MÉSZÁROS TAMÁS
A meghatározás kényszere
Sokan keseregnek manapság Magyarországon
amiatt, hogy tíz évvel a rendszerváltozás után a liberalizmusnak, és így a
liberális politikának is egyre reménytelenebb a helyzete. Ez persze igaz, de ha
őszinték akarunk lenni, azt kell mondanunk, az a csoda, hogy az utóbbi évtizedben a
liberalizmus nem volt mindig ennyire sikertelen; a csoda az, hogy a rendszerváltás után
egyáltalán komolyabb szerepet játszhatott ebben az országban a legalább nevében
szabadelvű politizálás.
Tudniillik a korábbi évtizedek minden
más ideológiai-eszmei irányzatnak vagy felfogásnak jobban megágyaztak, mint éppen a
libertárius gondolatnak; és ez még akkor is így van, ha látszólag éppen a
demokratikus ellenzék soraiban igen erős volt a magukat liberálisnak vallók
befolyása. Merthogy maga a demokratikus ellenzék is igen szűkkörű volt, legalábbis
addig, amíg illegalitásban működött, illetve csupán marginális értelmiségi
csoportokat alkotott. Ezzel szemben azok a számottevő magyar politikai hagyományok,
amelyek részint a háború előtti időkből datálódnak, részint a létező
szocializmus évtizedei alatt magában az állampártban is jelen voltak, egyáltalán nem
érintkeztek a liberális szellemiséggel. A tradicionális magyar jobboldalt
nyilvánvalóan nem lehet ezzel a ”beütéssel” gyanúsítani, az egykori
szociáldemokraták és kisgazdák úgyszintén távol álltak az ilyesmitől. A
Kádár-rezsimben, az MSZMP égisze alatt pedig lényegében háromféle irányzat
létezett: az ortodox, mondhatni moszkovita apparátcsik-réteg, az úgynevezett népi
irányvonal, amely valamiféle nacionalista baloldaliságban gondolkodott, meg azoknak a
reformereknek a tábora, akik az „új mechanizmus” híveiként természetesen tudták,
hogy a gazdaság akárcsak részleges átalakítása sem képzelhető el némi társadalmi
változások nélkül. Nos, ennek az igen sokféle elemből építkező, s természetesen
széteső, nagymértékben ösztönös politikai kultúrának (ha lehet egyáltalán ezt a
kifejezést használni), egyetlen kétségtelenül általános jellemzője éppen az volt,
hogy a liberalizmust hírből sem ismerte.
Liberális elveket kizárólag az a
maroknyi szamizdatos, SZETÁ-s, a Szabad Kezdeményezések Hálózatában együttműködő
értelmiségi vallott, akik a rendszerváltozás idején végül megalapították a Szabad
Demokraták Szövetségét, s akik ebben a pártban mindenekelőtt a múltjuk által
hitelesített kommunistaellenességgel az első választásokon jól szerepeltek, de ma
már világosan látható, hogy valójában sem akkor, sem négy évvel később nem egy
igazán liberális politikai programmal állították maguk mellé választóikat.
Az sem véletlen, hogy amíg az egykori,
magát úgyszintén liberális pártként meghatározó Fidesz úgy tűnt fel a
közvélemény előtt, mint a szabad demokraták legalábbis eszmei értelemben vett
ifjúsági tagozata, addig nem is volt képes számottevő választási eredményt
elérni. A pusztán generációs identitás kevés volt az átütő sikerhez. Átmenetileg
ugyan – amikor az Antall-, majd a Boross-kormánnnyal szemben tetőzött a választói
elégedetlenség – a fiatal demokraták erőteljesen „feljöttek” a
közvéleménykutatások szerint, de ezt sem liberális elvi politizálással, hanem
radikális parlamenti retorikájukkal érték el. Ekkor váratlanul közeledni kezdtek az
MDF-hez, és e pálfordulás következtében 94-ben annyira visszaestek, hogy nem sokkal
lépték át a parlamenti küszöböt. Újabb diadalmenetük akkor indult be, amikor az
MSZP-SZDSZ kormány idején nekiláttak integrálni a magyar társadalomban meglévő,
különféle előjelű jobboldali szimpatizánsokat, azokat, akik a választási vereség
után egy dinamikusabb, fiatalabb, aggálytalanabb politikai erőre vártak. A fiatal
demokratáknak 98-as győzelmüket követően a hatalomban eltöltött két év elegendő
volt arra, hogy immár formálisan is megszabaduljanak a liberális cégértől: éppen
ezekben a napokban léptek ki a Liberális Internacionáléból, és továbbra is minden
törekvésük arra irányul, hogy távlatilag egyetlen jobboldali pártalakulatba
integrálják mai koalíciós partnereiket.
A szocialista párt természetesen soha nem
volt elkötelezett a liberalizmus iránt – noha amikor 1994-ben kormányra került,
gazdasági programja lényegében neoliberális mintákat követett. Nem is igen tehetett
mást abban a helyzetben, amikor a Bokros-csomag bevezetésére kényszerült, és amikor
szövetségese, az SZDSZ is erre sarkallta. Mindenesetre az emberek már négy évvel a
rendszerváltás után megtapasztalhatták, hogy mind a deklaráltan liberális párt,
mind a szocialisták éppen arról az attitűdről mondanak le, amellyel
„szövegszinten” meghatározták magukat: a szociálliberális kormány a tőle
elvárt liberális és szociális tartalmakat nem képviselte.
Azért használom a „tőle elvárt”
kifejezést, mert az SZDSZ-től szavazói elsőrenden nem aggálytalan liberális
gazdaságátalakítást, hanem emberi jogi, kisebbségi és szegénypárti programot
vártak, vagyis paradox módon határozottabb szociális érzékenységet. Az SZDSZ
azonban úgy érezte, hogy történelmi feladata éppen az, hogy a vele közösen
kormányzó MSZP-t az adott helyzetben rákényszerítse arra a keményen megszorító
gazdasági restrikcióra, amit a szocialisták hajlamosak voltak elodázni.
S ebben a szándékában az SZDSZ-nek
lehetett ugyan igaza, de nem lett volna szabad megfeledkeznie arról, hogy a liberalizmus
mindenekelőtt a polgári szabadságjogok védelmét jelenti; a szabadságjogok azonban
mit sem érnek azok számára, akiknek nincs munkájuk, akiket etnikai alapon
megkülönböztetnek, akik a létminimum alatt élnek. Az SZDSZ még retorikájában is
megfeledkezett arról, hogy Magyarországon a klasszikus szabadpiaci liberalizmus
időszerűtlen, mégpedig azért, mert túl nagyok a társadalmi különbségek, és
ráadásul egyre tovább növekednek. Egy olyan országban beszélni a piac
mindenhatóságáról, magasabb rendű önszabályozó erejéről, az egyéni döntésen
alapuló boldogulás eszményéről, amelyben a piac százezreket lök az utcára, és az
egyének nagy tömegének semmiféle pozitív döntést nem tesz lehetővé – ez a
választók meghatározott körében egyszerűen cinizmusnak tűnt.
A magyarországi liberalizmus problémája
tehát mind a mai napig, és egyre inkább az, hogy képes-e a liberalizmus individuális
szabadságeszményének abszolutizálása helyett elfogadni egy bizonyos értelemben
szociáldemokrata ”elhajlást”; vagyis belátja-e, hogy az úgynevezett gondoskodó
állam egyébként sok szempontból vitatható modelljét ezidő szerint mégsem lehet
megkerülni.
És ha belátja, akkor még mindig ott a
kérdés, vajon lesz-e bátorsága felvállalni. Eddig ugyanis azért nem tette ezt, mert
tartott attól, hogy éppen a középosztály, illetve az abba feltörekvő rétegek,
sőt, még az éppenhogy csak megélő kisember sem fogadná el például a cigányság
vagy a nincstelenek pozitív diszkriminációját, s nem tapsolna a kisebbségek és a
másságok következetes emberi jogi képviseletének.
A magyar liberalizmus bizony attól fél,
hogy a magyar szavazópolgárok egy jószerével meghatározó tömbje számára a
liberalizmus, ha egyáltalán jelent valamit, az nem más, mint saját érdekeik szabad
érvényesítése, éspedig a társadalmi szolidaritás bármilyen formája nélkül. És
a mégoly tudatos és elszánt liberálisokat alighanem gondolkodóba ejti, hogy egyebek
közt éppen a Fidesz is erre a felismerésre alapozta eddig bevált taktikáját.
A liberális álláspont a mai
Magyarországon egyelőre egy a „meg nem gondolt gondolatok” közül. Az mindenesetre
bizonyos, hogy steril társadalomelméleti alapon, tisztán filozófiai megközelítéssel
itt nem sokra lehet jutni; ha a szabadelvűségnek nem lesz speciálisan a jelen
magyarországi viszonyaira kidolgozott fogalomkészlete és eszköztára, világos céljai
és azoknak megfelelő gyakorlata, akkor törvényszerűen és hamar lekerül a politika
napirendjéről.