SZENT-IVÁNYI ISTVÁN -- UDVARVÖLGYI ZSOLT
AZ EURÓPAI LIBERÁLISOK ÉS EURÓPA ÚJRAEGYESÍTÉSE
Az Európai Liberális Demokrata és
Reformpárt (ELDR) immáron 38 pártot tömörít. Az Európai Parlament (EP) harmadik
legerősebb pártjaként, frakciójában 51 képviselő foglal helyet. Az ELDR önmagát
röviden így jellemzi: “különféle európai liberális pártokat fog össze közös
liberális, demokrata és reform elvek alapján, és fórumot biztosít az összehangolt
stratégia fejlesztéséhez." Hagyományosan a liberalizmus a skandináv országokban
vált igazán mérvadóvá. Az SZDSZ, mint egyetlen magyar liberális párt évek óta
teljes jogú tagja az ELDR pártnak, amely ma Európában több mint 20 millió szavazót
képvisel.
Liberális pártok az Európai Únio
bővítéséért
2000. szeptember 27-29-e között a
kanári-szigeteki Tenerifén tartotta kongresszusát az Európai Liberális Demokrata és
Reformpárt (ELDR). Kellemes környezetben a helyi liberális párt, a Coalición
Canaria vendégszeretetét élvezhették a részvevők. A találkozón új elnököt
is választott a párt Dr. Werner Hoyer német szaband demokrata politikus
személyében, aki az FDP ex-főtitkáraként és volt külügyi államtitkárként is
régi barátja Magyarországnak. Az ELDR, mint az EU-bővítés motorja határozatot
fogadott el a “Megreformált Unió Kibővítéséről, mint Történelmi
Kötelességről.” Ebben az ELDR pártkongresszus megerősítette az európai
liberális demokraták ambiciózus céljait. Őszintén és elkötelezetten támogatta a
bővítést, amely a szolidaritáson és egységen alapul. Végezetül leszögezte az
újraegyesítés történelmi szükségességet és szándékát, hogy ezen
kötelezettségét teljesíti az egyesülő Európában.
A bővítésről szóló dokumentum főbb
pontjai szerint a liberálisok emlékeztettek arra a tényre, hogy Európa
újraegyesítésének történelmi feladata az Európai Unióra vár, valamint rámutattak
annak a fontosságára, hogy a bővítés egyben morális parancs, politikai
szükségszerűség és gazdasági lehetőség. Felhívták az EU soros francia
elnökségét és az Európai Tanácsot arra, hogy erősítsék meg politikai
elkötelezettségüket a bővítéssel kapcsolatban, amelynek a legkorábbi lehetséges
időpontban be kell következnie a koppenhágai kritériumok pontos betartása alapján.
Ragaszkodtak továbbá ahhoz, hogy az un. Kormányközi Konferencia (IGC) lezárása után
világos csatlakozási menetrendet kell majd megfogalmazni a tagjelölt országok
részletes felmérését követően, ami azt is lehetővé teheti majd, hogy azok az
országok, amelyek megfelelnek a koppenhágai kritériumoknak csatlakozhassanak az
Unióhoz a következő európai parlamenti választások előtt. A határozat elismerte,
hogy az acquis gyors fejlődése, különösen a Bel és Igazságügyi
Együttműködés, ill. a Közös Kül- és Biztonsági Politika (CFSP) területén,
újabb kihívásokkal szembesíti a csatlakozni szándékozó országokat, ezért
felhívta az Uniót, hogy e területeken is folytasson mélyreható párbeszédet a
felekkel. Ezzel párhuzamosan a csatlakozó országokat is arra kérte, hogy tegyenek
további erőfeszítéseket adminisztrációs kapacitásuk további felépítésében
annak érdekében, hogy az EU acquis-t mielőbb végrehajthassák és
alkalmazhassák, valamint hatékony pénzügyi kontrollt követelt a csatlakozás előtti
alapok felhasználása terén, végezetül felszólította az érintett országokat, hogy
tegyenek meg minden szükséges lépést a korrupció és szervezett bűnözés elleni
küzdelem terén. A határozat a továbbiakban kifejezte a helyi és regionális
demokráciák és az élénk civiltársadalom fontosságát a demokratizálódási
folyamatban, rámutatott továbbá, hogy a helyi önkormányzatok és a régiók az
EU politika egy nagyon fontos részét jelentik. Szintén kifejezte, hogy a kisebbségeket
a csatlakozni szándékozó országokban az ideillő nemzetközi konvenciókkal és az EU
szerződésével összhangban kell kezelni. Felhívta a brüsszeli Bizottságot, hogy
kezdeményezze azoknak a strukturális változásoknak a részletes vizsgálatát,
amelyek a kibővítés utáni Európában várhatóak, és amelyeknek kiindulópontot kell
képezniük a Strukturális Alapok és az EU regionális politikájának elfogadásánál
az új tagországok esetében. Végezetül a dokumentum felhívott a Közös
Mezőgazdasági Politika (CAP) nagyarányú átvizsgálására azon hármas célkitűzés
érdekében, amely fenntartható fejlődést, kevesebb közös beavatkozást és több
decentralizációt hirdetett meg. A CAP reformnak piacorientált, versenyképes és
fenntartható gazdálkodáshoz kell vezetni az Unión belül, csökkentvén a
mezőgazdasági kiadásokat, a túlzott bürokráciát és szabályozást.
Az ELDR megerősödése
Az ELDR, miután a kongresszuson soraiba
fogadta a Litván Liberális Uniót és az olasz Di Pietro Listáját,
valamint társult tagságot szavazott meg a norvég liberális Venstre Pártnak is,
immáron 38 pártot tömörít. Az Európai Parlament (EP) harmadik legerősebb
pártjaként, frakciójában 51 képviselő foglal helyet, ami a 626 európai parlamenti
képviselő (MEPs) közül jelentős számnak tekinthető. Soraikban több jelentős párt
és kimagasló tehetségű politikus foglal helyet. Feltétlenül meg kell említeni az
ELDR parlamenti csoportjának (ELDR Group) vezetőjét, Pat Cox-ot, aki független
ír képviselőként ér el sikereket évek óta, és aki hamarosan a
néppárti-liberális (EPP-ELDR) megállapodásból kifolyólag az Európai Parlament
elnöki székét is elfoglalja majd. Pat Cox 2000. májusi budapesti tárgyalásain, majd
későbbi beszédeiben is hitet tett az integráció, mint történelmi
szükségszerűség mellett. Természetesen arról sem szabad elfeledkezni, hogy Romano
Prodinak, az Európai Bizottság (European Commission) elnökének pártja, az olasz i
Democratici szintén a liberálisok csoportját erősíti, olyan meghatározó
egyéniségekkel, mint Francesco Rutelli, aki Róma főpolgármestereként szerzett
hírnevet, és aki jelenleg az olasz egységes baloldal miniszterelnök-jelöltje a 2001.
áprilisi olasz parlamenti választásokon. Erős tömörülés a brit liberális
demokraták (LibDem) tízfős csoportja, amelyet az egyaránt hatfős olasz párt és
a holland konzervatív liberális VVD követ. Hagyományosan a liberalizmus a
skandináv országokban vált igazán mérvadóvá. Finnországban a centrista Keskusta
négy, míg a Svéd Néppárt egy képviselőt juttatott az Európai
Parlamentbe. Svédországban a Liberális Néppárt három, míg a Centrumpárt egy
főt delegált, míg Dániában a Dán Liberális (Venstre) Párt öt (!), és a Radikális
Liberális (Det Radikale Venstre) Párt egy képviselőt küldött az EP-be. A
liberális pártok kettőzöttsége jóformán általános tendencia Nyugat-Európában.
Jórészt ideológiai különbség áll ennek hátterében (Hollandiában a VVD és
D66, Dániában a Venstre és a Det Radikale Venstre), de van, ahol
az etnikai és regionális különbség az igazi ok (Spanyolországban a Katalán
Demokratikus Konvenció és a Kanári Koalíció, Belgiumban a flamand VLD
és vallon PRL). Az ELDR Párt önmagát röviden így jellemzi:
“különféle európai liberális pártokat fog össze közös liberális, demokrata és
reform elvek alapján, és fórumot biztosít az összehangolt stratégia
fejlesztéséhez. Több mint 20 millió szavazót képviselve az ELDR párt élénk
kapcsolatot tart fenn az európai polgárok és az EU intézményei közt. Az Európai
Parlamentben a pártot az ELDR Parlamenti Csoport képviseli. Hatáskörük kiterjedt
azáltal, hogy szorosan együttműködnek a Liberális Internacionáléval (LI),
amely a liberális pártok világszövetsége, a Régiók Bizottságának (Committee of
the Regions) liberális csoportjaival, az Európa Tanács és Észak-Atlanti
Közgyűlés parlamenti közgyűléseivel. Az ELDR Párt magában foglalja a LYMEC-et,
ifjúsági mozgalmát is, mely több mint százezer radikális és liberális fiatal
szervezete.
A liberálisok három követelése
Az európai liberális politikát
megmozgató, és rendkívül sikeres kongresszus után pár nappal 2000. október 2-4-e
között a strasbourgi Európai Parlament adott otthont az ELDR “Újraegyesített
Európa” című konferenciájának. Itt a csatlakozni szándékozó országok
liberális politikusai, köztük a Szabad Demokraták Szövetségének
delegációja, mint “virtuális Európai Parlamenti Képviselők” léphettek fel, ahol
termékeny eszmecserék után három követelés vált világossá. A részvevők
megállapodtak abban, hogy egyrészt világos határidőt kell szabni a
csatlakozási tárgyalások befejezésére, másrészt ne lehessen majd az Unión
belül első-és másodosztályú tagokat megkülönböztetni. Végezetül a
liberálisok abban is közös nevezőre jutottak, hogy új terminusként ma már nem
bővítésről, hanem Európa újraegyesítéséről beszélnek, amely
elkötelezettebb és empatikusabb álláspontot tükröz. A konferenciát követően az
európai liberálisok és az egész Unió már Nizzára figyelt, ahol 2000 decemberében
előbb az ELDR pártelnökeinek és minisztereinek találkozója, majd a maratoni
hosszúságú EU csúcsértekezlet zajlott. Az SZDSZ, mint egyetlen magyar liberális
párt, amely az ELDR pártnak évek óta teljes jogú tagja, elsőként értékelte a
csúcsértekezlet fejleményeit. Eszerint Nizza a csatlakozás szempontjából
történelmi jelentőségű volt. Az elfogadott döntések értelmében ugyanis
Magyarország minden eddiginél közelebb került ahhoz, hogy az unió tagjává váljon.
A nizzai csúcsértekezlet a csatlakozás
szempontjából történelmi jelentőségű volt. Az elfogadott döntések értelmében
ugyanis Magyarország minden eddiginél közelebb került ahhoz, hogy az unió tagjává
váljon.
A Tizenötök elfogadták azt a bővítési
menetrendet, amely szerint a közösség 2002 végétől készen áll az új tagok
felvételére. A tényleges csatlakozási dátum előrejelzésében a nyilatkozat azon
részére hivatkozhatunk, ahol a jelenlegi tagállamok reményüket fejezték ki, hogy a
következő, 2004-ben esedékes európai parlamenti választásokon már egyes új
tagállamok képviselői is jelen lesznek. A nizzai csúcs nem csupán a bővítés
szempontjából hozott előrehaladást. Az integráció elmélyítésében –bár hosszas
és heves viták után- is történt elmozdulás. A jelenlegi svéd elnökség után pedig
egy olyan ország –Belgium- veszi át a soros elnökséget 2001 júniusától, amelynek
miniszterelnöke, Guy Verhofstadt, és külügyminisztere, Louis Michel is
liberális politikus, és akik a fentebbi fórumokon is mindvégig kiálltak Európa
mielőbbi újraegyesítése mellett.