[Fõoldal]
[Pályázatok]
[Seregélyes]
[Arcok]
[Fotóalbum]
Végkövetkeztetések
Mindent ki kell mondani, amit lehet - amit éppen lehet, vagy
már-már nem lehet -, még akkoris, ha nem lehet
mindent
elmondani: az olvasók majd továbbgondolják.
/Hankiss Elemér/
Jelenleg jobb híján bármilyen lélektani
problémával küzdõ fiatalt elsõként
elküldenek egy szakemberhez, ez lehet az adott helyzetnek megfelelõen
pszichológus, vagy pszichiáter orvos. Ha az eset megkívánja
a komoly és szakszerû ellátást, elhelyezik egy
gyermek-, vagy serdülõpszichiátriai osztályra
- ezek felvételi létszáma véges. Ezek az intézmények
egy sor jelenleg az ifjúságot érintõ probléma
befogadására nincsenek felkészülve (ahogyan azt
Dr Paraicz Éva interjújában is láttuk) - ilyen
például a drog- és az alkoholhasználat. Ezt
a jelenlegi helyzetet mindenképpen kompenzálni kell, méghozzá
sürgõsen, egy mindinkább ember- és problémaközpontú,
magas hatékonysági fokú rendszerrel. Maguk a szakemberek
is belátják, hogy a jelenlegi eszköztár már
nem elegendõ a felmerülõ problémák megoldására,
de megvalósításához, úgy hogy az a mai
szakmai és erkölcsi feltételeket kielégítse,
jelentõs anyagi keretre lenne szükség.
Ha a fiatalt nem a klasszikus séma szerint helyezzük el,
például serdülõosztályon, akkor csupán
egy lehetõség adott, méghozzá a felnõtt
pszichiátriai osztály, ami számos buktatót
hordoz, például azt , hogy ezen korosztályt együttesen
kezelni a felnõtt lakosság speciális szerfogyasztási
szokásaira kialakított osztályon, - esetleg - nem
eredményes. Ha egy 16 éves heroinfüggõ aspektusából
nézzük a kérdést, akkor bizonyos , hogy nem volna
neki megfelelõ a légkör a felnõtt terápiás
osztály speciális keretei és meghatározott
szokásai között. (Klári terápiás
kezelésének sok állomása ezt bizonyítja.)
Speciálisan a drogfüggõ fiatal problémáit
tekintve az ellátórendszeren belül négy megoldási
út kínálkozik. Alternatív, kórházi,
egyházi illetve speciális gondozó általi ellátás.
Az alternatív ellátás problémaspecifikus és
emberközpontú (Klári kezelésében ez a
változat vezetett eredményhez), de a nehéz információhoz
jutás következtében ehhez a segítési formához
a drogosok nehezen jutnak hozzá. A kórházi ellátás
középpontjában a gyógyszeres kezelés áll.
A gyógykezelésben való részvétel ágyszám-korlátozások
miatt determinált. Az egyházi gondoskodás csak azoknak
a fiataloknak nyújthat biztonságot, akik fogékonyak
a sajátos vallásos szemléletre. (Klári példáját
itt is említhetjük.) A speciális gondozó szolgálatok
járóbetegként kezelik a rászorulókat.
Ennek az ellátásnak a hozzáférhetõsége
nagy, de a visszaesés veszélye miatt hatékonysága
bizonytalan.
Végigtekintve a mai eszköztárat az a következtetés
vonható le, hogy míg a kórházakban az akut
helyzetek kezelése folyik, a rendszer többi részének
feladata a prevenció és a rehabilitáció. Ezen
a területen nagy elõrelépést jelentene az alternatív
intézmények és egyházak jelentõsebb
szerepvállalása és az érintettek számára
elérhetõ információ biztosítása.
Utóhang
A tanulmány megírása, a mélyinterjúk
elkészítése érzelmileg is megérintette
minket. Ezért szeretnénk munkánkat néhány
szubjektív gondolattal zárni.
A mélyinterjúkat a Zöld Kakas Líceum tanulóiként,
iskolatársainkkal készítettük. A megszólalók
nyitottságukkal segítették munkánkat, mi pedig
adósuknak érezzük magunkat, mert nem tudunk nekik segíteni.
Ez a tényfeltáró munka csak arra volt elegendõ,
hogy világosabban lássuk a problémákat és
saját tehetetlenségünket. Bár iskolánkban
a mentálhigiénés gondozás a programba beépített
módon mûködik (pszichodráma-csoport, pszichológus
jelenléte, a tanár-diák kapcsolatban mentor-rendszer),
ez csak azt biztosítja, hogy a diákok, ahogy õk is
elmondták, biztonságban érezzék magukat. Az
iskola egyfajta háló, ami megfogja õket az aktuális
állapotukban, de önmagában kevés ahhoz, hogy
igazi elmozdulást eredményezzen.
Azt gondoljuk, hogy a mi iskolánk így is sokkal többet
segít a problémák megoldásában, mint
legtöbb kortársunk iskolája. Ha a mi diáktársaink
ennyire nehéz helyzetben vannak, valószínû,
hogy sok kortársunk még súlyosabb problémákkal
küszködik.
A tanulmány összeállítására
fordított munka jó alapot nyújthat a valódi
cselekvéshez. Nem szeretnénk, hogy mindaz, amit leírtunk,
pusztán elmélet maradjon.
|