“…A 80-as évek elején volt egy tervem, ami meghiúsult, önhibámból. Akkoriban
volt egy vízióm arról, hogy milyen lesz a 80-as évtized művészete (majd
fokról-fokra kiderűlt, hogy nem olyan lett). Én akkor foglalkoztam legintenzívebben
a dadaizmussal, és észrevettem, hogy ott a gépiesség egy újfajta szerepet
kapott, amit tulajdonképpen senki sem vett észre, aki a dadaizmust felületesen
ilyen brutális, anarchista törekvésnek tartotta. A dadaisták nagyon rafinált
felfogást alakítottak ki a gépszerűségről, mert számukra az is gép
volt, amint Chaplin olyan furcsán csetteg a sétapálcájával az utcán. Én
azt vettem észre, hogy 1980 táján egy hasonló gépiesség jelentkezett, amit
rengeteg dologban ki lehetett mutatni: az öltözködésben, a mechanikus baba
figurájában, a Kraftwerk zenéjében. Az egész tendencia intellektuális és
romantikus szinezetet kapott. Hogy példákat mondjak, Brian Eno zenéje vagy
a repetitív zene egyszerre intellektuális is, matematikai is, meg érzelmi
is. A fotóban például Palotai Gábornak voltak
hallatlanul rafinált, digitális technikával készült, gépalkatrészekhez
hasonló motívumai. És még számos más jelenség a fotóban, a képzőművészetben,
a táncban, az építőművészetben, a divatban… És én erről akartam egy nagy-nagy
esszét írni, hogy ez a jövő, és figyelni, hogy vajon igazam lesz-e. Aztán
jöttek az első jelei az új festészetnek, amelyben először még nagyon sok
mindent fölfedezni véltem a magam utópiájából… Annak ami a 70-es évek végén
alakulóban volt, nem kellett volna szükségszerűen és egyértelműen az új
festészetben lecsapódnia. Végül a posztmodern gondolkodásra is kitérve,
megrekedtünk annak egy-két szegmentumánál – amilyen a festészet is –, ahelyett,
hogy a gondolatkör egész gazdagságát megemésztettük és gyümölcsöztettük,
illetve a többieknek is átadtuk volna. Magamat is hibáztatom különben,
hogy magyar művészek egy-két szeletét felületesen kicsemegézték ennek a
fejlődésnek, és azt hitték, hogy az az…”
Peternák
Miklós
A MI A KÉP CÍMŰ KIÁLLÍTÁS
szövege
Amit képnek hívunk, az vagy látható, vagy valamire utal, ami látható
lehetne, de nem minden kép, ami látható.
Amit a képen látunk, vagy amire a kép utal, az vagy vonatkozásban áll
valamivel, ami a látvány-világban egyébként is megtalálható, vagy nem -
ekkor valamely ott korábban nem tapasztalható szférát vagy jelenséget tesz
láthatóvá.
Minden, ami a látvány-világ része, alapul szolgálhat egy képhez, de
a kép nem feltétlen utal erre vissza. Akár a látványként már létező, akár
valami korábban nem látható a kép alapja, az mindig kapcsolatban áll még
egy, ettől különböző szférával is. Ez a képen magán közvetlenül nem látható,
de ez a lényege.
A kép látható és nem látható között úgy teremt kapcsolatot, hogy megmutatja
határukat, s ez másként a kép folyamatos működése az időben. Ezért mondható,
hogy kép és jelentés rokon értelmű, mivel a kép által létrehozott jelentések
folyamatosan változhatnak a valóságról alkotott képzeteink függvényében.
Minthogy a jelentés a kép működése a valóságban, leírhatjuk valóság
és kép viszonyát.
Ha valóságon a megtapasztalható világ egészét értjük, annak látható
része teljességéről is alkothatunk egy képet, mely a valóságon nem, a látvány-világon
azonban kívül esik. Ez a kép tehát nem feltétlen mutatható meg, s az összes
fellelhető kép sem ennek mozaikszerű részlete. De ennek a képnek is az
összes többi képpel azonos tulajdonságai vannak, tehát utal valamely nem
látható lényegre, ami vele nem azonos.
Minden kép úgy része a valóságnak, hogy vonatkozik valamire ami nem
vele azonos és nem is feltétlen a megtapasztalható világ (valóság) része.
Vagyis a kép léte bizonyíték valamely lényeg létére, mely egy képen sem
látható.
PALOTAI/PETERNÁK KORÁBBAN A LIGETBEN
PALOTAI KÉSŐBB A LIGETBEN