[Fõoldal]
[Pályázatok]
[Seregélyes]
[Arcok]
[Fotóalbum]
Hogyan látják a segítõk?
Interjú a Company Alapítvány kortárs-segítõivel
és Dr Paraicz Éva gyermek-neurológussal
Égi Marcell és Béni Boróka kortárs-segítõk
Szerintetek mi a kortárs-segítés?
Marcell: - Attól kortárs, hogy a fiatal nem egy idõsebb
emberhez fordul, tehát nem a szüleihez, pszichológushoz,
hanem a kortársaihoz. Ezek a kortársak attól kortárs-segítõk,
hogy van valami késztetésük, ambicíójuk
a segítésre, de ettõl még nem kortárs-segítõ,
hanem mi ezt természetes segítõnek hívjuk.
Mi azt gondoljuk, hogy az a kortárs-segítõ, aki egyfajta
képzésen megy át, önismereti csoportokban vesz
részt, önismereti munkát végez.
Boró: - Attól kortárs-segítõ, és
nem természetes segítõ, hogy van valami háttere,
az a háttér, hogy egyrészt önismereti munkákat
végez, és részt vesz bennük, hogy egy valamilyen
fajta képzést is begyakorol (nálunk ez a pszicho-dráma
az egyik módszer). Másrészt, hogy segítõ,
és kortás, de nem szakember, ettõl viszont egy kettõs
szerepben van, amit a szó összetettsége is mutat, hogy
kortárs, és segítõ. Rögtön ott az
egésznek az elsõ problematikája, hogy hogyan lehet
ezzel a kettõs szereppel dolgozni.
Marcell: - Az a problematika, hogy ez mindkettõ részérõl
megnyilvánul, nyilván a kortárs-segítõben
is és, a segítséget kérõben is. Mindig
felemás.
Boró: - Kicsit felebaráti, kicsit szimpátián
alapul. Hozzátennék még annyit, hogy a kortárs-segítõ
annyiban különbözik a többiektõl, hogy kortárs,
nagyjából az a korcsoport, de mindig egy kicsit idõsebbek
a kortárs-segítõk, valamivel az útjuk elõbbre
van, ezzel tudnak valamilyen mintát mutatni.
Milyen komplex programot dolgoztatok ki és dolgoztok ki?
Boró: - Többek között van a pszicho-dráma,
ami egy csoport-terápiás módszer, aminek a fõ
hangsúlya a dramatikus elemeken nyugszik, a problémák,
a helyzetek színházi megjelenítése a problémák
szóbani feldolgozása helyett. Vannak az önismereti csoportok,
ezekben van benne az esetmegbeszélések, van a problémafeldolgozó
csoport, és vannak elméleti és gyakorlati elõadások.
A módszerek csoportosak, tehát mi a csoport megtartó
erején és a csoport beilleszkedésén keresztül
dolgozunk, ami ebben a korosztályban nagyon fontos. Van egy klubunk,
ami heti rendszerességgel mûkõdik, nyitott, bárki
bejöhet - mi a klubban fogadjuk az embereket. Ide ismeretség
útján jönnek vagy szakemberek küldik ide a fiatalokat.
Itt vannak együtt a segítök, és a segítettek,
egy közösségben, ez egyfajta befogadó csoport.
Van állandó programunk, és ez hátteret nyújt
a segítésnek, a beilleszkedésnek, ami a csoportkohéziót
és az együttlétet segíti.
Mi a helyzet akkor, ha a kortárs fiatal a csoportokban nem akar
részt venni, hanem egyénileg akar beszélgetni, és
ez a beszélgetés mennyire lehet bizalmas?
Boró: - Akik hozzánk jönnek, gyakran azzal az igénnyel
jönnek a klubba, hogy nem igazán vannak személyes kapcsolatai
a kortársaival, és egy befogadó közösséget
keresnek. A klubban is megteheti valaki, hogy megkocogtatja valakinek a
hátát, hogy “Hahó, szeretnék veled beszélgetni”,
és akkor félre lehet vonulni, de ez nagyon ritkán
fordul elõ. A személyes problémákat ott a csoport
segítségével, a csoport megtartó erejével,
másrészt a szakember biztonságos hátterével
lehet feldolgozni.
Tehát a csoportokban nem kell részt venni, de egy
idõ után be kell kapcsolódni a csoportokba is?
Boró: - Nem kötelezõ semmi. Az önismereti csoport
egy zárt egység, egy évet dolgozik együtt, õsztõl-tavaszig,
mint egy iskolaév, és jó ha ezt végigjárja,
de van, aki kimarad. Ha viszont abba már bekapcsolódik, akkor
õ már benne van, és újak nem kapcsolódhatnak
az évfolyamba.
A kortárs-segítõk milyen mélységben
foglalkoznak a kortárs problémáival?
Marcell: - Ezt õ tárja fel, mi direkte nem kényszerítünk
ki belõle semmit.
Boró: - Senkin nem lehet segíteni, aki nem akarja. Aki
meg akarja, azon lehet - elvileg.
Marcell: - Van egy határa, tehát amikor olyan problémákkal
találkozunk, amikhez már nem vagyunk kompetensek. Mi közvetíteni
tudunk szakember felé, ez is fontos, hogy hidat képezünk
a kortársak és a szakember között.
Boró: - Ha az ember segíteni akar, akkor ez nem úgy
van, hogy leraknak eléd egy batyut, ami tele van problémákkal,
és azt úgy fogod visszaadni, hogy tessék üres
vagy megtöltöttük valamilyen jó érzéssel,
hanem mi segítünk egy másik embernek, hogy tudjon rajta
dolgozni.
Marcell: - Tehát valami közös gondolkozás,
közös beszélgetés folyik, nem egy kérdésfeltétel
és válasz, tehát hogy megmutatom az a jó és
az a rossz, hanem közös gondolkozásról van szó,
kicsit terelgetõs jelleggel.
A kortárs-segítõnek, és a problémával
küzdõ fiatalnak milyen legyen a viszonya az iskolán
kívül és belül?
Marci: - Valamilyen visszahatásról van szó, hogy
az iskolába nem tud beilleszkedni, otthagyták a barátai,
vagy a családi kötelékek túl erõsek
ahhoz, hogy egyáltalán barátai legyenek stb..., tehát
ezek a konkrét dolgok mögött van valami. Nyilván
mi nem tudjuk így konkrétan megtenni, hogy újra elhívják
a buliba stb..., de a kapcsolatunk folytán változik, tehát
máshogy látja, rálát a dolgokra, ott átszakad
egy gát, elmúlik egy félelme, akkor egy ilyen alapdolog
által a konkrét dolgok is változhatnak. Vagy mintaadás
által a mi körünkben biztonságban kezdi el érezni
magát, a klubban bátrabban mer beszélni magáról,
gondjairól, és látja, hogy másnak is hasonló
problémáik vannak. Ezek megoldhatják a másik
csoportban (iskola, baráti kör) a problémákat,
vagy segíthetik. Persze ott ugyanúgy meg kell dolgoznia ezért,
de azzal, hogy megvolt már egy ilyen biztonságos lépés,
tehát egyszer már megtette ezt a lépést egy
védett közösségben, akkor amikor kimegy a nagy
világba, a nagybetûs életbe, ott ugyanezt a lépést
már könnyebben teszi meg.
Az iskola milyen hatást gyakorolhat a fiatalra?
Marcell: - Kortárs-segítõ szerepben nehéz
rá válaszolni, mert a kortárs-segítõnek
nem igazán lehet véleménye.
Mint magánvélemény, milyen hatást gyakorolhat
a kortársra az iskola?
Boró: - A kortárs-segítés nem egy éles
helyzet, mert a kortárs-segítõk is problémás
fiatalokból lesznek.
Marcell: - Ugyanúgy egy közeg, egy nagyon erõs közeg,
ami elvárásokkal és mintákkal lép fel.
Problémára kihegyezve a dolgot, bár nem mindig van
így, de van egy ilyen része is, hogyha a te hozott mintád
vagy a számodra jó minta nem egyezik az iskolának
a mintájával, akkor ott nyilván feszültség
keletkezhet.
Boró: - Az iskolában jelentkezõ problémák
csak leképzõdései a háttérben meghúzódó
problémáknak, ami a fiatalok körében, elsõsorban
a családban és a kortársak között húzodik,
mutatkozik meg. A klubban, amit már mondtunk, kapcsolatok nélküli
kortársak találhatók, mert az iskolában nekik
is az a bajuk, hogy egy terep lenne a kortársakkal való kapcsolatteremtésben
is, és mégsem az.
Mi a véleményetek a társadalmi beilleszkedésrõl?
Boró: - Ebben az értelmében nehéz rá
válaszolni.
Akkor szerintetek mennyire szügségszerû, hogy valaki
beilleszkedjen a társadalomba, illetve mennyire hagyható
meg az õ “deviáns” szerepében?
Boró: - Kortárs-segítõként nem lehet
személyes véleményem, csak magánvélemény.
Az kell, hogy fontos legyen valami az ember számára, adott
esetben a fiatal számára, hogy ami problémát
jelent számára, az benne megoldódjon, hogy tudjon
kezdeni valamit a helyzetével. Ebbõl a szempontból,
ha õt az zavarja, hogy nem tud beilleszkedni, akkor azon kell lennem,
hogy be tudjon illeszkedni, míg valakit az zavar, hogy túlságosan
be van illeszkedve, akkor vele kapcsolatban azon kell lennem, hogy kevéssé
illeszkedjen be. Akármennyire is furcsa, de valakinek az jelenthet
problémát, hogy túlságosan hétköznapi,
polgári életet él, annak az életébe
színt kell vinni.
Marcell: - Nekem kapcsolódik mind a szerep, mind a segítõ,
tehát egy szerepben mondom, hogy sosem a formákra kell tenni
a hangsúlyt, hanem az egyes ember belsõ értékeire
és a belsõ egészre.Tehát hogy õ mitõl
válik egésszé, mindenkinek más úton,
más konkrétumokkal kell(ene) rendelkeznie.
Boró: - A kortárs-segítõnek mindig az előítélet
nélküli, a teljes elfogadás az, amivel dolgoznia kell,
vagy az, ami nélkül nem tud mit kezdeni. Nem értékelhetem
az õ viszonyát a társadalomhoz, mert az az õ
viszonya, az õ dolga, azon belül pedig az a kérdés
számomra és számára, hogy mi az, ami neki ebben
nehéz, és ezen kell dolgozni.
A társadalom mennyire vesz részt a kortárs-segítésben,
és mi a tapasztalatotok?
Marcell: - Az alapítvány non-profit, nem ingyenesek a
szolgáltatásaink, és a programokat úgy tudjuk
csinálni, hogy pályázunk, ilyen formában az
államtól és más non-profit szervezetektõl
kapjuk a pénzt. A pénz a programjaink futásához
szükséges, amiket a szakembereink végeznek, és
így közvetlenül bekapcsolódunk a társadalomba,
részesei a szakemberek, pszichológusok, pszichiáterek,
elsõsorban.
A kortársnak is kell anyagiakkal rendelkeznie, hogy bekapcsolódhasson?
Boró: - Nem. A kortárs-segítõnek a képzés
és az összes program ingyenes, vagy valami minimális
hozzájárulással. Kell élni, hogy bekapcsolódhasson
a programba, de az anyagiak kellenek ahhoz, hogy a szakmai hátteret
biztosíthassuk, ami azt jelenti, hogy a klubban nincsenek jelen
a szakma képviselõi, mert saját magunknak csináljuk,
de kell, hogy ott legyenek mögöttünk azok, akik hozzá
tudnak szólni, hogy X. Y.-nal vajon jól alakult-e a helyzet.
A képzéseken részt veszünk, amiket a szakemberek
csinálnak. Tulajdonképpen nemcsak mi számítunk
az õ segítségükre, hanem ha õk nem tudnak
mit kezdeni egy fiatallal, akkor õk küldik hozzánk,
tehát egy kiegészítõ szerepük is van.
Mennyire hatékony a kortárs-segítés?
Marcell: - Nehéz, ezt nagyon nehéz lemérni, nehezen
kapunk visszajelzéseket.Van olyan, aki bejön és elmegy,
de nem tudjuk meg, hogy miért. Vagy bejön egy srác,
aki eddig nem nevetett, és elmosolyodik, vagy elkezd beszélni
saját magáról, vagy nem lesz olyan búskomor,
és jó érezni, hogy talán ehhez a mosolyhoz
mi is hozzájárultunk.
Dr Paraicz Éva gyermek-neurológus
Felvesznek-e az osztályra olyan epilepsziást, aki drogos,
vagy rendszeresen alkoholt fogyaszt?
Az osztályra rendszeresen veszünk fel epilepsziás
roham után, vagy még rohamban levõ fiatal gyereket,
illetve fiatal embert, a felsõ korhatár 18 év elvileg,
de hát sok olyan betegünk van, akit gyerekkora óta kezelünk
már itt, és így ifjú felnõttként
ide kerül. Az, hogy az epilepsziás rosszullét kiváltásában
az adott esetben szerepet játszott-e a drog vagy az alkohol, az
sajnos nem mindig derül ki. De ha itt tölt az a fiatalember egy-két
napot, akkor elõbb-utóbb érezhetõ, hogy a környezet,
amibõl jött, illetve a helyzet, amibõl ide került,
az egy szokásos élethelyzet-e, sokszor felmerül a gyanú,
hogy nem szokásos, és ezért esetleg fordulhatott droghoz
vagy alkoholhoz, ha ilyen érzésünk van, akkor elsõsorban
vele próbálunk meg errõl a dologról beszélgetni,
de sokszor a hozzátartozók vagy a bejövõ látogatók
adnak jelzéseket.
Ha az epilepszia kísérõjelensége az alkohol
vagy drog fogyasztásának, kezelik-e tartósan az adott
egyént, vagy ellátás után áthelyezik?
Ha az derül ki, hogy az epilepsziás rohamokra készsége
van, tehát nem arról van szó, hogy egy egyszeri drog
vagy alkohol kiváltotta rosszulléte volt, hanem van egy készsége,
amit ezek a szerek esetleg erõsítenek, akkor mint epilepszia-beteget
sokszor kezelni kell. De az alapbajával, tehát az alkoholhoz
vagy droghoz fordulásával egy organikus idegosztályon,
mint amilyen a miénk, nem sok mindent tudunk kezdeni. Szerencsére
velünk együtt dolgozik egy családsegítõ
szolgálat jól felkészült pszichológussal,
és vele dolgozik együtt olyan pszichológus és
most már pszichiáter is, aki fiatalok, gyerekek ellátására
is alkalmas. Tehát ha ez derül ki esetleg, vagy ilyen benyomásunk
van, hogy az adott fiatal nehéz élethelyzetben van, vagy
segítségre, tanácsra szorul, akkor javasoljuk, hogy
ehhez a velünk egy házban mûködõ csapathoz
forduljon, velük beszélgessen, és ott nagyon sok problémára
tudnak azonnali vagy folyamatos segítséget nyújtani.
Van-e olyan eszköz a kezükben, amivel el tudják látni
a betegcsoportot?
Hát az eszköz leginkább is ez - és sajnos
nagyon sokminden hiányzik még, mert ahhoz, hogy egy fiatalt,
vagy egy felnõttet, vagy akár gyereket is tartósan
a jó úton lehessen tartani, hogy tartósan segíteni
lehessen, ehhez az orvosoknak sem képzettségük, sem
idõben lehetõségük nincs, az ápolónõk
sincsenek erre kiképezve, és hát nekik is más
feladatuk van egy kórházi osztályon, tehát
nagyon nagy segítség lenne számunkra a szociális
munkások, illetve pedagógusok jelenléte, akik utána
tudnának járni ezeknek a gyerekeknek, fiatal embereknek,
a környezetükkel kapcsolatban tudnának maradni, ha kell,
akkor akár hónapokig vagy évekig, és tudnának
segíteni minden adott problémájukban.
Általában milyen problémával fordulhat a
neurológushoz a drog- illetve az alkoholfogyasztó?
A leggyakoribb ok, amivel idekerülnek ilyen diagnózissal,
hogy feltehetõleg bevett valamit, vagy elfogyasztott valamit, az
egy hirtelen kialakuló tudatzavar. Tehát a családtagok
felfigyelnek arra, hogy egyik napról a másikra, vagy reggeltõl
délutánig a fiatalnak vagy gyereknek a viselkedése
gyökeresen más, a járása sokszor tántorgóvá
válik, bágyadt, aluszékony, nemegyszer hány,
és ritkán, de elõfordulhat, hogy valódi epilepsziás
rosszullét zajlik le otthon - így kerül ide.
Mi lenne a legfontosabb tennivaló e téren?
Arra gondol, hogy az alkoholfogyasztás, vagy a drogfogyasztás
megelõzése terén?
Azt gondolom, hogy jó lenne, ha a fiatalok szembesülnének
társaik vagy kortársaik példáján azzal,
hogy hová vezet, hogyha valaki tartósan ilyen szerekhez nyúl
vagy akár alkalomszerûen ilyen szerhez nyúl. A saját
tapasztalatom a családomban, hogy amikor a gyerekem szemtanúja
volt annak, hogy kortársai, kis barátai milyen mértékben
lettek betegek egyszeri buli során, ahol mértéktelenül
és tapasztalatlanul leitták magukat, és mennyire rosszul
voltak egy ilyen esemény után, azt hiszem, ez egy életre
tanulság és mindig meg fogja gondolni, hogy mibõl
mennyit iszik, majd hogyha kíváncsiskodik, és megpróbálja.
Szükséges-e a szemléletváltás ezen
a területen?
Úgy érti, hogy az egészségügy odafordulását
kell-e megváltoztatni, a társadalomét, vagy kinek
a szemléletváltása?
Az intézményekre gondolok.
Igen, természetes. Tehát, hogy sajnos a gyerekosztályon
- és 18 éves korig a fiatalok gyerekosztályra kerülnek
- nem gyakori és ezért nem nagyon ismert probléma
a drogfogyasztás és alkoholfogyasztás. Ide rengeteg
gyerek kerül epilepsziás rosszulléttel, és sosem
jut eszünkbe ilyet keresni mögötte, tehát ez legtöbbször
véletlenszerûen derül ki a panaszok, vagy tünetek
mögött. Kellene, hogy mi is ismerjük már ezeket a
dolgokat, ezeket az állapotokat, nem vagyunk rá kiképezve,
nem tanultuk még, és biztos, hogy ezeket a gyerekeket gyökeresen
másképp kell kezelni is. Tehát az a hagyományos
orvosi kezelés, hogy bejön ide rossz állapotban, és
aztán jó állapotban távozik, és minden
meg van oldva, hiszen hát õ jól van, ez ebben az esetben
nem elég. Mert a probléma gyökere, az, hogy egy drog-
vagy alkohol okozta rosszullét - most ettõl, hogy egy rosszullétbõl
éppen kigyógyult, még nem oldódott meg.
Az Ön véleménye szerint hol és hogyan kellene
befolyásolni az egyre növekvõ drogfogyasztást?
Biztos, hogy sokat segíthetnek az iskolákban egyre gyakrabban
tartott felvilágosító programok, de az is biztos,
hogy nem mindegy, hogy ki és hogyan szól a fiatalokhoz, annak
a személynek nagyon hitelesnek és lehetõleg hozzájuk
nagyon közel állónak kell lennie ahhoz, hogy a véleményére
adjanak.
Mit tehet az orvos a maga sajátos eszközeivel?
Hát, az az érzésem, hogy az orvos tehet a legkevesebbet.
Tehát az orvos tanulmányaiból tudja, hogy mik a hosszú
távú káros következményei a drogfogyasztásnak
vagy az alkoholfogyasztásnak, és feltehetõleg azt
is el tudja mondani, hogy az életvitelben hova vezethet egy ilyen
tartós drogfüggõség, de az egyszeri találkozás
az orvossal biztos, hogy nem tesz senkire olyan benyomást, hogy
megváltoztassa az életvitelét. Ezért azt gondolom,
hogy ezekben a kérdésekben egy hiteles és tisztelt
pedagógusnak, vagy egy szülõnek vagy egy barátnak
sokkal nagyobb lehetõségei vannak.
A gyermekellátásban még milyen jellegû intézmények
állnak rendelkezésre?
Hát sajnos a gyerekellátásban nem nagyon. A városban
vannak szervezetek és vannak laboratóriumok, ahova lehet
fordulnia egy orvosnak, hogyha ilyen gyanúja van, vérmintát,
vizeletmintát lehet vizsgáltatni, hogy a drogfogyasztás
ténye fennáll-e, de még ha sikerül is igazolni,
ettõl a probléma természetesen nem oldódik
meg, és olyan intézményt, ahol ilyen gyerekeket felvállalnak,
nem sokat tudunk, illetve akikrõl tudunk, az véletlenszerû,
esetleges, nem egyszer betegeink szüleitõl szerezzük az
információt, hogy õk tudnak valakirõl, tudnak
egy telefonszámot, jártak valahol, láttak egy plakátot
- ezek az intézmények, nyilván mert a fenntartásukra
is kevés a pénz, reklámra egyáltalán
nem tudnak költeni, és így sajnos sokszor szinte titokban
dolgoznak.
Az epilepsziásoknak mennyi esélyük van a tanulásra
- a bekerülésre, továbbtanulásra?
A gyerekkori epilepsziáknak a döntõ többsége
nagyon jól kezelhetõ betegség, és azon túl,
hogy gyógyszert kell szedni egy bizonyos életkorban néhány
éven át, más problémát nem lenne szabad,
hogy okozzon. A baj az, hogy egy ilyen csúnya rosszulléteket
okozó betegség miatt - még a jóindulatú
betegségekben is rohamok ijesztõek és csúnyák
- a szülõt arra késztetik, hogy a gyermeküket fokozottan
óvják, és ezért egészen másképp
nevelik, mint a velük egy családban növõ egészséges
testvért. Sokmindentõl féltik, és ettõl
a gyerek viselkedése, az élettel való viszonya, a
társaival való viszonya sokszor gyökeresen más
lesz, indokolatlanul. Ez nemegyszer a pályaválasztást
is megnehezíti.
Ez viselkedészavarokhoz, pszichológiai problémákhoz
is vezethet?
Igen. Hát, ezek a gyerekek nagyon sokszor kiközösítõdnek
éppen azért, mert úgymond elnevelt és elkényeztetett
gyerekek lesznek belõlük, részben azért, mert
sokszor joggal bizonyos közös gyerekprogramokból a szülõnek
ki kell vonnia, nem meri elengedni kirándulásra, nem meri
elengedni vízparti táborozásra, és a többi
gyerek óhatatlanul azt látja, hogy ez a társuk valamiért
más, és ez sajnos sokszor a gyerekközösségekben
kiközösítettséggel jár.
A Doktornõ véleménye szerint el lehetne-e engedni
kirándulni úgy egy epilepsziás gyermeket vagy fiatalt,
hogy elõtte a pedagógusokat felvilágosítják?
Nagyon sok esetben ez nagyon jól mûködik, tehát
ha a pedagógus igazi pedagógus és a szülõ
a problémával maga igazán tisztában van, és
ezt a pedagógusnak el tudja mondani és el tudja vele fogadtatni,
akkor a legtöbb pedagógus gond nélkül vállalja
ezeket a jó állapotú epilepsziás gyerekeket.
Az sajnos ma még természetes, hogy egy gyakrabban rohamozó
gyereket sem a szülõ nem mer elengedni, sem a pedagógus
nem mer elvállalni. De azért a gyakorlat az, hogy az ilyen
jól kezelhetõ epilepsziás gyerekek az osztályukkal,
osztálytársaikkal együtt táboroznak, kirándulnak,
nyaralnak.
A nehezen kezelhetõ epilepsziás gyerekekkel, ha a gyógyszer
sem segít, mit lehet tenni?
Hát sajnos azok a gyerekek, akik akár még kiváló
értelmûek is, de gyakrabban, vagy kiszámíthatatlanul
esnek epilepsziás görcsökbe, ezeket a gyerekeket orvosi
tanáccsal sem lehet jó szívvel orvosi felügyelet
nélkül táborba engedni, az õ számukra
nagyon sok helyen, ahol epilepsziás betegek gondozása folyik,
próbálnak nyári programokat szervezni legalább
a vakációnak egy töredékére, ahol az epilepsziagondozó
csoport orvosai, nõvérei ott vannak a gyerekekkel, tehát
biztosítják az egészségügyi hátteret,
de ugyanakkor olyan programokat is kitalálnak, hogy a gyereknek
ez azért táborélmény legyen, illetve nyaralás-élmény
legyen.
|