[Fõoldal]
[Pályázatok]
[Seregélyes]
[Arcok]
[Fotóalbum]
Mindennapi gondok a Piac téren
A buszpályaudvar belügyeivel, forgalmával,
gondjaival kapcsolatban is igyekeztünk információt gyűjteni,
de mindenhol ugyanazt a választ kaptuk – „Én nem nyilatkozhatom,
próbálkozzanak a vezetőségnél!”
Végre sikerült elérnünk Erdős Sándor
urat, a forgalmi iroda vezetőjét. A fiatal, kissé mackós
mozgású férfi készséggel a rendelkezésünkre
állt. A szűkös, ám ízlésesen berendezett
iroda falán lógó oklevél a szoba gazdájának
céllövész szenvedélyéről tanúskodik.
- Tudna nekünk valamilyen statisztikai adatot szolgáltatni
a Piac tér forgalmáról?
- Kb. 600 járat érkezik naponta. Az utasforgalom nagy
részét az ingázók adják (délelőtt
jönnek, s délután mennek - ez egy embernek napi két
utazás). Így százezres nagyságrendekről beszélhetünk.
Ez csak a helyközi járatok forgalmára vonatkozik, ezen
felül a helyijáratos buszok és a gyalogosok közlekedése
is jelentős. Ez persze csak becsült érték. A pályaudvar
eléggé frekventált helyen van, a belváros és
egy nagy lakótelep között fekszik, ezért itt ebből
a szempontból indokolatlannak tűnő egyéb gyalogosforgalom
is érzékelhető. Mármint a pályaudvar szemszögéből
indokolatlan.
- Hallottuk, hogy új buszpályaudvar építését
tervezik…
- Még semmi konkrétum nincsen. A cégünk és
a város véleménye szerint is ez a helyzet tarthatatlan,
mivel a jelenlegi befogadóképesség nem teszi lehetővé
a buszokkal érkező tömeg normális kiszolgálását.
Több javaslat született a probléma megoldására.
Az egyik ilyen lényege a kisebb decentrumokra való felbontás,
s ezek a város különböző részein funkcionálnának.
További lehetőség még az esetleges átépítés,
illetve a mostani pályaudvar környékén egy új
állomás létesítése. A személyes
véleményem az, hogy egy újat kellene építeni.
A mostani bővítését nem látom észszerűnek,
mivel nem tudná kiküszöbölni az „indokolatlan” forgalmat.
- Ez milyen költségeket emésztene fel?
- Ezt nehéz lenne megmondani. Tudni kéne, hogy milyen
nagyságrendű lenne, tehát milyen épületek,
milyen kiszolgáló egységek kerülnének
oda. Minimum 100 millió forint, de akár 200 millióra
is rúghat az összeg, melyre szükség lehet ahhoz,
hogy egy ekkora várost normálisan ki tudjon szolgálni
az állomás.
- Amíg ebben az ügyben nem születik döntés,
addig a mostani pályaudvarra sem fognak pénzt fordítani?
- Nem. Nincs értelme erre költeni, illetve fejleszteni.
Már csak azért sem, mert technikailag nem megoldható.
Annyi pénzt fordítunk rá, amennyi a karbantartásához
szükséges, hogy legalább az állaga ne romoljon.
- Mi jellemző az utazóközönség összetételére?
- A 70-80%-uk ingázó, ahogy már beszéltünk
róla. Fehérvár iparral ellátott, dinamikusan
fejlődő város, ezért rengeteg a környékről
beutazó, munkalehetőséget itt talált ember. Az iskolákba
bejárók száma sem elhanyagolható, itt többezres
nagyságrendről beszélhetünk. Már nem csak középiskolásokról
van szó, egyre jellemzőbb, hogy a környéken elő
szülők Fehérvárra hozzák a gyermekeiket már
az általános iskolába is. A tanulók így
körülbelül tízezren lehetnek, és 20-30 ezerre
tehető az ingázók száma.
- A rendszerváltás óta történt az
arányokban jelentős változás?
- Úgy '96-97-re állt be a munkába járók
azon létszáma, mely már '88 előtt is jellemző
volt. '88 után sok munkahely megszűnésének következményeként
egy nagy mélypont következett. A nyugati cégek betelepülésével,
új munkalehetőségek teremtésével most megint
elértük az akkori szintet, sőt ebben az évben meg
is haladtuk azt. Főleg a bejárók száma lett lényegesen
nagyobb, de az ő utaztatásukat más vállalkozók
végzik a cég megrendelése alapján a munkahely
és a lakóhely közt, ezért a buszpályaudvar
forgalmára ez nem hat ki.
- Az önök cége, az Alba Volán Rt. is nagy tömegek
utaztatását oldja meg naponta. Gyakran előfordul, hogy
jegy nélkül kísérel meg valaki utazást?
- A mi megállapított utazási feltételrendszerünk
olyan, hogy az első ajtón kell felszállni. Ez elsősorban
azért van, hogy a buszvezető azonnal ellenőrizhesse, hogy a
felszállónak van-e utazásra jogosító
menetjegye, bérletjegye vagy igazolványa. Ha nincs, minimális
az esélye a "bliccelésnek". Könnyen lehet, hogy a rendszerváltozás
óta megnőtt volna a "potyázók" száma, ha
nem figyelnénk rájuk oda, de így sikerült szinte
teljesen visszaszorítani őket. A tarifáról annyit
még, hogy a menetjegyek ára sem emelkedett nagyobb mértékben,
mint más különböző termékek, szolgáltatások
díjai.
- Az autóbusz-állomás és környéke
az emberek tudatában egy kicsit a bűnözés és
a zsebesek "melegágyaként" él. Mit próbál
ez ellen tenni a vezetőség?
- A zsebelés és a pirosozás közbiztonsági
kérdések, és mi nem a közbiztonságért
alapított cég vagyunk. Nekünk vállalkozói
tevékenységünk van, igaz, érdekünk, hogy
utasaink ne szenvedjenek kárt ilyenekből, de a bűnözés
ellen fellépni a rendőrség dolga. Nem tudom, mi az oka
annak, hogy Fehérváron jobban elszaporodtak ezek az elemek.
Hallom másoktól, de tapasztalom is, hogy nagyon rossz híre
van az állomásnak, de nekünk sem jogkörünk,
sem hatósági felhatalmazásunk nincs. Ugyanolyan állampolgárok
azok is, akik ezeket a kétes tevékenységeket folytatják,
mint az utazóközönség, és mivel az autóbusz-állomás
területe közterület, nincs szabályozva, hogy ki tartózkodhat
itt. Azt sem tudjuk kiszűrni, hogy akarnak-e utazni, ezért nincs
jogunk elküldeni őket. A cégnek saját rendészei
vannak, s megpróbálnak ügyelni arra, hogy a pénz,
amit kezelünk, és az utazóközönség
egyaránt biztonságban legyen. Rájuk különösen
a hónap első felében van szükség, amikor a
bérletek vásárlása történik, hiszen
ilyenkor reggeltől estig nagy forgalmat bonyolítunk le.
- Milyen jogokkal rendelkeznek ők?
- A mi rendészeink pénzkíséreti és
-őrzési jogokkal rendelkeznek, és ezzel kapcsolatban kaptak
fegyverviselési engedélyt is.
- Az állomási pénztárak mellett található
egy plusz helység…
- Az a fehérvári városi kapitányságnak
átadott helység. A rendőrfőkapitány azt nyilatkozta,
hogy pénz és létszámhiány miatt nem
tud itt állandó körzeti megbízotti rendszert
kialakítani, illetve szolgálatost kihelyezni, de a nap nagy
részében jelen vannak a járőrök.
- Ez a körzeti megbízotti rendszer csak az állomásra
vonatkozna?
- Nem, természetesen az egész környéken vigyáznának,
s ha valami történne, akkor nekik könnyebb lenne megoldást
találniuk, hisz ismerik a viszonyokat. Ezt – sajnos - a kapitányság
nem tudja biztosítani, de állandó járőrszolgálat
van érvényben.
- Az információs iroda ablakán látható
egy plakát, mely figyelmezteti az utasokat a gyakori lopásokra...
- Ez végül is közös ügyünk a rendőrséggel.
Egy másik ilyen felhívásunk is van: ha látjuk,
hogy megjelentek azok az alakok, az állomás hangosító
rendszerén keresztül kérjük meg az utazókat
a fokozott elővigyázatosságra…
A fehérvári autóbusz-állomás mellett
sorban állnak a taxik, fuvarra várva. A sofőrök vagy
újságot olvasnak, vagy beszélgetnek:
- Az embereknek kevés a pénzük, ha mégis
van, akkor azt nem taxira költik. Csak az jár taxival, aki
nagyot siet valahová. Már lassan tíz éve csinálom
ezt. Régebben önálló voltam, de kevés
volt a fuvar, így beálltam a céghez - mutat a műszerfalon
lévő matricára. Most van egy CB-m, így akár
házhoz is mehetek, ha jelez a központ. Előre megszabott árakkal
dolgozunk, s ha nem adnánk számlát, akkor az utas
bármikor beszólhat a központba, s jön a fegyelmi.
Mostanság már a borravaló is egyre ritkább,
sőt a kuncsaftok sok esetben a fuvardíjat is sokallják.
Ha más lehetőségem lenne, valószínűleg
abbahagynám.
A Piac tér egyik sarkán, nem messze a McDonald's-tól,
elegáns üzlet áll. A kirakatban szebbnél szebb
öltönyök sorakoznak. Az eladók büszkék
portékáikra.
- Mi csak első osztályú árukat tartunk, nem
az a célunk, hogy a vevőkre rásózzuk a termékeket.
Az öltönyöket saját varrodánkból szállítjuk
ide, minőségben a nyugati termékekkel is felveszik a versenyt.
- Vásárlóik a felsőbb társadalmi
rétegekből kerülnek ki?
- Nem. Teljesen vegyes a kép. Nemrég kaptunk egy
olasz inget, 8100 forintba került. Azt hittem, soha nem adjuk el.
Egy úr úgy vette meg, hogy meg sem nézte az árcédulát.
Előfordul a másik véglet is: egy nagymama szeretett volna
öltönyt venni az unokájának, de nem volt elég
pénze. Mi mutattuk meg neki, hogy hol talál a piacon olcsóbbat.
Gyakran szervezünk akciókat, a napi forgalmunk 85%-át
ezek hozzák.
A rengeteg járókelő közül hárommal
folytattunk beszélgetést. Az elsőként egy gimnazista
lánnyal beszélgettünk:
- A buszok kicsit le vannak robbanva, de én reklámozom
a Volánt, mert az apukám itt dolgozik, szóval ebből
a szempontból nagyon szépek a buszok. De piszkosak, koszosak,
fel lehetne őket takarítani néha, le lehetne pucolni az
ablakot néha. Ezenkívül hangosak, és nagyon szennyezik
a levegőt. Itt a Piac téren meg lehet fulladni a füstben.
- Ha már szóba hoztad a Piac teret, milyen itt
a közbiztonság?
- Hát nem bíznám rá az életemet
az itteni alakokra, az biztos. Veszélyesek. Szorítom is a
táskámat, nehogy ellopják.
- Van valami pozitív ebben a pályaudvarban?
- Most itt vagyok én, egyéb pozitívum... Drága
itt minden. Nem tudok pozitívumot mondani.
- Újat akarnak majd építeni.
- Nagyszerű, ennek örülök. A régit is modernizálhatnák,
de az újat egy kicsit kijjebb építsék, mert
itt meg lehet őrülni. Hangos meg büdös.
- Kicsit eltérve a pályaudvartól, azt mondják
Fehérvárról, hogy Európa legdinamikusabban
fejlődő városa. Az emberek is fejlődnek vagy csak a város?
- Persze, az emberek is fejlődnek, az egyik részük vissza,
a másik előre.
A második járókelőnk egy húsz év
feletti egyetemista hölgy.
- Mi a véleménye az autóbusz-állomásról?
- A fehérváriról? Szörnyű. Nagyon sok benne
a veszélyes alak. Állandóan bemondják azt a
szöveget, hogy vigyázzunk, stb., de ma reggel is itt játszották
az „ittapirost”. Tele van cigányokkal, sok a zsebtolvaj közöttük.
Az egész épület ronda.
- Mit kéne tenni ezek ellen az alakok ellen?
- Nem lehet velük semmit tenni. Ők is emberek, mint mi. Nem
tilthatjuk ki őket, nincs jogunk hozzá. Óvatosabbaknak
kell lennünk.
- A váróteremben található egy házirend,
s abban az áll, hogy csak az tartózkodhat a váróteremben…
-...aki utazik valahová. Igen. Ők meg itt élik le az
életüket. Tényleg rossz érzés, hogyha
valamit veszek, akkor szorítani kell a pénzt, nehogy épp'
akkor vegyék ki a kezemből. Bármikor elvehetnék
tőlem. Odajön három férfi; persze, hogy el tudják
venni. Én, mint egyetemista nem rendelkezem annyi pénzzel,
hogy azt mondhassam: Tessék, nyugodtan vigyed! Bár lehet,
hogy van nálam háromszáz forint, de abból mennék
esetleg haza, vagy bármi.
- Segítene a helyzeten, ha máshol lenne az állomás?
- Nem kellene áttenni, mert a közlekedés szempontjából
úgy jó, ha már így találták ki.
De azért modernizálni lehetne. Kicsit rendbe szedni, meg…
Bár az nagy költség lenne, hogy itt rendőrök
masírozzanak. Máshol meg valaki meghal, mert inkább
ott kéne lenniük. Akkor inkább tőlem lopjanak pénzt.
Ennek ellenére azért cirkálhatnának erre. Aztán
lehet, hogy ezt is teszik, csak én még nem láttam.
- A buszokról általában...
- Sokat késnek, megbízhatatlanok, koszosak, bunkók
a sofőrök. Némelyik, igaz, nem mindegyik. Van köztük
olyan, aki úgy hajt, hogy az ember már üvölti magában
"Állj! Lassíts!" főleg, ha úgy ülök, hogy
látom, ahogy jön szembe valami. Nem tudom, miért jó
neki, hogy tíz perccel előbb odaér, úgy is meg kell
várnia az utasokat, nem indulhat el előbb. Az úton végig
száguldozik, mindenki borul, kezdve az öreg nénitől
a kisgyerekig.
- Ez az Alba Volán hibája, vagy teljesen a sofőröké?
- Talán többször kéne őket ellenőrizni.
Volt egyszer egy olyan esetem egy ilyen száguldós busszal,
hogy egyszer csak elkezdett füstölni egy fűtőszál.
Mi már majdnem megfulladtunk, s a vezető nyugodtan "elvolt", mert
neki ugye az elhúzott ablak mellett nem volt zavaró a füst.
Amikor megérkeztünk, még csak elnézést
sem kért. Én megértem, hogy ez van, s ő nem tehet
róla, csak…
Tizenhat éves vidéki diák. Súlyos táskáját
a földre helyezve, s arra ülve válaszolt nekünk:
- Gyakran jársz busszal?
- Koleszos vagyok, így minden hétvégén
kénytelen vagyok élni ezzel a lehetőséggel, bár
igénybe vehetném azokat a kör alakú valamiken
guruló vaskolosszusokat, melyek még a sz?rt is kirázzák
az emberből, de az út alatt a csúnya lyukasztós
bácsival is találkoznom kéne, és nincs kedvem
az ő gyerekeit etetni.
- Miért? Sűrűn utazol jegy nélkül?
- Nem kell ahhoz jegy nélkül utazni, hogy megbüntessenek.
- Szóval hétvégeken buszozol.
- Így van, bár abban sincs sok örömöm.
Egyrészt dugig vannak tömve a járművek, évente
kétszer még ülhetsz is, másrészt sem az
utasok, sem pedig a sofőr nem túl kedves élőlények.
- Mi a probléma a sofőrökkel?
- Az addig rendben van, hogy ha gondjai vannak otthon az asszonnyal,
akkor sűrűbben ellenőrzi, hogy jogosan utazom-e 67,5%-os kedvezménnyel,
de tehetné ezt kissé emberibb módon is. Az utasok
meg nagyon önzőek.
- És a pályaudvar?
- Ja, ezt te pályaudvarnak nevezed?! Pár tucat busz egymást
és a járókelőket kerülgetve próbál
minél gyorsabban elhajtani, persze csak miután a sofőr
úr elfogyasztotta az automatából nyert kávéját.
Ezen kívül tele van olyan emberekkel, melyeket egyszerűen
nem lenne szabad megtűrni a városban sem, nemhogy közterületen.
Nálam, ha pénz van, akkor azt a táska mélyére
rejtem, s valamivel magamhoz láncolom. Ahhoz képest, hogy
nem dolgoznak, egész sokan egész szépen megélnek
"valamiből".
- Milyen megoldást ajánlanál erre a gondra?
- Meg kéne velük munkáltatni a Holdat. Ha sajtból
van, még profitálnánk is. De sajnos ezt nem lehet
megoldani, mert ennek határt szabnak bizonyos emberi jogok, melyek
rájuk is vonatkoznak. Ezek egyszerűen ilyenek. Ha mindegyikük
mellett két rendőr állna, akkor is megtalálnák
a módját a lopásnak. Ha más nem, akkor ott
a rendőr pénztárcája.
- Úgy tűnik, nem nagyon szereted Fehérvárt.
- Ebben tévedtek. Fehérvárral nincs bajom, sok
lehetőséget rejt magában a város, de a közbiztonság
nagyon mélyponton van. A barátaim gázsprayvel, botokkal
járnak a távolabbi boltokba. Sokat lehet hallani a város
gyors fejlődéséről is, csak sajnos vele párhuzamban
az alvilág is fejlődik.
Akik a két kezükkel keresik...
|