Az 1990-es évek elején felmerült, hogy vezessenek be egy CO2-, illetve energiaadót az Európai Unióban. Úgy vélték, hogy az energiaadó megfelelő és hatásos fegyver lesz az üvegházhatás elleni küzdelemben azáltal, hogy a vállalatokat innovációra és energiahatékonyabb termelésre ösztönzi, és megváltoztatja a társadalom fogyasztási szokásait. Az energiaadó bevezetéséről folyó állandó viták, valamint az egyes tagállamok próbálkozásai és sikerei ezen a téren felszínen tartották a problémát, amelynek eredményeképpen 1998. július 17-én az Európai Parlament jóváhagyta az ún. Olsson Jelentést, amely az Európai Unió számára előnyösnek ítélte meg az újabb energiaadók bevezetését (ld. a Lélegzet 98/10 számának 5. oldalát.).
A Wuppertali Energia-, Éghajlat- és Környezetkutató Intézet Energiaadók az Európai Unióban és néhány tagállamban* című tanulmányából megtudhatjuk, hogy milyen érvek szólnak az energiaadó bevezetése mellett, nyomon követhetjük a tagállamok útját a bevezetés talaján, és megismerhetjük a bevezetés felgyorsításának lehetőségeit és akadályait.
Mindenekelőtt vegyük sorra az energiaadó kiterjesztése és emelése mellett szóló érveket:
A következő táblázatból kiolvasható, hogy mely országok járnak élen az energia-felhasználás megadóztatása terén, és az egyes országoknak számszerűen mennyi energiaadó-típust kell bevezetni vagy emelni 1998 és 2002 között:
Tagországok |
Felülvizsgálandó energiaadók száma |
Dánia, Svédország Finnország,Olaszország, Hollandia Ausztria, Egyesült Királyság Franciaország, Görögország Németország, Portugália Írország, Spanyolország Belgium Luxemburg |
2 3 4 6 7 8 11 12 |
Érdekes megfigyelni, hogy elsősorban nem az elmaradottabb országok azok, amelyekre a legtöbb feladat vár, hanem néhány fejlettebb ország, mint Belgium vagy Luxemburg. Mint ismeretes Németország nagy hangsúlyt fektet a környezetvédelemre, mégis az elmaradottabb országok között kapott helyet a sorban, és még Franciaország is megelőzi. A legkevesebb energiaadó-emelést a skandináv országoknak, Hollandiának, Olaszországnak, az Egyesült Királyságnak és Ausztriának kell végrehajtania. Olaszország példaként szolgálhat a többi déli országnak.
Az élmezőny egyik tagja, Dánia 1996-ban módosította energia- és CO2-adórendszerét az iparra vonatkozóan. Azóta a CO2 adómérték attól függően változik, hogy mekkora a termelési folyamat energiaigénye, és a vállalat hozzájárul-e egy energetikai átvilágításhoz. Az ország számos ökoadót vezetett már be hulladékra, kéndioxidra, PVC csomagolásra stb. A bevételt a személyi jövedelemadó csökkentésére fordítják.
Svédországban 1991-ben vezettek be CO2-adót abból a célból, hogy az EU-t megelőzően innovációt érjenek el az iparban. Amikor nyilvánvalóvá vált, hogy az EU halogatja a döntést, az iparban ezt az adót a háztartások ugyanezen adójának 25%-ra csökkentették. Ennek következtében az ipari energia-felhasználás megnőtt, így a mértéket 50%-ra emelték. Ebből kedvezményt csak az energiaigényes ágazatok kaphattak. Időszerűvé vált továbbá két hatásos adó kivetése, mégpedig a kénre és a nitrogén-oxidra. 1997-ben az illetékes bizottság újabb ökoadók bevezetését javasolta.
1990-ben Finnország volt az első, aki kivétel nélkül vezette be a CO2-adót. Az energiával kapcsolatos adók 75%-a CO2 adó volt, 25%-a energiaadó. 1997-től az adómértékek növekedtek, és különbséget tettek az ágazatok között. Amíg a háztartások a villamos energia után kb. 0,006 ECU/kWh adót fizetnek, addig az ipar és a kereskedelem 0,0025 ECU/kWH-t.
Olaszországban a magas energiaadónak több magyarázata van. Egyrészt a közvetett adóztatás megbízhatóbb a déli országokban, másrészt az olaszok kis autókkal közlekednek, és földrajzi okok miatt fűtési célból nem sok energiát fogyasztanak. A kormány legutóbbi költségvetési javaslatában szerepel a benzin, a gázolaj, a szén és az ásványi olaj jövedéki adójának emelése évente 5 éven keresztül. 1999-ben az így keletkező 1,5 milliárd ECU-t Dél-Olaszország munkanélküliségének csökkentésére és környezetvédelmi programokra fordítják.
Számos kisebb ökoadó kivetése után 1996-ban került bevezetésre egy energiaadó Hollandiában. A létminimum alatti és egy bizonyos küszöbérték feletti energia-fogyasztás adómentes maradt (ez utóbbi azért, hogy az energiaigényes iparágak versenyképességét ne veszélyeztessék). Most döntöttek úgy, hogy az energiaadót három lépésben megkétszerezik az elkövetkezendő négy évben. A végrehajtás –főleg az üzemanyagadó emelése– függ a német adópolitikától is, mivel Hollandia küzd a Németországból jövő üzemanyag-turizmus ellen. Jelenleg pénzügyileg támogatják a határhoz közel eső töltőállomásokat, hogy ellentételezzék a veszteségüket.
Az energiaadó bevezetésével kapcsolatos félelmek és akadályok leküzdésére Magyarországon a fenti esettanulmányokból is meríthetünk ötleteket, úgymint az energiaigényes folyamatoknak, iparágaknak nyújtott adómentesség, a határmenti adókiegyenlítés, a bevételek visszaforgatása, az energiatakarékossági beruházások adókedvezménye, nemzetközi harmonizáció, a környezetvédelmi adóreform egy politikai csomagba való beépítése stb. Ezenkívül hasznos lenne itthon is az érintetteket tömörítő ún. Ökoadó Bizottság felállítása, a környezetvédelmi szempontból káros támogatások és szabályok megszüntetése, széleskörű párbeszéd a társadalommal és az érintettekkel, és az adó alapos megtervezése és fokozatos bevezetése.
Tanyi Anita
* Kai Schlegelmilch: Energy Taxation in the EU and some Member States: Looking for Oppoprtunities Ahead. Brüsszel, 1998. november. A teljes tanulmány lehívható Interneten: http://www.wupperinst.org/Publikationen/Taxation/tax.pdf