Február közepén komoly fennakadásokat okozott az ország kötöttpályás közlekedésében a havazás. Lelassultak, helyenként elakadtak a villamosok, és több vonalon rövidebb ideig szünetelt a vasúti forgalom. Volt olyan vonat, amelyik 6 órás késéssel közlekedett, de az InterCity-k több helyen útnak sem indultak. A gondot többnyire a hóátfúvások és a beragadt váltók okozták. Bár Magyarországon nem szokatlan a nagyobb mennyiségű hó, még ha az elmúlt tizenöt-húsz évben kevesebbszer is volt hozzá szerencsénk, mégsem áll rendelkezésre megfelelő minőségű elhárítási rendszer. Az erős szelek folyamatosan alakították a hóbuckákat, de a legkomolyabb gondok mégis az állomások bejáratainál és kijáratainál adódtak, mint évek óta bármikor.
A váltókat és jelzőket vezérlő biztosító-berendezések elektromos jelei a sínszálakban futnak. Ha egy váltónál a mozgó rész nem jól illeszkedik a sínszálhoz, azaz nem záródik rendesen, nem közlekedhetnek a vonatok. A jó illeszkedést váltófűtő berendezésekkel lehetne biztosítani, azonban ezeket vagy eleve kihúzták a tervekből pénzszűkére hivatkozva, vagy nem jutott elegendő pénz a karbantartásukra. Így fordulhat elő, hogy erősebb hóesés alkalmával rendszeresen használhatatlanná válnak a váltók nagyobb állomásainkon, akadályozva a forgalmat. Ilyenkor van, hogy egy állomáson csak egy vágány használható. A megoldás egyik része a váltók fűtésének megjavítása, illetve beépítése lenne. A másik része a központi forgalomirányítási rendszerek kiépítése, ugyanis ismét bebizonyosodott, hogy a helyzet megfelelő átlátása hiányában a vasút nem tudott pontos tájékoztatást a vonatok helyzetéről, ami a szokottnál gyengébb utastájékoztatáshoz vezetett. A MÁV Rt.-nek azonban nincsen a jelenlegi helyzetben ilyen fejlesztésekre pénze, ezért jó lenne, ha a kormányzat a biztonságos és elégséges közlekedés érdekében forrást tudna nyújtani ezek megvalósítására a vasútnak. Elvégre is, a vasúti pályák üzemeltetéséért, karbantartásáért és fejlesztéséért a Magyar Állam a felelős. Ausztriában, ahol nem lehet mondani, hogy nem esik nagy mennyiségű hó, még a hegyi pályákon is folyamatosan tudják biztosítani a vasúti közlekedést a téli időszakban.
J.F.