A fejlődő országokban 1 milliárd ember nem jut tiszta vízhez és csaknem 3 milliárd – a világ lakosságának több mint fele – számára nem megoldott a szennyvízkezelés. Ez a fejlődő országok háztartásainak 70%-a, illetve 42%-a. Az elmúlt évtizedben 10%-os volt a javulás a vízellátás és 6%-os a szennyvízkezelés területén.
A világon évente mintegy 3 millió gyermek esik áldozatul olyan betegségeknek, amelyek a higiénia hiányával függnek össze.
Az afrikai falvakban évente több mint 40 milliárd órát töltenek fiatal lányok, csakúgy, mint idősebb asszonyok vízhordással.
1997-ben az UNICEF és a Világbank nagyszabású programot indított, melynek célja, hogy 250 millió ember számára biztosítsák az egészséges ivóvizet és megoldják a szennyvízkezelést az afrikai kontinensen. A kezdeményezés a higiéniai alapismeretek széleskörű oktatásával egészül ki.
Az UNICEF történetében mindig fontos szerepet játszott az egészséges ivóvíz biztosítása.
Etiópia, India, Nigéria, Pakisztán. Természeti katasztrófák és polgárháborúk egész sora tette próbára a világszervezetet. Az életben maradáshoz egészséges ivóvízre volt a legnagyobb szükség. Ekkor, az 1970-es évek elején indult az UNICEF vízprogramja. Nagy értékű kútfúró berendezéseket és olcsó kézipumpás kutakat szállítottak a katasztrófasújtotta területekre. Az indiai falvak vízellátására indított program keretében például 12 ezer településen ástak kutat. Ezek használata és karbantartása – egyszerűségük és olcsóságuk folytán – nem jelentett komoly nehézséget a lakosságnak. Mivel a szennyvíz megfelelő kezelése – pl. betonfalú latrinák építésével – csökkenti a kórokozók terjedésének veszélyét, a falu ivóvíz-ellátásának megteremtését gyakran feltételhez kötötték. A lakosságnak biztosítania kellett, hogy az ivóvíz ne szennyeződjön sem emberi, sem állati fekáliával.
Ma az UNICEF költségvetésének 11%-át fordítja víz- és szennyvízkezelési programokra.
* * *
„Egy csepp víz" címmel az UNICEF Svéd Bizottsága oktatási csomagot állított össze, hogy ezzel is segítse a 10-14 éves gyermekek környezettudatosságának fejlesztését és felhívja a figyelmet az egészséges ivóvíz biztosításának globális problémáira. Az UNICEF azért foglalkozik e témakörrel, mert a gyermekek egészségének megőrzéséhez egészséges környezetre van szükség.
Az anyag kiindulópontja az európai helyzet. Bemutatja, milyen szerencsések vagyunk, mert bőségesen juthatunk tiszta, egészséges ivóvízhez. Ugyanakkor sok-sok példával felhívja a figyelmet, hogy fogyasztói szokásainktól is függ, hogy a jövőben is biztosítva lesz-e ivóvízkészletünk.
A namíbiai Paulinának és családjának ugyanúgy szüksége van elegendő tiszta vízre, de a lehetőségek Fekete-Afrika legszárazabb országában jóval korlátozottabbak. Az oktatási anyag bemutatja Paulina életkörülményeit, és megtudhatjuk, hogy az emberiség nagy részének nem áll rendelkezésére kellő mennyiségű tiszta víz.
Az anyag egyes fejezetei: Napi vízszükséglet; Honnan jön a víz; Víz és közösség; Hová tűnik a víz; A Föld vízkészlete stb. A fejezetek végén a témához kapcsolódó gyakorlati feladatok és kísérletek találhatók.
Az „Egy csepp víz" című oktatási csomag néhány hetes programok alapjául szolgálhat vagy kiegészíthet más környezeti, földrajzi vagy egyéb tanulmányokat is.
Az oktatási csomag egy igen sikeres adománygyűjtő program kiindulópontjául is szolgált, melyet többek között a svéd vízművek is támogattak. Az oktatási dosszié eladásából származó félmillió dollár, valamint a programot jelképező, vízcseppet ábrázoló kitűző értékesítéséből összegyűlt több mint másfél millió dollár bevételből az UNICEF namíbiai víz- és szennyvíz kezelési programját támogatta a svéd UNICEF bizottság.
A programot több más ország, így pl. Szlovénia vagy Németország UNICEF bizottságai is sikerrel vették át. Az UNICEF Magyar Nemzeti Bizottsága is felhasználja ezeket az anyagokat globális oktatási programjában, és terveiben szerepel egy hasonló adománygyűjtő program szervezése is.
Kecskeméti Edit