot.
A két regény azonban csak a nyilvános perek
szereplőinek viselkedésére próbált magyarázatot találni.
Született olyan magyarázat is, ez főként trockista
körökből származott, hogy Sztálin meg akart szabadulni az önállóan gondolkodó,
öntudatos kommunistáktól, hogy helyükbe fejbólintó aparatcsikokat ültessen. Ez
valóban bekövetkezett, csakhogy a lecsukások, kivégzések tömegméretekben
folytatódtak, nagy számban végeztek pártonkívüliekkel is. A perek óriási
többségét viszont zárt ajtók mögött bonyolították le. Az ítéleteket nem
közölték a nyilvánossággal. De ha senki sem tudott róluk, akkor mi szükség volt a
perek komédiájára?
Sztálin paranojája, üldözési mániája is s csak
részleges magyarázat. Nem indokolja a többiek részvételét. fanatikus
engedelmességét. Bár kétségtelen, hogy a Vezér halálával azonnal megszűntek a
konstruált perek, még a folyamatban levő ügyeket is azonnal felszámolták. Ugyanazok,
akik addig buzgón végrehajtották Sztálin minden utasítását. Nyilvánvalóan
működött az önvédelmi reflex, hiszen kiszámíthatták, ha nem tesznek ellene, az
utódlási harcokban bármelyikük imperialista ügynökké minősítve végezheti a pokol
valamelyik forró üstjében.
A hierarchikus építmény
Gondolom, közelebb jutunk az igazsághoz, ha figyelembe
vesszük, hogy a kommunista párt egész építménye sok tekintetben hasonlított a
katolikus egyház szervezetéhez. A nagy antikommunista ideológia kampány során írók,
művészek éltek is a képes beszédnek azzal a lehetőségével, hogy az Egyház,
egyházak középkori fundamentalista gondolkodásmódját, szervezetét bírálva a
kommunizmus ostorozására vállalkozzanak.
A hierarchikus építmény csúcsán valóban ott trónolt
a tévedhetetlen pápához hasonlóan a majdhogynem szentként tisztelt és dicsőített
Vezér, Sztálin. A csatlós országokban pedig a hercegprímások, a legjobb
tanítványok: Rákosi, Slansky, Ulbricht és a többiek törekedtek arra, hogy a
sztálini tanok szellemében kormányozzák a maguk országát. Igaz, Moszkvából
érkezett instruktorok felügyelete alatt. Mint az Egyházban a Pártban is teljes
ideológiai szigoruság és merevség uralkodott. Hinni kellett a dogmákat, mindenki csak
a felülről kialakított szöveget ismételhette. Ahogy a legkisebb pap még ma sem
kételkedhet a Szentháromság tanában, a szeplőtlen fogantatásban, Jézus
istenségében A Pártban nemcsak a nagy alapelvekben, a tőkés kizsákmányolás, az
imperializmus átkos voltában kellett hinni, de követni kellett a Párt vonalának
minden kanyarát is.
Döbbenetes volt, hogy a párt szlogenjeit egész
legfelülig papolni kellett.
Mint a katolikus egyház, a Párt sem tűrte el az
értelmiségieknek szóló második, úgy nevezett szimbolikus értelmezést. az
őszintébb, valóság közelibb helyzet-magyarázatokat, az egyszerű embereknek, a
népnek szóló szimplifikációk helyett.
Megtörtént velem, hogy a francia párt egyik vezető
ideológusával kvázi baráti kapcsolatba kerültem. Naiv módon azt reméltem, hátha
mond nekem mást is, mint ami az Humanitéban olvasható. Nem mondott. De mint kiderült,
a magyar pártban sem volt ez másképp. Még a csúcsokon is folyt a színjáték. Hiszen
a párthűség biztosítéka és bizonyítéka volt a pártvonal merev követése. Mint az
Marosán György memoárjaiból is kiderül, amikor elbeszéli, mint értesíti Rákosi
Mátyás a párt legfelső vezetőit a PB üléseken Titóék kiátkozásáról,
Szőnyiék, majd Rajk László letartóztatásáról.
Az inkvizíció rendje
1949-ben nálunk is beállt az inkvizíció rendje. A
legkisebb elhajlás, másként gondolkodás, másként viselkedés jele is ok lehetett a
Pártból való kizárásra, sőt a letartóztatásra. Elsősorban pártkörökben
működött a félelem, ami arra ösztönözte a kádereket, hogy minél pártszerűbben
viselkedjenek és beszéljenek. Akit megbíráltak, megtámadtak. az nem a maga eltérő
álláspontját védelmezte, hanem azt bizonygatta, hogy semmi olyat nem mondott, tett,
amit pártszerűtlennek lehetne minősíteni, és még inkább törekedett
engedelmességének, konformizmusának a bizonyítására. Azonnal önkritikát gyakorolt,
mondván, az ő bűne, hogy szavai, viselkedése félreértelmezhető volt Vagyis az
inkvizíciós terror megtette a hatását, jól működött. Aki védeni próbálta a maga
pártszerűnek hitt álláspontját, mint Gomulka és Nagy Imre, azt kizárták a
Pártból. Gomulka háziőrizetbe került .
A hívők persze hitték, hogy egy nagy világmegváltó
ügynek a katonái. Elhitték, hogy a győzelemhez vivő harc minél önfeladóbb
engedelmességet követel tőlük. Ez az magatartás roppant kényelmes is volt, mert a
közösség gondoskodását, biztonságát, védelmét nyújtotta. Állást, lakást, a
biztos megélhetés gondatlanságát. Megnyugtató is volt, mert nem kellett a holnapért
aggódni, nem kellett töprengeni az előírt, elvárt lépések, cselekvések
helyességén. Ma ez a vakhit vallási szekták vonzereje és életveszélyessége. Mint
kiderült, a megbolondított szektatagok még kollektív öngyilkosságokra is kaphatók
Az osztályharc éleződésének sztálini tétele
akkoriban általánosan elfogadott igazságnak számított, ha nem is beszéltek róla
sokat. A teória szerint a legyőzött, szétzúzott volt kizsákmányoló osztályok már
csak úgy tudnak ártani, ha képviselőik, ügynökeik magukat hithű kommunistának
álcázva befurakodnak a Pártba, és igyekeznek minél magasabb pozícióba jutni, hogy
annál inkább árthassanak.
Az osztályharc éleződésének tétele arra is szolgált,
hogy minden bajt, nehézséget az ellenség titkos működésére lehetett visszavezetni.
Ha a boltokban nem lehetett tojást kapni, akkor erről nem a piaci törvényeket semmibe
vevő, hiánygazdaságot előidéző vezetés tehetett, hanem az ellenség keze lopta el a
tyúkok alól a tojást.
A kialakított inkvizíciós légkörben senki sem
merészelhette szóvá tenni ezt a nyilvánvaló képtelenséget. Az éberség alapvető
követelménnyé vált, Országszerte folyt is az éberségi kampány. Mindenütt
ellenséget kerestünk, mindenki gyanussá vált. Nem is lepődtünk meg, hogy
körülöttünk eltűnnek jó elvtársnak hitt barátok, ismerősök.
Az akkori idők gondolkodására, látásmódjára igen
jellemző volt, amiről a szovjet lágereket megjárt szegény Cséri Lili tudósított -
végül csak posthu- mus megjelent visszaemlékezéseiben. Magyar kommunista
emigránsként élt Moszkvában, amikor férje letartóztatása után hamarosan őt is
elvitték. Egy úgy nevezett zsenya ( letartóztatottak feleségeit őrző) lágerbe
került, Eleinte mindenkiről azt hitte, hogy vele ellentétben , aki tévedésből
került ide, a többi nő, asszony a szovjet hatalom ellensége, és neki, jó kommunista
feleséghez illően tartózkodóan kell viselkednie velük szemben. Csak amikor a később
érkezettek rá is ugyanígy néztek, értette meg, hogy itt valamennyien ártatlanok.
Mindenki hallgat
Gondolom, a sok letartóztatást figyelve nemcsak bennem
támadtak kételyek, de ahogy én nem mertem még önmagamban sem választ keresni ezekre
a kérdőjelekre, minden bizonnyal sokan mások is így voltak. Mindannyian hallgattunk.
Marosán György Nincs vissaút című önéletírásában elmondja, Rajk
vallomását hallgatva rájött, hogy az egykori belügyminiszter képtelenségeket vall.
De az is világos, hogy ezt nemcsak ő vette észre, mintegy véletlenül, hanem ezt
Rákosinak, Farkasnak, Révainak, Kádárnak is tudnia kell. Nem feltételezhető, hogy
elfelejtették, mi történt néhány hónappal, héttel korábban. De senki sem szólt
semmit, természetesen ő maga sem. Valamennyien tudták. hogy az orosz tanácsadók és
Péter Gáborék által rosszul preparált szövegeket magoltattak be a vádlottakkal, de
mégis megjátszották egymásnak, hogy elhiszik mindazt, ami a perben elhangzik. Minden
bizonnyal nemcsak Marosán- nak jutott eszébe, hogy holnap ő is a vádlottak padjára
kerülhet és belőle is kikényszeríthetnek hasonló vallomásokat. Marosán és Kádár
nem is kerülték el sorsukat.
Rákosi később úgy tett, mintha Berija meg Péter Gábor
és bandája félrevezette volna őt. Ezt mondta Marosánnak, miután 1956 márciusában
magához hivatta őt, és ezt írta már a detronizáltan száműzetésben készült Visszaemlékezéseiben.
Minthogy más ember tudatának rejtett kamráiba senki sem láthat be, még az is
elképzelhető, hogy Rákosi ezt a képtelenséget is elhitette magával.Hiszen ő csak
annyit mondott, hogy neki gyanús Mindszenty, Rajk, Kádár, Szakasits, Marosán, és a
gépezet egy-kettőre szállította neki az aláírt vallomásokat.
Végül is, ha Rákosi komolyan szembenézett volna
elkövetett bűneivel, hogy közvetlenül felelős számtalan ember haláláért, akkor
nem állhatott volna meg lelkiismeretének törvényszéke előtt. Mélységes
bűnbánatot kellett volna tanúsítania, majd végre kellett volna hajtania önmagán a
magára kiszabott halálos ítéletet.
Ez azonban nem történt meg, Rákosi, Gerő, Farkas,
Kádár felmentették önmagukat. Kádár már bomlott aggyal elmondott utolsó beszéde,
valamint a nemrég megjelent utolsó levele sem a háborgó lelkiismeret terméke, hanem a
felelősségre vonástól való félelem önigazolási kísérlete.
Valamikor 1948-ban megjött az értesítés Moszkvából,
hogy ők, Berija emberei már nyomon vannak. Ó borzalom, a magyar pártba is befurakodott
az ellenség, le kell leplezni! Rákosi persze tudta, hogy ő nem lehet ellenség, tehát
másokat kell leleplezni. Kiadta az ordrét Farkas Mihálynak, aki a PB-ben a
titkosszolgálatok munkáját ellenőrizte és kézben tartotta, valamint Péter
Gábornak, az ÁVH főnökének, hogy mielőbb találják meg a befurakodott
ügynököket. A magyar titkosszolgálatok szovjet tanácsadóik irányítása alatt már
hosszabb ideje kutatták az ellenséget. Módszerük - többek között - az volt, hogy
tanulmányozták az elvtársak önéletrajzait. Kinek az élettörténetéből lehet arra
következtetni, hogy adott körülmények között az ellenség behálózta őt. Hegedüs
András, Rákosi miniszterelnöke egy baráti társaságban - akkor persze már a másik
oldalon állt - elárulta, hogy a nehéz időkben miként gondolta végig saját
életrajzát, és számította ki melyek azok a gyanúsnak tekinthető pontok, amelyek
alapján kiverhetik belőle a beismerő vallomást,
Logikus, hogy az ellenségkutatók a leggyengébb
ellenállás irányába mentek, ahol a leghamarabb produkálhattak eredményt. Tudták, ha
nem találnak egyhamar ellenséget, rájuk sütik, hogy kutakodásuk azért
eredménytelen, mert ők maguk az imperializmus, a CIO emberei. A moszkvaiak ismerték a
mechanizmust, ennyiben behozhatatlan előnyben voltak a hazai pártvezérekkel szemben. A
vezető nyomozók meg sejthették, hogy nagyon pórul járhatnak, ha a gyanút a
moszkvaiakra próbálják terelni. Főnökük, Farkas Mihály előbb kitöri a nyakukat,
mielőtt megnyikkanhatnának. Jellemző eset, mint nyugatost Nógrádi Sándor
altábornagyot, a magyar hadsereg egyik vezetőjét is letartóztatták, de őt Gerő
utasítására azonnal ki kellett ereszteni. Letartóztatói megfeledkezhettek arról,
hogy Nógrádi is a moszkvai körhöz tartozott.
Csapdában
A Moszkvából érkezett tanácsadók tudták, hogyan kell,
lehet gyötréssel, kínzással a kiszemelteket beismerő vallomásra bírni, hogyan kell
kiverni belőlük azt, amit hallani akarnak. A megtörés egyik végső módszere a
családdal való zsarolás volt. Marosánt és Horváth Zoltán is azzal bírták a
beismerő vallomás aláírására, hogy családtagjaikat is behozzák az Andrássy út
60-ba, az ÁVÓ főhadiszállására. Horváth Zoltánt azzal fenyegették meg, hogy
tanárnő lányát elütheti egy teherautó.
A moszkvaiak magyar társaikat arra is megtanították,
hogy egy percig sem tehetnek úgy, mintha nem hinnék el a kicsikart vallomások
hitelességét. Marosán emlékezéseiben leírja a kihallgatások módszertanát.
Kihallgatója kezdettől fogva arra bíztatja, hogy vallja be bűnösségét. De hogy mi a
bűn, azt mint Kafka Perében a letartóztatnak magának kell kitalálnia,
kikövetkeztetnie. Vele is önéletrajzokat iratnak, s ezek alapján próbálják
rábírni, hogy vallja be angol kapcsolatait, hogy valójában az angol Labournak
dolgozott.
A valóságos közlések a metakommunikáció szintjén
folytak. Amikor Farkas Mihály és Kádár bent jártak a börtönben Rajk Lászlónál, a
fennmaradt jegyzőkönyv tanúsága szerint egy szóval sem kérték Rajkot, hogy
vállalja a bűnbak szerepét. Amikor Rajk a sok kínzás után is kitartott előttük
ártatlansága mellett, csak annyit kérdeztek: nincs más mondanivalója a Párt
számára, minthogy sem Rákosi sem a többi elvtárs nem hisz ártatlanságában. Rajk
ebből megértette, hogy nem Farkas vagy Péter Gábor elvetemültsége jutatta őt ebbe a
pokoli helyzetbe, a Párt egésze ítéli el őt. Ami történik vele, az legfelsőbb
jóváhagyással, sőt annak utasítására történik. Rajk a találkozásból meg is
értette, hogy ellenállása reménytelen, és feladta a játszmát.
El tudom képzelni, hogy borzalmas lehetett az ÁVH-s
főtisztek számára, ez a szörnyűséges színjáték. Hiszen legbelül tudniuk kellett,
hogy mit tesznek. De mennél iszonytátóbb volt az eléjük táruló véres testek
látványa, mennél szívszorongatóbb volt hallani a fájdalom üvöltéseit, annál
inkább kellett attól tartaniuk, ha nem paríroznak, ők is áldozatokká válhatnak.
Zöldi volt belügyminiszter, akinek tudnia kellett, hogy mi történik a
kínzókamrákban, amikor érte jöttek kiirtotta családját, és önmagával is
végzett, hogy ezt a sorsot elkerülje.
Bauer Miklós esete
Mégis szomorú vagy inkább felháborító, hogy a
vallatásokat vezető főtisztek közt - Farkas Mihály fián, Farkas Vladimíron kívül
- egy sem akadt, aki megpróbált volna önmagával őszintén szembenézni, és legalább
utólag bűnbánatot gyakorolni, elmondani, hogy mi történt. Nem teszi ezt Bauer Miklós
volt alezredes sem, aki végül szintén azért szólalt meg, hogy bizonygathassa, ő
ujjal sem nyúlt Ries Istvánhoz, a volt igazságügy miniszterhez az általa vezetett
kihallgatás során.
Tegyük fel, igazat mond. De mentegetődzéséből
kiderül, kezében volt minden irat, aminek alapján vádat akartak emelni Riesz ellen.
Áttanulmányozva az aktákat, tapasztalnia kellett, hogy azokban semmi olyan nincs,
aminek alapján vádiratot lehetne kovácsolni Riesz ellen. Mint hangoztatja, ezt
jelentésében meg is írta. Vagyis tudta, hogy a súlyos beteg Rieszt egészségét
veszélyeztető módon teljesen ártatlanul tartják fogva és hallgatják ki. Bauernak
mint jogásznak tudnia kellett, hogy bizonyítékok hiányában Rieszt már letartóztatni
sem lett volna szabad. Persze Bauer átlátta, hogy ilyesmiről szó sem lehet, ilyet ő
nem proponálhat. Tudnia kellett, hogy Rieszt, ugyanúgy mint Szakasitsot, Marosánt,
Horváth Zoltánt, Ignotust Pált és más politikusokat egy úgy nevezett
szociáldemokrata perben akarják elítélni. Feltehetően olvasnia kellett a többiek
beismerő vallomásait is. Vagy legalább is azokat a -melyeket addigra már kicsikartak a
lefogottakból. Ha nem volt cinikus, nem igen tehetett mást, minthogy végül elhitte.
ezek a szociáldemokraták az egyesülés után továbbra is fenntartották kapcsolataikat
a nyugati munkáspártokkal és titkos ügynökségekkel. Felteszem, még ha ezt így -
egy az egyben nem is hitte el, meggyőzte magát, hogy ezek a baloldali szocdemek mégis
ellenségek vagy legalább is potenciális ellenségek, akiket a párt öklének meg kell
semmisítenie. Csakhogy Bauer azt is tudhatta - potenciális vádak alapján nem lehet
őket bíróság elé állítani. Tehát nekik kell megkonstruálniuk a valóságosnak
hihető vádakat A megszerkesztett vallomásokat még be is kellett tanítatni a
lefogottakkal, hogy az államügyészek vádat emelhessenek, és a bírák meghozhassák
az ítéleteket. Bauernek és társainak tudnia kellett, a színjátékot önmaguk és a
foglárok számára is el kell játszani, hogy fenn tarthassák a törvényesség
látszatát, hogy szemrebbenés nélkül dicsérhessék egymást, milyen kitűnő munkát
végeztek, amikor megint leleplezték a beépült ellenséget. És azt is tudnia kellett
Bauernek, hogy az egyik ügy követi a másikat, nincs megállás. Felteszem, Bauer az
alezredesi rangot korábbi jó munkájával, eredményes vallatásaival érdemelte ki.
időközben a szíve is megkeményedhetett.
Megnyilatkozásai alapján Bauer kötelességtudó embernek
tetszik, aki mindig törekedett arra, hogy a rábízott feladatokat maximális
pontossággal, gondossággal végezze el. Másként gondolkodva a tudottakat nem
viselhette volna el.
Az ÁVH vezérkarában volt, aki öngyilkos lett. Tény,
hogy a vezetők belső drámáiról - Farkas Vladinir már említett könyvén kívül -
nem született hiteles vallomás. Valószínűleg, aki átélte és megértette a
történteket, az azt is megértette, hogy élményei elmondhatatlanok.
Bár azt is megtapasztaltuk, nincs az a képtelenség,
amiről emberek - bármilyen műveltek, tudósok is legyenek - meg ne győzzék
önmagukat. Vallási, nemzeti fanatizmustól vezérelve ma is gyilkolnak, még tudottan
ártatlan embereket, gyerekeket is. A gyilkosok mégis meg vannak győződve tetteik
jogosságáról, erkölcsös voltáról.
Csakhogy sokféle, egymás mellett létező , de egymást
kizáró erkölcs létezik. Ám mindenki, aki a maga, egyedül üdvözítőnek, hitelesnek
tartott erkölcse nevében cselekszik, úgy véli, jogosan robbant, követ el
merényleteket, gyilkol.
Bauer et Company esetében azonban az a különleges
helyzet, hogy a konstruált perek, a kikényszerített vallomások, a módszerek nem
egyeztethetők a kommunista erkölccsel. Végül a Párt maga is megtagadta saját
pribékjeit. Rákosi mindent Péter Gáborra és bandájára kent, az akkori AVH-sokat.
akiket vezető kolomposoknak lehetett minősíteni le is tartóztatták és el is
ítélték. A Szovjetunióban minden törvénytelenségért nem is alaptalanul a már
halott Sztálint és a gyorsan halottá tett Beriját lehetett felelősssé tenni. Ott
demokrácia hiányában még ma se nagyon lehet kellemetlen kérdéseket feltenni. A
beosztott KGB-.sek meg hivatkozhattak arra, ami igaz is volt, hogy mindent parancsra
tettek. Gondos bürokráciában mindenről papír is volt és van,
Isten nem ver bottal
Mint mondják Isten nem ver bottal, Péter Gábort és
embereit a készülő cionista per bűnrészeseivé akartak tenni. A kínzások,
gyilkosságok tényleges végrehajtói egy fél éven át 1953 januárjától saját
börtöneikben, a saját bőrükön tapasztalhatták meg mit cselekedtek másokkal.
Sztálin halála után is csak az alvezérek egy része szabadult, Farkas Mihály és fia
Vladimir ekkor kerültek börtönbe, a hatalomba visszakerült Kádár, aki - amíg le nem
csukták - maga is részese volt a törvénytelenségeknek, nem felejtette el nekik, hogy
vele is megjáratták a pokol bugyrait. A főkolomposok éveket töltöttek börtönben.
A totalitárius rendszer a Szovjetunióban és a csatlós
országokban az inkvizíció megszűnte után még majd harminc éven át fennmaradt,
bizonyítva azt, hogy a sztálini agyrémes inkvizícióra tulajdonképpen semmi szükség
sem volt, A totalitárius diktatúra fenntartásához bőven elég mind azokat börtönbe
vetni, akik nyikkanni mernek. Semmi szükség képzelt ellenségek kreálására. Csakhogy
a "Nagy Októberi Forradalom" Robespierre-jét és Saint-Justjét, a jakobinus
diktatúrát a Szovjetunióban sem lehetett megúszni. A történelem logikája
érvényesült, kierőszakolta az ismétlést. Marxnak meg nem lett igaza, az ismétlés
nem komédiába torkollott, hanem a korábbinál még szörnyűbb, még hosszabban tartó
tragédiába rántotta az új Nagy Forradalom lelkes híveit és áldozatait.